Przeciwdziałanie szkodliwym praktykom podatkowym - BEPS
30.01.2024
Pod koniec grudnia 2023 r. OECD opublikowała kolejną edycję raportu dotyczącego szkodliwych praktyk podatkowych. Niniejsze sprawozdanie odzwierciedla wyniki siódmej, corocznej wzajemnej oceny wdrażania minimalnego standardu Działania 5 w ramach projektu Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS). Zgodnie z nim, członkowie OECD/G20 BEPS zobowiązali się do przeciwdziałania szkodliwym praktykom podatkowym poprzez skupienie się na poprawie przejrzystości.
Jedną z części minimalnego standardu Działania 5 są ramy przejrzystości dla wymiany informacji na temat niektórych interpretacji prawa podatkowego. W procesie uczestniczyło ponad 131 krajów i jurysdykcji, które podlegały wzajemnej ocenie pod kątem działań podjętych w kierunku wdrożenia ram przejrzystości w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Celem wzajemnej oceny jest zapewnienie skutecznej i konsekwentnej realizacji uzgodnionych standardów działań oraz uznania postępów poczynionych w tym zakresie przez poszczególne jurysdykcje. Sprawozdanie recenzuje wdrożenie standardu w oparciu o uzgodniony zestaw kryteriów. Ocenie podlega pięć kluczowych elementów działań: gromadzenie informacji, udostępnianie informacji, poufność otrzymanych informacji, statystyka dotycząca wymiany decyzji oraz przejrzystość niektórych aspektów systemów własności intelektualnej.
Spośród 131 zbadanych jurysdykcji, 100 jest w pełni zgodnych z minimalnym standardem Działania 5 BEPS i w związku z tym nie otrzymało żadnych zaleceń, a kolejnym 31 jurysdykcjom przekazano w sumie 58 zaleceń, dotyczących poprawy ich ram prawnych lub operacyjnych w celu identyfikacji odpowiednich interpretacji prawa podatkowego i wymiany informacji. Informacje zwrotne, przekazane przez członków Inclusive Framework pozwoliły kilku jurysdykcjom na zmianę swoich procesów i poprawę jasności oraz jakości wymienianych informacji. W wielu przypadkach proces wzajemnej oceny pomógł jurysdykcjom w zidentyfikowaniu obszarów, w których wymagana jest poprawa. Ponadto jurysdykcje miały możliwość dołączenia odpowiedzi na raport i aktualizacji ostatnich wydarzeń, które miały miejsce po roku 2022, chociaż ocena podjętych działań nie została uwzględniona w rekomendacjach za 2022 rok.
Polska została oceniona przez siedem jurysdykcji w odniesieniu do wymiany informacji. Wskazano, że informacje były zasadniczo kompletne, przekazane we właściwym formacie i w odpowiednim czasie. W czterech opiniach wspomniano jednak, że informacje zawarte w części podsumowującej załącznika C do sprawozdania z Działania 5 nie były wystarczające i nie zawierały potrzebnych szczegółów. Kwestie te zostaną ponownie ocenione podczas przyszłorocznej wzajemnej oceny.
Warto przypomnieć, że Polska posiada międzynarodowe umowy umożliwiające spontaniczną wymianę informacji. Jest również stroną Wielostronnej Konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, obowiązuje ją dyrektywa unijna 2011/16/UE oraz posiada umowy dwustronne obowiązujące w 86 jurysdykcjach.
Pozytywna ocena oraz spełnienie wszystkich standardów przejrzystości spowodowały, że w przypadku Polski nie sformułowano żadnych zaleceń.
Więcej informacji:
OECD (2023), Harmful Tax Practices – 2022 Peer Review Reports on the Exchange of Information on Tax Rulings: Inclusive Framework on BEPS: Action 5, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/22bbeacc-en
Photo:©OECD 2023; Cover©ninog-Fotolia.com