Informator ekonomiczny
29.09.2020
Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, języki urzędowe
Nazwa państwa
Nazwa urzędowa: Państwo Palestyna (arab. دولة فلسطين Dawlat Filastin) nazwa oficjalna używana przez władze palestyńskie od 4 stycznia 2013 roku kiedy wszedł w życie dekret prezydenta Palestyny nr 1/2013 zmieniający nazwę określoną przez palestyńsko-izraelskie porozumienia z Oslo „Palestyńska Władza Narodowa” albo „Władza Palestyńska” na „Państwo Palestyna”. Nazwą tą posługują się oficjalnie palestyńskie urzędy i przedstawicielstwa dyplomatyczne. W stosunkach międzynarodowych wiele państw, w tym Polska, używa nazwy „Palestyńska Władza Narodowa” albo nazwy skróconej „Palestyna”. Ma to związek z nadal nieukształtowanym w pełni statusem Palestyny jako podmiotu prawa międzynarodowego. Rzeczpospolita Polska podobnie jak przeważająca większość wspólnoty międzynarodowej wspiera intensywnie wysiłki na rzecz dialogu palestyńsko-izraelskiego, prowadzące do wzmocnienia palestyńskiej państwowości (tzw. rozwiązanie dwupaństwowe).
Formalnie częścią Palestyny jest Strefa Gazy, nad którą władze w Ramallah nie sprawują jednak faktycznej kontroli. W Strefie Gazy faktyczną władzę sprawuje separatystyczny islamski ruch Hamas, nieuznawany przez przeważającą większość wspólnoty międzynarodowej i uznany przez Unię Europejską za organizację terrorystyczną. Stąd też Strefę Gazy uznaje się obecnie za obszar o nieokreślonym statusie w prawie międzynarodowym.
Położenie geograficzne i klimat
Palestyna rozciąga się na dwóch obszarach geograficznych: Zachodnim Brzegu Jordanu, zwanym krócej „Zachodnim Brzegiem” oraz w nadmorskiej Strefie Gazy, które różnią się od siebie warunkami geograficznymi. Zachodni Brzeg to zasadniczo górzysty teren rozciągający się od gór otaczających Nablus od północy, przez centralny obszar Wyżyny Jerozolimskiej i Pustyni Judzkiej, aż po góry otaczające Hebron na południu. Od strony zachodniej góry Palestyny opadają gwałtownie w Dolinę Jordanu i depresję Morza Martwego. Strefa Gazy to z kolei teren nizinny, o typowo nadmorskim charakterze (wydmy).
W Palestynie panuje klimat śródziemnomorski charakteryzujący się ciepłymi i suchymi latami oraz łagodnymi zimami. Silnie zaznacza się wpływ gorącego i suchego klimatu Pustyni Arabskiej. Występują duże różnice temperatur między dniem i nocą oraz między Strefą Gazy a Zachodnim Brzegiem i Doliną Jordanu- temperatura powietrza zmienia się w zależności od wysokości nad poziomem morza. Średnia temperatura w styczniu 14–16 °C, w sierpniu 28–33 °C., na Zachodnim Brzegu zimą temperatura może spaść okresowo do ok. 0-5 °C.
Ludność
Ludność Palestyny liczy 5,1 mln osób z czego 80 % tj. 4 mln przypada na ośrodki miejskie. Współczynnik przyrostu naturalnego wynosi 3,67. Największe ośrodki miejskie to Jerozolima Wschodnia – 428 tys., Gaza City - 410 tys., Khan Younis (S. Gazy) 173 tys., Jabalya (S. Gazy) 168 tys., Hebron 160 tys., Nablus 130 tys., Rafah (S. Gazy) 126 tys. Według danych UNRWA (United Nations Relief and Works Agency) liczba zarejestrowanych uchodźców palestyńskich wyniosła w 2019 r. 5,5 mln, z czego 2,2 mln osób żyje w Jordanii, 475 tys. w Libanie, 560 tys. w Syrii, 1,4 mln w Strefie Gazy i ponad 846 tys. na Zachodnim Brzegu. Z tej liczby ponad 1,7 mln osób żyje w 58 obozach dla palestyńskich uchodźców[1].
Obszar
Palestyna zajmuje obszar 6020 km kw., z czego 356 km kw. przypada na Strefę Gazy (długość strefy wynosi 40 km, zaś jej szerokość 10 km), a 5655 km kw. na Zachodni Brzeg[1]. Obszar Palestyny podzielony jest administracyjnie na 16 guberni (muhafazat) z których największe to gubernia Hebronu (997 km kw.) gubernia Ramallah i Al-Bireh (855 km kw.), gubernia Betlejem (605 km kw.) gubernia Nablusu 605 km kw.). Ogółem 5 guberni przypada na Strefę Gazy, a 11 na Zachodni Brzeg.
Zgodnie z palestyńsko-izraelskimi porozumieniami z 1995 (tzw. „porozumieniami Oslo II”) terytorium Palestyny jest podzielone na trzy strefy. Strefa A (ok. 18 % powierzchni) znajduje się pod wyłączną kontrolą palestyńską, Strefa B (ok. 22 % terytorium) znajduje się pod palestyńską kontrolą cywilną lecz równocześnie pod wspólną palestyńsko-izraelską kontrolą w sprawach bezpieczeństwa. Strefa C zajmująca ok 60 % całości terytorium znajduje się pod kontrolą Izraela, zaś władze palestyńskie odpowiadają w tej strefie za administrację szkolną i ochronę zdrowia ludności palestyńskiej. W strefie C istnieją osiedla izraelskie, uznawane przez znaczną część wspólnoty międzynarodowej za nielegalne. Łącznie zamieszkuje w nich ok. 430 tys. osadników (bez obszaru Jerozolimy) i są one, wbrew protestom władz palestyńskich oraz wspólnoty międzynarodowej, wciąż rozbudowywane.
Stolica
Władze palestyńskie za stolicę Palestyny uznają Jerozolimę. Jerozolima Wschodnia znajduje się od 1967 roku pod faktycznym władztwem Izraela, przez co ma status terytorium okupowanego w prawie międzynarodowym. Nie zmieniła tego inkorporacja Jerozolimy do Izraela do której doszło w 1980 roku, a której nie uznaje przeważająca większość wspólnoty międzynarodowej. Tymczasową stolicą albo stolicą Palestyny de facto jest Ramallah, miasto położone ok 15 km na północ od Jerozolimy, gdzie znajdują się siedziby centralnych władz Palestyny - prezydenta i premiera oraz siedziby instytucji rządowych i przedstawicielstwa głównych banków arabskich. Ramallah znajduje się w strefie A, stąd dostanie się do tego miasta z Jerozolimy wymaga przekroczenia izraelskich punktów kontrolnych (tzw. checkpointów).
Języki urzędowe
Arabski, język angielski jest powszechnie znany i używany w życiu gospodarczym.
Czas
Czas: GMT +3 godziny; kod telefoniczny: +972 (telefonia izraelska) +970; Jerozolima - 02; Ramallah - 02; Nablus – 04, Strefa Gazy - 08.
Religia
Religią dominującą na obszarze Palestyny jest islam sunnicki, który wyznaje 93 % ludności palestyńskiej na Zachodnim Brzegu i 99 % mieszkańców Strefy Gazy. Mniejszość chrześcijańska w Palestynie to ok 6 % ludności, przy czym warto zauważyć, że znaczna liczba Palestyńczyków-chrześcijan mieszka także na terytorium Izraela. Wśród Palestyńczyków zamieszkałych na Zachodnim Brzegu panuje co do zasady tolerancja religijna, zdarza się, że chrześcijanie pełnią wysokie funkcje państwowe. Tradycyjnie burmistrzowie Betlejem i Ramallah są chrześcijanami, nie ma przeszkód w publicznym praktykowaniu religii chrześcijańskiej, a święta Bożego Narodzenia obchodzone są w Betlejem z udziałem najwyższych władz palestyńskich jako oficjalne święto państwowe. Nieco inna sytuacja panuje w Strefie Gazy gdzie zdecydowanie dominuje islam, będący zarazem programem politycznym i „konstytucją” rządzącego tam Hamasu. Niewielkie skupiska chrześcijan w Gazie starają się unikać konfrontacji z muzułmańską większością, w przeszłości zdarzały się incydenty na tle religijnym wymierzone w chrześcijan. Corocznie obchodzony Ramadan (święto ruchome, trwające ok. miesiąca) ma wpływ na czas procedowania wszelkich spraw.
