W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Trendy i wyzwania w turystyce 2022

29.12.2022

Głębokość i czas trwania kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 mocno uderzyły w turystykę. Gdy sektor zaczynał się odradzać, skutki gospodarcze rosyjskiej agresji na Ukrainę zadały nowy cios perspektywom ożywienia.

2022

Wydanie „OECD Tourism Trends and Policies” z 2022 r. zawiera analizę sytuacji gospodarczej i społecznej  w sektorze turystyki i trendów w rozwoju sektora w celu wspierania ożywienia gospodarczego w 50 krajach OECD i krajach partnerskich. Analizuje kluczowe wyzwania związane z odbudową turystyki i perspektywy na przyszłość oraz podkreśla potrzebę skoordynowanych, perspektywicznych działań, aby skierować turystykę na ścieżkę ku bardziej odpornej, zrównoważonej i sprzyjającej włączeniu społecznemu przyszłości. Przedstawiono znaczenie gospodarki turystycznej dla państw, z danymi obejmującymi turystykę krajową, przyjazdową i wyjazdową, działania przedsiębiorstw i zatrudnienie oraz sytuację w turystyce krajowej. Analizie poddano priorytety, reformy i rozwój polityki turystycznej oraz podkreślono przykłady dobrych praktyk poszczególnych krajów.

Rozdziały tematyczne dostarczają informacji na temat budowania odporności w ekosystemie turystycznym i promowania odbudowy zielonej turystyki.

Trendy turystyczne w czasach kryzysu i ożywienia gospodarczego

Ograniczenia w przepływie osób uderzyły i ciągle uderzają w gospodarkę turystyczną, powodując poważne skutki gospodarcze i konsekwencje społeczne dla pracowników turystyki i przedsiębiorstw w sektorze, a także innych bliżej lub dalej związanych z turystyką sektorów. Turystyka międzynarodowa prawie całkowicie zatrzymała się na świecie w szczytowym momencie pandemii, a turystyka krajowa została poważnie ograniczona w wielu krajach. Bezpośredni wkład turystyki w PKB spadł o ok o 1,9 pp (do 2,8%), a udział eksportu usług spadł o 10,6 pp (do 9,9%) średnio w krajach OECD.

Turystyka zanotowała ożywienie  w 2022 r., napędzana stłumionym popytem i zniesieniem ograniczeń w podróżowaniu. To ożywienie jest jednak nietrwałe i nierówne w poszczególnych krajach.  Nową niepewność gospodarczą,  spowolnienie i niestabilność geopolityczną, spowodowała agresja  Rosji na Ukrainę. Podczas gdy turystyka krajowa okazała się ważnym kołem zamachowym dla wielu miejsc pracy i firm, i można tu zauważyć powrót aktywności do poziomu sprzed pandemii, pełne ożywienie turystyki międzynarodowej może trwać do 2025 r. lub dłużej.

Przedsiębiorstwa turystyczne, które walczą z odbudową po pandemii, teraz również borykają się z problemami w obliczu rosnących cen energii, kosztów żywności, a także niedoborów siły roboczej i luk w umiejętnościach. Odbudowie nie sprzyja kryzys związany z rosnącymi kosztami życia, który wywiera presję na budżety gospodarstw domowych, gdzie pozycje dyskrecjonalne, takie jak turystyka, są pierwsze w kolejności do potencjalnych cięć. Gdy rządy i przedsiębiorstwa starają się stawić czoła tym wyzwaniom, pojawia się ryzyko, że tempo tworzenia bardziej odpornej, zrównoważonej i sprzyjającej włączeniu społecznemu turystyki zostanie zahamowane.

Szok dla turystyki był wezwaniem do działania dla rządów i samorządów wszystkich szczebli oraz sektora prywatnego, aby reagować w skoordynowany sposób w celu wsparcia i konsolidacji trwałej i odpornej odbudowy.

Chociaż wpływ kryzysu  był głęboki i zagrażał przetrwaniu wielu firm, z drugiej strony obudził świadomość jak ważną rolę odgrywa turystyka jako siły gospodarcza i społeczna. Rządy podejmują bezprecedensowe kroki, aby pomóc firmom turystycznym, pracownikom i gościom. Pandemia przyspieszyła też rozwój bardziej zrównoważonej i odpornej turystyki.

Istnieje teraz możliwość wykorzystania tych doświadczeń, aby stawić czoła obecnym i przyszłym wyzwaniom turystycznym.

Priorytetem pozostaje przywrócenie bezpiecznej mobilności i zaufania konsumentów. Podobnie ważne jest  wspieranie ciągle niestabilnych przedsiębiorstw turystycznych i ośrodków turystycznych borykających się z niedoborem siły roboczej i jej umiejętności oraz potrzebami inwestycyjnymi aby urozmaicić ofertę turystyczną. Bardzo ważne jest również, aby nie przegapić okazji do realizacji długoterminowych priorytetów, przemyśleć obecny system turystyczny i przygotować się na przyszłe wstrząsy, jednocześnie przechodząc na silniejsze, sprawiedliwsze i bardziej zrównoważone modele rozwoju turystyki.

Zapewnienie lepszej przyszłości dla sektora wymaga zajęcia się strukturalnymi słabościami, które hamowały ten sektor w przeszłości, zwłaszcza po to, by uniknąć powrotu niezrównoważonego rozwoju turystyki i zapewnić miejsca pracy, dobrobyt i inne korzyści płynące z napływu turystów do lokalnych społeczności. Patrząc w przyszłość, potrzebne są przyspieszone działania na rzecz zazieleniania przemysłu turystycznego i roli jaką może odgrywać w zapobieganiu zmianom klimatu, oraz środki łagodzące i adaptacyjne, w tym finansowanie
i inwestycje. Jednocześnie potrzebne są działania, które zapewnią sektorowi pełne korzystanie z możliwości, jakie stwarza transformacja cyfrowa. Wiele firm turystycznych i miejsc docelowych pozostaje w tyle pomimo przyspieszonego wdrażania rozwiązań cyfrowych w czasie pandemii, w tym dostępu do umiejętności i infrastruktury cyfrowej.

Więcej informacji:

https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/a8dd3019-en.pdf?expires=1672746132&id=id&accname=guest&checksum=3FBA6485FB5C30B2340503E7054CFE13


Photo: ©OECD 2022; Cover©vectomart/Shutterstock.com; saref/Shutterstock.com

OECD (2022), OECD Tourism Trends and Policies 2022, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/a8dd3019-en

{"register":{"columns":[]}}