Premier: to największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł
09.08.2021
Sprawna infrastruktura drogowa to jeden z głównych fundamentów szybkiego rozwoju. Nowe drogi krajowe i lokalne to nie tylko lepszy komfort jazdy i wzrost bezpieczeństwa, ale także szansa na nowe inwestycje i miejsca pracy. Dlatego rząd premiera Mateusza Morawieckiego nie zwalnia tempa. Szef rządu podczas wizyty w województwie podlaskim zapowiedział realizację kolejnego kluczowego dla Polaków programu – Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030. Środki w ramach RPBDK pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe dają nam ok. 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju! Podczas wizyty premier wziął także udział w otwarciu odcinka drogi S61 – Via Baltica.
Polski Ład to wiele projektów, które zmieniają nasz kraj. Wśród nich są programy infrastrukturalne, które połączą Polskę. – Pokawałkowana do niedawna Polska, jest coraz lepiej zintegrowana. Po rozbiorach, po komunie, po III RP, dziś przyszedł czas, żeby każdy kawałek Polski ze sobą dobrze skomunikować – zaznaczył premier. – Uszczelniliśmy system finansów publicznych i wprowadziliśmy wielkie programy społeczne. A teraz pokazujemy wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Dzięki temu będziemy mogli przyciągać inwestorów – dodał.
Premier zapowiedział nowy program
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – to programy, które zmieniają drogi w Polsce. Świetne efekty przynosi także Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Dzięki niemu, w ciągu ostatnich 5 lat, mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Jest to jeden z argumentów za kontynuacją programu – premier Mateusz Morawiecki zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030.
– Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.
Co się zmieni w ramach kontynuacji RPBDK?
Głównym celem rządu jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, czyli brakujących odcinków S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52. Dzięki temu, wszystkie polskie regiony zostaną połączone siecią szybkich dróg.
– Łączymy drogami nie tylko wielkie miasta, ale również miasta średnich wielkości. III RP o nich zapomniała. Dziś pokazujemy, że przyciąganie inwestorów będzie rzeczywistością, a wraz z tym tworzone będą nowe miejsca pracy. Polska jest jedna – powiedział szef rządu.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – bezpieczniejsza i bardziej komfortowa jazda po Polsce
W ciągu ostatnich 5 lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Dzięki temu po Polsce jeździ się dzisiaj bezpieczniej i bardziej komfortowo. Kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak:
- S51,
- S3 od Szczecina przez Zieloną Górę do Legnicy,
- S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy,
- S6 od Szczecina do Koszalina,
- S8 od Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku,
- S17 od Warszawy do Lublina.
Co ważne, realizacja inwestycji objętych programem pozwoli do końca 2023 r. na osiągniecie 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych.
Obecnie podejmowane działania doprowadzą do ukończenia budowy:
- całej autostrady A1,
- autostrady A2 do Białej Podlaskiej,
- przebudowy A18,
- drogi ekspresowej S1,
- drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy,
- drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa,
- drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz,
- drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta,
- drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa),
- drogi ekspresowej S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14,
- drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk,
- całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic – to m.in. budowa:
- obwodnicy Wałcza S10,
- obwodnicy Szczecinka S11,
- obwodnicy Jarocina S11,
- obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego S11,
- obwodnicy Inowrocławia DK nr 15/25,
- obwodnicy Olsztyna DK nr 16,
- obwodnicy Sanoka DK nr 28,
- obwodnicy Góry Kalwarii DK nr 50,
- obwodnicy Stalowej Woli i Niska DK nr 77.
W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta DK nr 94 czy Niemodlina DK nr 46.
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg i Program budowy 100 obwodnic – inwestycje drogowe bliskie mieszkańcom
Budowa i remont dróg lokalnych, obwodnic i mostów, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych – to główne cele Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Program to bardzo ważny element polepszania stanu dróg powiatowych i gminnych. Realizowane inwestycje to realne korzyści dla nas wszystkich – szybszy dojazd do pracy i powrót do domu, bezpieczniejsza droga do szkoły. Program zakłada dofinansowanie kilkunastu tysięcy dróg w całym kraju.
Istotny wkład w polepszenie infrastruktury drogowej ma także Program budowy 100 obwodnic. W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację programu rząd przeznaczy ok. 28 mld zł.
S61 – prawie 35 km odcinek nowej drogi w woj. podlaskim udostępniony kierowcom
Ogłoszenie nowego programu drogowego to niejedyna dobra informacja. Premier Mateusz Morawiecki wziął udział w uroczystym otwarciu prawie 35 km odcinka drogi S61 – od węzła Kolno poprzez drugą jezdnię obwodnicy Stawisk i dalszy nowy odcinek do obwodnicy Szczuczyna. To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, po odcinku Śniadowo – Łomża Południe, który został przekazany w tym roku do użytkowania.
– Chcemy, żeby w Polsce były jak najlepsze warunki przyciągania turystów i przedsiębiorców, także zagranicznych. Po to, żeby Polska rosła w siłę i żeby z poszatkowanych kawałków utworzyć jedną całość. Do tego są potrzebne takie drogi, jak ta – zauważył szef rządu.
Oddawane do ruchu odcinki wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna tworzą około 44-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej.