W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (System DFG)

NAZWA BENEFICJENTA: 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

 

PARTNER/PARTNERZY:

-

 

DATA PODPISANIA UMOWY: 

2021-09-28

 

OKRES REALIZACJI UMOWY: 

od 2021-06-01 do 2023-12-29

 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA: 

29 983 182,04 zł

 

CEL:

System Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (System DFG) ma za zadanie zapewnienie możliwości realizacji drogą elektroniczną zadań ustawowych nałożonych na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, banki, deweloperów i syndyków masy upadłościowej oraz upowszechnienie dostępu do informacji gromadzonych w Ewidencji DFG. Celem głównym projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa nabywcy lokalu mieszkalnego lud domu jednorodzinnego poprzez udostępnienie Obywatelom e-usług wspierających ich funkcjonowanie na rynku pierwotnym nieruchomości mieszkalnych w Polsce.

Podstawowym instrumentem finansowej ochrony nabywców ma być objęcie wpłat dokonywanych tytułem umów deweloperskich gwarancjami Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego (DFG). Gwarancje DFG będą stanowiły zabezpieczenie przed utratą tych środków, w szczególności w przypadku:

  • upadłości dewelopera
  • nie przeniesienia przez dewelopera na nabywcę własności lokalu lub domu w terminie określonym w umowie deweloperskiej
  • oddania domu lub mieszkania obarczonych istotnymi wadami
  • nierozpoczęcia przez dewelopera budowy albo braku kontynuacji budowy rozpoczętej
  • wypowiedzenia umowy o prowadzenie OMRP przez bank (w sytuacji np. zaprzestania budowy)
  • upadłości banku prowadzącego mieszkaniowy rachunek.

 

USŁUGI:

  • obsługa spraw nabywcy
  • zasilanie online ewidencji
  • obsługa zobowiązań deweloperów, banków i syndyków względem DFG
  • udostępnianie informacji dla podmiotów uprawnionych

 

KORZYŚCI:

  • ochrona środków przeznaczonych na realizacje budowy mieszkania lub domu jednorodzinnego poprzez zabezpieczenie ich w DFG wpłatami od deweloperów
  • ułatwienie dochodzenia zwrotu środków wpłaconych deweloperowi w przypadku upadłości dewelopera lub odstąpienia przez nabywcę od umowy oraz umożliwienie uzyskania zwrotu środków ponad limit BFG w przypadku upadłości banku
  • dostęp do pełnej historii sprawy oraz możliwość uzyskania powiadomień dotyczących zawartej umowy
  • możliwość weryfikacji poprawności danych przekazanych przez bank i deweloperów, a w razie konieczności zgłoszenie niezgodności danych
  • możliwość uzyskania informacji o deweloperze, m.in. jego kondycji finansowej, realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięciach
  • dostęp do aktów prawnych dotyczących praw Nabywcy i Dewelopera wynikających z obowiązujących ustaw
  • dostęp do statystyk
  • dostęp do przeglądania treści będących zbiorami na ten moment rozproszonymi w różnych miejscach, np. przegląd księgi wieczystej, numerów działek, infrastruktury wokół działki
  • wpływ na zwiększenie transparentności ważnej części rynku budowlanego, jaką jest rynek deweloperski, w szczególności wzmocnienie słabszej strony umowy deweloperskiej, jaką jest klient
  • zwiększenie przejrzystości zawierania umów deweloperskich z możliwością ich nadzorowania oraz możliwością ochrony przeznaczonych środków na mieszkanie czy dom jednorodzinny
  • realizacja zadań nałożonych przez ustawę poprzez system elektroniczny w pełni zautomatyzowany
  • możliwość zwiększenia efektywności pracy poprzez zastosowanie automatycznych rozwiązań, co ograniczy czasochłonność procesów oraz koszty ponoszone do realizacji procesów narzuconych przez ustawę weryfikacji umów deweloperskich
  • ułatwienie obsługi niezgodności danych przekazanych do bazy DFG poprzez ograniczenie liczby kanałów, którymi zgłaszane są raporty i weryfikacje oraz wystandaryzowanie treści spraw przyjmowanych do rozpatrzenia, w szczególności w zakresie formy zgłoszenia i charakteru niezgodności, co z kolei może przełożyć się na krótszy czas obsługi spraw
  • zwiększenie efektywności komunikacji z podmiotami, którym udostępniane są dane (Obywatele, Banki, Deweloperzy, Syndycy)
  • pełniejsze wykorzystanie analitycznego potencjału bazy Ośrodka Informacji UFG
  • ograniczenie czasu i kosztów ponoszonych podczas procesów weryfikacyjnych.

 

GRUPY DOCELOWE:

  • nabywcy lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych
  • banki prowadzące mieszkaniowe rachunki powiernicze
  • deweloperzy
  • syndyk masy upadłościowej
  • uprawnione organy administracji publicznej
  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"199","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}