Infrastruktura transportowa
Palestyna nie posiada czynnego lotniska. Lotnisko w Qalandii (pomiędzy Jerozolimą
a Ramallah) zostało zamknięte dla ruchu lotniczego w 2001 r. Lotnisko im Yasira Arafata w Gazie zostało zamknięte w 2000 r., a następnie zbombardowane przez izraelskie lotnictwo. Najbliższe lotniska międzynarodowe znajdują się w Tel Awiwie (lotnisko Ben-Gurion) i w Ammanie (lotnisko Queen Alia, Jordania). Palestyńczycy podróżujący za granicę korzystają z tych dwóch lotnisk w zależności od posiadanych dokumentów – posiadacze izraelskich dowodów tożsamości mogą korzystać z lotniska Ben Gurion, zaś pozostali – po przekroczeniu granicy na moście im gen. Allenby – z lotniska w Ammanie.
Port w Gazie znajduje się pod izraelską blokadą morską od 2007 r. i praktycznie służy wyłącznie łodziom rybackim do przybrzeżnych połowów. Strefa połowowa licząca formalnie 20 mil morskich w praktyce znajduje się pod pełną kontrolą izraelskiej marynarki wojennej i podlega licznym ograniczeniom (jej faktyczna szerokość zależy od zmiennych decyzji władz izraelskich ).
Palestyna dysponuje siecią dróg łączącą ośrodki miejskie i wiejskie osady. Infrastruktura drogowa jest przestarzała i niedoinwestowana, do tego dochodzi typowo górskie ukształtowanie terenu, co sprawia, że podróż pomiędzy głównymi miastami, mimo niewielkiej odległości potrafi zająć więcej czasu. Liczne izraelskie punkty kontrolne (checkpointy) oraz organizowane ad hoc mobilne patrole izraelskiej policji i wojska stanowią istotne utrudnienie w komunikacji, zdarzają się także wielogodzinne blokady dróg. Sytuacja polityczna sprawia, że transport między niektórymi ośrodkami zamieszkania ludności Palestyny np. Zachodnim Brzegiem a Strefą Gazy albo Ramallah i Betlejem odbywa się zasadniczo przez terytorium anektowane i kontrolowane przez Izrael. Palestyńczycy posiadający izraelskie dowody tożsamości bądź specjalne zezwolenia mogą skorzystać z dróg prowadzących przez terytoria okupowane, pozostali albo korzystają z alternatywnych objazdów, zajmujących często wiele godzin albo są pozbawieni formalnej możliwości podróżowania dalej niż do najbliższego izraelskiego punktu kontrolnego. Cudzoziemcy podróżujący po terytorium Palestyny muszą liczyć się z koniecznością przekraczania izraelskich punktów kontrolnych, w których czasami kontrola jest pobieżna, a czasami bardzo drobiazgowa włącznie z kontrolą bagażu (zależy to zasadniczo od aktualnie obowiązującego stopnia zagrożenia). Okresowo, zwłaszcza w czasie ważniejszych świąt religijnych bądź niepokojów społecznych izraelskie punkty kontrolne są zamykane na okres od kilku godzin do jednego dnia (zamykanie punktów kontrolnych jest jednym z elementów praktyki stosowanej konsekwentnie przez władze izraelskie).
Obowiązek wizowy, kontrola graniczna
Obywatele RP wjeżdżający do Palestyny są siłą rzeczy zobowiązani do uzyskania legalnego pobytu na terytorium Izraela. Władze palestyńskie nie prowadzą kontroli granicznej ani kontroli ruchu osobowego, zgodnie z treścią porozumień z Oslo kwestie te należą do kompetencji Izraela. Palestyńska Policja może wylegitymować cudzoziemca, natomiast w praktyce zdarza się to rzadko.
