Struktura organizacyjna
W skład Prokuratury Okręgowej w Krośnie wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- 1 Wydział Śledczy;
- 4 Wydział Organizacyjno – Sądowy;
- 7 Wydział Budżetowo – Administracyjny;
- 21 Samodzielny Dział do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- stanowisko Audytora Wewnętrznego (50);
- stanowisko do Spraw BHP (51);
- stanowisko Inspektora Ochrony Danych (52);
- stanowisko do Spraw Obronnych (53).
1 Wydział Śledczy, kierowany przez Naczelnika Wydziału, obejmujący zadania w zakresie:
- prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach o najpoważniejsze przestępstwa o charakterze kryminalnym;
- prowadzenie i nadzorowanie spraw o przestępstwa z wykorzystaniem Internetu oraz zaawansowanych technologii i systemów informatycznych;
- prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych o poważne przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu oraz o poważne przestępstwa finansowo-gospodarcze i skarbowe;
- prowadzenie i nadzorowanie, na podstawie zarządzenia Prokuratora Krajowego, postępowań przygotowawczych w określonej kategorii spraw;
- prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach dotyczących błędów medycznych, których skutkiem jest ciężkie uszkodzenie ciała człowieka;
- udział w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych w pkt 1-5 rozstrzyganych w pierwszej i drugiej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym;
- sporządzanie wniosków o wznowienie postępowania w sprawach prowadzonych w Wydziale Śledczym;
- podejmowanie decyzji w przedmiocie podjęcia na nowo prowadzonych postępowań;
- koordynowanie postępowań przygotowawczych prowadzonych przez podległe jednostki w sprawach przestępstw o charakterze kryminalnym, gospodarczym i finansowo – skarbowym;
- koordynowanie postępowań przygotowawczych prowadzonych przez podległe jednostki w sprawach dotyczących błędów medycznych.
Bezpośredni nadzór nad pracą Wydziału sprawuje Zastępca Prokuratora Okręgowego.
4 Wydział Organizacyjno-Sądowy, kierowany przez Naczelnika Wydziału, obejmujący zadania w zakresie:
- prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych wskazanych decyzją Prokuratora Okręgowego lub Zastępcy Prokuratora Okręgowego;
- udział w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych w pkt 1 rozstrzyganych w pierwszej i drugiej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym;
- organizacji pracy prokuratury okręgowej i podległych jednostek prokuratury;
- kadr i szkolenia;
- sprawozdawczości i statystyki;
- skarg i wniosków;
- działalności rzecznika prasowego;
- udostępniania informacji publicznej;
- nadzoru nad biurowością i pracą sekretariatu;
- koordynowania zadań w zakresie kontroli zarządczej w prokuraturze okręgowej i podległych prokuraturach rejonowych;
- sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego zleconego przez prokuratora okręgowego nad śledztwami i dochodzeniami prowadzonymi w prokuraturach rejonowych oraz sprawowania nadzoru instancyjnego w zakresie środków odwoławczych rozpoznawanych przez prokuratora nadrzędnego;
- koordynowania i kontroli prawidłowości sprawowania nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym przez prokuratorów rejonowych;
- dokonywania analiz akt toczącego się postępowania lub zakończonego postępowania przygotowawczego;
- podejmowania decyzji w przedmiocie wznowienia postępowania przygotowawczego umorzonego prawomocnie w prokuraturach rejonowych przeciwko osobie, która występowała w charakterze podejrzanego;
- podejmowania decyzji w przedmiocie podjęcia na nowo postępowania przygotowawczego umorzonego w prokuraturach rejonowych;
- przygotowywania wniosków do Prokuratora Regionalnego o wystąpienie do Prokuratora Krajowego z wnioskiem o uchylenie prawomocnego postanowienia o umorzeniu postępowania przygotowawczego prowadzonego przeciwko osobie, która występowała w charakterze podejrzanego w podległych prokuraturach rejonowych w trybie art. 328 § 1 kpk;
- koordynowania ścigania określonej kategorii przestępstw i kształtowania praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analizy materiałów i informacji przekazywanych m. in. przez prokuratury rejonowe oraz innych ustaleń, a także opracowywania sprawozdań i raportów o stanie przestępczości bądź opracowywania i wdrażania do praktyki prokuratorskiej metodyki prowadzenia postępowań przygotowawczych , dotyczących wybranej kategorii przestępstw;
