W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pytania i odpowiedzi

Polski Ład to program, na którym skorzystają wszyscy Polacy! Zastanawiasz się kto może skorzystać z Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego? Chcesz zbudować dom do 70 m2 unikając formalności, ale nie wiesz od czego zacząć? A może szukasz informacji na temat programu Mieszkanie bez wkładu własnego? Odpowiedzi na te i inne pytania zbieramy w jednym miejscu, a zakładka jest na bieżąco aktualizowana. Pytania są podzielone tematycznie, a interesujące Cię sprawy możesz znaleźć, korzystając z wyszukiwarki.

Najpopularniejsze pytania

Czy muszę co roku składać PIT-2?

Nie, nie musisz. Jeśli złożyłeś go wcześniej, nie musisz składać go ponownie.

Czy mogę złożyć PIT-2 u kilku pracodawców?

Obecnie PIT-2 składasz u jednego pracodawcy. W przeciwnym wypadku (kilkukrotnego stosowania kwoty zmniejszającej podatek w trakcie roku) może okazać się, że musiałbyś dopłacać do podatku w rocznym rozliczeniu.

Natomiast od 1 stycznia 2023 r. możesz złożyć PIT-2 u maksymalnie 3 płatników. Każdy z nich na Twój wniosek będzie mógł zastosować 1/12 kwoty zmniejszającej w odpowiedniej części (tj. jeden płatnik – 1/12, dwóch płatników – 1/24 każdy, trzech płatników – 1/36 każdy z nich).

Pamiętaj jednak, że miesięczna suma pomniejszenia zaliczki na podatek dochodowy nie może przekroczyć 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.

Kiedy mogę złożyć PIT-2?

PIT-2 możesz złożyć w dowolnym momencie.

Przekraczam I próg podatkowy, czy mam prawo do stosowania kwoty zmniejszającej? Czy jeśli do momentu przekroczenia tego progu nie złożyłem PIT-2, mogę go złożyć dopiero wtedy?

Tak, masz prawo do kwoty zmniejszającej podatek, również wtedy, gdy przekroczyłeś I próg podatkowy.  PIT-2 możesz złożyć w dowolnym momencie.

Czy mogę skorzystać z ulgi dla klasy średniej?

Z dniem 1 lipca 2022 r. ulga dla klasy średniej zostaje uchylona. Od tego dnia zarówno podatnicy, jak i płatnicy podatku nie będą jej stosować (podatnik nic w tej sprawie nie musi zgłaszać płatnikowi).

Uchylając odliczenie zabezpieczono interesy podatników uprawnionych do tej pory do zastosowania ulgi. Jeżeli okaże się, że podatek należny za 2022 r. obliczony bez zastosowania ulgi dla klasy średniej jest wyższy od podatku obliczonego bez zastosowania zmian wprowadzonych 1 lipca – podatnik otrzyma zwrot z urzędu skarbowego (podatnik nic w tej sprawie nie robi).

Osiągnąłem wiek emerytalny. Pracuję i nie pobieram emerytury ani renty. Jakie dokumenty mam złożyć do pracodawcy, aby stosował ulgę dla pracującego seniora? Czy wystarczy tylko oświadczenie o spełnieniu warunków do jej stosowania?

Tak, wystarczy, że złożysz swojemu pracodawcy na piśmie oświadczenie, że spełniasz warunki do stosowania tej ulgi. Pamiętaj, że w tym oświadczeniu musisz zawrzeć klauzulę o treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Nie ma urzędowego wzoru oświadczenia (możesz sam je zredagować). Nie musisz składać pracodawcy innych dokumentów, aby zastosował tę ulgę. Pracodawca zastosuje ulgę najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał Twoje oświadczenie.

Mam 66 lat, jestem wykładowcą i osiągam przychody z umowy o dzieło nieprzekraczające kwoty 85 528 zł w roku. Nie pobieram również żadnych świadczeń emerytalnych. Czy mam prawo do ulgi dla pracujących seniorów?

Nie, ponieważ przychody z umowy o dzieło nie są objęte tą ulgą.

Będę chciał rozliczyć się wspólnie z żoną z PIT za 2022 rok. Żona będzie zatrudniona wyłącznie na umowę o pracę i osiągnie przychody ze stosunku pracy w kwocie ok. 50 tys. zł. Ja prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną według skali i osiągam znacznie wyższe dochody. Co będzie w przypadku, gdy żadne z nas nie spełni prawa do ulgi dla klasy średniej, ale łącznie je spełnimy? Czy we wspólnym rozliczeniu za 2022 rok będziemy mogli zastosować ulgę dla klasy średniej?

Ulga dla klasy średniej nie obowiązuje od 1 lipca 2022 r. Oznacza to, że nie jest stosowana w rozliczeniu rocznym za 2022 r.

Jednakże w przypadku podatników, do których była ona adresowana, przewidziano rozwiązanie zabezpieczające interesy tej grupy. Jeżeli okaże się, iż bardziej korzystne dla podatnika jest rozliczenie dokonane na zasadach obowiązujących na 30 czerwca 2022 r. niż to po uwzględnieniu zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy z 9 czerwca 2022 r. otrzymasz zwrot z urzędu skarbowego.

 

Dom bez formalności do 70 m2

 

Na czym polega program?

Od 3 stycznia 2022 r. prawo budowlane umożliwia budowę budynków o powierzchni zabudowy do 70 m² w uproszczonej procedurze – na podstawie ułatwionego zgłoszenia, bez obowiązku ustanowienia kierownika budowy oraz bez obowiązku prowadzenia dziennika budowy.

Jaki dom mogę wybudować bez pozwolenia na budowę?

Dom bez formalności to możliwość budowy nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Ich powierzchnia zabudowy to 70 m². Obszar oddziaływania musi mieścić się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. Budowa domów jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m² musi być zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, wymagane będzie uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.

Jakie warunki muszę spełnić, aby wybudować dom do 70 m² bez pozwolenia na budowę?
  • Obszar oddziaływania budowanego budynków musi mieścić się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa musi być prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora.
  • Budowa musi być zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, wymagane będzie uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. 
  • Do budowy można przystąpić od razu po doręczeniu organowi administracji architektoniczno–budowlanej zgłoszenia. Organ administracji architektoniczno–budowlanej po otrzymaniu zgłoszenia nie będzie go sprawdzał – wystarczające w tych przypadkach będzie oświadczenie projektanta o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej.
  • Inwestor musi dołączyć do zgłoszenia, oprócz wymaganej dokumentacji, także komplet oświadczeń:

– o tym, że planowana budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych – składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej,

– o tym, że przyjmuje on odpowiedzialność za kierowanie budową w przypadku nie ustanowienia kierownika budowy,

– o tym, że dokumentacja dołączona do zgłoszenia jest kompletna. 

  • Po zakończeniu budowy konieczne będzie przeprowadzenie odpowiedniej procedury kończącej budowę, czyli złożenie w tym przedmiocie zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych do organu nadzoru budowlanego, wraz z wymaganą dokumentacją.
Do kogo powinienem się udać w celu adaptacji projektu do działki?

Gotowy projekt pobrany za symboliczną złotówkę ze strony GUNB może zaadaptować osoba z uprawnieniami budowlanymi do projektowania w specjalności:

  • architektonicznej lub
  • konstrukcyjno-budowlanej uprawniające do sporządzania projektów w zakresie rozwiązań architektonicznych.
Co w przypadku gdy teren, na którym chcę zbudować swój dom do 70m2 nie ma planu zagospodarowania przestrzennego?

Musisz uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. Będzie ona  wydawana w terminie 21 dni.

Czy jeśli zmieni się moja sytuacja materialna i będę zmuszony sprzedać wybudowany dom, grożą mi jakieś konsekwencje?

Ustawa nie ogranicza w żaden sposób możliwości zbycia domu w takiej sytuacji.

Czy wybudowany w ramach programu dom muszę zajmować „dożywotnio"?

Ustawa nie reguluje w żaden szczególny sposób tej kwestii. Nie ma regulacji Kodeksu cywilnego określających:

  • warunków zbycia,
  • sprzedaży lub
  • wynajmu takich nieruchomości.
Czy wybudowany w ramach programu dom mogę sprzedać?

Nie ma regulacji Kodeksu cywilnego określających warunki zbycia, sprzedaży lub wynajmu takich nieruchomości.

Czy można zweryfikować prawidłowość działań w trakcie budowy wg uproszczonej procedury?

Tak, prawidłowość prowadzonych działań można zweryfikować w każdej chwili przez organy nadzoru budowlanego.

 

Mieszkanie bez wkładu własnego

Kto może skorzystać z programu?

Z programu mogą skorzystać zarówno single, pary/małżeństwa, jak i rodziny wielodzietne.

Ile wynosi gwarancja BGK?

Gwarancja BGK zastępująca wymóg wniesienia wkładu własnego wyniesie nie mniej niż 10% i nie więcej niż 20% wydatków, na które zaciągany jest kredyt.

Kwota gwarantowanej części kredytu nie może być wyższa niż 100 tys. zł, a minimalny okres, na jaki będzie udzielany gwarantowany kredyt mieszkaniowy, wynosi 15 lat. Gwarantowany kredyt mieszkaniowy będzie udzielany do wysokości 100% ceny zakupu mieszkania lub kosztów budowy domu jednorodzinnego.

W przypadku kredytu finansującego również koszt wykończenia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego wskaźnik ten może być nawet wyższy niż 100%, ponieważ kredyt będzie mógł sfinansować również wydatki ponoszone w związku z wykończeniem mieszkania.

Jakie muszę spełnić warunki?

Warunkiem otrzymania wsparcia jest brak prawa własności mieszkania lub domu jednorodzinnego przez osoby wchodzące w skład danego gospodarstwa domowego.

Wyjątek stanowią rodziny z co najmniej dwojgiem dzieci (w czasie zaciągnięcia kredytu mogą mieć inne mieszkanie, przy czym w przypadku rodzin z dwojgiem dzieci nie większe niż 50 m2, rodzin z trojgiem dzieci nie większe niż 75 m2, rodzin z czworgiem dzieci nie większe niż 90 m2; rodziny posiadające pięcioro lub więcej dzieci limit metrażowy nie obowiązuje).

Czy będąc w związku nieformalnym, mogę wraz z partnerką ubiegać się o gwarantowany kredyt mieszkaniowy?

Tak, jeżeli osoby będące w związku nieformalnym wychowują wspólnie dziecko/dzieci. W przypadku osób będących w związku nieformalnym, niewychowujących wspólnie dzieci, będzie można ubiegać się o przyznanie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego odrębnie jako jednoosobowe gospodarstwa domowe.

Czy obowiązują kryteria wieku kredytobiorcy oraz limitu powierzchni użytkowej nabywanego mieszkania?

Nie, ustawa nie określa limitu wieku beneficjenta oraz powierzchni użytkowej nabywanego mieszkania, finansowanego gwarantowanym kredytem mieszkaniowym.

Mam już kredyt na inne mieszkanie. Czy mogę ubiegać się o gwarantowany kredyt mieszkaniowy?

Ustawa nie przewiduje obejmowania gwarancją zaciągniętych już kredytów przeznaczonych na nabycie mieszkania. Warunkiem otrzymania wsparcia jest brak prawa własności innego mieszkania lub domu jednorodzinnego. Wyjątek stanowią rodziny z co najmniej dwojgiem dzieci.

Czy jeśli posiadam już kredyt hipoteczny, mogę uzyskać „spłatę rodzinną” za powiększenie gospodarstwa domowego o kolejne dziecko?

Ustawa z dnia 1 października 2021 r. o gwarantowanym kredycie mieszkaniowym nie przewiduje obejmowania gwarancją innych kredytów niż gwarantowane kredyty mieszkaniowe.

Czy kredyt na zakup działki budowlanej oraz budowę domu jednocześnie, również zalicza się do tego programu?

Tak. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy gwarantowany kredyt mieszkaniowy może zostać udzielony m.in. na pokrycie wydatków związanych z budową domu jednorodzinnego oraz zakupu nieruchomości gruntowej w celu budowy na niej tego domu.

Jeżeli w przeszłości byłam właścicielką mieszkania, ale już je sprzedałam to mogę skorzystać z programu?

Tak. Warunkiem otrzymania wsparcia jest brak własności mieszkania lub domu jednorodzinnego przez osoby wchodzące w skład danego gospodarstwa domowego (wyjątek stanowią rodziny z co najmniej dwojgiem dzieci).

Warunek ten nie odnosi się do posiadania prawa własności mieszkania lub domu jednorodzinnego w przeszłości, chyba że zbycie nieruchomości nastąpiło w drodze darowizny na rzecz osoby zaliczanej do I albo II grupy podatkowej w okresie pięciu lat poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego.

Moja żona jest w ciąży z trzecim dzieckiem (posiadamy już dwoje) i jesteśmy w trakcie budowy domu. Obecnie mieszkamy w naszym mieszkaniu o powierzchni 40 m2 i brakuje nam środków na dokończenie budowy. Czy możemy skorzystać z programu?

Tak. Warunkiem udziału w programie jest brak własności mieszkania lub domu jednorodzinnego przez osoby wchodzące w skład danego gospodarstwa domowego. Jednakże wyjątek stanowią rodziny z co najmniej dwojgiem dzieci.

Wówczas osoby wchodzące w skład tego gospodarstwa domowego mogą posiadać łącznie prawo własności do jednego mieszkania albo domu jednorodzinnego, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 50 m2.

Dodatkowo jeżeli urodzi się trzecie dziecko w trakcie spłaty gwarantowanego kredytu mieszkaniowego zaciągniętego np. na budowę domu jednorodzinnego, przysługiwać będzie jednorazowa spłata części tego kredytu (tzw. spłata rodzinna) w wysokości 60 tys. zł.

Na czym polega spłata rodzinna?

Spłata rodzinna to jednorazowa spłata części kapitału gwarantowanego kredytu mieszkaniowego za kredytobiorcę w przypadku, gdy w czasie spłaty tego kredytu dojdzie do powiększenia gospodarstwa domowego o drugie albo kolejne dziecko.

Wysokość spłaty wyniesie 20 tys. zł w przypadku urodzenia się drugiego dziecka oraz 60 tys. zł w przypadku urodzenia się trzeciego albo kolejnego dziecka. Spłata rodzinna zostanie przyznana każdorazowo, gdy w rodzinie kredytobiorcy w trakcie okresu spłaty kredytu, urodzi się dziecko.

Przykład:

Danej rodzinie udzielony został gwarantowany kredyt mieszkaniowy na okres 20 lat. W piątym roku spłaty tego kredytu rodzina powiększyła się o drugie dziecko. Wówczas kredytobiorca otrzyma jednorazowe wsparcie w wysokości 20 tys. zł. Po upływie kolejnych pięciu lat, tj. w dziesiątym roku spłaty kredytu, w tej rodzinie rodzi się kolejne (trzecie) dziecko. Gospodarstwo domowe również otrzyma świadczenie. Tym razem w wysokości 60 tys. zł.

Kiedy, gdzie i jakie dokumenty muszę złożyć?

Wniosek o udzielenie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego wraz z niezbędnymi oświadczeniami o spełnieniu warunków określonych w ustawie, należy złożyć do banku, który przystąpi do programu, zawierając odpowiednią umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Przepisy ustawy wejdą w życie 27 maja 2022 r. Po tym okresie jest możliwość ubiegania się o gwarantowany kredyt mieszkaniowy.

Jakie banki biorą udział w programie?

W programie wezmą udział banki, które przystąpią do udzielania gwarantowanych kredytów mieszkaniowych, zawierając odpowiednią umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Przepisy ustawy wejdą w życie 27 maja 2022 r. Po tym okresie będzie można wskazać listę banków. Będzie ona prowadzona i udostępniana na stronie internetowej BGK w zakładce dotyczącej programu.

Czy mogę skorzystać z programu, jeżeli w przeszłości skorzystałem z programu „Mieszkanie dla Młodych”?

Tak, udział w programach mieszkaniowych funkcjonujących w przeszłości („Mieszkanie dla Młodych”, „Rodzina na Swoim”) nie wyklucza udziału w rządowym programie gwarancji zastępującej udział własny kredytobiorcy.

Czy obcokrajowiec może skorzystać z programu?

Tak, o gwarantowany kredyt mieszkaniowy mogą ubiegać się również obcokrajowcy - jeżeli spełnione zostaną warunki określone w ustawie.


Jeżeli obcokrajowiec prowadzi gospodarstwo domowe poza terytorium RP wspólnie z osobą posiadającą polskie obywatelstwo, to razem mogą ubiegać się o udzielenie kredytu. W przypadku prowadzenia gospodarstwa domowego na terytorium RP nie ma takiego wymogu, tj. kredyt może zostać udzielony także singlowi nieposiadającemu obywatelstwa polskiego. Natomiast skorzystanie ze spłat rodzinnych możliwe jest wyłącznie w sytuacji prowadzenia gospodarstwa domowego na terytorium RP oraz nieposiadania lokalu mieszkalnego innego niż nabyty lub wybudowany z wykorzystaniem gwarantowanego kredytu mieszkaniowego.

Czy można zamówić ponowną ocenę wymiarów powierzchni lokalu, tak by móc sprawdzić czy będzie można skorzystać z programu?

Program skierowany jest do osób nieposiadających prawa własności lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Wyjątek stanowią rodziny z co najmniej dwojgiem dzieci. Ubiegając się o kredyt mogą mieć inne mieszkanie niż finansowane gwarantowanym kredytem mieszkaniowym.


Rodziny:
• z dwojgiem dzieci mogą posiadać mieszkanie nie większe niż 50 m2,
• z trojgiem dzieci – nie większe niż 75 m2,
• z czworgiem dzieci – nie większe niż 90 m2,
• posiadających pięcioro lub więcej dzieci nie obowiązuje limit metrażowy.

Ustawa nie określa czynności związanych z pomiarem inwentaryzacyjnym i weryfikacją posiadanego metrażu lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Decyzja o potrzebie ponownej oceny powierzchni użytkowej mieszkania/domu zależy od wnioskodawcy. Informacje o posiadaniu prawa własności mieszkania/domu oraz jego powierzchni użytkowej wnioskodawca umieszcza w oświadczeniu pod rygorem odpowiedzialności karnej oraz składa wraz z wnioskiem o udzielenie gwarantowanego kredytu mieszkaniowego.

 

PIT-2

Co to jest PIT-2?

PIT-2 to oświadczenie pracownika, które upoważnia pracodawcę do pomniejszenia zaliczki za dany miesiąc o kwotę zmniejszającą podatek. Od 1 lipca 2022 r. kwota ta wynosi 300 zł.

Gdzie mogę sprawdzić, czy złożyłem oświadczenie PIT-2?

Można to sprawdzić tylko u swojego pracodawcy, np. w wydziale naliczania płac czy u księgowej.

Komu składam PIT-2?

PIT-2 składasz u swojego pracodawcy.

Co się stanie, jeśli w ogóle nie złożę PIT-2?

Jeśli nie złożysz PIT-2, pracodawca nie będzie pomniejszał zaliczek na podatek w trakcie roku (od 1 lipca 2022 r. o 300 zł miesięcznie). Oznacza to, że dopiero składając zeznanie roczne, pomniejszysz podatek o kwotę 3 600 zł (kwota wolna 30 000 x 12%).

Czy muszę co roku składać PIT-2?

Nie musisz co roku składać PIT-2. Jeśli złożyłeś go wcześniej, nie musisz składać go ponownie.

Gdzie znajdę wzór PIT-2?

Oświadczenie PIT-2 jest dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów – link do strony:  https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze.

Kiedy powinienem wycofać PIT-2?

Do końca 2022 r. podatnik może złożyć tylko jeden formularz PIT-2, zatem wycofaj go, kiedy kwotę zmniejszającą podatek zaczął stosować inny płatnik (np. ZUS, inny pracodawca, któremu złożyłeś PIT-2), lub Ty sam uwzględniasz kwotę wolną przy obliczaniu zaliczek (np. z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej).

Czy mogę złożyć PIT-2 u kilku pracodawców?

Do końca 2022 r. możesz złożyć PIT-2  tylko u jednego pracodawcy. W przeciwnym wypadku (kilkukrotnego stosowania kwoty zmniejszającej podatek w trakcie roku) może się okazać, że musiałbyś dopłacać do podatku w rocznym rozliczeniu.

Do jakich źródeł przychodów ma zastosowanie PIT-2?

PIT-2 ma zastosowanie do przychodów:

  • ze stosunku pracy,
  • ze spółdzielczego stosunku pracy,
  • ze stosunku służbowego,
  • z pracy nakładczej,
  • z wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej,
  • z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy.

Od 1 stycznia 2023 r. także do przychodów z umów zlecenia i o dzieło, przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, z kontraktów menadżerskich, z praw majątkowych, a także od świadczeń pieniężnych wypłacanych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich lub stażu uczniowskiego.

Kiedy mogę złożyć PIT-2?

PIT-2 możesz złożyć w dowolnym momencie.

Mam tego samego pracodawcę od kilku lat, czy w 2022 roku powinienem złożyć PIT-2, jeśli złożyłem go przy podpisywaniu umowę o pracę?

Jeżeli złożyłeś oświadczenie PIT-2 przy podpisywaniu umowy o pracę nie musisz go składać w kolejnych latach. To oświadczenie jest skuteczne, jeżeli stan faktyczny w nim wskazany nie ulega zmianie, tj. kiedy kwotę zmniejszającą podatek zaczął stosować inny płatnik (np. ZUS, inny pracodawca, któremu złożyłeś PIT-2), lub Ty sam uwzględniasz kwotę wolną przy obliczaniu zaliczek (np. z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej).

Mam jedną umowę o pracę. Czy muszę (mogę) złożyć PIT-2 u pracodawcy? Kiedy pracodawca zacznie mi uwzględniać kwotę zmniejszającą podatek?

Mając jedną umowę o pracę, możesz złożyć PIT-2, jeśli chcesz, aby pracodawca uwzględniał kwotę zmniejszającą podatek w trakcie roku. Pracodawca, obliczając zaliczkę, po przyjęciu oświadczenia, uwzględni kwotę zmniejszającą podatek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie.

Czy jeżeli dostałem już pierwszą wypłatę, mogę złożyć PIT-2?

Tak, możesz złożyć PIT-2 po pierwszej wypłacie.

Mam dwóch pracodawców. Czy w 2022 r. PIT-2 składam do każdego z nich?

Nie, możesz złożyć PIT-2 tylko u jednego pracodawcy; najlepiej temu, który wypłaca wyższe wynagrodzenie.

Jestem emerytem/rencistą i pracuję, czy mam złożyć PIT-2 u pracodawcy?

Kwotę zmniejszającą potrąca „z urzędu” organ rentowy. Jeżeli korzystniejsze jest, aby to pracodawca, a nie organ rentowy stosował kwotę zmniejszającą, w ZUS należy złożyć wniosek o niepomniejszanie zaliczki na podatek o 1/12 kwoty zmniejszającej. Wówczas PIT-2 można złożyć pracodawcy.  

Pracuję na umowę o pracę i prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Czy mam złożyć PIT-2 u pracodawcy?

W 2022 r. nie możesz złożyć PIT-2 u pracodawcy. Kwotę wolną uwzględniasz przy obliczeniu zaliczki z działalności gospodarczej.

Natomiast od 1 stycznia 2023 r. możesz złożyć płatnikowi  oświadczenie o stosowaniu kwoty zmniejszającej podatek we wskazanej części (1/12 lub 1/24 lub 1/36).

Pracuję na umowę o pracę i mam działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Czy mogę złożyć PIT-2 u pracodawcy?

Tak, możesz złożyć PIT-2 swojemu pracodawcy.

Pracuję na umowę o pracę i mam działalność gospodarczą opodatkowaną kartą podatkową. Czy mogę złożyć PIT-2 u pracodawcy?

Tak, możesz złożyć PIT-2 swojemu pracodawcy.

Pracuję na umowę o pracę i mam działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Czy mogę złożyć PIT-2 u pracodawcy?

Tak, możesz złożyć PIT-2 swojemu pracodawcy.

Pracuję na umowę o pracę i z tym samym pracodawcą mam podpisaną umowę zlecenia (o dzieło), co wtedy, czy składam PIT-2?

PIT-2 składamy u pracodawcy, a ulga wynikająca z PIT-2 w 2022 r. rozliczana jest tylko z umowy o pracę.

Co w przypadku, gdy w jednej firmie pracuję na umowę o pracę i dodatkowo mam przychody z umowy zlecenia z innej firmy? Czy mogę złożyć PIT-2? Jeśli tak, to komu?

W 2022 r. PIT-2 możesz złożyć tylko w firmie, w której pracujesz na umowę o pracę.

Czy jeżeli mam umowę zlecenia/ umowę o dzieło, składam PIT-2?

Nie składasz PIT-2, jeżeli uzyskujesz przychody z umowy zlecenia/umowy o dzieło. Taka możliwość pojawi się dopiero od 1 stycznia 2023 r. 

Zmieniam pracę w trakcie roku, czy u nowego pracodawcy muszę złożyć PIT-2?

Jeżeli chcesz, żeby Twój nowy pracodawca również stosował kwotę zmniejszającą podatek, to złóż PIT-2. Jeśli nie złożysz oświadczenia PIT-2, to nowy pracodawca nie będzie stosował kwoty zmniejszającej podatek.

Czy jeżeli zrezygnuję z pracy u danego pracodawcy, u którego miałem złożony PIT-2, a wynagrodzenie będzie wypłacane „z dołu”, czyli po ustaniu stosunku pracy, to czy były pracodawca zastosuje mi kwotę zmniejszającą?

Ponieważ wszystkie oświadczenia wygasają po rozwiązaniu stosunku pracy, przy wypłacie wynagrodzenia po zakończeniu umowy pracodawca nie będzie stosował kwoty zmniejszającej podatek.

Rozpoczynam drugą pracę (równolegle) w trakcie roku, czy muszę złożyć PIT-2 u drugiego pracodawcy, jeżeli u pierwszego go już składałem? A jeżeli u pierwszego nie był złożony PIT-2, to czy mogę złożyć go u drugiego?

Przysługuje Ci jedna kwota zmniejszająca podatek, więc jeśli pracujesz na dwóch lub więcej umowach o pracę, w 2022 r.  PIT-2 możesz złożyć tylko u jednego pracodawcy. Jeśli już złożyłeś PIT-2 u swojego pierwszego pracodawcy, u drugiego nie możesz go złożyć. Jeśli u pierwszego pracodawcy nie złożyłeś PIT-2 (lub go wycofałeś), możesz złożyć go u drugiego pracodawcy. Możliwość złożenia PIT-2 u dwóch pracodawców pojawi się dopiero od 2023 r. 

