W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podnoszenie kwalifikacji pracowniczych: casus kanadyjski

21.08.2020

Opracowanie to stanowi jeden element z serii przeglądów realizowanych pod egidą Dyrektoriatu ds. Zatrudnienia, Pracy i Spraw Społecznych OECD poświęconych funkcjonowaniu, wydajności i wytrzymałości systemów kształcenia dorosłych w różnych krajach.

Kanada

W przypadku Kanady punktem wyjścia były dwie mocne strony tamtejszego systemu kształcenia dorosłych: zasięg i dopasowanie do potrzeb rynku pracy oraz jego główna wada, czyli niska inkluzyjność. OECD wzięło pod lupę dwa projekty, które mają na celu jeszcze lepsze dopasowanie systemu rozwoju zawodowego pracowników do potrzeb rynku: zakładający prognozy potrzeb dla  przyszłego rynku pracy „Future Skills” oraz „Workforce Innovation Centers” (WICs), które mają skuteczniej dostarczać usługi szkoleniowe na istniejący aktualnie rynek.

Inicjatywy te skierowane są do osób, które mimo niskich kwalifikacji i zagrożenia automatyzacją nie korzystają z programów szkoleniowych oraz do osób, które na zajmowanym przez siebie stanowisku nie wykorzystują w pełni swoich kwalifikacji. Eksperci OECD rekomendują rewizję pewnych aspektów obydwu programów pod kątem:

  1. Opracowania innowacyjnej i jak najszerzej zakrojonej strategii propagowania szkoleń wśród niskowykwalifikowanych pracowników.
  2. Pełniejszego wykorzystania ewaluacji i prognoz rozwoju zapotrzebowań na umiejętności.
  3. Opracowania i rozpowszechniania rzetelnej informacji o korzyściach z uczestnictwa w programach szkoleniowych, zwłaszcza dzięki analizie długoterminowego rozwoju kariery osób, które szkolenia podjęły i ukończyły.
  4. Rozwoju i upowszechnienia systemu współfinansowania szkoleń zawodowych poprzez dostosowanie wysokości składek do rozmiarów obciążonych nimi firm.
  5. Skoordynowania działań obydwu projektów („Future Skills” i WIC) tak, aby WIC mogły wymieniać doświadczenia, prowadzić szkolenia na szczeblu ogólnokrajowym oraz opracować i na bieżąco aktualizować bazę danych dobrych praktyk pracodawców.
  6. Promowania optymalnego wykorzystania umiejętności zawodowych oraz oferty instytucji szkoleniowych w momencie opracowywania strategii rozwojowych na szczeblu lokalnym.
  7. Przekierowania części funduszy przeznaczonych na badania na sfinansowanie testów nowych strategii wykorzystania umiejętności w miejscu pracy.
  8. Edukowania pracodawców w zakresie świadomego wykorzystania umiejętności pracownika.
  9. Opracowania narodowych standardów zarządzania zasobami ludzkimi, tak, aby stanowiły one punkt odniesienia dla pracodawców i pracobiorców w zakresie wykorzystania umiejętności zawodowych w danej firmie.
  10. Monitoringu postępów firm w zakresie wdrażania w miejscu pracy praktyk o wysokiej wydajności (High-performance work practices, HPWP) poprzez regularne sondaże poświęcone zarządzaniu i szkoleniom, projektowaniu miejsc pracy oraz brakom umiejętności.

 

Więcej informacji:                                                                                             

https://www.oecd-ilibrary.org/employment/workforce-innovation-to-foster-positive-learning-environments-in-canada_a92cf94d-en


OECD (2020), Workforce Innovation to Foster Positive Learning Environments in Canada, Getting Skills Right, OECD Publishing, Paris, 2020, https://doi.org/10.1787/a92cf94d-en          

Photo: © OECD 2020; ©Creative Commons: Alfredo Hernandez, Hakan Yalcin, Warslab, Tom Ingebretsen, Joseph Wilson, Alfonso Melolontha

                                                                    

{"register":{"columns":[]}}