Przepisy celne
Formalnie od 1994 roku, kiedy podpisany został tzw. Protokół Paryski (protokół w sprawie stosunków gospodarczych miedzy Izraelem a Organizacją Wyzwolenia Palestyny) Izrael i Palestyna funkcjonują w ramach specyficznej unii celnej. Władze palestyńskie formalnie posiadają możliwość wprowadzania ceł i procedur celnych w stosunku do niektórych dóbr importowanych z Egiptu i Jordanii, jak również kompetencje do zwalniania z opłat celnych instytucji i osób prawnych działających na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy (w praktyce dotyczy to Zachodniego Brzegu oraz działających tam organizacji międzynarodowych i humanitarnych). De facto pełną kontrolę nad towarami wwożonymi do Palestyny sprawuje izraelska administracja terenów okupowanych: tzw. Civil Administration podległa wojskowej administracji terytoriów okupowanych – tzw. Coordinator of Government Activities in the Territories (COGAT), będąca częścią Ministerstwa Obrony Izraela oraz równolegle tzw. District Coordination Offices (DCO), podlegające izraelskiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Podział kompetencji oraz procedury, którymi kieruje się izraelska administracja okupacyjna są mało czytelne, występuje w nich duża uznaniowość, co sprawia że jej działania są często przedmiotem krytyki ze strony organizacji obrońców praw człowieka.
Święta państwowe i religijne
Uwaga: dokładne daty ruchomych świąt muzułmańskich są wyznaczane według kalendarza księżycowego, stąd należy je każdorazowo sprawdzać. W dni świąteczne nieczynne są instytucje publiczne, banki i szkoły. Umawianie się na spotkania przed ważniejszymi świętami religijnymi takimi jak Boże Narodzenie, Eid Al- Adha, Eid Al-Fitr może być utrudnione –Palestyńczycy z zasady spędzają święta w szerokim gronie rodzinnym, stąd przygotowania do nich także zajmują wiele czasu.
1 stycznia - Nowy Rok
7 stycznia – prawosławne Boże Narodzenie. Choć nie jest oficjalnym świętem państwowym, zwyczajowo w tym dniu większość instytucji publicznych oraz banków jest zamknięta.
Święto Wniebowstąpienia Proroka (Isra and Mi’raj) ruchome
1 maja – Święto Pracy
Święta zakończenia Ramadanu (Eid Al- Fitr) ruchome
Święto ofiarowania (Eid Al- Adha) ruchome
Muzułmański Nowy Rok – ruchome
Święto urodzin proroka Mahometa (Milad un Nabi) ruchome (2020 -29 października)
15 listopada – Dzień Niepodległości Palestyny
25 grudnia - Boże Narodzenie
System administracyjny
Terytorium Palestyny jest podzielone na 16 guberni (muhafazat), z czego 5 przypada na obszar Strefy Gazy, a 11 na Zachodni Brzeg. Spośród guberni Zachodniego Brzegu na szczególną uwagę zasługuje Gubernia Jerozolimska, która jest podzielona na dwa obszary J1 – zaanektowany przez Izrael i obejmujący m. in. obszar Starego Miasta oraz J2 – formalnie nieanektowany i sięgający aż po beduińskie wspólnoty zamieszkujące skraj Pustyni Judzkiej. Na czele każdej guberni stoi gubernator mianowany przez Prezydenta Palestyny na podstawie podstawie dekretu z 2003 r o uprawnieniach gubernatorów, reprezentujący w terenie władze centralne. Gubernatorowi podlega palestyńska policja oraz inne władze lokalne. Na czele palestyńskich guberni stoją z reguły wpływowi palestyńscy politycy, często byli bojownicy OWP, mający wiele do powiedzenia w życiu gospodarczym.
Samorząd gospodarczy
W Palestynie funkcjonuje dość dobrze rozwinięty system samorządu gospodarczego, sięgający tradycjami czasów Mandatu Brytyjskiego. Formalną podstawą funkcjonowania samorządu gospodarczego jest dekret Prezydenta Palestyny Nr 9 z 2011 o izbach przemysłowo-handlowych, na podstawie którego działa federacja palestyńskich Izb Handlowych, Przemysłowych i Rolniczych, zrzeszających około 70 tys. podmiotów gospodarczych (na koniec 2019 r.).
