W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

CONSEQUENCES

Bartłomiej Duś – saksofon
Magdalena Kling-Fender – skrzypce
Adam Mokrus – skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska – altówka
Robert Fender – wiolonczela
(A.Busch, G.Lago, P.Swerts)
Ars Sonora ARSO-CD-191 (64:33)

Bartłomiej Duś, Magdalena Kling-Fender, Adam Mokrus, Elżbieta Mrożek-Loska i Robert Fender na płycie “Consequences” prezentują nam trzy kameralne kompozycje na saksofon i  kwintet oraz saksofon i kwartet smyczkowy. Mówimy tym samym
o składzie całkiem nietypowym. Tworzą go wspaniali instrumentaliści (z których dwoje jest pedagogami w naszej szkole).
Pierwszym utworem na płycie jest kompozycja na kwintet skrzypcowy i saksofon altowy Adolfa Buscha. Utwór o tyle ciekawy, że partia i brzmienie saksofonu traktowane są bardzo delikatnie;
z początku kamufluje się on wręcz jako jeden z instrumentów smyczkowych. Może to wynikać bezpośrednio z faktu, że jest to jeden z pierwszych utworów prezentujących saksofon w muzyce kameralnej. Naturalnie więc, kompozytor stara się przyzwyczaić słuchacza do ciepłego brzmienia instrumentu, upodabniając go do osłuchanych skrzypiec, altówki, czy wiolonczeli. Głębokie zależności między instrumentami, dodatkowo przyzwyczajają słuchacza do nowej roli saksofonu
i włączają go do tradycji romantycznej. W całości kompozycja jest właśnie z tego względu niezwykle przejrzysta i przyjemna w odbiorze.
Dwa kolejne utwory - Guillermo Lago “Consecuencias na saksofon altowy i kwartet skrzypcowy”, oraz Piet Swerts “Kwintet na saksofon altowy i kwartet smyczkowy” - są stanowczą manifestacją możliwości saksofonu. Partia instrumentów smyczkowych, ma swoją suwerenność, jednocześnie wyraźnie niżej postawiona jest przez kompozytora w stosunku do partii saksofonu. Wszystko to zawarte jest we współczesnej harmonice i nowoczesnym traktowaniu instrumentacji. Interesujące jest, na ile takie brzmienie i jego wykorzystanie w tych utworach jest wynikiem wyczerpania systemu dur-moll i naturalnym procesem rozwoju muzyki, a na ile próbą manifestacji nowatorstwa, szczególnie w porównaniu z wcześniejszymi kompozycjami.
Należy zastanowić się czy cała płyta jest jedynie wykazaniem postępu w technice i instrumentacji saksofonowej, istną lekcją historii muzyki, czy może świadczyć również o czymś więcej. Być może powinna skłonić nas do refleksji na temat tego, komu współcześnie służy muzyka i na ile coraz większe oddalenie się od “muzyki popularnej” wpływa na odbiorców i jej recepcję. Kolejne utwory prezentowane na płycie “Consequences” ukazują saksofon w coraz bardziej niezależnej formie, tym samym będą świadectwem pewnego trendu w klasycznej muzyce współczesnej tj. oddalanie się od gustów odbiorców i tworzenie muzyki coraz bardziej awangardowej. Pokazuje to narastającą rozbieżność między muzyką klasyczną, a popularną i skłania do zastanowienia nad tym, kto ma być odbiorcą takiej muzyki? Czy przez coraz bardziej skomplikowane środków wyrazu, nie tworzymy muzyki tylko dla wybranych…?

Zuzanna Chodkiewicz (uczennica klasy 5b OSM II st.)

{"register":{"columns":[]}}