W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Akt oskarżenia w śledztwie dotyczącym spowodowania katastrofy w ruchu lądowym na ulicy Bałtyckiej w Olsztynie.

06.11.2024

Akt oskarżenia w śledztwie dotyczącym spowodowania katastrofy w ruchu lądowym na ulicy Bałtyckiej w Olsztynie

Olsztyn, 6 listopada 2024 r.

               

Akt oskarżenia w śledztwie dotyczącym spowodowania katastrofy w ruchu lądowym na ulicy Bałtyckiej w Olsztynie.

 

Prokuratura Okręgowa w Olsztynie skierowała do Sądu Rejonowego w Olsztynie akt oskarżenia przeciwko Serhii M., oskarżonemu m.in. o spowodowanie w dniu 27 maja 2024r w Olsztynie, na ulicy Bałtyckiej katastrofy w ruchu lądowym.

Okoliczności sprawy.

Jak ustalono w dniu 27 maja 2024 r. Serhii M. kierował samochodem ciężarowym marki MAN. Wykonywał przejazd w ramach czynności zleconych mu przez pracodawcę. Warunki atmosferyczne były dobre, widoczność była dobra, a nawierzchnia asfaltowa sucha. Obszar w obrębie którego doszło do zdarzenia znajdował się w terenie zabudowanym, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, o dużym natężeniu ruchu, drogą dwujezdniową dwukierunkową.

Oskarżony kierując samochodem marki MAN, jadąc ul. Bałtycka, od ul. Grabowej w kierunku ul. Rybaki na łuku drogi w prawo stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w bariery rozdzielające jezdnię znajdujące się po jego lewej stronie. Następnie zjechał na prawe pobocze i uderzył w znak drogowy F-10. Po czym przejechał przez pas dzielący jezdnię, wjechał na przeciwległy pas ruchu, a następnie najechał na sygnalizator S-5. W dalszej kolejności uderzył w unieruchomiony na lewym pasie ruchu, jadący wcześniej od strony ul. Jeziornej w kierunku ul. Rybaki, pojazd marki Volvo, który w wyniku uderzenia został zepchnięty na znajdujące się za nim pojazdy Citroen i Skoda. W wyniku zderzenia pojazdu MAN doszło do przewrócenia samochodu marki Volvo na dach.

Po tym zderzeniu oskarżony kierując pojazdem marki MAN ponownie przejechał przez pas dzielący jezdnię uszkadzając bariery ochronne, a następnie uderzył w tył znajdującego się w zatoce samochodowej autobusu Solaris. W autobusie poza kierowcą znajdowało się 11 pasażerów. Autobus w wyniku zderzenia został zepchnięty na jadący w kierunku ulicy Jeziornej, prawym pasem ruchu pojazd marki Nissan. Po zderzeniu w autobus, oskarżony samochodem MAN uderzył w przystanek autobusowy znajdujący się przy ul. Bałtyckiej, a następnie wjechał do rowu tuż za przystankiem.

Badanie trzeźwości kierującego pojazdem MAN Serhii M. wykazało, iż był on pod wpływem alkoholu. Pozostali uczestnicy zdarzenia byli trzeźwi.

W toku śledztwa uzyskano m.in. opinię biegłego z zakresu techniki samochodowej i rekonstrukcji wypadków drogowych z której wynika, iż stan techniczny samochodu MAN nie miał wpływu na zaistnienie i przebieg wypadku. Na podstawie przeprowadzonego badania biegły wskazał, iż układ hamulcowy samochodu przed zaistnieniem wypadku był sprawny technicznie i nie powinien mieć wpływu na przebieg i zaistnienie zdarzenia.

 

Zarzuty dla podejrzanego.

Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego prokurator przedstawił kierującemu pojazdem Serhii M. zarzuty o to że : w dniu 27 maja 2024r w Olsztynie przy ul. Bałtyckiej sprowadził katastrofę w ruchu lądowym zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób ( ustalono 25 osób pokrzywdzonych ) w ten sposób, iż umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym prowadząc pojazd MAN w stanie nietrzeźwości , niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, co w konsekwencji doprowadziło do utraty panowania nad pojazdem i najechania na bariery rozdzielające jezdnię a następnie zjechania na pobocze , najechanie na znak drogowy, wjechania na przeciwległy pas ruchu, i uderzenie w pojazd marki Volvo, który w wyniku tego uderzenia został zepchnięty na dwa inne pojazdy i dachował, a następnie ponowne przejechanie przez pas dzielący jezdnię i uderzenie w autobus MPK stojący w zatoce autobusowej, ostatecznie uderzenia w wiatę przystankową i wjechania do rowu

znajdującego się za przystankiem, w wyniku czego cztery osoby pokrzywdzone doznały obrażeń ciała trwające dłużej niż 7 dni w rozumieniu art. 157 § 1 kk, a 10 kolejnych osób doznało obrażeń ciała trwających nie dłużej niż 7 dni w rozumieniu art. 157 § 2 kk , tj. o przestępstwo z art. 173 § 1 kk w zb. z art. 157 § 1 i 2 kk i inne. oraz tego, że w dniu 27 maja 2024r w Olsztynie prowadził pojazd mechaniczny MAN będąc w stanie nietrzeźwości, tj. o przestępstwo z art. 178a § 1 kk.

Przesłuchany w charakterze podejrzanego Serhii M. przyznał się w całości do do popełnienia zarzucanego mu czynu i złożył wyjaśnienia. Wyraził żal i skruchę.

W toku postępowania przygotowawczego wobec Serhii M. zastosowano środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania, którego okres został przedłużony do dnia 23 listopada 2024r. Serhii M. przebywa obecnie w Areszcie Śledczym.

Przestępstwo z art. 173 § 1 kk jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 10, natomiast czyn z art. 178a § 1 kk – karą pozbawienia wolności do lat 3.

 

Rzecznik Prasowy
Daniel Brodowski

{"register":{"columns":[]}}