Prawo i sądownictwo gospodarcze
W Palestynie nie istnieje odrębne sądownictwo gospodarcze. Sprawy z zakresu handlu i stosunków gospodarczych rozpatrywane są przez sądy cywilne. W Palestynie, zwłaszcza w stosunkach handlowych istotną rolę odgrywa prawo zwyczajowe, oparte o wielusetletnią tradycję kupiecką. Stąd też zwyczajową i powszechną metodą rozwiązywania sporów są negocjacje oraz mediacja, często z udziałem szanowanych członków rodziny bądź osób o autorytecie uznawanym przez wszystkie strony sporu.
Prawo palestyńskie, sukcesywnie rozwijane, jest nadal w procesie tworzenia. Stąd też na terytorium Palestyny obowiązują w części brytyjskie przepisy kolonialne (z czasów Mandatu Brytyjskiego), a nawet przepisy otomańskie (tureckie). Podstawowym sposobem rozwiązywania sporów pozostaje jednak koncyliacja i warto podkreślić, że z zasady przynosi ona pozytywne efekty, gdyż istnieje duża presja kulturowa (rodzinna, środowiskowa) na osiągniecie kompromisu. Wystąpienie na drogę sadową jest traktowane jako ostateczność, zajmuje dużo czasu i wiąże się z kosztami.
Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne[1]
Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne 2019
PKB nominalne (w mld UDS) 14,7
Ludność poniżej poziomu ubóstwa (<5,5 USD dziennie) 24 %
Stopa bezrobocia 30,2 %
PKB (PPP) na 1 mieszkańca (USD) 3058
PKB (wzrost w %) + 2,3
Deficyt budżetowy (w mld USD) - 1,4
Deficyt budżetowy po pomocy zagranicznej (w mld USD) - 0,8
Deficyt handlowy (w mld USD) - 4,9
Wskaźnik nierówności społecznej (Gini Index) 33 %
Bezp. inwestycje zagr. (w mld USD) 0,8
Struktura PKB
Podstawową gałęzią gospodarki Palestyny jest sektor usług (ok. 57% PKB na Zachodnim Brzegu i ok 73 % w Strefie Gazy. Na drugim i trzecim miejscu znajduje się rolnictwo i działalność przemysłowa. Udział rolnictwa w PKB systematycznie spada z uwagi na fakt, że ok. 62 % ziemi uprawnej znajduje się w tzw. strefie C, znajdującej się pod kontrolą izraelską.
Rynek pracy
Palestyński rynek pracy obejmuje ok. 882000 osób na Zachodnim Brzegu i ok. 535000 osób w Strefie Gazy[1] (dotyczy osób powyżej 15 roku życia, z wyłączeniem terenów zajętych przez Izrael oraz nielegalnych izraelskich osiedli na Zachodnim Brzegu). Według danych Banku Światowego bezrobocie utrzymuje się na stałym pułapie ok. 30,2 % przy czym w Strefie Gazy sięga ono powyżej 54 %. Dla pewnej części Palestyńczyków źródłem utrzymania jest praca w izraelskich osiedlach na Zachodnim Brzegu – ocenia się, że jest to ok 140 tys. osób, z czego prawie połowa pracuje tam nielegalnie, bez zezwoleń władz izraelskich. „Szara strefa” zatrudnienia Palestyńczyków jest stałym zjawiskiem w Izraelu i w izraelskich osiedlach. Średnia płaca dzienna w Palestynie sięga 112 NIS na Zachodnim Brzegu oraz 67 NIS w Strefie Gazy. Najwyższe płace odnotowuje się w budownictwie, gdzie dniówka sięga 197 NIS, najniższe w transporcie – 85 NIS (dane za 2019 r.).
Handel zagraniczny, bilans handlowy
Według danych Centralnego Biura Statystycznego Palestyny w 2019 roku import do Palestyny wyniósł 5,8 mld USD, zaś eksport 1,07 mld USD. Różnica między importem a eksportem wyniosła -4,7 mld USD. Największym kierunkiem importu jest Izrael (3,7 mld USD), część dóbr jest importowana z Jordanii i Egiptu. Palestyna importuje większość dóbr konsumpcyjnych, zaś eksportuje głownie kamień i kruszywa, złom metali, meble i wyroby rzemieślnicze oraz oliwę. W stosunkach handlowych Palestyny z Unią Europejską dominuje import samochodów i maszyn, produktów chemicznych i leków. Eksport do Unii Europejskiej jest bardzo niewielki (ok. 19 mln Euro) i obejmuje zasadniczo produkty rolne, w tym zwłaszcza oliwki i oliwę.
