Skargi i wnioski
Prokurator Okręgowy w Białymstoku zgodnie z treścią art. 23 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 roku Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.177 z dnia 2016.02.15) jest prokuratorem przełożonym prokuratorów prokuratury okręgowej oraz prokuratorów rejonowych i prokuratorów prokuratur rejonowych na obszarze działania prokuratury okręgowej.
Zasady składania oraz rozpatrywania skarg reguluje Dział VI Ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz.U.2016.177 z dnia 2016.02.15) oraz w sposób określony w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5 poz. 46) oraz § 318-324 Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.
O tym, czy pismo jest skargą czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Tryb i terminy rozpoznawania skarg i wniosków
- Skargi i wnioski rozpoznaje się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
- Skargi i wnioski dotyczące prokuratorów w zakresie, w jakim są oni niezależni, nie podlegają rozpoznaniu. Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury, do którego taka skarga lub taki wniosek zostały skierowane, zawiadamia wnoszącego o przyczynach odmowy rozpoznania skargi lub wniosku.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury niezwłocznie przekazuje skargę lub wniosek do akt postępowania, którego dotyczy, zawiadamiając o tym wnoszącego.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy treści czynności prokuratora jeszcze niedokonanych, należących do zakresu, o którym mowa w § 2, podlega niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczy.
- Jeżeli skarga lub wniosek zawiera treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe, pozostawia się skargę lub wniosek bez rozpoznania, zawiadamiając wnoszącego o przyczynie pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpoznania, chyba że skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu.
Uprawnienie do rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargi lub wnioski dotyczące prokuratora rozpoznaje prokurator bezpośrednio przełożony.
- Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury rozpoznaje skargi lub wnioski dotyczące asystentów prokuratorów, aplikantów prokuratorskich, urzędników i innych pracowników.
Przekazanie skargi lub wniosku rzecznikowi dyscyplinarnemu
Skargę lub wniosek w zakresie, w jakim zawiera żądanie pociągnięcia prokuratora do odpowiedzialności dyscyplinarnej, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury przekazuje właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku rzecznik dyscyplinarny zawiadamia skarżącego oraz prokuratora, który przekazał mu skargę lub wniosek.
Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania
Ponawiane skargi lub wnioski w sprawach już wyjaśnionych, niezawierające nowych okoliczności, pozostawia się bez rozpoznania, o czym powiadamia się wnoszącego.
Sposoby przyjmowania skarg i spraw
Skargi, wnioski oraz wszelkie pisma i dokumenty mogą być składane:
- osobiście w kancelarii Prokuratury Okręgowej w Białymstoku w formie pisemnej,
- pocztą na niżej wskazany adres.
- na adres poczty elektronicznej biuro.podawcze.pobia@prokuratura.gov.pl,
- na adres skrytki ePUAP: /pobialystok/SkrytkaESP,
- ustnie do protokołu.
Dane teleadresowe:
Prokuratura Okręgowa w Białymstoku
ul. Jana Kilińskiego 14
15-950 Białystok
Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków załatwiane są osobiście przez Prokuratora Okręgowego, jego Zastępcę lub wyznaczonego prokuratora w budynku Prokuratury Okręgowej w Białymstoku, od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania prokuratury tj. od 900 do 1400.
Koszty związane ze złożeniem skargi lub wniosku nie są pokrywane przez Prokuraturę Okręgową w Białymstoku.