Jak państwa OECD pomagają firmom w walce ze skutkami COVID-19?
18.06.2020
Hub OECD poświęcony Covid-19 jest regularnie wzbogacany przez nowe teksty analityków Organizacji. Jeden z niedawno dodanych dokumentów (Corporate sector vulnerabilities during the Covid-19 outbreak: Assessment and policy responses) zawiera analizę wrażliwości finansowej przedsiębiorstw spoza sektora finansowego, badanych pod kątem adekwatności płynnościowych środków zapobiegawczych wdrażanych przez państwa w celu zwalczania gospodarczych skutków pandemii. W oparciu o symulacje empiryczne, analitycy Organizacji dokonali ewaluacji, wskazując jaki odsetek przedsiębiorstw może stanąć w obliczu kryzysu płynnościowego, jak również wskazują na działania, jakie rządy powinny podjąć w celu minimalizacji odsetka upadłości przedsiębiorstw.
Jak wskazują ekonomiści OECD, przy braku jakiegokolwiek wsparcia płynnościowego 20% firm z przyjętej próby utraciłoby płynność po jednym miesiącu, 30% po dwóch i 38% po trzech miesiącach. Gdyby środki ograniczające rozprzestrzenianie się choroby i uniemożliwiające aktywność gospodarczą trwały siedem miesięcy, ponad 50% firm stanęłoby w obliczu braku płynności. Wynik ten wynika przede wszystkich z negatywnego wpływu gospodarczego zamknięcia na najbardziej dotknięte sektory, zakładające częste interakcje.
Przedsiębiorstwa stojące obecnie w obliczu ryzyka utraty płynności to w większości rentowne i dobrze zarządzane firmy, które przed epidemią cechowały się sukcesywnym wzrostem produktywności. Znaczna część tych przedsiębiorstw nie posiada jednak wystarczającego zabezpieczenia, aby uzupełnić niedobór płynności dodatkowym długiem, lub jest zbyt wysoko zadłużona, aby przezwyciężyć kryzys poprzez kolejne kredyty bankowe.
Spośród szerokiego i stale uzupełnianego zakresu polityk publicznych wdrażanych przez kraje OECD, bezpośrednie (tzw. postojowe) i pośrednie (programy płynnościowe) wsparcie wypłat wynagrodzeń wydaje się być kluczowym rozwiązaniem mającym na celu ograniczenie ryzyka płynnościowego, co wynika z generalnie wysokiego udziału kosztów wynagrodzeń w całkowitych wydatkach przedsiębiorstw.
Kumulując wszystkie polityki publiczne (odroczenie płatności podatków, moratorium na zadłużenie i subsydia płacowe w wysokości 80% kosztów wynagrodzeń), z symulacji zawartej w tekście OECD wynika, że po dwóch miesiącach ich wdrażania udział przedsiębiorstw tracących płynność spada z 30% do 10% (w porównaniu ze scenariuszem bazowym), dlatego też ich implementacja jest powszechna pomimo deficytów jakie generują.
Wiecej informacji:
Photo: © OECD 2020