Członkostwo w organizacjach międzynarodowych
Narody Zjednoczone – status obserwatora, organizacje systemu NZ – status obserwatora; członkostwo: Liga Arabska (AL), Islamski Bank Rozwoju (IDB), Organizacja Współpracy Islamskiej (OIC).
Stosunki gospodarcze z Unią Europejską
W 1997 roku Unia Europejska podpisała z Organizacją Wyzwolenia Palestyny, reprezentującą wówczas władze palestyńskie, umowę stowarzyszeniową w sprawie handlu i współpracy, która przewiduje m. in. zwolnienie od ceł palestyńskich produktów importowanych do Unii Europejskiej. W 2012 roku podpisano także umowę liberalizującą handel produktami spożywczymi. Unia Europejska pozostaje jednym z głównych dostawców pomocy humanitarnej oraz pomocy rozwojowej dla Palestyny.
Dwustronna współpraca gospodarcza
Ramy prawno-traktatowe współpracy gospodarczej
Oficjalne kontakty Polski i Palestyny datują się od połowy lat 70-tych ubiegłego wieku, kiedy to w Warszawie powstało Biuro Organizacji Wyzwolenia Palestyny (OWP). W 1982 r. ustanowiono stosunki dyplomatyczne, zaś po uznaniu przez Polskę proklamacji niepodległego państwa palestyńskiego w 1988 r. Biuro OWP zostało przekształcone w Ambasadę Palestyny. W styczniu 2005 r. utworzono w Ramallah Biuro Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Palestyńskiej Władzy Narodowej. W styczniu 2012 r. utworzono Konsulat Honorowy RP w Betlejem.
Wymiana handlowa i współpraca inwestycyjna. Możliwości rozwoju polskiego eksportu
Wymiana handlowa między Polską i Palestyną jest marginalna. W niewielkim stopniu na miejscowym rynku obecne są polskie produkty spożywcze (słodycze, sery), które cieszą się dobrą renomą. Zasadniczy wpływ na ten stan rzeczy mają obiektywne ograniczenia, które dotykają palestyńską gospodarkę, a także brak doświadczenia polskich eksporterów. Polskie przedsiębiorstwa obecne są w branży turystycznej.
Dla polskiego rynku potencjalnymi obszarami współpracy mogą być:
-
- Sektor rolno-spożywczy: dostawy produktów mleczarskich, mięsa i wyrobów mięsnych (drobiowych i wołowych), przetworów warzywnych, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, a także technologie przetwórstwa żywności dla małych zakładów produkcyjnych;
- Produkty chemiczne, tworzywa sztuczne, wyroby gumowe i szklane, ceramika: m. in. kosmetyki (zwł. perfumy i wody toaletowe), szkło budowlane i dekoracyjne, panele, płytki ceramiczne, włókna syntetyczne, opony samochodowe;
- Leki, kosmetyki, aparatura badawczo-naukowa, wyposażenie szpitali (w tym sal operacyjnych) i gabinetów lekarskich, usługi z zakresu tzw. turystyki zdrowotnej, rehabilitacji, rekonwalescencji, operacji medycznych;
- Wyroby przemysłu lekkiego: meble biurowe, szpitalne, hotelowe i domowe, materiały i stolarka budowlana, ścier drzewny, papier (opakowaniowy, gazetowy) i tektura, artykuły higieniczne z papieru;
- Sektor energii elektrycznej, gospodarki wodnej i ochrony środowiska: projektowanie i wykonawstwo obiektów energetycznych, linii transmisyjnych energii elektrycznej i stacji transformatorowych, dostawy urządzeń: kotłów, turbin, transformatorów, kabli, silników oraz innego sprzętu elektrycznego, w tym oświetleniowego, budowa sieci wodno-kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków, dostawy technologii i urządzeń ochrony środowiska, usługi software dla sektora energetycznego i gospodarki wodnej.