- rozstrzygania sporów kompetencyjnych i opracowywania decyzji w przedmiocie zmiany właściwości miejscowej;
- monitorowania spraw, w których strona wniosła skargę na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora bez nieuzasadnionej zwłoki i przygotowywania analiz w tym zakresie oraz udziału prokuratorów przed sądem okręgowym w sprawach z zakresu skarg na przewlekłość postępowania przygotowawczego;
- obrotu prawnego z zagranicą w zakresie spraw prowadzonych w jednostce oraz w zakresie spraw prowadzonych w podległych prokuraturach rejonowych;
- przeprowadzania wizytacji i lustracji podległych prokuratur rejonowych;
- przeprowadzania innych działań o charakterze kontrolnym, analitycznym i nadzorczym na podstawie badań akt oraz innych ustaleń;
- dokonywania ocen umiejętności zawodowych prokuratorów wykonujących czynności w podległych prokuraturach;
- dokonywania ocen kwalifikacji kandydatów na stanowisko prokuratora prokuratury rejonowej oraz ocen pracy asesorów przed wystąpieniem do Prokuratora Krajowego z wnioskiem o przedłużenie pełnienia czynności prokuratorskich;
- dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników prokuratury okręgowej i podległych prokuratur rejonowych;
- udziału prokuratorów w postępowaniu odwoławczym przed sądem okręgowym w sprawach karnych prowadzonych w prokuraturach rejonowych, na podstawie wniosków kierowników tych jednostek, uwzględnionych przez prokuratora okręgowego;
- udziału prokuratorów w postępowaniu przed sądem okręgowym oraz sądem odwoławczym w sprawach cywilnych, ze stosunku pracy, ubezpieczeń społecznych, gospodarczych oraz w sprawach o wykroczenia;
- udziału prokuratorów w postępowaniu administracyjnym, przed sądami administracyjnymi oraz w innych postępowaniach;
- udziału prokuratorów przed sądem w postępowaniu wykonawczym i w postępowaniu o ułaskawienie;
- udziału prokuratorów w postępowaniu sądowym przed sądem okręgowym w sprawach rodzinnych, opiekuńczych i nieletnich i udziału w postępowaniu administracyjnym przed organami administracyjnymi – sprzeciw przed WSA;
- wytaczania powództw i składania wniosków w sprawach cywilnych oraz składania wniosków w sprawach administracyjnych jeżeli tego wymaga ochrona praworządności, interesu społecznego, własności lub praw obywateli;
- kierowania wniosków o uzasadnienie wyroku sądu odwoławczego w sprawach obsługiwanych przez prokuratorów z prokuratury okręgowej, w przypadku stwierdzenia uchybień wymienionych w art. 439 kpk lub innego rażącego naruszenia prawa, o którym mowa w art. 523 kpk i sporządzania kasacji;
- sporządzania i wnoszenia odpowiedzi na kasacje stron przeciwnych od orzeczeń sądu okręgowego w sprawach obsługiwanych przez prokuratorów z prokuratury okręgowej;
- kierowania wniosków o uzasadnienie wyroku sądu odwoławczego uchylającego wyrok sądu pierwszej instancji i przekazującego sprawę do ponownego rozpoznania, w przypadku stwierdzenia uchybień wymienionych w art. 439 kpk albo naruszenia art. 437 kpk o doręczenie wyroku z uzasadnieniem, w sprawach obsługiwanych przez prokuratorów z prokuratury okręgowej oraz sporządzania i wnoszenia skarg w tych sprawach;
- sporządzania i wnoszenia odpowiedzi na skargi stron przeciwnych wniesionych od wyroku sądu odwoławczego uchylającego wyrok sądu pierwszej instancji i przekazującego sprawę do ponownego rozpoznania;
- opiniowania wniosków o wznowienie postępowania sądowego oraz udziału w postępowaniu przed sądem okręgowym w tego rodzaju sprawach;
- sporządzania projektów wniosków o wniesienie przez Prokuratora Generalnego kasacji w trybie art. 521 kpk od orzeczeń sądu odwoławczego, w sprawach obsługiwanych przez prokuratorów z prokuratury okręgowej;
- nadzoru nad udziałem prokuratorów prokuratur rejonowych w postępowaniu przed sądem i innymi organami;
- kształtowania praktyki prokuratorskiej w zakresie postępowania sądowego;
- analizy orzecznictwa sądu okręgowego oraz badania zasadności i poziomu środków zaskarżania wnoszonych przez podległe jednostki organizacyjne;
- podejmowania działań w celu zapobieżenia naruszeniom prawa.
