Przyjazna szkoła i kultura na nowy wiek
Edukacja i kultura to bardzo ważne aspekty życia społeczno-gospodarczego. Od lat inwestujemy w rozwój tych dwóch kluczowych filarów. Z programu Dobry Start zainwestowaliśmy 4,3 mld zł w rozwój młodych Polaków. Ponad 100 mln zł przeznaczyliśmy na dofinansowanie niemal 3 tys. obiektów w ramach Otwartych Stref Aktywności w polskich gminach. Uruchomiliśmy także program Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej by szkoły miały dostęp do bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Zwiększyliśmy także wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego. Dzięki programowi Polski Ład zmieni się jeszcze więcej.
Centrum Dziecka i Rodziny (CDR) będzie nową jednostką systemu oświaty, wspomagającą rozwój dzieci, osób uczących się oraz rodzin oczekujących lub wychowujących dzieci. CDR-y powstaną z rozwinięcia i wzmocnienia funkcji publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Do ich podstawowych zadań będzie należało wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi od najmłodszych lat życia dzieci, prowadzenie oceny funkcjonalnej dzieci i osób uczących się, w tym uczniów, słuchaczy, studentów i osób dorosłych w kształceniu ustawicznym. Przygotowanie oferty dla rodzin w zakresie rozwijania kompetencji wychowawczych i wspierania rozwoju swoich dzieci (warsztaty, kursy). Ponadto CDR-y będą udzielały także konsultacji i zapewnią doradztwo specjalistów z innych sektorów (asystentów rodziny, pracowników socjalnych).
Aby zniwelować wzrost luki edukacyjnej i uniknąć krzywdzącego syndromu straconego pokolenia, uruchomimy dodatkowe dobrowolne zajęcia, których celem nie będzie robienie sprawdzianów i ocenianie, a stworzenie możliwości uzupełnienia materiału i wiedzy tam, gdzie na skutek pandemii pojawiły się zaległości. Oprócz nadrabiania wiedzy, drugim elementem programu będzie walka ze skutkami pandemii i poprawa stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych. Okres, w którym uczniowie większość roku szkolnego spędzili w domu na nauczaniu zdalnym, nasilił występowanie krótkowzroczności. W ramach programu zostaną przeprowadzone nieinwazyjne badania okulistyczne, m.in. ocena obrazu oka na postawie zdjęć cyfrowych, co pozwoli analizować dane medyczne i szybko ustalić ewentualne ryzyko występowania zmian patologicznych. U uczniów ze stwierdzoną wadą zostanie wdrożone leczenie okulistyczne.
Dodatkowo uruchomimy ogólnopolski program edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI szkół podstawowych poprzez przeszkolenie nauczycieli szkół podstawowych w zakresie racjonalnego żywienia dzieci. Nauczyciele przejdą szkolenia oraz otrzymają materiał w postaci podręcznika i scenariuszy lekcji do pracy z uczeniami. Wiedza i umiejętności zdobyte przez nauczycieli będą wykorzystywane w celu motywacji do zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych dzieci.
Ponadto, poprzez szereg inicjatyw będziemy zachęcać młodych ludzi do większej aktywności fizycznej i odpoczynku na świeżym powietrzu. Będzie to mi.in. program realizowany z Akademiami Wychowania Fizycznego w całym kraju, nakierowany na szkolenia nauczycieli WF-u w celu efektywnego wykorzystania lekcji dla skutecznej poprawy kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po nauce zdalnej oraz tworzenia pozalekcyjnych profesjonalnych klubów sportowych. Szkolenia nauczycieli będą zawierały także bardzo ważny komponent psychologicznego wsparcia dzieci i młodzieży. Program będzie finansowany z funduszu COVID, a wszelkie materiały oraz propozycje formy zajęć przygotowane zostaną w MEiN, z uwzględnieniem każdego przedmiotu i wszystkich poziomów nauczania. Program rozpocznie się w 2021 r., a jego kontynuacja będzie możliwa w kolejnych latach.
Polska szkoła wzbogaci się o „latarnika cyfryzacji”. To wybrani nauczyciele, którzy przejdą odpowiednie szkolenie z kompetencji cyfrowych i skoordynują rozwój takich kompetencji wśród uczniów. Będą uczyć poruszania się w gąszczu informacji, zachowania bezpieczeństwa w sieci oraz odporności na fake newsy. W roku szkolnym 2021/2022 zostanie wprowadzony jednolity standard elektronicznego dziennika dla polskich szkół wszystkich szczebli, który będzie wysoko wydajną platformą komunikacji uczniów i rodziców ze szkołą z możliwością tworzenia klas wirtualnych.
Usługi i narzędzia związane z edukacją oraz nauką w jednym miejscu to podstawowe założenia nowego portalu http://edukacja.gov.pl. Jego celem jest zapewnienie wszystkim członkom społeczności edukacyjnej – niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczynają naukę, czy już ją skończyli, sami uczą innych lub prowadzą szkołę – dostępu do wszystkich usług i narzędzi, które mogą być im przydatne w codziennej nauce czy pracy. Planowane jest stworzenie cyfrowego tornistra, gdzie każdy będzie mógł znaleźć swoje dyplomy bez konieczności zwracania się o papierowy dokument.
Nie będzie nowoczesnej szkoły bez wykorzystania nowych technologii w systemie edukacji. Dlatego wdrożymy repozytorium materiałów elektronicznych w postaci filmów i nagrań omawiających podstawę programową dla klas szkół podstawowych i średnich. Pozwolą one nauczycielom poświęcić więcej czasu na indywidualną pracę z uczniami. W szczególny sposób wspomogą naukę uczniów, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w zajęciach szkolnych (np. z powodu choroby).
Misją Laboratoriów Przyszłości jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem tego programu jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymują od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będziemy przekazywać w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Aby wesprzeć nauczycieli w całej Polsce uruchomimy inicjatywę „Mobilnych Laboratoriów Przyszłości”, polegającą na odwiedzaniu szkół przez edukatorów, wyposażonych i przygotowanych do przeprowadzenia zajęć z uczniami. Cyfrowe narzędzia, których będą używali edukatorzy, to środki do rozwiązywania problemów społecznych, gospodarczych, technicznych, ale również tworzenia sztuki. Dzięki projektowi „Laboratoria Przyszłości” młode pokolenia Polaków będą wkraczały pewnie i kreatywnie w pełny technologii cyfrowych świat.
Kompleksowa termomodernizacja i remont to nie tylko poprawa estetyki i użyteczności budynków oświatowych, ale także optymalizacja energetyczna – i to w wydaniu przyjaznym dla środowiska. Planujemy zrealizować termomodernizację szkół poprawiającą efektywność energetyczną, wyposażyć budynki w instalację ogrzewania ekologicznego, energooszczędne oświetlenie oraz lepsze systemy wentylacyjne.
Chcemy, by w każdej szkole i każdym przedszkolu dzieci i ich rodzice mogli skorzystać z pomocy specjalisty z zakresu psychologiczno-pedagogicznego. Troska o zdrowie psychiczne dzieci, zwłaszcza w kontekście powrotu do nauki stacjonarnej po pandemii COVID-19, ma charakter priorytetowy. Kluczem do skutecznej pomocy dzieciom, które mierzą się z problemami, jest wczesne rozpoznanie trudności, dlatego ich identyfikacja będzie elementem szkolenia nauczycieli. W tym celu zostanie opracowany dodatkowy model wsparcia psychologicznego dla dzieci i młodzieży na podstawie badań uczniów w 1200 losowo wybranych szkołach w Polsce. Model ten zostanie następnie zastosowany we wszystkich szkołach w Polsce. Dodatkowo szkolenia prowadzone przez specjalistów z AWF dla nauczycieli WF-u zawierać będą także bardzo ważny komponent psychologiczny, nakierowany na efektywne zachęcanie dzieci i młodzieży do aktywności sportowej.
Szkoła i przedszkole muszą być przyjazne, dostępne dla każdego ucznia, odpowiadające na jego potrzeby. Celem programu jest przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi, tak by zapewnić warunki sprzyjające integralnemu rozwojowi dla wszystkich uczniów. W tym celu wzmocnimy potencjał polskiego szkolnictwa specjalnego. Zlikwidujemy bariery w zakresie dostępności architektonicznej w szkołach. Wykorzystamy potencjał materialny oraz kadrowy szkół i placówek specjalnych, które oprócz własnej działalności będą wspierać przedszkola i szkoły ogólnodostępne. Chcemy, by dzieci z niepełnosprawnościami nie napotykały na swej drodze również barier mentalnych i społecznych, dlatego przez działania edukacyjne będziemy budować przestrzeń dla zrozumienia i empatii.
Edukacja nie może być prowadzona wyłącznie w ścianach budynków szkolnych. W środkach na realizację programu znajdzie się także dofinansowanie wycieczek dla uczniów szkół ponadpodstawowych na Kresy Wschodnie oraz do innych miejsc dziedzictwa I Rzeczpospolitej. Ministerstwo Edukacji i Nauki wesprze finansowo i opracuje merytorycznie programy przykładowych wycieczek edukacyjnych.
Najpopularniejszą i najchętniej uprawianą dyscypliną sportową w Polsce jest piłka nożna. Warto, by uczniowie poznali uniwersalne wartości sportu i olimpizmu, historię sportu, szczególnie piłki nożnej. W ramach przedsięwzięcia Polski Związek Piłki Nożnej zorganizuje wyjazdy na wydarzenia sportowe do klubów sportowych zrzeszonych w związku. W wydarzeniach będą będą mogli wziąć udział wszyscy uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Wprowadzimy zmiany w prawie bankowym, umożliwiające udzielanie kredytów osobom, które potrzebują środków do utrzymania się w trakcie studiów w Polsce lub za granicą, a są pozbawione stałych dochodów. Studencki kredyt to rozwiązanie, które w innych krajach funkcjonuje od dawna, powinno być dostępne również w Polsce. Po okresie studiów pieniądze będą zwracane z narastającą ratą dostosowaną do rosnących przychodów absolwentów.
Instytucja świetlicy przejdzie reformę, na którą długo czekaliśmy. Będziemy dążyć do tego, aby szkoły opiekowały się dziećmi w czasie, w którym rodzice pracują. Aby jednak dzieci rzeczywiście chciały zostać po lekcjach w takim miejscu, należy zaproponować wartościową ofertę na pograniczu edukacji i rekreacji. Świetlice będą miejscami, w których uczniowie mogą np. nauczyć się grać w szachy czy programowania.
Utworzymy fundusz, którego celem będzie pobudzenie współpracy biznesu ze światem nauki. Będzie on wypełniał luki między badaniami akademickimi a wymaganiami przemysłu, realizował dofinansowania do funduszy UE na badania i rozwój, a także wspomagał przekwalifikowanie pracowników w ramach cyfryzacji polskiego przemysłu. Ponadto fundusz będzie rozszerzał mandat inwestycyjnego funduszu Green Hub o wsparcie polskich systemów magazynowania energii. To projekt rzędu 1,5-2,5 mld zł (70-80 proc. będzie przeznaczone na fundusz rozwoju klastra, a 20-30 proc. na fundusz przekwalifikowania).
Utworzymy nowy program stypendialny dla najlepszych w kategoriach: sport, zaangażowanie społeczne (harcerstwo, wolontariat, samorząd uczniowski, młodzieżowe rady), osiągnięcia artystyczne, działania proprzedsiębiorcze.
W 2023 r. obchodzimy 550-lecie urodzin jednego z największych Polaków, Mikołaja Kopernika. Z tej okazji rząd przygotuje wieloletni program finansujący zorganizowanie i działania Międzynarodowej Akademii Kopernikańskiej - forum współpracy naukowej oraz programów kształcenia dla polskich i zagranicznych uczonych, zwłaszcza w takich dziedzinach jak medycyna, astronomia, fizyka czy matematyka, a także program kształcenia w tych dziedzinach. Będziemy dbać także o dalszy rozwój takich instytucji jak Polska Akademia Nauk, Polska Akademia Umiejętności, Warszawskie Towarzystwo Naukowe czy Narodowe Centrum Nauki.
„Piaskownice regulacyjne” to nic innego jak środowiska testowe dla nowych, innowacyjnych dziedzin rozwoju. Będą organizowane w wybranych lokalizacjach i mają dotyczyć poszczególnych obszarów, jak np. sztuczna inteligencja czy samochody autonomiczne. Mając na uwadze lokalne uwarunkowania, dostosujemy przepisy wspierające tworzenie w innowacyjnych obszarach gospodarki klastrów, które zachęcą przedsiębiorstwa do eksperymentów technologicznych.
Stworzymy nowe warunki rozwoju dla kadry nauczycielskiej. Studia podyplomowe dla nauczycieli będą możliwe tylko w uczelniach kształcących pedagogów. Niezbędna jest także reforma kształcenia dyrektorów szkół i podwyższenie poziomu kursów na dyrektorów w kierunku „oświatowego MBA”.
Zwiększymy liczbę godzin wychowania fizycznego oraz wprowadzimy większą różnorodność w zakresie sposobu prowadzenia zajęć. Towarzyszyć temu będzie również uregulowanie możliwości zwolnień z zajęć – wszystko po to, aby zamiłowanie do sportu i świadomość żywieniowa kształtowane były już na samym początku ścieżki edukacyjnej. Zajmie się tym trener zdrowia, który będzie realizował wczesnoszkolny program wychowania fizycznego. Jednocześnie każda szkoła, również mniejsza, powinna umożliwić uprawianie przynajmniej jednej interesującej, ale mniej popularnej dziedziny sportu, jak np. szermierka, wspinaczka, łucznictwo czy narciarstwo biegowe.
Utworzymy 6 klastrów sektorowych wspieranych przez odpowiednie programy uczelniane, dodatkowe finansowanie i ekspertów branżowych:
- biotechnologia i MedTech - Warszawa i Łódź,
- pojazdy niskoemisyjne i komponenty – województwo śląskie i dolnośląskie,
- elektronika – Poznań,
- chemia – Szczecin i Police,
- IT – zdecentralizowany klaster Warszawa, Lublin, Kraków, Gdańsk, Wrocław,
- przemysł zbrojeniowy – Rzeszów, Mielec, Stalowa Wola.
Będziemy działać na rzecz aktywnego poznawania przez ucznia własnego otoczenia. Wiedzę na temat spraw lokalnych będą przekazywać nie tylko nauczyciele, lecz także regionaliści. Zaproponujemy listę kluczowych regionalnych miejsc wycieczkowych oraz spis lektur, pozwalających lepiej poznać małe ojczyzny. Urozmaicenie edukacji szkolnej w tym obszarze będzie możliwe dzięki wizytom w lokalnych muzeach. Będziemy animować współpracę między szkołami oraz instytucjami publicznymi. Mając przekonanie, jak ważną dziedziną jest historia, podzielimy przedmiot na historię powszechną i historię Polski – z oddzielnymi programami oraz ścieżkami nauczania.
Szkoła to instytucja, na którą realny wpływ powinni mieć również rodzice. Dlatego w każdej placówce powstanie rada szkoły złożona z przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów – w równej liczbie. Rada będzie aktywnie uczestniczyć w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły. To rada będzie uchwalać statut szkoły, a także opiniować projekt planu finansowego. Z własnej inicjatywy będzie mogła wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o zbadanie poprawności działania szkoły oraz oceniać jej sytuację i stan. Obowiązek powołania rady będzie wprowadzany stopniowo – na początek w szkołach średnich.
Zwiększymy rolę historii w programie nauczania, zwłaszcza w szkołach średnich, także w perspektywie egzaminu maturalnego. W liceach ogólnokształcących i technikach (3. lub 4. klasa szkoły średniej) wprowadzimy zajęcia z historii XX w. (głównie Polski). Umożliwimy realizację przedmiotu w atrakcyjnej formie warsztatowej. Ponadto wprowadzimy coroczny ogólnopolski quiz historyczny i konkurs retoryki dla szkół.
Polska lokalna potrzebuje osób młodych, energicznych i pomysłowych. Dlatego przedstawimy program grantowy na działania projektowe młodych ludzi, którzy w lokalnych społecznościach we współpracy z radami gmin będą projektowali atrakcyjne rozwiązania angażujące młodzież.
Aby naprawdę zadbać o dobrą przyszłość kolejnego pokolenia Polaków, trzeba zapytać młodych o zdanie. Przeprowadzimy ogólnopolskie konsultacje pod hasłem „Dialog pokoleń”. Efektem najpierw badań, a potem publicznej debaty, mają być założenia długofalowej polityki państwa, obejmującej wszystkie dziedziny życia. Chcemy rozwijać Polskę nie tylko dla młodych – chcemy rozwijać Polskę razem z młodymi.
