„e-CzasPL" – System Niezawodnej i Wiarygodnej Dystrybucji Czasu Urzędowego na Obszarze RP
NAZWA BENEFICJENTA:
Główny Urząd Miar
PARTNER/PARTNERZY:
-
DATA PODPISANIA UMOWY:
2020-03-27
OKRES REALIZACJI UMOWY:
od 2020-04-01 do 2023-11-30
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA:
11 898 429,00 zł
CEL:
Celem głównym projektu jest dostarczenie usługi wiarygodnej i niezawodnej dystrybucji sygnałów czasu urzędowego obowiązującego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i sygnałów polskiej realizacji międzynarodowego uniwersalnego czasu koordynowanego UTC(PL), generowanych w oparciu o państwowy wzorzec jednostek miar czasu i częstotliwości, posiadająca status (gwarancję) czasu urzędowego oraz usługi monitorowania synchronizacji, w odpowiedzi na potrzeby przedstawicieli różnych gałęzi gospodarki, administracji publicznej różnego szczebla i na potrzeby przejawiające się w różnych obszarach życia społecznego. Cel niniejszego projektu zostanie osiągnięty poprzez ułatwianie obywatelom oraz przedsiębiorcom procesu pozyskiwania informacji o czasie urzędowym i synchronizacji do tego czasu na urządzeniach indywidualnych oraz w specjalistycznych systemach informatycznych, jak np. systemach wykorzystywanych w: bankowości i finansach, energetyce, czy telekomunikacji.
USŁUGI:
- e-CzasPL.
KORZYŚCI:
- wyższa dostępność (niezawodność) systemu dystrybucji sygnałów czasu urzędowego i czasu UTC(PL)
- możliwość potwierdzenia stosowania czasu którego różnica w stosunku do czasu urzędowego nie przekracza określonej dokładności przyjętej za wystarczającą w założonym okresie (zapewnienie spełnienia warunków dyrektyw europejskich eIDAS, MIFID II i wytycznych technicznych dla systemów wykorzystujących wiarygodne źródła czasu)
- zwiększenie bezpieczeństwa systemów dzięki możliwości monitorowania wykorzystywanego w systemie czasu
- uproszczenie i automatyzacja procesu związanego z korzystaniem z funkcjonalności autentykacji czasu
- alarmowanie klienta w przypadku braku synchronizacji lub wykorzystania czasu o dokładności przekraczającej założoną przez użytkownika wartość krytyczną
- możliwość zsynchronizowania z czasem urzędowym na obszarze RP tanich i energooszczędnych urządzeń, które mogą stanowić źródło informacji o czasie
- zwiększenie bezpieczeństwa systemów klienta dzięki uruchomieniu nowej i niezależnej usługi dystrybucji czasu urzędowego
- zmniejszenie ryzyka związanego z użyciem źródeł czasu podatnych na nieprawidłowości lub źródeł niespójnych pomiarowo z UTC.
GRUPY DOCELOWE:
- banki oraz podmioty administrujące i/lub dostarcząjące systemy dla tej grupy
- instytucje świadczące usługi finansowe na rynkach kapitałowych
- dostawcy energii elektrycznej, operatorzy systemu dystrybucyjnego (energetyka)
- operatorzy usług telekomunikacyjnych, a także podmioty administrujące systemy i dostarczające rozwiązania dla tej grupy
- podmioty zarządzające systemami i dostarczające rozwiązań na potrzeby automatycznej sprzedaży biletów w strefach miejskiego parkowania
- podmioty zarządzające systemami i dostarczające rozwiązań na potrzeby automatycznej sprzedaży i kasowania biletów komunikacji miejskiej
- podmioty stosujące elektroniczne platformy zamówień publicznych
- samodzielne Laboratorium Czasu i Częstotliwości GUM.