Mikroserwisy (mikrousługi) - sposób na zminimalizowanie vendor-lockingu
Uzależnienie się od jednej technologii, infrastruktury lub wykonawcy (vendor locking) jest bolączką przy realizacji dużych systemów IT, w szczególności tych szytych na miarę.
Zlecenie budowy takiego systemu jednemu konkretnemu wykonawcy uzależnia nas technologicznie od tego wykonawcy. Za tym idą wysokie koszty utrzymania i rozwoju produktów wytworzonych w ramach projektu.
Mikrousługi są alternatywą dla monolitycznego stylu tworzenia oprogramowania. System tworzony w architekturze mikroserwisowej może wykorzystywać różne technologie. Wtedy poszczególne usługi lub obszary mogą być równolegle budowane przez różne zespoły lub firmy. To pozwala też wykorzystać dopasowane technologie do realizacji określonych obszarów, modułów, a nawet funkcji systemu.
Długofalowo jest to bezpieczniejsze dla zamawiającego system. Staje się on mniej zależny od jednego podmiotu i redukuje ryzyko niepowodzenia projektu z powodu kłopotów po stronie dostawcy oprogramowania. Jako zamawiający możemy zlecić wykonanie pojedynczej funkcjonalności jednej firmie specjalizującej się w danym rozwiązaniu, a pozostałe części systemu realizować z głównym wykonawcą.
Architektura oparta na mikroserwisach sprawdza się zarówno w małych aplikacjach, jak i dużych środowiskach. Może pomóc sprawniej wytwarzać i utrzymywać oprogramowanie, tym samym efektywniej wykorzystywać nakłady na IT.
Autorka: Magdalena Krawczuk