Ułatwimy młodzieży polonijnej dostęp do kształcenia się w Polsce. Program obejmie 10 tys. młodych osób spośród Polonii (i Polaków ze Wschodu) i będzie się koncentrował szczególnie na edukacji na poziomie szkół średnich i wyższych uczelni.
Wszystkie szkoły polonijne będą miały dostęp do realizowanych przez MEiN programów, w tym do projektu Laboratoria Przyszłości oraz Poznaj Polskę.
Wprowadzimy interaktywną platformę zawierającą bazę informacji na temat wszystkich dostępnych stypendiów lub staży. Pomysł jest wzorowany na rozwiązaniu z powodzeniem funkcjonującym w Niemczech.
Wiek 16–23 lata to w sporcie wyczynowym newralgiczny moment kariery, gdy wielu utalentowanych młodych sportowców przedwcześnie podejmuje decyzję o zakończeniu kariery. Chcemy ich szczególnie wspierać, dlatego wprowadzimy nowe programy stypendialne: „Team100” oraz „Team100 Junior”. Wesprzemy również tych zawodników, którzy znaleźli się w szczególnie złożonej sytuacji sportowej lub życiowej – do nich kierujemy stypendia w ramach programu „Team100 Minister”. Myślimy także o trenerach – program „Team100 Trener” umożliwi dodatkowe wsparcie dla wyróżniających się szkoleniowców.
1 października 2021 r. Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o sporcie, dzięki któremu jest możliwe wprowadzenie wspomnianych programów. W 21 czerwca 2021 r. ukazało się rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki, które określa tryb przyznawania tych stypendiów.
Silna gospodarka przyszłości, dobre życie Polaków zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób zadbamy o rozwój talentów młodych ludzi. Aby sprostać tym wyzwaniom, uruchomimy sieć Pracowni Przyszłości – ośrodków edukacyjnych oferujących specjalne zajęcia rozwijające w zakresie nauk przyrodniczych, matematyki i technologii. Planujemy udostępnienie takich centrów we wszystkich powiatach, zapewniając równy dostęp do zajęć dla wszystkich uczniów. Ośrodki te prowadzić będą zajęcia laboratoryjne dla uczniów w ramach obowiązującej podstawy programowej, a dodatkowo zajęcia rozwijające dla uczniów uzdolnionych w poszczególnych dziecinach.
Stworzyliśmy fundusz, z którego są przydzielane granty na projekty kulturalne utrwalające dziedzictwo narodowe w nowoczesnej formule. Program ten skierowany jest szczególnie do organizacji lokalnych takich jak samorządowe jednostki kultury, Koła Gospodyń Wiejskich, a także do grup rekonstrukcyjnych i licznych stowarzyszeń.
Zmniejszymy biurokratyczne obciążenia organizacji pozarządowych i uprościmy publiczny dostęp do informacji o organizacjach. To, co do tej pory było dobrą praktyką liderów III sektora, będzie obowiązkiem dla dużych NGO-sów.
W wyniku II wojny światowej Polska utraciła ponad 516 tys. dzieł sztuki – zostały one zrabowane lub zniszczone. W bazie strat wojennych, prowadzonej przez resort kultury, zarejestrowanych jest ponad 65 tys. zabytków, ale liczba ta stale się zwiększa. W ostatnich ponad 6 latach odzyskaliśmy już niemal 600 obiektów – są to m.in. obrazy, rysunki, rzeźby, zabytki archeologiczne, okazy zoologiczne. Wzmocniliśmy zespół odpowiedzialny za poszukiwanie i odzyskiwanie dzieł sztuki, zwiększając liczbę specjalistów, a także przekształcając Wydział ds. Restytucji Dóbr Kultury, działający w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w osobny Departament.
Ten kameralny teatr operowy powołany w 2017 r. wystawia zarówno repertuar dawny, barokowy, klasycystyczny, jak też sceniczne i półsceniczne spektakle widowiskowe. Obecnie Opera dysponuje jedynie tymczasową siedzibą. Dzięki stałej siedzibie artyści będą mieli zapewnione odpowiednie zaplecze i warunki do pracy, a widzowie będą mogli podziwiać klasyczny repertuar w nowoczesnym miejscu.
