Sposób przyjmowania spraw
Poszczególne rodzaje postępowań
Sprawy karne:
Sprawy karne prowadzone są osobiście przez prokuratora, bądź nadzorowane przez niego w przypadku, gdy postępowanie przygotowawcze prowadzone jest przez Policję albo inny uprawniony organ zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Informacja o przestępstwie dociera do prokuratury poprzez zgłoszenie o przestępstwie pochodzące od pokrzywdzonego albo od osoby trzeciej. Sposób zawiadomienia może być ustny do protokołu, albo pisemny. Pisemne zawiadomienia o przestępstwie może zostać osobiście przez pokrzywdzonego albo osobę trzecią złożone w siedzibach prokuratur rejonowych okręgu bielskiego oraz w Prokuraturze Okręgowej w Bielsku-Białej, a nadto może ono zostać przesłane za pośrednictwem poczty.
Postępowania przygotowawcze kończą się:
- odmową wszczęcia postępowania przygotowawczego,
- przekazaniem sprawy według właściwości do innej jednostki prokuratury, albo sądu,
- umorzeniem postępowania przygotowawczego,
- skierowaniem wniosku o warunkowe umorzenie postępowania karnego do Sądu
- aktem oskarżenia.
Sprawy cywilne i administracyjne:
Sprawy cywilne rejestrowane są w repertorium Pc, a sprawy administracyjne w repertorium Pa. Sprawy te są inicjowane na wniosek oraz z urzędu.
W sprawach cywilnych i administracyjnych prokurator:
- z urzędu lub na wniosek strony inicjuje postępowanie
- z urzędu lub na wniosek strony przytłacza się do trwającego postępowania
- nadto odmawia zainicjowania postępowania, albo przyłączenia się do trwającego postępowania.
Skargi i wnioski
Skargi i wnioski rozpoznawane są w trybie określonym w art. 221 - 256 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie spraw.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, a także ustnie do protokołu. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska / nazwy / oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego w terminie jednego miesiąca. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności prokurator może, w odpowiedzi na tę skargę, podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.
- Pierwsza publikacja:
- 07.05.2021 17:46 Tomasz Domagalski
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Tomasz Domagalski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sposób przyjmowania spraw | 2.0 | 17.03.2022 11:09 Tomasz Domagalski |
Sposób przyjmowania spraw | 1.0 | 07.05.2021 17:46 Tomasz Domagalski |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP