W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sposób przyjmowania i załatwiania spraw, skargi i wnioski

            Prokurator Okręgowy w Suwałkach zgodnie z treścią art. 23 § 4 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 roku Prawo o prokuraturze (Dz.U.2023.1360 t.j. wersja od 14.12.2023r.) jest prokuratorem przełożonym prokuratorów prokuratury okręgowej oraz prokuratorów rejonowych i prokuratorów prokuratur rejonowych na obszarze działania prokuratury okręgowej.

            Sprawy są przyjmowane i załatwiane zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania karnego, ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (Dz.U.2023.1360 t.j. ) oraz innych ustaw, przewidujących dla prokuratora szczegółowe kompetencje w zakresie podejmowanych przez niego czynności.

          Pisma w sprawach będących przedmiotem działania Prokuratury Okręgowej w Suwałkach tj.: zawiadomienia o przestępstwie oraz stosowne pisma domagające się wszczęcia czynności z zakresu prawa cywilnego i administracyjnego można składać osobiście w biurze podawczym Prokuratury Okręgowej w Suwałkach lub w  jednostkach podległych, za potwierdzeniem odbioru, w dniach i godzinach urzędowania lub przesyłać na jej adres czy też złożyć zawiadomienie ustne do właściwego prokuratora. Są one rejestrowane w kolejności wpływu, a następnie przekazywane do właściwych komórek organizacyjnych, zgodnie z podziałem zadań, wynikającym z zarządzenia Prokuratora Okręgowego w Suwałkach.

          Załatwianie spraw odbywa się według trybu regulowanego właściwymi procedurami (karna, cywilna, administracyjna, a także według zasad określonych w regulaminie wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury).

          Zasady składania oraz rozpatrywania skarg reguluje Dział VI Ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze (Dz.U.2023.1360 t.j. wersja od 14.12.2023r.) oraz w sposób określony w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5 poz. 46) oraz § 318-324 Regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.

O tym, czy pismo jest skargą czy wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.

Tryb i terminy rozpoznawania skarg i wniosków

  • Skargi i wnioski rozpoznaje się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
  • Skargi i wnioski dotyczące prokuratorów w zakresie, w jakim są oni niezależni, nie podlegają rozpoznaniu. Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury, do którego taka skarga lub taki wniosek zostały skierowane, zawiadamia wnoszącego o przyczynach odmowy rozpoznania skargi lub wniosku.
  • Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury niezwłocznie przekazuje skargę lub wniosek do akt postępowania, którego dotyczy, zawiadamiając o tym wnoszącego.
  • Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy treści czynności prokuratora jeszcze niedokonanych, należących do zakresu, o którym mowa w § 2, podlega niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczy.
  • Jeżeli skarga lub wniosek zawiera treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe, pozostawia się skargę lub wniosek bez rozpoznania, zawiadamiając wnoszącego o przyczynie pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpoznania, chyba że skarga lub wniosek dotyczy czynności prokuratora podlegającej zaskarżeniu.

Uprawnienie do rozpatrywania skarg i wniosków

  • Skargi lub wnioski dotyczące prokuratora rozpoznaje prokurator bezpośrednio przełożony.
  • Prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury rozpoznaje skargi lub wnioski dotyczące asystentów prokuratorów, aplikantów prokuratorskich, urzędników i innych pracowników.

Przekazanie skargi lub wniosku rzecznikowi dyscyplinarnemu

         Skargę lub wniosek w zakresie, w jakim zawiera żądanie pociągnięcia prokuratora do odpowiedzialności dyscyplinarnej, prokurator kierujący jednostką organizacyjną prokuratury przekazuje właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku rzecznik dyscyplinarny zawiadamia skarżącego oraz prokuratora, który przekazał mu skargę lub wniosek.

Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania

          Ponawiane skargi lub wnioski w sprawach już wyjaśnionych, niezawierające nowych okoliczności, pozostawia się bez rozpoznania, o czym powiadamia się wnoszącego.

Sposoby przyjmowania skarg i spraw

Skargi, wnioski oraz wszelkie pisma i dokumenty mogą być składane:

  • osobiście w kancelarii Prokuratury Okręgowej w Suwałkach w formie pisemnej,
  • pocztą na niżej wskazany adres.
  • na adres poczty elektronicznej biuro.podawcze.posuw@prokuratura.gov.pl,
  • na adres skrytki ePUAP: /1ir929knvm/SkrytkaESP,
  • ustnie do protokołu.

Dane teleadresowe:

Prokuratura Okręgowa w Suwałkach
ul.Generała Kazimierza Pułaskiego 26
16-400 Suwałki

Przyjęcia interesantów w sprawach skarg i wniosków załatwiane są osobiście przez Prokuratora Okręgowego, jego Zastępcę lub wyznaczonego prokuratora w budynku Prokuratury Okręgowej w Suwałkach, od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania prokuratury tj. od 800 do 1500.

W każdy poniedziałek w godzinach   od 1530 do 1615  w Prokuraturze Okręgowej w Suwałkach interesantów przyjmują: Prokurator Okręgowy, jego Zastępca lub wyznaczony prokurator.

Koszty związane ze złożeniem skargi lub wniosku nie są pokrywane przez Prokuraturę Okręgową w Suwałkach.

{"register":{"columns":[]}}