Jedynie niespełna 7% artystów można zaliczyć do grupy osób zamożnych. Jednocześnie aż 54% z nich pracuje w ramach umowy o dzieło, 30% bez żadnej umowy, a jedynie ok. 14% może liczyć na umowę o pracę na czas nieokreślony. Skutkiem tego około połowa artystów w Polsce nie ma ubezpieczenia zdrowotnego, ani też nie odprowadza składek emerytalnych.
W wyniku prac Ogólnopolskiej Konferencji Kultury, czyli trwającej od 2017 r. debaty środowisk artystycznych reprezentujących wszystkie profesje i formy organizacyjne (stowarzyszenia artystyczne, związki twórcze, instytucje kultury itp.), ponad podziałami wynikającymi z różnic światopoglądowych oraz dziedzin sztuki, powstał projekt ustawy o artystach zawodowych. W obradach mógł wziąć każdy twórca bez względu na profesję i stanowisko.
Projekt ustawy o artystach zawodowych cywilizuje warunki pracy artystycznej, zapewniając m.in. najniżej zarabiającym twórcom minimum bezpieczeństwa socjalnego w postaci dostępu do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, dopłaty do składek na ubezpieczenia, możliwości ubiegania się o stypendium i zapomogi, a także o kartę artysty zawodowego. Projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, obecnie opiniuje go Komisja do Spraw Cyfryzacji, zaś po niej trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Przetłumaczymy najważniejsze książki społeczne i historyczne dotyczące Polski na język angielski, francuski, hiszpański i hebrajski. Przekłady będziemy promować wśród czytelników w innych krajach i w ten sposób opowiadać światu o Polsce.
W tej chwili każda instytucja funkcjonuje w obrębie różnych estetyk. Planujemy to zmienić i wprowadzić jednolitą identyfikację wizualną instytucji państwowych. Takie standardy obowiązują m.in. we Francji i w Niemczech. Kompleksowa strategia wizualno-promocyjna nie tylko wprowadzi porządek, ale też poprawi wizerunek urzędów w oczach Polaków.
To kilkuletni projekt Instytutu Literatury, którego celem jest poszerzenie kanonu literatury polskiej o wartościowe pozycje, dotychczas niedoceniane i zapomniane. W pilotażowej edycji Polskiego Kanonu w 2021 roku wydano 48 książek, rozpoczęto prace nad kolejnymi publikacjami, a także dofinansowano wznowienia 16 dzieł dotyczących światowego i polskiego romantyzmu. Łączny nakład publikacji wyniósł 87 500 sztuk. Ważną częścią projektu są tłumaczenia twórczości pisarzy polskich na języki obce, co wpływa na popularyzację rodzimej literatury za granicą.
W 2022 roku przekazaliśmy 4 000 000 zł dofinansowania na realizację programu „Polski kanon”, dzięki czemu Instytut Literatury będzie go wzmacniał i poszerzał poprzez wydawnictwa i tłumaczenia literatury powstałej na emigracji, bezdebitowej krajowej oraz spychanej na margines z powodów politycznych w PRL oraz RP literatury nawiązującej do chrześcijańskich korzeni Europy, twórczości mało obecnej z powodów komercyjnych oraz literatury pisarzy zmarłych młodo . Ponadto, tegoroczny program obejmie działania pozawydawnicze, m.in. kursy dla nauczycieli języka polskiego, organizację seminariów i konferencji naukowych, konkursy, działalność promocyjną w kraju i za granicą.
W ramach projektu „Sieć nowoczesnych muzeów” realizowanych jest ponad 300 inwestycji muzealnych w całym kraju. Trwa budowa nowych muzeów, przeprowadzane są adaptacje lub remonty, a w ukończonych budynkach przygotowywane są wystawy stałe. Ponadto, konsekwentnie powiększamy liczbę współprowadzonych instytucji muzealnych, zwiększając tym samym ich rangę oraz otwierając nowe drogi rozwoju, a instytucje regionalne wspieramy w ramach Programów Ministra.
Planujemy ogłoszenie roku 2023 rokiem nauki z uwagi na 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika. Kluczowym punktem przygotowań do obchodów byłaby budowa kilkudziesięciu małych „Centrów Nauki” w powiatach lub związkach powiatów.
Zagwarantujemy finansowanie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL na kolejne lata. Troska o trwałość i rozwój instytucji upamiętniających Polaków walczących z komunistycznym systemem represji, to spełnienie naszego patriotycznego obowiązku.