W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Seminarium OECD: Promocja inwestycji w Eurazji: Portret działających Agencji Promocji Inwestycji

01.10.2020

W dniu 30 września 2020 r. OECD zorganizowała w ramach Programu regionalnego Konkurencyjność Eurazji kolejne webinarium, podczas którego zaprezentowano publikację OECD „Promocja Inwestycji w Eurazji: Portret działających Agencji Promocji Inwestycji” oraz omówiono, w jaki sposób te podmioty mogą odegrać rolę w złagodzeniu negatywnych skutków COVID-19 w obszarze przepływów kapitałowych. Przewiduje się bowiem, że wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych spadnie o co najmniej 30% w tym roku. Inną konsekwencją pandemii jest to, że zaostrza się konkurencja o przyciągnięcie inwestorów. Dlatego agencje promocji odgrywają szczególną rolę w wypracowaniu strategii, jak złagodzić te negatywne skutki epidemii.

30.09.20

OECD stwierdziła, iż na tle innych regionów agencje promocji działające w Eurazji zostały utworzone stosunkowo niedawno, charakteryzują się mniejszym stopniem niezależności i dysponują bardziej ograniczonymi zasobami. Organizacja sugeruje, iż celowe byłoby doprecyzowanie ich celów i zadań oraz ulepszenie systemów zbierania danych, zwłaszcza do celów monitorowania i oceny efektywności. Inną rekomendacją jest doprowadzenie stopniowo do poszerzenia samodzielności tych agencji.  OECD proponuje też, aby podmioty te  rozważyły możliwości realizacji wspólnych działań promocyjnych (w szczególności w Azji Środkowej), wzmocniły wsparcie inwestorów i bardziej formalizowały swoje zadania.

W trakcie seminarium przedstawiciele Ukrainy, Gruzji, Kirgistanu, Afganistanu i Uzbekistanu opisali zasadnicze elementy strategii, jaką realizują w celu przyciągnięcia inwestorów zagranicznych. W szczególności rząd ukraiński skoncentrował się na ulepszeniu ram prawnych i politycznych, w tym np. planuje się zapewnienie pomocy publicznej lokalnym inwestorom realizującym duże projekty inwestycyjne, agencja promocji wykorzystuje w swojej działalności w coraz większym stopniu technologię cyfrową. Natomiast Gruzja dokonała wyboru priorytetowych sektorów dla przyciągnięcia zagranicznych inwestorów, a zadaniem gruzińskiej agencji promocji jest wyselekcjonowanie konkretnych podmiotów i nawiązanie z nimi kontaktu, a także organizacja wizyt lokalnych i identyfikowanie problemów związanych z realizacją danego projektu.

W webinarium wzięło udział łącznie ponad 120 uczestników z 13 krajów uczestniczących w programie Konkurencyjności Eurazji oraz z państw członkowskich OECD.


Photo:© OECD 2020

{"register":{"columns":[]}}