W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„e-CzasPL" – System Niezawodnej i Wiarygodnej Dystrybucji Czasu Urzędowego na Obszarze RP

NAZWA BENEFICJENTA: 

Główny Urząd Miar

 

PARTNER/PARTNERZY:

-

 

DATA PODPISANIA UMOWY: 

2020-03-27

 

OKRES REALIZACJI UMOWY: 

od 2020-04-01 do 2023-11-30

 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA: 

11 898 429,00 zł

 

CEL:

Celem głównym projektu jest dostarczenie usługi wiarygodnej i niezawodnej dystrybucji sygnałów czasu urzędowego obowiązującego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i sygnałów polskiej realizacji międzynarodowego uniwersalnego czasu koordynowanego UTC(PL), generowanych w oparciu o państwowy wzorzec jednostek miar czasu i częstotliwości, posiadająca status (gwarancję) czasu urzędowego oraz usługi monitorowania synchronizacji, w odpowiedzi na potrzeby przedstawicieli różnych gałęzi gospodarki, administracji publicznej różnego szczebla i na potrzeby przejawiające się w różnych obszarach życia społecznego. Cel niniejszego projektu zostanie osiągnięty poprzez ułatwianie obywatelom oraz przedsiębiorcom procesu pozyskiwania informacji o czasie urzędowym i synchronizacji do tego czasu na urządzeniach indywidualnych oraz w specjalistycznych systemach informatycznych, jak np. systemach wykorzystywanych w: bankowości i finansach, energetyce, czy telekomunikacji.

 

USŁUGI:

  • e-CzasPL.

 

KORZYŚCI:

  • wyższa dostępność (niezawodność) systemu dystrybucji sygnałów czasu urzędowego i czasu UTC(PL)
  • możliwość potwierdzenia stosowania czasu którego różnica w stosunku do czasu urzędowego nie przekracza określonej dokładności przyjętej za wystarczającą w założonym okresie (zapewnienie spełnienia warunków dyrektyw europejskich eIDAS, MIFID II i wytycznych technicznych dla systemów wykorzystujących wiarygodne źródła czasu)
  • zwiększenie bezpieczeństwa systemów dzięki możliwości monitorowania wykorzystywanego w systemie czasu
  • uproszczenie i automatyzacja procesu związanego z korzystaniem z funkcjonalności autentykacji czasu
  • alarmowanie klienta w przypadku braku synchronizacji lub wykorzystania czasu o dokładności przekraczającej założoną przez użytkownika wartość krytyczną
  • możliwość zsynchronizowania z czasem urzędowym na obszarze RP tanich i energooszczędnych urządzeń, które mogą stanowić źródło informacji o czasie
  • zwiększenie bezpieczeństwa systemów klienta dzięki uruchomieniu nowej i  niezależnej usługi dystrybucji czasu urzędowego
  • zmniejszenie ryzyka związanego z użyciem źródeł czasu podatnych na nieprawidłowości lub źródeł niespójnych pomiarowo z UTC.

 

GRUPY DOCELOWE:

  • banki oraz podmioty administrujące i/lub dostarcząjące systemy dla tej grupy
  • instytucje świadczące usługi finansowe na rynkach kapitałowych
  • dostawcy energii elektrycznej, operatorzy systemu dystrybucyjnego (energetyka)
  • operatorzy usług telekomunikacyjnych, a także podmioty administrujące systemy i dostarczające rozwiązania dla tej grupy
  • podmioty zarządzające systemami i dostarczające rozwiązań na potrzeby automatycznej sprzedaży biletów w strefach miejskiego parkowania
  • podmioty zarządzające systemami i dostarczające rozwiązań na potrzeby automatycznej sprzedaży i kasowania biletów komunikacji miejskiej
  • podmioty stosujące elektroniczne platformy zamówień publicznych
  • samodzielne Laboratorium Czasu i Częstotliwości GUM.
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"188","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}