Spotkanie Ministerialne Komitetu Polityki Edukacyjnej (EDPC) OECD
09.12.2022
W dniu 8 grudnia 2022 r. w siedzibie OECD w Paryżu odbyło się posiedzenie Komitetu Polityki Edukacyjnej (EDPC) na szczeblu ministerialnym. Tematem wydarzenia było odbudowywanie inkluzywnego i sprawiedliwego społeczeństwa poprzez edukację: Re-building an inclusive and equitable society through education. Posiedzeniu EDPC współprzewodniczyli ministrowie edukacji z Korei, Norwegii i Portugalii, a rola wiceprzewodniczących przypadła przedstawicielom Estonii, Finlandii, Grecji i Japonii. Ostatnie posiedzenie EDPC OECD na szczeblu ministerialnym odbyło się w 2010 roku.
W spotkaniu ministerialnym wzięli udział ministrowie ds. edukacji i umiejętności zarówno z państw członkowskich OECD, jak i Unii Europejskiej oraz szeregu krajów partnerskich, a także przedstawiciele wysokiego szczebla z wybranych organizacji międzynarodowych, w tym Rady Europy i UNESCO oraz przedstawiciele dwóch gremiów OECD: Business at OECD (BIAC) i Trade Union Advisory Committee to the OECD (TUAC).
Podczas wystąpienia otwierającego obrady Sekretarz Generalny (SG) OECD Mathias Cormann podkreślił, że edukacja jest najbardziej realną inwestycją, której możemy dokonać. W chwili obecnej systemy edukacyjne muszą dostosować się do szybko zmieniających się okoliczności na świecie, w tym do postępującej cyfryzacji, przepływów migracyjnych, kryzysów pandemicznych oraz nierówności społecznych. Biorąc pod uwagę występującą na dużą skalę na świecie dezinformację, w procesach edukacyjnych należy zwrócić szczególną uwagę na pokazywanie uczniom w jaki sposób odróżniać fakty od fake news.
Edukacja i umiejętności mogą budować silne podstawy spójnych społeczeństw demokratycznych i przyczyniać się do trwałego rozwoju gospodarczego i społecznego. Osiągnięcie sprawiedliwości w systemach edukacji i umiejętności jest kluczem do promowania równości jednostek na późniejszych etapach życiowych i mobilności społecznej, co sprzyja tworzeniu bardziej inkuzywnych i sprawiedliwych społeczeństw. Ponadto, wysokiej jakości edukacja buduje odporność jednostek i społeczeństw na zmiany i sprzyja kreatywnemu reagowaniu przez nich na wstrząsy, takie jak pandemia COVID-19, na wyzwania, takie jak zmiana klimatu, oraz na jak najlepsze wykorzystanie możliwości, takich jak transformacja cyfrowa.
Uczestniczy wydarzenia dzielili się wiedzą i doświadczeniem odpowiadając między innymi na następujące pytania:
1. Jaka wiedza, umiejętności, postawy i wartości są priorytetowo traktowane przez państwa, aby zbudować fundamenty inkluzywnych i sprawiedliwych społeczeństw oraz umożliwić odpornym jednostkom prosperowanie w ekologicznym, cyfrowym i demokratycznym świecie?
2. W jaki sposób państwa wykorzystują synergię z innymi obszarami polityki publicznej, aby zagwarantować, że kształcenie i szkolenie przyczynia się do tworzenia sprawiedliwych, inkluzywnych, zrównoważonych i demokratycznych społeczeństw?
3. Jakiego rodzaju partnerstwa między edukacją, pracodawcami, związkami zawodowymi i społecznościami sprzyjają sprawnemu reagowaniu na potrzeby wszystkich uczących się?
4. W jaki sposób państwa mogą wzmacniać powiązania między badaniami, polityką i praktyką w obszarze edukacji, aby zwiększyć jej rolę w budowaniu podstaw inkluzywnych i sprawiedliwych społeczeństw?
Uczestnicy spotkania ministerialnego przyjęli wspólną deklarację ministerialną ws. budowania sprawiedliwych społeczeństw poprzez edukację, która została opublikowana na stronie internetowej OECD: https://legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0485
Na zakończenie wydarzenia Zastępca SG OECD Ulrik Knudsen stwierdził, że edukacja najprawdopodobniej nie będzie w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom współczesnego świata, ale może odgrywać w tym procesie znaczącą rolę. Zaapelował, abyśmy w większym stopniu skoncentrowali się na budowaniu silnych podstaw edukacji wczesnoszkolnej, w tym poprzez położenie akcentu na matematykę i języki. Ważne jest, abyśmy po spotkaniu skupili się na wprowadzeniu w życie zobowiązań wynikających z przyjętej podczas niego deklaracji ministerialnej.
Więcej informacji:
https://www.oecd.org/education/ministerial/
Photo: ©OECD