Kim jest i czego potrzebuje wnioskodawca lub beneficjent POPC? Wyniki badania potrzeb 2020
15.07.2020
Jak co roku przyjrzeliśmy się Waszym potrzebom i sprawdziliśmy, na ile nasze usługi spełniają Wasze oczekiwania. Tegoroczne badanie było wyjątkowe – odbyło się w trakcie pandemii COVID-19, która sprawiła, że projekty cyfrowe są teraz nie tylko potrzebne, ale i konieczne.
Badanie przeprowadzili nasi eksperci – Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawowali Andrzej Pieczunko i Szymon Sankiewicz przy wsparciu pozostałych członków zespołu POPC Wsparcie.
Badanie składało się z dwóch niezależnych części:
- badania jakościowego (IDI) – w którym udział wzięło 11 organizacji
- badania ilościowego (ankieta online – CAWI) – do którego zaproszono 33 instytucje
Respondentów dobraliśmy tak, aby mieli doświadczenie w prowadzeniu projektów ze wszystkich działań Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 2.1, 2.2, 2.3.1, 2.3.2 POPC).
Czego dowiedzieliśmy się o Was i Waszych potrzebach
- Badanie jakościowe
Potrzeby badania jakościowego podzieliliśmy na dwa etapy:
- wnioskowania i ubiegania się o dofinansowanie z II osi POPC
- realizacji i rozliczania projektu
Czego potrzebujecie na etapie wnioskowania i ubiegania się o dofinansowanie z II osi POPC
- wsparcia w zaangażowaniu dyrekcji lub kadry kierowniczej w proces wnioskowania o dofinansowanie POPC
- pomocy w określeniu jasnego celu projektu we wniosku, ustaleniu go na podstawie analizy konsultacji społecznych lub badań UX
- większych kompetencji technicznych i kompetencji w zarządzaniu projektami (dotyczy zespołów przygotowujących dokumentację aplikacyjną o finansowanie z II osi POPC)
- stworzenia etatu dla doświadczonego pracownika – specjalisty ds. zamówień publicznych, który zajmie się projektem POPC
- wsparcia w trudnym i wymagającym procesie aplikowania o dofinansowanie z II osi POPC
- wprowadzenia transparentnego systemu motywacji finansowej dla zespołu projektowego
- pomocy w zaplanowaniu harmonogramu projektu
- wsparcia w promocji projektu
Czego potrzebujecie na etapie realizacji i rozliczania projektu
- wsparcia przy zamówieniach publicznych, które jest potrzebne z powodu zbyt ogólnego i nietechnicznego opisu oprogramowania
- pomocy w przygotowaniu kompetentnego biura projektowego do realizacji projektu POPC
- dopasowania metody zarządzania projektami do potrzeb konkretnego projektu POPC i specyfiki organizacji
- zaangażowania właściciela biznesowego w dyskusję merytoryczną o rozwiązaniach w projekcie – wyjścia poza argumentację formalną
- wsparcia w postępowaniu przetargowym i zapewnienia partnerskiej współpracy na etapie realizacji
- pomocy w rozwinięciu potencjału zespołu projektowego do realizacji projektów IT (większe kompetencje zespołu projektowego zmniejszą znaczenie wiedzy wykonawcy)
- Badanie ilościowe
Główne potrzeby wskazane przez respondentów w czasie badań ilościowych
- szkolenia z najnowszych metodyk zarządzania projektami
- wsparcie w budowaniu kultury projektowej w organizacji
- pomoc zewnętrznych ekspertów
- zmiana trybu pracy z procesowej na projektową
- wsparcie w szacowaniu budżetu na działania IT
- pomoc w rozwiązaniu problemów z precyzyjnym określaniem i opisem specyfikacji
Wnioski
Dzięki badaniu dowiedzieliśmy się, że zachodzi pozytywna zmiana w obszarze dojrzałości projektowej w badanych organizacjach i instytucjach. Dojrzałość projektowa wzrasta! Co za tym idzie, zwiększają się potrzeby wnioskujących i beneficjentów. Wasze oczekiwania są coraz dojrzalsze i wymagają większej specjalizacji. Podczas rozmów odkryliśmy wiele obszarów do usprawnienia i rozwoju, w szczególności w organizacjach o mniejszej dojrzałości i mniejszym doświadczeniu. Postaramy się Wam w tym pomóc!
Dziękujemy!
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom badania za poświęcony czas, Wasze cenne uwagi i sugestie. Dzięki nim będziemy mogli jeszcze bardziej dopasować nasze usługi do Waszych potrzeb. Wyniki badania potwierdzają słowa, które rozpoczynają nasz raport – Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa! Zachęcamy Was do zapoznania się z całym raportem. Możecie go pobrać na dole strony.
Materiały
Badanie potrzeb wsparcia Wnioskodawców i Beneficjentów II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (2020)Badanie_potrzeb_wsparcia_Wnioskodawców_i_Beneficjentów_II_osi_Programu_Operacyjnego_Polska_Cyfrowa.pdf 1.55MB