W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kim jest i czego potrzebuje wnioskodawca lub beneficjent POPC? Wyniki badania potrzeb 2020

15.07.2020

Jak co roku przyjrzeliśmy się Waszym potrzebom i sprawdziliśmy, na ile nasze usługi spełniają Wasze oczekiwania. Tegoroczne badanie było wyjątkowe – odbyło się w trakcie pandemii COVID-19, która sprawiła, że projekty cyfrowe są teraz nie tylko potrzebne, ale i konieczne.

baner o treści "Wyniki badania potrzeb POPC 2020" przedstawiający lupę przykładaną do dokumentów z wykresami.

Badanie przeprowadzili nasi eksperci – Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawowali Andrzej Pieczunko i Szymon Sankiewicz przy wsparciu pozostałych członków zespołu POPC Wsparcie

Badanie składało się z dwóch niezależnych części:

  • badania jakościowego (IDI) – w którym udział wzięło 11 organizacji
  • badania ilościowego (ankieta online – CAWI) – do którego zaproszono 33 instytucje

Respondentów dobraliśmy tak, aby mieli doświadczenie w prowadzeniu projektów ze wszystkich działań Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 2.1, 2.2, 2.3.1, 2.3.2 POPC).

 

Czego dowiedzieliśmy się o Was i Waszych potrzebach

  1. Badanie jakościowe

Potrzeby badania jakościowego podzieliliśmy na dwa etapy:

  • wnioskowania i ubiegania się o dofinansowanie z II osi POPC
  • realizacji i rozliczania projektu

Czego potrzebujecie na etapie wnioskowania i ubiegania się o dofinansowanie z II osi POPC

  • wsparcia w zaangażowaniu dyrekcji lub kadry kierowniczej w proces wnioskowania o dofinansowanie POPC
  • pomocy w określeniu jasnego celu projektu we wniosku, ustaleniu go na podstawie analizy konsultacji społecznych lub badań UX
  • większych kompetencji technicznych i kompetencji w zarządzaniu projektami (dotyczy zespołów przygotowujących dokumentację aplikacyjną o finansowanie z II osi POPC)
  • stworzenia etatu dla doświadczonego pracownika – specjalisty ds. zamówień publicznych, który zajmie się projektem POPC
  • wsparcia w trudnym i wymagającym procesie aplikowania o dofinansowanie z II osi POPC
  • wprowadzenia transparentnego systemu motywacji finansowej dla zespołu projektowego
  • pomocy w zaplanowaniu harmonogramu projektu
  • wsparcia w promocji projektu

Czego potrzebujecie na etapie realizacji i rozliczania projektu

  • wsparcia przy zamówieniach publicznych, które jest potrzebne z powodu zbyt ogólnego i nietechnicznego opisu oprogramowania
  • pomocy w przygotowaniu kompetentnego biura projektowego do realizacji projektu POPC
  • dopasowania metody zarządzania projektami do potrzeb konkretnego projektu POPC i specyfiki organizacji
  • zaangażowania właściciela biznesowego w dyskusję merytoryczną o rozwiązaniach w projekcie – wyjścia poza argumentację formalną
  • wsparcia w postępowaniu przetargowym i zapewnienia partnerskiej współpracy na etapie realizacji
  • pomocy w rozwinięciu potencjału zespołu projektowego do realizacji projektów IT (większe kompetencje zespołu projektowego zmniejszą znaczenie wiedzy wykonawcy)

 

  1. Badanie ilościowe

Główne potrzeby wskazane przez respondentów w czasie badań ilościowych

  • szkolenia z najnowszych metodyk zarządzania projektami
  • wsparcie w budowaniu kultury projektowej w organizacji
  • pomoc zewnętrznych ekspertów
  • zmiana trybu pracy z procesowej na projektową
  • wsparcie w szacowaniu budżetu na działania IT
  • pomoc w rozwiązaniu problemów z precyzyjnym określaniem i opisem specyfikacji

 

Wnioski

Dzięki badaniu dowiedzieliśmy się, że zachodzi pozytywna zmiana w obszarze dojrzałości projektowej w badanych organizacjach i instytucjach. Dojrzałość projektowa wzrasta! Co za tym idzie, zwiększają się potrzeby wnioskujących i beneficjentów. Wasze oczekiwania są coraz dojrzalsze i wymagają większej specjalizacji. Podczas rozmów odkryliśmy wiele obszarów do usprawnienia i rozwoju, w szczególności w organizacjach o mniejszej dojrzałości i mniejszym doświadczeniu. Postaramy się Wam w tym pomóc!

 

Dziękujemy!

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom badania za poświęcony czas, Wasze cenne uwagi i sugestie. Dzięki nim będziemy mogli jeszcze bardziej dopasować nasze usługi do Waszych potrzeb. Wyniki badania potwierdzają słowa, które rozpoczynają nasz raport – Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa! Zachęcamy Was do zapoznania się z całym raportem. Możecie go pobrać na dole strony.

Materiały

Badanie potrzeb wsparcia Wnioskodawców i Beneficjentów II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (2020)
Badanie​_potrzeb​_wsparcia​_Wnioskodawców​_i​_Beneficjentów​_II​_osi​_Programu​_Operacyjnego​_Polska​_Cyfrowa.pdf 1.55MB
{"register":{"columns":[]}}