Pracuję, a współmałżonek nie osiąga żadnych dochodów. Czy w trakcie roku będzie mi przysługiwała podwójna kwota zmniejszająca podatek? Czy mam złożyć jakiś wniosek? Czy wystarczy PIT-2, czy coś jeszcze?

Jeśli Twój współmałżonek nie uzyskuje żadnych dochodów i planujesz się z nim wspólnie rozliczyć, to oprócz PIT-2 możesz złożyć swojemu pracodawcy oświadczenie, że:

  • Twoje dochody nie przekroczą 120 000 zł – wtedy pracodawca od 1 lipca 2022 r. będzie pobierał zaliczkę w wysokości 12% i stosował podwójną kwotą zmniejszającą podatek 2 x 300 zł;
  • Twoje dochody przekroczą 120 000 zł – wtedy pracodawca od 1 lipca 2022 r. będzie pobierał zaliczkę w wysokości 12% i stosował pojedynczą kwotę zmniejszającą podatek 1 x 300 zł.

Nie ma urzędowego druku, na którym zawiadamiasz pracodawcę o zamiarze wspólnego rozliczenia się z współmałżonkiem.

Samotnie wychowuję dziecko, czy będę mieć podwójną kwotę wolną w trakcie roku? Czy muszę złożyć jakiś wniosek?

Jeśli jesteś osobą samotnie wychowującą dzieci, która spełnia warunki do preferencyjnego opodatkowania dochodów tych osób, to od 1 lipca 2022 r. możesz złożyć płatnikowi oświadczenie o zamiarze opodatkowania w sposób przewidziany dla tych osób, czyli w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osób samotnie wychowujących dzieci.

Jeśli w oświadczeniu tym wskażesz, że twoje dochody nie przekroczą w roku 120 000 zł oraz że nie musisz do nich doliczać dochodów małoletniego dziecka, to zakład pracy będzie obliczał zaliczki od twoich dochodów według stawki 12% i dodatkowo pomniejszał je o 300 zł (czyli pomniejszenie zaliczki wyniesie 2 x 300 zł). W sytuacji, gdy twoje dochody przekroczą kwotę 120 000 zł rocznie a dziecka nie, zaliczki wyniosą 12% i nie będą dodatkowo pomniejszane o 300 zł (czyli pomniejszenie zaliczki wyniesie 300 zł).

PIT-2 oraz oświadczenie o zamiarze opodatkowania swoich dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci możesz złożyć w dowolnym momencie roku. Zakład pracy nie musi ich jednak zrealizować od razu. Ma czas do końca następnego miesiąca.

Przekraczam I próg podatkowy, czy mam prawo do stosowania kwoty zmniejszającej? Czy jeśli do momentu przekroczenia tego progu nie złożyłem PIT-2, mogę go złożyć dopiero wtedy?

Tak, masz prawo do kwoty zmniejszającej podatek, również wtedy, gdy przekroczyłeś I próg podatkowy. PIT-2 możesz złożyć w dowolnym momencie roku.

Mam dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy. Czy złożony przeze mnie PIT-2 będzie miał zastosowanie przy każdej wypłacie?

Nie. Pracodawca może zastosować kwotę zmniejszającą tylko przy jednej wypłacie w danym miesiącu.

 

Dla seniorów

Czy mając emeryturę do 2 500 zł brutto będę płacić podatek PIT?

Nie, mając emeryturę do 2 500 zł brutto nie zapłacisz podatku PIT.

Czy pracując po osiągnięciu wieku emerytalnego będę płacić PIT?

Wprowadzono zwolnienie od podatku PIT dla osób pracujących, które ukończyły 60. rok życia (kobiety) lub 65. rok życia (mężczyźni).

Kiedy mogę skorzystać z zerowego PITu?

Są dwie możliwości:

  • w trakcie roku przy obliczaniu zaliczek;
  • w zeznaniu podatkowym.
Jakiej wysokości zarobki osób w wieku emerytalnym są zwolnione od podatku?

Limit wolnych od podatków zarobków dla osób w wieku emerytalnym wynosi 85 528 zł.

Przy jakim rodzaju zatrudnienia mogę skorzystać z zerowego PITu dla osób w wieku emerytalnym?

Jest to możliwe jeśli otrzymujesz wynagrodzenie na podstawie:

  • stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy;
  • umowy zlecenia zawartych z firmą;
  • pozarolniczej działalności gospodarczej.

 

Dla seniorów - PIT-0

Pracuję na etacie. W tym roku kończę 65 lat i mam zamiar dalej pracować. Czy aby skorzystać z ulgi dla pracującego seniora, muszę otrzymać decyzję z ZUS przyznającą emeryturę?

Nie, do skorzystania z ulgi wystarczające jest nabycie prawa do emerytury, decyzja nie jest potrzebna. Nie możesz jednak pobierać tej emerytury.

Mam 66 lat. Prawo do emerytury mam od roku, ale jej nie pobieram, gdyż kontynuuję zatrudnienie na umowę o pracę u dotychczasowego pracodawcy. Czy mam prawo do ulgi dla pracujących seniorów?

Tak, od 1 stycznia 2022 r. możesz korzystać z ulgi dla pracujących seniorów.

Czy muszę złożyć wniosek do ZUS o emeryturę, a następnie ją zawiesić, aby dalej pracować i korzystać z ulgi dla pracujących seniorów?

Nie, nie musisz składać takiego wniosku. Prawo do ulgi przysługuje podatnikowi, który nie otrzymuje świadczenia emerytalnego, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego i nabycia prawa do niego.

Mam 65 lat, wróciłem z zagranicy i pracuję na umowę zlecenie zawartą z polską firmą (ze składkami ZUS). Nie otrzymuję żadnych świadczeń rentowych z Polski, mam jednak emeryturę z Niemiec. Czy moje przychody z umowy zlecenia mogą skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów?

Tak, Twoje przychody z umowy zlecenia są objęte ulgą. Emerytura z zagranicy nie pozbawia Cię prawa do ulgi, jeżeli spełniasz pozostałe warunki.

Jestem emerytem, pobieram emeryturę oraz uzyskuję wynagrodzenie za felietony do prasy, które przygotowuję na podstawie umowy o dzieło. Czy mogę skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów?

Nie, gdyż nie spełniasz warunku dotyczącego rodzajów przychodów oraz niepobierania emerytury.

Jeśli spełniam warunki do ulgi dla pracującego seniora, ale nie złożyłam pracodawcy oświadczenia o stosowaniu ulgi, czy mogę z niej skorzystać w zeznaniu rocznym?

Tak, możesz skorzystać z ulgi w zeznaniu rocznym, jeśli spełniasz warunki. To, że pracodawca nie stosował tej ulgi w trakcie roku, nie wyklucza jej zastosowania w zeznaniu rocznym.

Osiągnąłem wiek emerytalny. Pracuję i nie pobieram emerytury ani renty. Jakie dokumenty mam złożyć do pracodawcy, aby stosował ulgę dla pracującego seniora? Czy wystarczy tylko oświadczenie o spełnieniu warunków do jej stosowania?

Tak, wystarczy, że złożysz swojemu pracodawcy na piśmie oświadczenie, że spełniasz warunki do stosowania tej ulgi. Pamiętaj, że w tym oświadczeniu musisz zawrzeć klauzulę o treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Nie ma urzędowego wzoru oświadczenia (możesz sam je zredagować) Nie musisz składać pracodawcy innych dokumentów, aby zastosował tę ulgę. Pracodawca zastosuje ulgę najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał Twoje oświadczenie.

 

Dla pracowników

Czy mając wynagrodzenie do 2 500 zł brutto będę płacić podatek PIT?

Nie, mając wynagrodzenie do 2 500 zł brutto nie zapłacisz podatku PIT.

Jak zmienia się próg podatkowy?

Od 1 stycznia 2022 r. próg podatkowy wynosi 120 000 zł – do tej kwoty stawka podatku od 1 lipca 2022 r. to 12%. Powyżej tej kwoty stawka wynosi 32%. Stawka 12% zastąpiła 17% stawkę podatku, i co ważne ma ona zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Dla jakich grup zawodowych został obniżony ryczałt?

Dla trzech grup osób:

  • świadczących usługi w obszarze IT – stawka ryczałtu wynosi 12%;
  • wykonujących zawody medyczne (tj. lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położnych, pielęgniarek, psychologów, fizjoterapeutów) – stawka ryczałtu wynosi 14%;
  • wykonujących zawody techniczne (tj. architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych) – stawka ryczałtu wynosi 14%.

 

Ulga dla klasy średniej

​​​​​​Czy planowane jest rozszerzenie ulgi dla klasy średniej na inne grupy podatników?

Nie, ulga dla klasy średniej zostanie zlikwidowana z dniem 1 lipca 2022 r. Zastąpi ją obniżenie niższej stawki podatkowej do z 17% do 12%. Z rozwiązania tego skorzystają wszyscy podatnicy opodatkowani wg skali podatkowej (nie tylko uzyskujący przychody z wybranych źródeł).

Co w sytuacji gdy podatnik był uprawiony do ulgi dla klasy średniej? Czy na jej likwidacji straci?

Jeżeli podatnik w 2022 r. był uprawniony do ulgi dla klasy średniej (np. osiągał przychody ze stosunku pracy) wprowadzono mechanizm, który spowoduje, że urząd skarbowy przeliczy podatek roczny takiego podatnika według zasad obowiązujących na dzień 30 czerwca 2022 r. tj. przy 17% stawce podatku i z ulgą dla klasy średniej.

Jeżeli okaże się, że podatek obliczony według zasad obowiązujących na dzień 30 czerwca 2022 r. jest niższy niż ten obliczony według zasad na 31 grudnia 2022 r. podatnik otrzyma zwrot różnicy.

W jaki sposób podatnik zostanie poinformowany o przysługującej kwocie zwrotu?

Podatnik zostanie poinformowany przez urząd skarbowy pisemnie w terminie 21 dni od daty złożenia zeznania podatkowego za 2022 r.

W jakim terminie urząd skarbowy wypłaci przysługującą kwotę zwrotu?

Ponieważ kwota do zwrotu jest traktowana tak samo jak nadpłata, wszystko zależy od tego, w jaki sposób podatnik złożył zeznanie podatkowe.  Jeżeli to zeznanie papierowe, to zwrot nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania, a jeżeli elektronicznie – wówczas maksymalnie w terminie 45 dni od dnia złożenia zeznania.  

 

Inne ulgi podatkowe

Na czym polega wsparcie zatrudnienia innowacyjnych pracowników?

Ulga na zatrudnienie innowacyjnych pracowników umożliwia zmniejszenie zaliczki na podatek dochodowy, płaconej np. przez pracodawcę na podstawie umowy o pracę lub wykonania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło oraz praw autorskich, jeśli pracodawca:

  • poniósł w roku podatkowym stratę
  • lub nie uzyskał dochodu pozwalającego na odliczenie przysługującej kwoty w ramach ulgi B+R.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001099#3

Kim jest innowacyjny pracownik?

To pracownik, który co najmniej 50% czasu pracy poświęca na realizację działalności B+R. Dotyczy to również osób świadczących usługi w zakresie realizacji działalności B+R na podstawie umowy zlecenia i o dzieło oraz z tytułu praw autorskich.

Przedsiębiorcy korzystający z ulgi muszą prowadzić dodatkową ewidencję czasu pracy dla potrzeb działalności B+R.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001099#3

Co oznacza IP-BOX i B+R?

Wyróżniamy ulgę B+R oraz preferencję IP Box – obie stanowią zachęty podatkowe, wspierające system innowacji.

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B R) polega na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków związanych z prowadzeniem prac badawczo - rozwojowych.

Ulga IP Box polega na preferencyjnym opodatkowaniu dochodów z komercjalizacji praw własności intelektualnej, które podlegają ochronie prawnej (na przykład patent, autorskie prawo do programu komputerowego) i zostały wytworzone, rozwinięte lub ulepszone w ramach działalności B+R przedsiębiorcy.

Od 2022 roku przedsiębiorcy mogą stosować obie ulgi jednocześnie, co oznacza, że przedsiębiorca, który komercjalizuje wyniki prac badawczo-rozwojowych i osiąga z nich dochody kwalifikowane (w rozumieniu przepisów o IP Box) oraz ponosi koszty kwalifikowane do ulgi B+R, będzie mógł stosować obie ulgi jednocześnie.

Komercjalizacja wyników prac B+R to takie wykorzystanie tych wyników, żeby osiągnąć korzyści finansowe. Może to być na przykład sprzedaż wyników B+R, uruchomienie produkcji produktów opartych na danym prawie ochronnym, czy udzielenie licencji.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001099#4

Na czym polega ulga konsolidacyjna?

Jest to możliwość odliczenia kwoty wydanej na nabycie udziałów w spółce posiadającej osobowość prawną. Może z tego skorzystać podatnik CIT, będący przedsiębiorcą uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

Odliczenie przysługuje do wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 250 000 zł w roku podatkowym.

Żeby skorzystać z ulgi należy spełnić następujące warunki:

  • spółka, której udziały (akcje) są nabywane, ma siedzibę lub zarząd w Polsce lub w innym państwie, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierającą podstawę prawną do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego tego innego państwa;
  • główny przedmiot działalności spółki jest tożsamy z przedmiotem działalności podatnika lub działalność takiej spółki może być racjonalnie uznana za działalność wspierającą działalność podatnika, przy czym działalność takiej spółki nie jest działalnością finansową;
  • działalność taka była przez spółkę i przez podatnika prowadzona przed dniem nabycia w niej przez podatnika udziałów (akcji) przez okres nie krótszy niż 24 miesiące;
  • w okresie dwóch lat przed dniem nabycia udziałów (akcji) spółka i podatnik nie byli podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy CIT;
  • podatnik w jednej transakcji nabywa udziały (akcje) spółki w ilości dającej mu bezwzględną większość praw głosu w takiej spółce.

Prawo do ulgi traci się w przypadku zbycia nabytych akcji przed upływem 36 miesięcy.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001139#4

Na czym polega ulga na IPO?

Ulga IPO dla osoby fizycznej

Jest to zwolnienie z opodatkowania podatkiem PIT dochodów z odpłatnego zbycia (np. ze sprzedaży) akcji objętych lub nabytych w wyniku pierwszej oferty publicznej (IPO).

Zwolnienie obejmuje dochody z odpłatnego zbycia akcji, które:

  • zostały objęte lub nabyte przez podatnika w wyniku pierwszej oferty publicznej
  •   zostały odpłatnie zbyte po upływie 3 lat od dnia:

1) dopuszczenia tych akcji do obrotu na rynku regulowanym, albo

2) wprowadzenia tych akcji do alternatywnego systemu obrotu (ASO).

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001139#4

 

Ulga IPO dla spółki akcyjnej

Spółka akcyjna może dokonać pomniejszenia podstawy opodatkowaniem podatkiem CIT o kwotę stanowiącą:

  • 150% wydatków na przygotowanie prospektu emisyjnego, opłaty notarialne, sądowe, skarbowe i giełdowe oraz opracowanie i publikację ogłoszeń wymaganych przepisami prawa;
  • 50% wydatków, bez uwzględnienia podatku od towarów i usług, na usługi doradztwa prawnego, w tym doradztwa podatkowego, i finansowego, nie więcej jednak niż 50 000 zł poniesionych bezpośrednio na dokonanie pierwszej oferty publicznej (IPO).

Odliczenia spółka akcyjna może dokonać w zeznaniu za rok podatkowy, w którym wprowadziła swoje akcje po raz pierwszy do obrotu na rynku regulowanym akcji albo w alternatywnym systemie obrotu.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001139#4

Na czym polega ulga w PIT na powrót z emigracji?

Możesz skorzystać z ulgi w PIT na powrót z emigracji jeśli:

  • osiedlisz się w Polsce, a przez okres co najmniej 3 lat kalendarzowych, poprzedzających osiedlenie oraz czas od początku tego roku do momentu przeniesienia nie posiadałeś w Polsce mieszkania zamieszkania;
  • posiadasz polskie obywatelstwo lub obywatelstwo innego niż Polska państwa członkowskiego UE lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej;
  • posiadasz nieprzerwanie (przez okres 3 lat) miejsce zamieszkania w państwie członkowskim UE lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub w Polsce nieprzerwanie przez minimum 5 kolejnych lat kalendarzowych, poprzedzających okres 3 lat kalendarzowych, o których mowa wyżej;
  • posiadasz dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, w szczególności certyfikat rezydencji;
  • nie korzystałeś wcześniej z tego zwolnienia (w całości lub w części), w przypadku ponownego przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski.

W ramach tej ulgi zwolnione od podatku są przychody:

  • ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy;
  • z umów zlecenia zawartych z firmą;
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej

uzyskane przez podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski, w wyniku czego podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli stał się polskim rezydentem podatkowym.

Na czym polega ulga na prototypy?

Ulga na prototyp dotyczy uruchomienia produkcji próbnej i wprowadzenia na rynek nowego produktu. Wspiera koszty poniesione na etapie testowania nowego produktu, przed rozpoczęciem produkcji na masową skalę i przed sprzedażą.

Ulga dedykowana jest dla firm, które opracowują nowe produkty – dotąd nieoferowane na rynku.

Ulga na prototypy pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania kwalifikowanych kosztów związanych z produkcją próbną oraz wprowadzeniem na rynek nowego produktu. Odliczenie wynosi 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu oraz wprowadzeniem na rynek nowego produktu. Wysokość odliczenia nie może jednak w danym roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001099#1

Czym jest ulga prowzrostowa?

Jest to możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania (w CIT)/podstawy obliczenia podatku (w PIT) kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (w CIT)/z pozarolniczej działalności gospodarczej (w PIT), nie więcej jednak niż 1 mln zł w roku podatkowym.

Dowiedz się więcej: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001139#4

 

Rozliczenie wspólnie z małżonkiem

Jak zmieniło się rozliczanie podatku dla małżeństw?

Nowym rozwiązaniem jest możliwość rozliczenia podatku dla małżeństw wspólnie również za rok, w którym małżeństwo zostało zawarte. Warunkiem jest jednak to, że małżeństwo i wspólność majątkowa trwały do końca tego roku podatkowego.

 

Dla rolników

Jak zmieniły się dopłaty do paliwa rolniczego?

Aktualnie zwiększono limity zużycia:

  • oleju napędowego wykorzystywanego do prac w gospodarstwie do 110 litrów na 1ha użytków rolnych;
  • oleju napędowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydła (DJP) do 40 l

do których przysługuje zwrot podatku akcyzowego.

Jak mogę skorzystać z dopłat do paliwa rolniczego?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, możesz złożyć wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolniczej, do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów, w terminie:

  • od 1 lutego do końca lutego

i

  • od dnia 1 do 31 sierpnia.

Do wniosku o zwrot podatku dołącz m.in. faktury VAT albo ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego za okres 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego.

Jakie są przewidywane zmiany w zakresie rolniczego handlu detalicznego?

Proponowane zmiany:

  • umożliwienie rolnikom, którzy prowadzą rolniczy handel detaliczny (RHD) sprzedaży żywności pochodzenia niezwierzęcego do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego, takich jak np. sklepy, restauracje, stołówki, na terytorium całego kraju,
  • zniesienie maksymalnych limitów dotyczących zbytu żywności konsumentom finalnym (limity będą dotyczyć wyłącznie dostaw żywności z zakładów prowadzących RHD do sklepów, stołówek, czy restauracji);
  • podwyższenie kwoty przychodów zwolnionej z podatku dochodowego z 40 tys. zł do 100 tys. zł.(dotyczy przychodów ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy - z wyjątkiem produktów uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym).
Kiedy mogę się spodziewać wdrożenia zmian w zakresie rolniczego handlu detalicznego?

Ustawa z dnia 15 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego (Dz. U z 2022 r. poz. 138), wprowadzająca ułatwienia dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny, weszła w życie 4 lutego 2022r., z tym że przepisy dotyczące zwolnień podatkowych, o których mowa w tej ustawie, mają  zastosowanie od 1 stycznia 2022 r​​​​​​.

 

Dla przedsiębiorców - ryczał od przychodów zagranicznych

Na czym polega ryczałt od przychodów zagranicznych?

Opodatkowanie dotyczy wszystkich przychodów osiąganych za granicą, z wyjątkiem dochodów z CFC.  Ryczałt charakteryzuje się minimalizacją obowiązków podatkowych:

  • podatnik zobowiązany będzie do zapłaty ryczałtu od przychodów uzyskanych za granicą, bez konieczności wykazywania źródeł tych przychodów, wysokości przychodów, państwa ich uzyskania;
  • podatnik nie składa zeznania podatkowego.

Podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem, jeżeli:

  • złoży w terminie oświadczenie o rezygnacji;
  • zmieni rezydencję podatkową;
  • nie wpłaci ryczałtu w terminie;
  • nie dokona wydatków na określone cele.
Kto może skorzystać z ryczałtu od przychodów zagranicznych?

Skorzystać z ryczałtu od przychodów zagranicznych mogą osoby fizyczne, które:

  • przeniosą miejsce zamieszkania (rezydencję podatkową) do Polski;
  • nie były polskimi rezydentami podatkowymi przez co najmniej pięć z sześciu lat podatkowych poprzedzających bezpośrednio rok przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski;
  • będą realizować wydatki na cele określone w odrębnym rozporządzeniu w wysokości min. 100 tys. zł rocznie, w każdym roku podlegania opodatkowaniu ryczałtem.

Te cele to:

  • wzrost gospodarczy;
  • rozwój nauki i szkolnictwa;
  • ochrona dziedzictwa kulturowego lub
  • krzewienie kultury fizycznej.
Jak zadeklarować chęć skorzystania/rezygnacji z ryczałtu od przychodów zagranicznych?

Deklaruje się wybór tej formy opodatkowania poprzez złożenie oświadczenia (PIT-PZ) do urzędu skarbowego w terminie do końca stycznia roku następującego po roku przeniesienia rezydencji podatkowej do Polski. Do oświadczenia o wyborze dołącza się certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie poprzedzającym..  Wyboru opodatkowania ryczałtem dokonuje się na okres 10 lat.

Rezygnacji z opodatkowania ryczałtem dokonuje się poprzez złożenie do urzędu skarbowego oświadczenia o rezygnacji (PIT-RPZ) do końca stycznia danego roku podatkowego.

Jeżeli podatnik został polskim rezydentem w trakcie roku podatkowego, wysokość ryczałtu ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których był polskim rezydentem.

Jak wygląda rozliczenie w ramach ryczałtu od przychodów zagranicznych?

Do końca stycznia następnego roku składa się urzędowi skarbowemu pisemne oświadczenie o poniesieniu wydatków (wraz z dowodami).

Na jaki okres maksymalnie można wybrać rozliczenie ryczałtem od przychodów zagranicznych?

Wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów zagranicznych możliwy będzie na okres maksymalnie 10 lat (możesz wcześniej zrezygnować).

W jakim terminie uiszcza się ryczałt od przychodów zagranicznych?

Do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Jakiej wysokości jest ryczałt od przychodów zagranicznych?

Jest stałej wysokości – 200 tys. zł rocznie, niezależnie od wysokości uzyskanego w danym roku przychodu.

Jeżeli podatnik został polskim rezydentem w trakcie roku podatkowego, wysokość ryczałtu ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których był polskim rezydentem.  Ryczałt ma zastosowanie także dla członka rodziny podatnika i wynosi wówczas 100 tys. zł za każdy rok podatkowy niezależnie od wysokości uzyskanego przychodu.

 

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Co to jest Rodzinny Kapitał Opiekuńczy i kto może z niego skorzystać?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy to nowy rodzaj świadczenia kierowanego do rodzin z dziećmi na utrzymaniu, a jego celem jest przede wszystkim częściowe pokrycie wydatków związanych z opieką nad drugim i kolejnym dzieckiem w wieku od ukończenia 12. do ukończenia 35. miesiąca życia. Do świadczenia mogą być uprawnieni rodzice (matka lub ojciec), a także osoby, które przyjęły dziecko na wychowanie i wystąpiły do sądu opiekuńczego z wnioskiem o przysposobienie dziecka.

W jakiej wysokości przysługuje?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje na każde drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 12. miesiąc życia do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąca życia,  w łącznej,  maksymalnej wysokości 12 tysięcy złotych na dziecko. Rodzinny kapitał opiekuńczy będzie co do zasady wypłacany przez 24 miesiące w kwocie 500 zł miesięcznie na dziecko. Rodzice będą mogli jednak wybrać czy chcą otrzymywać po 500 zł miesięcznie przez 24 miesiące, czy 1000 zł miesięcznie, ale przez 12 miesięcy.

Czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy będzie przysługiwać rodzicowi na drugie dziecko w sytuacji, kiedy jego pierwsze dziecko jest już pełnoletnie? Np. matka dziecka złoży wniosek o przyznanie rodzinnego kapitału opiekuńczego na swoje drugie dziecko, które ukończy 12. miesiąc życia w marcu br, natomiast jej pierwsze dziecko jest już pełnoletnie i ma 20 lat.

Tak. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy będzie w takiej sytuacji przysługiwać rodzicowi, bez względu na wiek dziecka pierwszego. Ustawowa definicja pierwszego dziecka oznacza bowiem najstarsze dziecko w rodzinie bez względu na jego wiek; w przypadku dzieci urodzonych tego samego dnia, miesiąca i roku, będących najstarszymi dziećmi w rodzinie, pierwsze dziecko oznacza jedno z tych dzieci wskazane przez matkę albo ojca.

Jaki urząd/organ zajmuje się rozpatrywaniem wniosków i przyznawaniem Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego?

Przyjmowaniem wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą tego świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Czy Rodzinny Kapitał Oiekuńczy jest przyznawany w oparciu o kryterium dochodowe?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy jest świadczeniem niezależnym od dochodów rodziny (brak kryterium dochodowego) oraz zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje na dzieci urodzone przed 1 stycznia 2022 r.?

Tak. Prawo do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego przysługuje także rodzicom, którzy  w dniu wejścia w życie ustawy, tj. 1 stycznia 2022 r., mają drugie i kolejne dzieci w wieku od  12. do ukonczenia 35. miesiąca życia.  Na takie dzieci Rodzinny Kapitał Opiekuńczy  przysługuje proporcjonalnie za okres od dnia 1 stycznia 2022 r.  do ostatniego dnia miesiąca, w którym drugie  lub kolejne dziecko ukończy 35. miesiąc życia.

Jestem obywatelem Ukrainy i na podstawie zezwolenia na pobyt stały mieszkam i pracuje w Polsce. Czy należy mi się Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Tak, w takim przypadku cudzoziemiec posiadający zezwolenie na pobyt stały, ponieważ jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma prawo do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. Dodatkowym warunkiem otrzymania Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego jest zamieszkiwanie z dziećmi w Polsce.

Czy samotni rodzice również mogą ubiegać się o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

O Rodzinny Kapitał Opiekuńczy może ubiegać się każda rodzina bez względu na stan cywilny rodziców. Otrzymają je, po spełnieniu warunków ustawowych zarówno rodziny, w których rodzice są w związku małżeńskim, rodzice pozostający w nieformalnych związkach, jak i osoby samotnie wychowujące dziecko.

Jak kapitał będzie wypłacany w przypadku rodziców, którzy są po rozwodzie?

Jeśli rodzice są po rozwodzie — kapitał na dane dziecko przysługuje temu z  rodziców, który z dzieckiem zamieszkuje i na którego utrzymaniu pozostaje dziecko.
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, każdy z rodziców będzie mógł złożyć wniosek na dziecko nad którym sprawuje opiekę naprzemienną i w takim przypadku zostanie przyznany mu kapitał w wysokości połowy kwoty przysługującego kapitału.

Jestem po rozwodzie, z pierwszego małżeństwa mam 19-letniego syna. Zawarłem kolejny związek małżeński i sześć miesięcy temu urodziła się nam córka. Czy w takiej sytuacji będzie mi przysługiwał rodzinny kapitał opiekuńczy na córkę?

Tak. W takim wypadku syn z pierwszego małżeństwa będzie wliczany do składu rodziny wnioskodawcy i będzie traktowany jako pierwsze dziecko. Rodzinny kapitał opiekuńczy będzie w takiej sytuacji przysługiwać rodzicowi na córkę, bez względu na fakt, że rodzic jest po rozwodzie, a pierwsze dziecko pochodzi z poprzedniego małżeństwa czy związku.

Czy muszę składać wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy? Czy może będzie wypłacany automatycznie na wszystkie uprawnione dzieci ?

Tak jak w przypadku świadczeń z programu „Rodzina 500+” czy „Dobry start”, aby uzyskać prawo do Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego konieczne jest złożenie wniosku.

W jaki sposób mogę złożyć wniosek?

Wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy należy złożyć  wyłącznie w formie elektronicznej –  za pośrednictwem tych samych kanałów wnioskowani online co w przypadku programów „Rodzina 500+” i „Dobry start”, czyli za pośrednictwem bankowości elektronicznej, Platformy Usług Elektronicznych ZUS lub platformy Empatia (portal Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej).

Co ważne, możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej dotyczy wyłącznie rodziców ubiegających się o świadczenie wychowawcze, którzy posiadają numer PESEL.

Rodzic nieposiadający nr PESEL, a także tzw. opiekun faktyczny, w tym rodzic adopcyjny (czyli osoba, która przyjęła dziecko na wychowanie i wystąpiła do sądu opiekuńczego z wnioskiem o jego przysposobienie)  mogą złożyć odpowiedni wniosek wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Moje drugie dziecko urodziło się 15 czerwca 2021 r. (ukończy 12. miesiąc życia po wejściu w życie ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym). Kiedy muszę złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy żeby otrzymać to świadczenie w pełnej wysokości?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje rodzicom na drugie i kolejne dziecko w rodzinie, w okresie od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko to ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Zatem na dziecko urodzone 15 czerwca 2021 r. kapitał będzie przysługiwał w okresie od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2024 r.

Aby uzyskać kapitał w pełnej wysokości 12.000 zł, rodzic powinien złożyć wniosek w określonym oknie czasowym obejmującym okres między pierwszym dniem trzeciego miesiąca poprzedzającego miesiąc ukończenia przez dziecko 12. miesiąca życia a ostatnim dniem pierwszego miesiąca przypadającego po miesiącu ukończenia przez dziecko 12. miesiąca życia. W przypadku dziecka urodzonego 15 czerwca 2021 r., oznacza to że rodzic powinien złożyć wniosek pomiędzy 1 marca 2022 r. a 31 lipca 2022 r. Natomiast w przypadku złożenia wniosku po upływie powyższego okna czasowego, łączna wysokość kapitału ulegnie obniżeniu o kwotę 500 zł za każdy miesiąc, który upłynął od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko  ukończyło 12. miesiąc życia.

Powyższy mechanizm daje rodzicom aż 5 miesięcy na złożenie wniosku aby uzyskać kapitał w pełnej wysokości.

Moje drugie dziecko urodziło się 12 marca 2019 r. i skończyło 12 miesiąc życia przed wejściem w życie ustawy o rodzinnym kapitale opiekuńczym. Czy ja też mogę  skorzystać z tego świadczenia? Kiedy powinienem złożyć wniosek ?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy  przysługuje także rodzicom na drugie i kolejne dziecko, które ukończyło 12. miesiąc życia i nie ukończyło 36. miesiąca życia przed dniem 1 stycznia 2022 r. czyli przed dniem wejścia w życie ustawy o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym, w wysokości 500 zł za każdy miesiąc proporcjonalnie za okres od 1 stycznia 2022 r. do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko kończy 36. miesiąc życia.

Zgodnie z przepisem przejściowym art. 51 ust. 1 ustawy, na dziecko, które ukończyło 12. miesiąc życia i nie ukończyło 35. miesiąca życia przed dniem 1 stycznia 2022 r., rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje w wysokości, o której mowa w art. 5 ust. 3 (tj. 12 tys. zł), pomniejszonej o kwotę 500 zł za każdy miesiąc począwszy od miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, a przypadający przed miesiącem, w którym niniejsza ustawa weszła w życie.

Zatem w przypadku dziecka urodzonego 12 marca 2019 r., kapitał opiekuńczy będzie przysługiwał w łącznej wysokości 1000 zł (za okres od 1 stycznia 2022 r. do 28 lutego 2022 r. r. czyli 2 mc x 500 zł). Rodzic samodzielnie zadecyduje czy ww. przypadającą mu proporcjonalnie kwotę kapitału opiekuńczego ZUS wypłaci w częściach po 500 zł, czy po 1000 zł (tj. w opisanym przypadku 2x500 zł albo 1x1000 zł).

Co istotne, w przypadku wnioskowania o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy na dziecko, które ukończyło 12. miesiąc życia i nie ukończyło 36. miesiąca życia przed dniem 1 stycznia 2022 r., przepisy ustawy nie przewidują wydłużonego okresu na złożenie wniosku. Zatem aby uzyskać pełną kwotę przysługującego na dane dziecko kapitału, w tym przypadku konieczne będzie aby rodzic złożył wniosek w styczniu 2022 r. W przypadku złożenia wniosku po dniu 31 stycznia  2022 r., Rodzinny Kapitał Opiekuńczy zostanie przyznany od miesiąca złożenia wniosku.

Ile ma czasu ZUS na przyznanie i wypłatę kapitału? Jak szybko rodzic otrzyma pieniądze?

Przepisy ustawy o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym określają maksymalny termin dla ZUS na rozpatrzenie wniosku o kapitał. Wynosi on 2 miesiące od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami. Z kolei wypłata przysługującego kapitału nastąpi nie wcześniej niż w miesiącu, od którego przysługuje prawo do kapitału.

Postępowanie w sprawie Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego będzie prowadzone w formie elektronicznej. Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi rodzic znajdzie na PUE ZUS.

Tak jak w przypadku programu "Rodzina 500+" i "Dobry start" przyznanie przez ZUS kapitału nie będzie wymagało wydania decyzji administracyjnej.

Jeśli kapitał zostanie przyznany to rodzic otrzyma informację o przyznaniu świadczenia, która będzie znajdować się w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Jeśli kapitał nie będzie przysługiwać, to ZUS wyda decyzję odmowną. Decyzję odmowną w takim przypadku rodzic otrzyma elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego

W jaki sposób będzie wypłacony Rodzinny Kapitał Opiekuńczy?

Wypłata przyznanego kapitału będzie odbywać się wyłącznie w formie bezgotówkowej, na wskazane we wniosku konto bankowe.

Chciałabym zmienić wysokość pobieranego Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. Czy istnieje taka możliwość?

Tak. Ustawa o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym przewiduje, że wysokość pobieranego kapitału może zostać zmieniona . Na wniosek rodzica tylko raz w okresie otrzymywania kapitału rodzic może ponownie zdecydować czy chce otrzymywać 500 zł miesięcznie przez dłuższy okres czy 1000 zł miesięcznie ale krócej.

