W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Postępy w śledztwach dotyczących nieprawidłowości w funkcjonowaniu byłej Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego do którego doszło w dniu 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku

24.10.2024

Macierewicz.jpg

Wydział do spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie nadzoruje prowadzone przez Zarząd Dochodzeniowo – Śledczy Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej dwa śledztwa w związku z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu byłej Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego do którego doszło w dniu 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku. 
 
Śledztwo 3041-8.Ds.54.2024 wszczęto w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków mającego miejsce w bliżej nieustalonym czasie, nie wcześniej niż w dniu 24 czerwca 2016 r. w Warszawie i innych nieustalonych miejscach, przez członków Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego poprzez zniszczenie, utratę lub ukrycie udostępnionych im 23 dowodów rzeczowych zabezpieczonych do postępowania o sygn. akt PK III 1 Ds. 1.2016 prowadzonego w Prokuraturze Krajowej i tym samym utrudniania wskazanego postępowania, czym działali na szkodę interesu publicznego, tj. w sprawie o czyn z art. 231 § 1 k.k. w zb. z art. 239 § 1 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k.;

W ramach tego postępowania trwa stałe gromadzenie dokumentacji pozwalającej na ustalenie świadków - członków Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego, wystąpiono do KBWL LP o kopie dokumentów normujących kancelaryjne prace z dokumentami wpływającymi i wychodzącymi z Podkomisji oraz sposobu ich przechowywania. Wystąpiono do Wojskowego Sądu Okręgowego w Poznaniu z wnioskiem o zgodę na dostęp i możliwość wykorzystania w ramach postępowania Raportu technicznego oraz innych dokumentów wytworzonych w toku działalności Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego  w celu dokonania analizy tych materiałów pod kątem ustalenia gdzie przekazane przez Prokuraturę Krajową Podkomisji dowody rzeczowe były przekazywane i gdzie mogą obecnie się znajdować.

Wykonywane czynności wskazują, iż materiały pozostawione przez zlikwidowaną Podkomisję, nie były rejestrowane i archiwizowane w sposób umożliwiający ich identyfikację i analizę, zaś ich obieg i przekazywanie pomiędzy członkami Podkomisji oraz osobami i instytucjami współpracującymi, nie był dokumentowany w jakkolwiek uregulowany sposób.

Na podstawie analizy dotychczas otrzymanych dokumentów ustalono wygląd 21 z 23 przekazanych Podkomisji dowodów rzeczowych. Należy podkreślić, że w 23 punktach obejmujących materiały przekazane przez Zespół Śledczy nr 1 Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego, znajdują się nie pojedyncze, łatwo identyfikowalne przedmioty, a grupy przedmiotów, na które składają się także zbiory obejmujące od kilku do kilkunastu fragmentów poszycia, konstrukcji lub urządzeń z samolotu Tu-154M.

Nadto przesłuchano w charakterze świadków dwóch pracowników naukowych WAT w Warszawie na okoliczności związane ze zmianą wyglądu, struktury, odkształceń czy rozdrobnień części samolotu Tu-154M nr 101 przekazanych przez Podkomisję do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego do badań. Z zeznań tych świadków wynika, że prowadzone prace zmieniły wygląd oraz spowodowały pocięcie otrzymanych elementów.

Śledztwo 3041-8.Ds.86.2024 wszczęto w sprawie przekroczenia uprawnień przez członków Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego z dn. 10 kwietnia 2010 r., mającego miejsce w nieustalonym czasie, lecz nie wcześniej niż w dniu 24 czerwca 2016 r. w Warszawie i innych nieustalonych miejscach, poprzez zniszczenie samolotu TU-154M nr 102, stanowiącego mienie znacznej wartości, w ten sposób, że został on na skutek prowadzonych na nim prac uszkodzony w sposób wykluczający przywrócenie mu właściwości lotnych i działanie na szkodę interesu publicznego, tj. w sprawie o czyn z art. 231 § 1 k.k. w zb. z art. 288 § 1 k.k. w zw. z art. 294 § 1 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k.;

W toku tego postępowania został przeprowadzony rekonesans w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie jest przechowywany samolot TU-154M nr 102, a bezpośrednio po nim, z uwagi na bardzo zły stan samolotu oraz wysoki stopień jego zdemontowania, podjęto działania mające na celu ustalenie pozostających w służbie osób mogących posiadać specjalistyczną wiedzę z zakresu budowy statku powietrznego TU-154M, było to związane z planowanymi czynnościami procesowymi oględzin przechowywanego na terenie 23 BLT w Mińsku Mazowieckim samolotu TU-154M nr 102. Po ustaleniu dwóch takich podoficerów, zorganizowaniu ekip z Żandarmerii Wojskowej złożonych z techników kryminalistyki i funkcjonariuszy pionu dochodzeniowego zostały przeprowadzone oględziny ww. statku powietrznego. Oględzinom poddano powierzchnię zewnętrzną kadłuba samolotu, wnętrze samolotu wraz z lukami bagażowymi i zbiornikami paliwa i inne dostępne miejsca wewnątrz kadłuba oraz składowane obok samolotu wymontowane z niego części.

Uzyskano z 23 BLT w Mińsku Mazowieckim dokumenty związane z dostępem osób spoza Bazy do samolotu Tu-154M nr 102 i na podstawie analizy tych dokumentów opracowano listę kilkudziesięciu osób, które zostaną przesłuchane w sprawie w charakterze świadków, lista ta na tym etapie nie uwzględnia członków Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego.

Trwa gromadzenie dokumentacji pozwalającej na ustalenie obiegu dokumentów i okoliczności podejmowania istotnych decyzji przez członków Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego w zakresie objętym śledztwem.

Do chwili obecnej nie wpłynął wniosek Ministra Obrony Narodowej ze stanowiskiem w zakresie wniosku MON jako pokrzywdzonego czynem, odnośnie złożenia wniosku o ściąganie sprawcy lub sprawców co jest wymogiem wynikającym z art. 288 § 3 k.k.

W trakcie obu śledztw otrzymano informację z Zespołu do spraw Oceny Funkcjonowania Podkomisji do Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego, że Zespół planuje zakończyć swoją działalność do 31 października 2024 r. i przed tym terminem nie ma możliwość przekazania żadnych dodatkowych niż dotychczas przekazane dokumentów

Prokurator Piotr Antoni Skiba 
Rzecznik Prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie

{"register":{"columns":[]}}