Raport dot. edukacji cyfrowej 2023
09.01.2024
Aby wykorzystać potencjał cyfrowych technologii edukacyjnych do poprawy wyników nauczania, potrzebne jest podejście ogólnosystemowe. Jak wynika z najnowszego wydania OECD Digital Education Outlook, pandemia Covid-19 spowodowała przyspieszenie cyfryzacji edukacji, m.in. wprowadzenie internetowych platform edukacyjnych.
Chociaż internetowe platformy edukacyjne są obecne w 26 z 29 krajów opisanych w raporcie, nie przyjęły one jeszcze ogólnosystemowego podejścia do cyfrowej transformacji edukacji, które sprzyjałoby dostosowanemu do indywidualnych potrzeb i proaktywnemu uczeniu się i egzaminowaniu oraz wspierało podejmowanie lepszych decyzji w całym systemie edukacji.
W raporcie za 2023 r. wskazano ż, że w 19 z 29 państw wprowadzono systemy gromadzące informacje o losach poszczególnych uczniów, które są obecnie wykorzystywane do celów statystycznych. Spośród nich tylko 45% integruje indywidualne wyniki uczniów w ramach standardowych ocen krajowych, 31% udostępnia dashboardy lub wizualizacje, a kolejne 31% łączy dane uczniów i nauczycieli, co pomaga nauczycielom dostosować nauczanie do potrzeb uczniów. Podobnie tylko 5 krajów posiada systemy wczesnego ostrzegania umożliwiające przewidywanie ryzyka porzucenia nauki przez uczniów i uruchamianie wczesnych interwencji.
Najpopularniejsze cyfrowe zasoby edukacyjne są statyczne, ponieważ często powstają w wyniku digitalizacji materiałów papierowych. Tego typu zasoby są dostępne w 26 z 29 krajów. Jak dotąd żaden kraj nie zapewnia publicznie zasobów opartych na sztucznej inteligencji, takich jak inteligentne systemy korepetycji, a tylko dwie – Holandia i Stany Zjednoczone – wykorzystują je w szkołach podstawowych.
Istnieją znaczne różnice w dostępności i wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, co podkreśla potrzebę wszechstronnego rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i administratorów. Na przykład mimo że 60% nauczycieli szkół średnich przeszło w zeszłym roku szkolenie z zakresu edukacji cyfrowej, 20% nadal zgłasza potrzebę dalszego szkolenia.
Cyfrowa transformacja edukacji może zasadniczo poprawić jakość nauczania i uczenia się. Pandemia Covid-19 zapewniła pożądany impuls do edukacji cyfrowej, należy jednak w dalszym ciągu wykorzystywać niezbędne narzędzia i systemy, aby dostosować nauczanie do potrzeb każdego ucznia i zaprojektować systemy wczesnego ostrzegania, aby identyfikować uczniów zagrożonych porzuceniem szkoły. Podejścia systemowe, które zapewniają spójność narzędzi, technologii i aktorów systemu edukacji, są niezbędne, aby w pełni uwolnić potencjał technologii cyfrowych w celu poprawy efektów uczenia się.
OECD Digital Education Outlook 2023 zapewnia informacje, jak przyspieszyć cyfrową transformację systemów edukacji w całym OECD. Obejmują one określenie jasnych przypadków, w których rozwiązania cyfrowe mogłyby pomóc w osiągnięciu konkretnych celów, zwiększenie interoperacyjności danych w całym ekosystemie edukacji, wykorzystanie zamówień publicznych w celu zachęcenia dostawców technologii edukacyjnych do włączania standardów interoperacyjności oraz zapewnienie, że przepisy dotyczące prywatności nie uniemożliwiają identyfikowania błędów algorytmicznych.
W świetle ostatnich szybkich postępów w rozwoju i wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji, w raporcie zaproponowano nowe wytyczne, które opowiadają się za odpowiedzialnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji, biorąc pod uwagę takie aspekty, jak równość szans, prywatność, stronniczość i przejrzystość.
Obejmują one potrzebę zapewnienia równych szans w dostępie do wysokiej jakości łączności i cyfrowych zasobów edukacyjnych, a także ciągłego monitorowania i oceny polityk w zakresie edukacji cyfrowej w celu ponownej oceny wpływu integracji sztucznej inteligencji w świat edukacji.
Wiecej informacji :
https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-digital-education-outlook-2023_c74f03de-en
OECD (2023), OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/c74f03de-en
Photo:©OECD 2023