W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

OECD o barierach w handlu usługami

12.08.2024

OECD zaprezentowała swoje dwie kluczowe publikacje analizujące kluczowe aspekty polityki handlowej. Pierwsza z nich obrazuje wyniki prowadzonych od 10 lat własnych analiz dotyczących barier dla handlu usługami, druga „Aid for Trade at a Glance”, przygotowana we współpracy ze Światową Organizacją Handlu (WTO) podsumowuje, jak co 2 lata, w jaki sposób dostarczana i wykorzystywana jest pomoc rozwojowa na rzecz zwiększa-nia roli państw rozwijających się w globalnej wymianie handlowej.

OECD

Prowadzony od maja 2014 r. i corocznie aktualizowany wskaźnik restrykcyjności handlu usługami OECD (STRI – Services Trade Restrictiveness Index) jest unikalnym narzędziem dostarczającym kompletnych danych i informacji na temat ewolucji przepisów dotyczących handlu usługami w 22 sektorach w 50 krajach OECD i spoza OECD. Jubileuszowa publikacja pt. „Revitalizing services trade for global growth” zwraca uwagę, że bariery w globalnym handlu usługami utrzymują się na wysokim poziomie i wzrastają w niektórych sektorach w związku z napięciami geopolitycznymi, ryzykami dot. bezpieczeństwa narodowego oraz trendem do przeniesienia produkcji i usług bliżej domu. Blisko dwie trzecie barier zidentyfikowanych w STRI wpływa na dostęp do rynku lub traktowanie narodowe zagranicznych usługodawców.

Szczególnie niepokojący jest rosnący poziom i fragmentacja barier dla usług cyfrowych – te wzrosły w ostatniej dekadzie o 25% i są napędzane przez rosnące przeszkody regulacyjne w zakresie infrastruktury komunikacyjnej, łączności danych i szeregu usług istotnych dla handlu cyfrowego. Obrazuje to tylko kluczowe znaczenie pomyślnego zakończenia Inicjatywy Wspólnego Oświadczenia w sprawie handlu elektronicznego, a także trwałego rozwiązania w sprawie moratorium na cła na transmisje elektroniczne.

OECD ocenia, że ożywienie dyskusji na temat handlu usługami jest kluczem do pobudzenia globalnego wzrostu gospodarczego. Wdrożenie ambitnych reform handlu usługami mogłoby przynieść roczne oszczędności kosztów handlowych rzędu 1 biliona USD, przynosząc istotne korzyści w sektorach biznesowych, usług finansowych, transportowych i komunikacyjnych. Cel ten jest możliwy do osiągnięcia zarówno na drodze stopniowej liberalizacji poprzez dwustronne, wielostronne i wielostronne umowy o handlu usługami, ale również poprzez ambitne reformy krajowych regulacji prowadzące do lepszej przejrzystości regulacyjnej i bardziej usprawnionych procesów licencjonowania i udzielania zezwoleń. W sytuacji gdy usługi stanowią integralną część infrastruktury cyfrowej i fizycznej, obniżenie barier dla usług nie pozostanie bez znaczenia dla wzmocnienia odporności łańcuchów dostaw poprzez zwiększony dostęp do zagranicznych czynników produkcji, poprawę interoperacyjności i lepszą dywersyfikację dostawców. Obniżone bariery dla np. usług transportowych mogą także przyczynić się do zrównoważonego rozwoju środowiska jako zachęta dla przedsiębiorstw do wdrażania praktyk przyjaznych dla środowiska, przestrzegania norm środowiskowych i promowania wzorców zrównoważonej konsumpcji.

Aby dowiedzieć się więcej o pracach OECD dot. barier w handlu usługami:

https://www.oecd.org/en/topics/services-trade.html


Photo: ©OECD

{"register":{"columns":[]}}