W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bliżej kultury. Cyfryzacja reprezentatywnych kolekcji jednego z najstarszych i największych muzeów w Polsce - Muzeum Narodowego w Krakowie dla e-kultury i e-edukacji

 

NAZWA BENEFICJENTA: 

Muzeum Narodowe w Krakowie

 

PARTNER/PARTNERZY:

-

 

DATA PODPISANIA UMOWY: 

2016-10-07

 

OKRES REALIZACJI UMOWY: 

od 2016-10-01 do 2019-09-30

 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA: 

7 196 543,10 zł

 

CEL:

Stworzenie innowacyjnej formuły udostępnienia online reprezentatywnych kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, dla popularyzacji i promocji polskiego dziedzictwa kulturowego w kraju i za granicą.

 

PRODUKTY:

W ramach projektu m.in. zostanie zdigitalizowanych 25 568 obiektów, dzięki pozyskanej infrastrukturze sprzętowej. 26 230 zostanie opracowanych merytorycznie w nowoczesnym programie bazodanowym a na nowej interoperacyjnej platformie internetowej zostanie udostępnionych on-line 134 938 cennych zbiorów Muzeum.

 

​​​​​​KORZYŚCI:

  • podniesienie kompetencji kulturowych i upowszechnienie wiedzy o zasobach Muzeum pośród osób, które jedynie drogą elektroniczną mogą mieć do nich dostęp
  • zwiększenie dostępu do zbiorów MNK, które do tej pory były „zamknięte w magazynach”, a co za tym idzie podniesienie świadomości odbiorców projektu o narodowych zbiorach muzealnych
  • wykorzystanie potencjału tworzonego portalu do zwiększenia dostępu do zbiorów MNK przedsiębiorców, którzy mogą być zainteresowani zakupem praw do wykorzystania dzieł z kolekcji MNK (poszerzenie oferty)
  • wzrost zainteresowania kolekcją MNK, zarówno wśród turystów, jak i osób odwiedzających portal internetowy Muzeum
  • wsparcie wizerunku Krakowa, jako liczącego się w kraju i Europie ośrodka kultury i turystyki
  • stworzenie nowej jakości oferty kulturalno – turystycznej Polski
  • promocja polskiego dziedzictwa kulturowego w kraju i na świecie, a tym samym zwiększenie atrakcyjności kraju dla turystów krajowych i zagranicznych
  • zautomatyzowanie udzielania informacji o środowisku kulturowym kraju, stworzenie dogodnych warunków do budowania nowoczesnej tożsamości narodowej
  • wzbudzenie dyskusji na temat sztuki oraz dziedzictwa kulturowego zapisanego w obiektach stanowiących zasoby MNK, podkreślenie kulturotwórczej funkcji historii
  • rozwój branży turystycznej, wzrost znaczenia turystyki i kultury jako czynnika stymulującego rozwój gospodarczy i społeczny kraju.

 

GRUPY DOCELOWE:

  • inne placówki muzealne, instytucje kultury zainteresowane współpracą z MNK, zarówno w zakresie wymiany/wypożyczeń zbiorów, dostępu do upublicznionych w ramach projektu danych cyfrowych (linkowaniem do nich na własnych stronach internetowych), prowadzonych badań, projektowania i tworzenia usług kulturalnych wspólnych akcji edukacyjnych, marketingowych promujących dziedzictwo kulturowe,
  • twórcy polskich oraz międzynarodowych branżowych platform i repozytoriów gromadzących dziedzictwo kulturowe i naukowe w zakresie rozbudowy posiadanych baz danych o zasoby MNK, co będzie możliwe dzięki oparciu założeń projektowych o zgodne z międzynarodowymi standardami opisy danych oraz protokoły przesyłu
  • jednostki naukowe oraz edukacyjne zainteresowane wykorzystaniem zdigitalizowanego i udostępnionego zasobu do prowadzonej działalności badawczo – naukowej oraz edukacyjnej
  • inne instytucje publiczne, organy administracji publicznej, korzystające z udostępnionych zasobów kulturowych w działalności planistycznej, programowej, informacyjno-promocyjnej
  • niepubliczne instytucje kultury, placówki naukowe i edukacyjne, podmioty non-profit zawiązane w celu propagowania dziedzictwa kulturowego zainteresowane współpracą z MNK (w zakresach jak wyżej)
  • podmioty zajmujące się poligrafią, prowadzące działalności wydawniczą oraz działalność związaną z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych w zakresie szeroko pojętej kultury i turystyki (np. przewodniki turystyczne, programy edukacyjne, podróżnicze, popularnonaukowe, aplikacje na urządzenia mobilne, a nawet gry komputerowe), projektanci, graficy
  • podmioty gospodarcze z branży turystycznej, wykorzystujące efekty realizacji projektu do działań promocyjnych, jak również korzystające z pośredniego oddziaływania projektu w postaci wzmożenia ruchu turystycznego
  • osoby hobbystycznie zajmujące się bądź zainteresowane szeroko pojętą sztuką, kulturą i historią, uczestniczące w życiu kulturalnym regularnie bądź sporadycznie,
  • osoby profesjonalnie zajmujące się sztuką, historią sztuki, historią, archeologią, etnografią - dla tej grupy portal będzie źródłem specjalistycznej i bibliograficznej wiedzy o obiektach, dzięki której możliwa będzie ich dalsza eksploracja (w tym nauczyciele).
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"276","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}