W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pension Outlook 2022

16.01.2023

W grudniu 2022 r. ukazała się kolejna edycja Pension Outlook, w której eksperci analizują zmiany w systemach emerytalnych zabezpieczonych aktywami w krajach członkowskich OECD. Systemy emerytalne i ich reformy są przedmiotem ciągłych debat publicznych, wywołują szerokie dyskusje a także, niestety, napięcia społeczne.

2

Dlatego proponowanie krajom rozwiązań w ulepszaniu systemów emerytalnych zabezpieczonych aktywami i budowanie zaufania ludzi do tych rozwiązań jest jednym z kluczowych celów analiz prowadzonych przez OECD.

Obecne wydanie prognozy emerytalnej OECD zawiera szereg zaleceń dotyczących jak wprowadzać, rozwijać i wzmacniać systemy emerytalne zabezpieczone aktywami. Wskazuje też na rolę, jaką mogą pełnić pracodawcy w rozwoju tych rozwiązań, w jaki sposób można pobierać opłaty w celu ochrony aktywów emerytalnych, jak zestawiać je z kosztami świadczonych usług, jak zapewnić adekwatność założeń co do wskaźnika umieralności oraz jak zaprojektować i wprowadzać rozwiązania dotyczące niegwarantowanych dochodów emerytalnych na całe życie.

Punktem odniesienia w zakresie planowania, wdrażania i monitorowania rozwój emerytur zabezpieczonych aktywami może być „OECD Core Principles of Private Pension Regulation” (Wytyczne dot. emerytur prywatnych OECD).

Jeśli chodzi  o planowanie to zadaniem decydentów jest ustanowienie odpowiedniej struktury instytucjonalnej i prawnej, przede wszystkim przyjęcie przepisów dotyczących ładu korporacyjnego i struktur nadzorczych, w szczególności ram działania dla organu nadzorczego nad firmami świadczącymi usługi zarządzania funduszami emerytalnymi. Muszą stworzyć też mechanizmy zarządzania ryzykiem w sytuacji braku kapitału i inflacji, budując mechanizmy chroniące aktywa a także poparcie dla zmian.

Wdrażanie: decydenci powinni upewnić się, że organy regulacyjne i nadzorcze wykonują właściwie swoje uprawnienia i funkcje w celu regulowania i nadzorowania programów emerytalnych zabezpieczonych aktywami. Powinni też kontrolować takie kwestie jak licencje, wymagania dla klientów, pobieranie składek, prowadzenie rejestrów i raportowanie danych. Powinni również rozważać tzw. koszty reform i informować o nich osoby fizyczne.

Monitorowanie: decydenci muszą zająć się problemami  w zarządzaniu w miarę ich pojawiania się i wdrażać środki mające na celu poprawę wyników inwestycyjnych firm, ale też wspierać  konkurencyjność w celu lepszego dostosowania opłat do kosztów świadczonych usług. Powinni również śledzić nastroje społeczne i reagować na  potencjalną utratę zaufania ludzi do systemu emerytalnego i niskiego poziomu wiedzy finansowej wśród  populacji oraz wdrażać procesy zarządzania ryzykiem.

Więcej informacji: 

https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/20c7f443-en.pdf?expires=1672735878&id=id&accname=ocid53026753&checksum=376558487AF4545334CCC4B91BA1985F


OECD (2022), OECD Pensions Outlook 2022, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/20c7f443-en

Photo: ©OECD 2022; Cover©Thinkstock – simoningate

{"register":{"columns":[]}}