Jak przeciwdziałać dezinformacji i chronić jakość informacji?
29.03.2024
Rosnąca dezinformacja ma daleko idące konsekwencje w wielu obszarach polityki, od zdrowia publicznego, przez zmiany klimatyczne po bezpieczeństwo narodowe. Może podawać w wątpliwość fakty i dane, polaryzować debatę publiczną, zagrażać wdrażaniu polityk publicznych i podważać zaufanie ludzi do instytucji i procesów demokratycznych. W roku, w którym niemal połowa ludzkości weźmie udział w wyborach, OECD przygotowała nowy raport oceniający, w jaki sposób państwa członkowskie wspierają środowisko dla rozwoju wiarygodnych informacji, ochrony wolności słowa jako jednego z najważniejszych praw człowieka, a zarazem jak przeciwdziałają globalnemu wyzwaniu dezinformacji.
Raport „Facts not Fakes: Tackling Disinformation, Strengthening Information Integrity” wskazuje na zagrożenia związane z szerzeniem dezinformacji w okresie kampanii wyborczych, zagranicznymi manipulacjami i ingerencjami oraz negatywnymi sposobami wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji, jak np. deepfakes. Opierając się częściowo na ankiecie przeprowadzonej w 24 krajach OECD (bez udziału Polski), raport zawiera studia przypadków i zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób rządy mogą odgrywać pozytywną, ale nie inwazyjną rolę w tym obszarze. W szczególności autorzy raportu zwracają uwagę na wspieranie integralności informacji poprzez działania w następujących 3 obszarach:
- Zwiększenie przejrzystości, odpowiedzialności i pluralizmu źródeł informacji, w tym poprzez zróżnicowany i niezależny sektor mediów jako strażnik interesu publicznego, odpowiedzialność instytucji publicznych za jakość i integralność informacji, a także zwiększanie przejrzystego i odpowiedzialnego działania platform internetowych (wykraczającego poza samoregulację, tak, aby pozycja rynkowa i interesy biznesowe nie miały pierwszeństwa przed jakością informacji);
- Wzmocnienie umiejętności korzystania z mediów i krytycznego myślenia, aby umożliwić obywatelom rozpoznawanie, zwalczanie i ograniczanie rozprzestrzeniania się dezinformacji;
- Wzmocnienie strategicznej koordynacji, szkoleń i infrastruktury technologicznej w rządzie, a także wzajemnego uczenia się i współpracy między rządami w celu zwalczania dezinformacji – spośród ankietowanych 24 państw członkowskich tylko w 9 przyjęto strategiczne dokumenty dot. przeciwdziałania dezinformacji, a jedynie w połowie z nich istnieje jakikolwiek mechanizm koordynacji międzyresortowej.
Całość raportu „Facts not Fakes: Tackling Disinformation, Strengthening Information Integrity” dostępna: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/facts-not-fakes-tackling-disinformation-strengthening-information-integrity_d909ff7a-en
Aby dowiedzieć się więcej o pracach OECD dot. przeciwdziałaniu dezinformacji:
https://www.oecd.org/stories/dis-misinformation-hub/
OECD (2024), Facts not Fakes: Tackling Disinformation, Strengthening Information Integrity, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d909ff7a-en
Photo:©OECD 2024
P.K.
statystyki
|
Profile statystyczne krajów
OECD cyklicznie publikuje kluczowe dane statystyczne obejmujące profile statystyczne krajów, w tym Polski. Zestawienie obejmuje szeroką gamę wskaźników dotyczących gospodarki, edukacji, energii, środowiska, zdrowia, informacji i komunikacji, pracy, migracji, badań i rozwoju, handlu i społeczeństwa.
Photo: OECD
Więcej informacji:
https://www.oecd-ilibrary.org/economics/country-statistical-profile-poland-2023-4_108dd395-en
OECD (2023), "Country statistical profile: Poland 2023/4", in Country statistical profiles: Key tables from OECD, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/108dd395-en
E.M.