W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kiedy opracowujemy plan naprawczy w ramach realizacji projektu

Opracowujemy plan naprawczy, gdy dochodzi do krytycznej sytuacji w projekcie, która realnie zagraża jego realizacji. To czerwone światło. Oznacza, że musimy natychmiast zacząć działać, by zrealizować projekt w terminie, określonym budżecie i z jak najmniejszym uszczerbkiem dla zakresu merytorycznego.

Kiedy w projekcie dochodzi do krytycznej sytuacji?

Krytyczna sytuacja oznacza, że w projekcie wystąpiły nieprzewidziane zdarzenia lub przewidziane zdarzenia miały nieprzewidziany przebieg, a zespół projektowy już wykorzystał wszystkie dostępne środki zaradcze, które miały zminimalizować skutki ich wystąpienia.

Jest to zatem moment, w którym nie ma już miejsca na kolorowanie rzeczywistości.

Co wtedy robimy?

Jest to czas, by:

  • szczegółowo podsumować problemy w projekcie, 
  • omówić metody ich rozwiązania,
  • ocenić realność dokończenia zaplanowanych działań.

W skrajnych przypadkach, gdy kontynuacja projektu nie jest już uzasadniona, konieczne może być zamknięcie projektu.
Wtedy rzetelne opracowanie planu naprawczego jest często ostatnią szansą, by opanować sytuację, zrealizować zagrożone zadania i wyprowadzić projekt na prostą.

W pierwszej kolejności plan naprawczy powinien zostać zaakceptowany przez Komitet Sterujący.
Następnie składamy go do Instytucji Pośredniczącej wraz z wnioskiem o wprowadzenie zmian w projekcie.

Dobrze przygotowany plan naprawczy jest podstawą, która pozwala Instytucji Pośredniczącej podjąć decyzję o możliwości wprowadzenia zmian w projekcie. W skrajnych przypadkach może być również narzędziem do podjęcia decyzji o rozwiązaniu umowy o dofinansowanie.

Dlatego tak ważne jest, by plan naprawczy był obiektywną i prawdziwą „fotografią” projektu. Przedstawiał w sposób szczegółowy faktyczny stan realizacji i opis środków zaradczych, jakie wdrożymy, aby cel projektu mógł zostać osiągnięty w sposób maksymalny.

W szczególności określamy szanse jego realizacji i wszystkie możliwe zagrożenia.
Bierzemy przy tym pod uwagę takie aspekty jak:

  • dostępność zasobów, w tym zasobów ludzkich, 
  • koszty, 
  • czas niezbędny na przygotowanie i wdrożenie środków zaradczych. 

Badamy również, czy:

  • zrealizujemy wszystkie zakładane produkty projektu, 
  • spełnimy wymagania jakościowe,
  • zostaną zrealizowane korzyści z projektu wyrażone we wskaźnikach rezultatu. 

Ponadto kluczowe jest określenie punktów kontrolnych. Pozwolą one monitorować terminowość wdrażania planu naprawczego oraz punktów ostatecznych, których przekroczenie będzie skutkować decyzją o zamknięciu projektu.

Liczy się czas

Im wcześniej podejmiemy decyzję o przygotowaniu planu naprawczego – tym mamy większe szanse na jego skuteczną realizację i większe szanse na powodzenie całego projektu.

 

Autorka: Magdalena Krawczuk

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Szablon planu naprawczego dla projektu
Plan​_Naprawczy​_dla​_Projektu​_szablon​_(1).docx 0.53MB
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"112","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"zarządzanie projektem","value":"zarządzanie projektem"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}