W ramach Wydziału Organizacyjno-Sądowego utworzony zostaje Dział do Spraw Informatyzacji i Analiz - kierowany przez Kierownika do którego zadań nadto należy:
- koordynowanie w prokuraturze okręgowej oraz podległych jednostkach postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa z wykorzystaniem Internetu oraz zaawansowanych technologii i systemów informatycznych (cyberprzestępczość);
- opracowywania planów rozwoju informatyzacji w prokuraturze okręgowej i podległych jednostkach rejonowych, zgodnie z kierunkami określonymi przez Prokuraturę Krajową;
- koordynowania działań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie systemów informatycznych w prokuraturze okręgowej i podległych prokuraturach rejonowych;
- zapewnienia obsługi informatycznej i administrowania systemami informatycznymi w prokuraturze okręgowej;
- opracowywania w uzgodnieniu z Wydziałem Budżetowo – Administracyjnym projektu budżetu w zakresie wdrażania lokalnych rozwiązań informatycznych;
- współpracy z Wydziałem Budżetowo – Administracyjnym w zakresie przygotowywania wniosków o wszczęcie zamówienia publicznego dotyczącego zakupu sprzętu lub usług informatycznych;
- opracowywania projektów regulacji prawnych dotyczących wdrażania i utrzymania systemów informatycznych w prokuraturze okręgowej uwzględniających rozwiązania mające na celu zapewnienia bezpieczeństwa systemów informatycznych i przetwarzanych w nich danych oraz koordynacji takich działań w prokuraturach podległych;
- zapewnienia przestrzegania zasad bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w prokuraturze okręgowej i podległych prokuraturach rejonowych;
- wykonywania analizy kryminalnej;
- administrowania i obsługi stanowiska dostępowego do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Systemu Informacyjnego Schengen, Krajowego Rejestru Karnego, Centralnej Bazy Danych Systemu Informatycznego Prokuratury i innych zewnętrznych baz danych;
- administrowania stroną internetową i Biuletynem Informacji Publicznej prokuratury okręgowej;
- administrowania elektroniczną skrzynką podawczą prokuratury okręgowej i podległych prokuratur rejonowych na platformie ePUAP;
- obsługi technicznej czynności informatycznych wykonywanych w postępowaniu karnym;
- obsługi wideokonferencji;
- prowadzenia ewidencji sprzętu komputerowego i oprogramowania.
Kierownik Działu do Spraw Informatyzacji i Analiz podlega Naczelnikowi Wydziału Organizacyjno-Sądowego.
Bezpośredni nadzór nad realizacją zadań Wydziału sprawuje Prokurator Okręgowy a nad realizacją zadań Działu do Spraw Informatyzacji i Analiz, Zastępca Prokuratora Okręgowego.
7 Wydział Budżetowo-Administracyjny, kierowany przez Dyrektora Finansowo – Administracyjnego, do którego zadań należy:
- zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań i funkcji przez dysponenta budżetu trzeciego stopnia;
- prowadzenie rachunkowości i księgowości;
- zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych;
- obsługa administracyjno – gospodarcza;
- prowadzenie inwestycji i remontów;
- prowadzenie spraw socjalno – bytowych;
- zapewnienie ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
- prowadzenie biblioteki.
Bezpośredni nadzór nad pracą Wydziału sprawuje Prokurator Okręgowy.
21 - Samodzielny Dział do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych kierowany przez Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego dalej „pełnomocnikiem ochrony” i obejmujący zakresem swego działania:
- ochronę wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych i przechowywanych informacji niejawnych;
- ochronę systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
- kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie postępowań sprawdzających;
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego.
W ramach Działu funkcjonuje kancelaria tajna, którą kieruje Kierownik Kancelarii Tajnej, podległy bezpośrednio pełnomocnikowi ochrony, której organizację i zasady działania określają odrębne przepisy.
Bezpośredni nadzór na Samodzielnym Działem do Spaw Ochrony Informacji Niejawnych sprawuje Prokurator Okręgowy.
W Prokuraturze Okręgowej tworzy się samodzielne stanowiska pracy, podlegające bezpośrednio Prokuratorowi Okręgowemu:
- stanowisko Audytora Wewnętrznego – 50 dla wykonywania zadań w zakresie audytu wewnętrznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013r., poz.885 z późn. zm.);
- stanowisko do Spraw BHP – 51 dla wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- stanowisko Inspektora Ochrony Danych – 52 dla wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w ustawie z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2018.1000) i w wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych”;
- stanowisko do Spraw Obronnych – 53 dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań w zakresie obronności państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz. U. z 2015r., poz.827) i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych;
Samodzielne stanowisko pracy określone pkt 4 obsługuje Samodzielny Dział do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, a określone w pkt 1 i 3 Wydział Organizacyjno-Sądowy, określone w pkt 2 Wydział Budżetowo-Administracyjny.
W Prokuraturze Okręgowej w Krośnie funkcjonuje Sekretariat Prokuratury jako dział administracji jednostki prowadzący biurowość w oparciu o zasady rejestracji i sposób prowadzenia spraw dotyczących ustawowych zadań prokuratury i prokuratorów, a także z zakresu administracji prokuratora w jakim nie dotyczy administrowania prokuraturą.
W skład sekretariatu wchodzą:
- biuro podawcze;
- składnica dowodów rzeczowych;
- archiwum zakładowe.
Sekretariatem kieruje Kierownik Sekretariatu.
Bezpośredni nadzór nad realizacją zadań sekretariatu sprawuje Naczelnik Wydziału Organizacyjno – Sądowego.
- Pierwsza publikacja:
- 17.05.2024 10:12 Piotr Zarych
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Piotr Zarych
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Struktura organizacyjna | 1.0 | 17.05.2024 10:12 Piotr Zarych |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP