W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
System Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych (SMUBOB)
NAZWA BENEFICJENTA:
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
PARTNER/PARTNERZY:
-
DATA PODPISANIA UMOWY:
2021-02-12
OKRES REALIZACJI UMOWY:
od 2020-12-03 do 2023-09-30
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA:
20 259 297,10 zł
CEL:
System Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych skupi wszystkie funkcjonalności związane z zadaniami UFG w obszarze wykrywania osób niespełniających obowiązku zawarcia umowy OC p.p.m. i OC rolników. W ramach projektu uruchomione zostaną e-usługi dla Obywateli i Przedsiębiorców przypominające o terminowym zawarciu umowy. Osoby, które otrzymały wezwanie do zapłaty, będą mogły załatwić całą sprawę poprzez Internet. Dla instytucji zaangażowanych w kontrolę przestrzegania obowiązku ubezpieczenia udostępnione zostaną e-usługi wspomagające realizację ustawowych zadań w tym obszarze. Wdrożenie projektu powinno ograniczyć ryzyko sankcji za brak ochrony. Należy pamiętać, że jazda bez obowiązkowego OC jest bowiem ogromnym zagrożeniem dla finansów zarówno sprawcy szkody, jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu. W przypadku spowodowania przez nich szkody, jest ona wprawdzie likwidowana przez UFG (tj. wypłacane jest odszkodowanie i ewentualnego zadośćuczynienie poszkodowanym), jednak Funduszowi w stosunku do wskazanych osób przysługuje roszczenie regresowe o zwrot wypłaconych świadczeń. W razie wypadku muszą oni z własnej kieszeni, solidarnie, oddać wszystkie świadczenia wypłacone przez Fundusz ofiarom takiego wypadku.
USŁUGI:
obsługa postępowań kontrolnych dot. braków OC
ogólnodostępna usługa zawiadomień o podejrzeniu braku OC
identyfikacja i weryfikacja przypadków braków OC
powiadomienia Obywatela oraz prezentacja danych w UFG i ich historii zmian
obsługa zawiadomień o braku OC dla Instytucji
KORZYŚCI:
uzyskanie jednego kanału zapytań z UFG do obsługi nieubezpieczonych, jednolitą formę składanych zapytań i integrację system-system
poprawa wizerunku Zakładów Ubezpieczeń dzięki minimalizacji wysyłania wezwań do klientów danych Zakładów
uzyskanie dostępu do usług w pełni dopasowanych do czynności wynikających z celu pobierania danych z UFG określonego w art. 104 ust. 1b pkt 1 Ustawy, tj. oceny ryzyka, weryfikacji danych podanych przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego oraz weryfikacji długości okresu bezszkodowego
możliwość zwiększenia efektywności pracy poprzez zastosowanie automatycznych rozwiązań, co ograniczy czasochłonność procesów oraz koszty ponoszone do realizacji weryfikacji nieubezpieczonych
ułatwienie obsługi niezgodności danych przekazywanych do bazy UFG poprzez:
- ograniczenie liczby kanałów, którymi zgłaszane są raporty i weryfikacje
- wystandaryzowanie treści spraw przyjmowanych do rozpatrzenia, w szczególności w zakresie formy zgłoszenia i charakteru niezgodności, co z kolei może przełożyć się na krótszy czas obsługi sprawy
rozszerzenie zakresu danych uzyskiwanych z UFG włącznie z podglądem historii ubezpieczenia przekazywanych przez Zakłady Ubezpieczeń
ułatwienie sposobu składania i korekty danych zawiadomienia o podejrzeniu braku OC
zmniejszenie ryzyka niedopełnienia obowiązku ubezpieczeniowego OC p.p.m. i zmniejszenie ryzyka przekształcenia sprawy kontrolnej w sprawę kontrolną obsługiwaną w trybie egzekucji (np. zajęcia komorniczego, wszczęcia egzekucji przez Urząd Skarbowy)
optymalizacja procesu wyjaśniania niezgodności na linii Obywatel/Przedsiębiorca - podmioty te będą mogły zwrócić się z prośba o korektę danych bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń, zamiast do UFG
zwiększenie efektywności komunikacji z podmiotami, którym udostępniane są dane (Obywatele, Przedsiębiorcy, Zakłady Ubezpieczeń, Organy Kontroli)
pełniejsze wykorzystanie analitycznego potencjału bazy Ośrodka Informacji UFG
zmniejszenie liczby spraw ze strony Obywateli i Przedsiębiorców związanych z brakiem ubezpieczenia
ograniczenie czasu i kosztów ponoszonych podczas procesów weryfikacyjnych
standaryzacja i optymalizacja składania zawiadomień oraz poprawa mechanizmów kontrolnych i sprawozdawczych umożliwiających monitowanie procesu obsługi zgłoszeń.
GRUPY DOCELOWE:
obywatele
przedsiębiorcy
zakłady ubezpieczeń
organy kontrolne
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"197","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}