Ustawa o Rodzinnym Kapitale Opiekuńczym zakłada również wprowadzenie stałego dofinansowania do funkcjonowania miejsc opieki dla dzieci nieobjętych rodzinnym kapitałem opiekuńczym. Komu będzie przysługiwać dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna?

Dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna będzie przysługiwać rodzicom, opiekunom prawnym, innym osobom, którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem, jeżeli na dziecko nie został przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy.

Dofinansowanie będzie przysługiwać:

  • na dziecko pierwsze i jedyne w rodzinie,
  • na dziecko pierwsze z rodzin, w których kolejne dziecko jest objęte rodzinnym kapitałem opiekuńczym,
  • na dziecko w wieku przed ukończeniem 12 miesiąca i po ukończeniu 36 miesiąca życia.

Dofinansowanie będzie wynosić 400 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna nie więcej jednak niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.

Przez jaki czas będzie przysługiwać dofinansowanie?

Dofinansowanie będzie przysługiwać przez okres uczęszczania dziecka do żłobka, klubu dziecięcego lub objęcia opieką przez dziennego opiekuna.

Kto wnioskuje o dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna?

O dofinansowanie będzie mógł wnioskować rodzic, opiekun prawny lub inna osoba, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem. Wniosek będzie rozpatrywać Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Komu będzie przekazywane dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przekazywać dofinansowanie bezpośrednio do instytucji opieki, do której uczęszcza dziecko, czyli odpowiednio do żłobka, klubu dziecięcego lub do opiekuna dziennego. Podmiot prowadzący instytucję opieki będzie zobowiązany do obniżenia, o kwotę dofinansowania, opłaty rodzica/opiekuna za pobyt dziecka.

Kiedy będą mógł złożyć wniosek o dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna?

Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 1 kwietnia 2022 r. Istotne jest, że w przypadku złożenia wniosku do 31 maja 2022 r. dofinansowanie zostanie przyznane z wyrównaniem od 1 stycznia 2022 r.

W jaki sposób będzie można wnioskować o dofinansowanie do opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, u dziennego opiekuna?

Wniosek będzie można składać wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem PUE ZUS, portalu Empatia lub bankowości elektronicznej.

Czy przy zmianie instytucji opieki rodzic będzie zobowiązany do złożenia nowego wniosku o dofinansowanie?

Tak, zmiana żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna będzie wymagać złożenia przez rodzica nowego wniosku o dofinansowanie. Wniosek będzie mógł być złożony najwcześniej w dniu rozpoczęcia uczęszczania przez dziecko do instytucji opieki. Jeżeli wniosek zostanie złożony w terminie 2 miesięcy od dnia rozpoczęcia uczęszczania przez dziecko do instytucji, to dofinansowanie będzie przysługiwać od dnia rozpoczęcia uczęszczania przez dziecko do instytucji. Jeżeli wniosek zostanie złożony w późniejszym terminie, dofinansowanie będzie przysługiwać od miesiąca złożenia wniosku o dofinansowanie.

Czy dofinansowanie zawsze będzie wynosić 400 zł miesięcznie? Co w sytuacji, gdy opłata za pobyt dziecka w instytucji opieki wynosi mniej niż 400 zł?

Dofinansowanie wynosi maksymalnie 400 zł miesięcznie na dziecko, ale nie więcej niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dziecka w instytucji. Przez opłatę za pobyt dziecka rozumie miesięczną opłatę ponoszoną przez rodzica z uwzględnieniem przyznanych zniżek. Do opłaty nie wlicza się opłaty za wyżywienie. Przykład: jeżeli opłata rodzica wynosi 300 zł miesięcznie, to dofinansowanie również będzie wynosić 300 zł miesięcznie.

Skąd ZUS będzie posiadał informacje o wysokości opłaty rodzica za pobyt dziecka w instytucji opieki?

ZUS co miesiąc będzie otrzymywać listę dzieci uczęszczających do instytucji opieki, na której będzie podana m.in. wysokość miesięcznej opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Listę będzie przygotowywać instytucja opieki.

Kiedy zostanie wprowadzone to dofinansowanie?

Rodzice będą mogli składać wnioski o dofinansowanie od 1 kwietnia 2022 r. Projekt ustawy wprowadzającej rozwiązanie zakłada, że jeżeli wniosek zostanie złożony do 31 maja 2022 r., to prawo do dofinansowania zostanie ustalone od 1 stycznia 2022 r.

 

Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych

Do kogo skierowany jest program?

Do jednostek samorządu terytorialnego, związków jednostek samorządu terytorialnego.

Jaki jest cel programu?

Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych ma na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez JST. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez BGK.

Czy obecnie trwają nabory wniosków w ramach programu?

Informacje nt. programu i obecnie trwających naborów znajdziesz na stronie: www.bgk.pl/polski-lad

 

7% PKB na zdrowie

Po co rząd chce wprowadzić 7% PKB na zdrowie?

Zdrowie jest najważniejsze. Dlatego rząd stale dąży do poprawy funkcjonowania służby zdrowia. Pewne jest, że bez zwiększonego finansowania nie będzie to możliwe. Celem rządu jest w ciągu najbliższych 6 lat zwiększenie wydatków na zdrowie do 7 proc. PKB - już w 2023 r. osiągną one 6 proc. PKB.

Obok likwidacji limitów do specjalistów to bardzo ważny krok w procesie naprawy polskiej służby zdrowia.

Na co zostaną przeznaczone dodatkowe pieniądze?

Dzięki zwiększonemu finansowaniu polska opieka zdrowotna będzie się cały czas rozwijać, a Polacy będą mieć dostęp do coraz lepszych usług medycznych.  To nie tylko olbrzymie nakłady na zdrowie, ale także jakość i bezpieczeństwo dla Polaków korzystających z publicznego systemu opieki zdrowotnej.

Dodatkowe pieniądze zostaną przeznaczone na:

  • inwestycje,
  • modernizację infrastruktury,
  • cyfryzację,
  • nowe kadry i nowoczesne terapie,
  • zwiększenie wynagrodzenia kadr medycznych.

Skorzystają z nich wszyscy pacjenci – będą mieli szerszy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Zniesienie limitów do specjalistów

Od kiedy zostały zniesione obowiązujące do tej pory limity w zakresie porad lekarzy specjalistów?

W ramach Polskiego Ładu, od 1 lipca 2021 r. wszystkie obowiązujące do tej pory limity w zakresie finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia porad lekarzy specjalistów zostały zniesione.

Czy zniesienie limitów dotyczy również badań diagnostycznych?

Każdy pacjent, który zgłosi się do lekarza w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS), otrzyma stosowną pomoc. Dotyczy to porad zachowawczych jak i badań diagnostycznych kosztochłonnych takich jak np. kolonoskopia czy gastroskopia (dotychczas znoszono limity tylko do określonych specjalności, w odniesieniu jedynie do porad pierwszorazowych lub wybranych grup pacjentów).

Co w praktyce oznacza zniesienie limitów do lekarzy specjalistów?

Dzięki zniesieniu limitów pacjenci mogą szybciej dostać się do specjalisty lub na specjalistyczne badania diagnostyczne. Lepsza dostępność do lekarzy specjalistów ze wszystkich dziedzin medycyny przekłada się na krótszy czas oczekiwania na wizytę, a w rezultacie szansę na szybszą diagnozę i skuteczniejsze leczenie. 

Do jakich specjalistów zostały zniesione limity? Czy dotyczy to wszystkich specjalizacji?

Zniesienie limitów dotyczy lekarzy specjalistów ze wszystkich dziedzin medycyny.

Czy zmiany dotyczą również badań zlecanych przez lekarzy specjalistów?  

Zniesienie limitów w opiece ambulatoryjnej dotyczy zarówno porad, zabiegów, jak i badań diagnostycznych, w tym badań kosztochłonnych tomografii komputerowej (TK), czy rezonansu magnetycznego (RM). 

Gdzie mogę szukać informacji o najkrótszych kolejkach / najszybszych terminach wizyt u lekarza specjalisty? 

W Informatorze o terminach leczenia publikowanym przez NFZ pod adresem: https://terminyleczenia.nfz.gov.pl/ 

 

Małe Centra Nauki

Jaki jest cel Programu Małe Centra Nauki?

Celem Programu jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii COVID-19 poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży realizowane poprze zwiększenie dostępu do zasobów nauki. Dodatkowo celem Programu jest wsparcie rozwoju kapitału społecznego i kapitału naukowego w społecznościach lokalnych poprzez budowę i wyposażenie sieci ośrodków (MCN) oraz zapewnienie im wysokiej jakości programów i aktywności naukowych, a także pobudzenie aktywności inwestycyjnej JST.

Na co można przeznaczyć dofinansowanie z Programu?

Dofinansowanie z Programu przeznacza się na wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych polegających na stworzeniu przestrzeni umożliwiającej realizację działań mających na celu popularyzację nauki, budowanie zaangażowania w naukę i społecznego rozumienia nauki, rozwijanie poczucia sprawczości i rozbudowywanie kreatywności, służącej lokalnej społeczności.

 

{"register":{"columns":[]}}