Dostęp do rynku
Bariery i utrudnienia administracyjne w eksporcie i współpracy gospodarczej
Podstawowe problemy palestyńskiego rynku wynikają z niestabilnej sytuacji politycznej i utrzymującego się napięcia w stosunkach z Izraelem. Okupacja izraelska i związane z nią rygory w poruszaniu się, imporcie, eksporcie i prowadzeniu swobodnej działalności gospodarczej nie sprzyja inwestowaniu w Palestynie i stabilnym kontaktom handlowym.
Sytuacja wewnętrzna w Palestynie także nie zachęca potencjalnych inwestorów i handlowców. Pomimo realnie podejmowanych wysiłków na rzecz stworzenia stabilnej administracji i przejrzystych reguł prawnych Palestyna jest nadal państwem niespełniającym kryteriów uznania za w pełni bezpieczne dla biznesu. Odczuwalne są wyraźne braki w nowoczesnej legislacji. Utrzymujący się podział na Zachodni Brzeg, rządzony przez Fatah oraz Strefę Gazy zarządzaną przez Hamas uniemożliwia wykorzystanie potencjału całego palestyńskiego rynku. Palestyńska siła robocza, należąca do jednej z najbardziej wykwalifikowanych w świecie arabskim, z wysokim odsetkiem wykształconych specjalistów, ma nikłe możliwości wykorzystania swoich możliwości na miejscu. Odpowiedzią jest emigracja – nic więc dziwnego, że palestyńskiego inżyniera czy lekarza pracującego „w zawodzie” łatwiej spotkać w Dubaju, Londynie, czy w Warszawie.
Nabywanie i wynajem nieruchomości
Przepisy dotyczące nabywania i wynajmu nieruchomości są oparte na zasadach rynkowych: w chwili obecnej cudzoziemcy (z zastrzeżeniem, że nie są Izraelczykami) mogą wynajmować i kupować nieruchomości na cele prywatne i komercyjne. Obrót nieruchomościami zwłaszcza w Jerozolimie Wschodniej jest dotknięty sporym ryzykiem. Władze izraelskie prowadzą systematyczną i konsekwentną politykę wywłaszczania własności palestyńskiej w granicach miasta. Sytuację utrudnia fakt, że stosunki własności nie są w pełni uregulowane (dziedzictwo prawa otomańskiego, brytyjskiego, jordańskiego) co prowadzi do konkurencyjnych roszczeń. Do konfliktów dochodzi też na tle podejmowanych przez organizacje żydowskie (czasem przy wsparciu instytucji państwa izraelskiego) prób zmiany lokalnych stosunków demograficznych.
Federacja Palestyńskich Izb Gospodarczych
http://swaid.stat.gov.pl/SitePagesDBW/HandelZagraniczny.aspx.
baza danych Eurostatu gromadząca dane statystyczne krajów UE i ich regionów z możliwością przeszukiwania zawartości wg szczegółowych kategorii:
https://ec.europa.eu/eurostat/data/database,
https://ec.europa.eu/eurostat/data/statistics-a-z/abc.
baza Market Access Database - dostarcza szczegółowe dane dla firm eksportujących z UE nt wymogów rynku poszczególnych krajów trzecich:
http://madb.europa.eu/madb/indexPubli.htm
baza ofert współpracy międzynarodowej KE Partnering Opportunities umożliwiająca przedsiębiorcom nawiązanie międzynarodowej współpracy biznesowej za pośrednictwem sieci Enterprise Europe Network (wyszukiwanie partnerów biznesowych, wydarzeń branżowych)
http://www.een.org.pl/index.php/nowa-baza-ofert-pod.html, http://een.ec.europa.eu/tools/services/SearchCenter/Search/ProfileSimpleSearch?shid=32db25cb-726f-43b0-8b5f-7742d0935799,
[1] Źródło: Centralne Palestyńskie Biuro Statystyczne. Raport dot. zatrudnienia i rynku pracy, luty 2019.
[1] Źródło: The World Bank.
[1] Demographic Yearbook - UN Statistics Division
[1] UNRWA in Figures 2018-2019