Development Assistance Committee Members and Civil Society
24.07.2020
Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, przyjęta przez przywódców państw członkowskich ONZ w 2015 roku, jednoznacznie podkreśla znaczącą rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego (Civil Society Organisations, CSOs) we wdrażaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDGs). CSOs to niezwykle ważni aktorzy w procesie świadczenia pomocy rozwojowej i humanitarnej.
Poprzez aktywne wsparcie i dialog, przedstawiciele CSOs wywierają znaczący wpływ na kształtowane polityki, pełnią także funkcję promotorów i obrońców praw człowieka i demokratyzacji społeczeństw. Ponadto, dzięki możliwościom docierania do najbardziej potrzebujących, odgrywają kluczową rolę w wypełnianiu światowego zobowiązania „leaving no one behind”.
Jednakże, zarówno badania eksperckie, jak i dokumenty sprawozdawcze samych CSOs dowodzą, że pomimo znaczącej roli, jaką odgrywają te organizacje we współpracy rozwojowej, wiele pozostaje do zrobienia w kwestii promowania i ochrony warunków umożliwiających działania CSOs tak, aby ich wkład w globalny rozwój został zmaksymalizowany.
Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, w 2017 roku Dyrekcja Współpracy Rozwojowej (Development Co-operation Directorate, DCD) OECD wprowadziła nowy obszar pracy poświęcony tematyce CSOs. W kwietniu 2020 r. OECD wydała publikację pt. Development Assistance Committee Members and Civil Society, która powstała dzięki licznym konsultacjom z państwami członkowskimi Komitetu Pomocy Rozwojowej (Development Assistance Committee, DAC) oraz przedstawicielami CSOs zaangażowanymi we współpracę rozwojową. Autorzy raportu przeanalizowali dotychczasową współpracę państw członkowskich DAC z CSOs oraz wydali szereg zaleceń dot. kształtu przyszłych działań w tym zakresie.
Przedstawiciele CSOs działają dwutorowo: z jednej strony wnoszą samodzielny wkład w agendę rozwojową, a z drugiej pełnią funkcję partnerów wykonawczych członków DAC. Wg oficjalnych statystyk OECD, państwa członkowskie DAC przeznaczyły w 2018 r. kwotę ok. 21 miliardów USD na rzecz CSOs, co stanowi 15% całkowitych środków przeznaczanych na pomoc bilateralną.
Autorzy raportu przyznają, że różnice w definiowaniu pojęcia „CSOs” pomiędzy członkami DAC mogą negatywnie wpływać na spójność działań. Aby wkład CSOs w działania rozwojowe został zmaksymalizowany, należy w znacznie większym stopniu uwzględnić ich udział w kształtowaniu szerokiego spektrum polityk krajowych. Członkowie DAC częściej podają przykłady korzyści wynikających ze współpracy z CSOs niż wad, a większość preferuje współpracę z krajowymi lub międzynarodowymi CSOs niż z organizacjami działającymi w krajach partnerskich, co ma bezpośrednie przełożenie na przeznaczane na współpracę środki finansowe.
Eksperci OECD, którzy opracowali publikację zalecają między innymi, aby dialog i konsultacje z CSOs stały się bardziej systematyczne, w tym na szczeblu partnerskim. Zachęcają jednocześnie, aby wykraczały one poza ramy współpracy rozwojowej, a w większym stopniu uwzględniały tematykę polityki zagranicznej, inwestycji sektora prywatnego oraz polityki handlowej.
Więcej informacji:
http://www.oecd.org/dac/development-assistance-committee-members-and-civil-society-51eb6df1-en.htm
OECD (2020), Development Assistance Committee Members and Civil Society, The Development Dimension, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/51eb6df1-en
Photo: © OECD 2020; Cover ©Shutterstock.com