Skuteczne zarządzanie politykami rozwoju umiejętności
05.06.2020
Wiele już napisano o potrzebie nieustannego dostosowywania polityk rozwoju umiejętności do zmian jakie niosą za sobą globalizacja, rozwój sytuacji demograficznej, decentralizacja, konieczność adaptacji do dynamiki rynku pracy wynikającej m.in. z masowej informatyzacji; nie wspominając o szerokim zastosowaniu sztucznej inteligencji w procesach produkcyjnych oraz analitycznych. Wszystkie te czynniki wywierają silną presję na uczących się, pracowników i pracodawców oraz na rządy starające się opracować wydajne i stabilne systemy rozwoju umiejętności.
Stworzenie skutecznej polityki wspierania rozwoju umiejętności to kompleksowe zadanie oparte na efektywnej koordynacji działań państwowych systemów edukacji, organizacji szkoleniowych, pracodawców, samorządów i organów władzy centralnej. Autorzy raportu przedstawiają w jaki sposób wybrane kraje (Estonia, Korea, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Stany Zjednoczone) o zróżnicowanym PKB i odmiennych tradycjach dialogu społecznego wspierają rozwój umiejętności.
Wszystkie polityki zarządzania rozwojem umiejętności opierają się na czterech kluczowych kryteriach opisanych w wydanej w 2019 r. „Strategii umiejętności” 1. Zostały one zestawione poniżej z programami oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwoju umiejętności w poszczególnych krajach objętych badaniem Centrum umiejętności OECD.
Studia wybranych przypadków pozwoliły autorom raportu uzupełnić i doprecyzować ogólne zalecenia stosowane przy tworzeniu polityk rozwoju umiejętności. Oto najważniejsze z nich:
- Wypracowanie przejrzystych i stabilnych struktur zarządzania wewnętrznego.
- Powołanie komitetów sterujących i udzielenie im odpowiedniego mandatu w celu ograniczenia działalności konkurujących ze sobą struktur o podobnych kompetencjach. Np. w Norwegii, Niemczech czy Portugalii w organach zarządzających rozwojem umiejętności zasiadają zarówno przedstawiciele odpowiednich ministerstw jak i ich odpowiednicy ze szczebla lokalnego.
- Wsparcie i rozwój systemów monitoringu umiejętności o przystępnym interfejsie w celu skutecznej i szybkiej wymiany informacji między partnerami na poziomie centralnym i lokalnym. Dane w systemach muszą być systematycznie aktualizowane i przedstawione tak, aby mogły być prawidłowo wykorzystane w procesach decyzyjnych.
- Zapewnienie równowagi pomiędzy pozyskaniem i wsparciem odpowiednio kompetentnych partnerów pozarządowych oraz blokowaniem niepożądanego wpływu grup interesów w celu zbudowania zaufania wszystkich organizacji zaangażowanych w strategie rozwoju umiejętności.
- Skuteczne zarządzanie funduszami w perspektywie długoterminowej w celu odpowiedniego dofinansowania rozwoju umiejętności wszystkich sektorów gospodarki, regionów czy też grup społecznych. Problem niedofinansowania rozwoju umiejętności jest widoczny zwłaszcza w obszarze uczenia się przez całe życie.
Wyciągnięte wnioski pozwoliły na opracowanie modelowego narzędzia oceny polityk rozwoju umiejętności. Ma ono formę załączonego do raportu (tzw. „Annex A”) zestawu pytań zamkniętych i jest przeznaczone dla wszystkich partnerów uczestniczących w procesie wspierania rozwoju umiejętności w poszczególnych krajach.
Więcej informacji:
https://www.oecd-ilibrary.org/education/strengthening-the-governance-of-skills-systems_3a4bb6ea-en
https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-skills-strategy-2019_9789264313835-en
1 OECD (2019), OECD Skils Strategy 2019: Skills to Shape a Better Future, OECD Publishing, Paris.
Photo: ©OECD 2020; Cover© Studio Folzer, Shutterstock.com/Lightspring
OECD (2020), Strenghtening the Goveranace of Skills Systems: Lessons from Six OECD Countries, OECD Skills Studies, OECD Publishing, 2020, https://doi.org/10.1787/3a4bb6ea-en
OECD (2019), OECD Skils Strategy 2019: Skills to Shape a Better Future, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264313835-en