W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych (SMUBOB)

NAZWA BENEFICJENTA: 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

 

PARTNER/PARTNERZY:

-

 

DATA PODPISANIA UMOWY: 

2021-02-12

 

OKRES REALIZACJI UMOWY: 

od 2020-12-03 do 2023-09-30

 

WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA: 

20 259 297,10 zł

 

CEL:

System Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych skupi wszystkie funkcjonalności związane z zadaniami UFG w obszarze wykrywania osób niespełniających obowiązku zawarcia umowy OC p.p.m. i OC rolników. W ramach projektu uruchomione zostaną e-usługi dla Obywateli i Przedsiębiorców przypominające o terminowym zawarciu umowy. Osoby, które otrzymały wezwanie do zapłaty, będą mogły załatwić całą sprawę poprzez Internet. Dla instytucji zaangażowanych w kontrolę przestrzegania obowiązku ubezpieczenia udostępnione zostaną e-usługi wspomagające realizację ustawowych zadań w tym obszarze. Wdrożenie projektu powinno ograniczyć ryzyko sankcji za brak ochrony. Należy pamiętać, że jazda bez obowiązkowego OC jest bowiem ogromnym zagrożeniem dla finansów zarówno sprawcy szkody, jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu. W przypadku spowodowania przez nich szkody, jest ona wprawdzie likwidowana przez UFG (tj. wypłacane jest odszkodowanie i ewentualnego zadośćuczynienie poszkodowanym), jednak Funduszowi w stosunku do wskazanych osób przysługuje roszczenie regresowe o zwrot wypłaconych świadczeń. W razie wypadku muszą oni z własnej kieszeni, solidarnie, oddać wszystkie świadczenia wypłacone przez Fundusz ofiarom takiego wypadku.

 

USŁUGI:

  • obsługa postępowań kontrolnych dot. braków OC
  • ogólnodostępna usługa zawiadomień o podejrzeniu braku OC
  • identyfikacja i weryfikacja przypadków braków OC
  • powiadomienia Obywatela oraz prezentacja danych w UFG i ich historii zmian
  • obsługa zawiadomień o braku OC dla Instytucji

 

KORZYŚCI:

  • uzyskanie jednego kanału zapytań z UFG do obsługi nieubezpieczonych, jednolitą formę składanych zapytań i integrację system-system
  • poprawa wizerunku Zakładów Ubezpieczeń dzięki minimalizacji wysyłania wezwań do klientów danych Zakładów
  • uzyskanie dostępu do usług w pełni dopasowanych do czynności wynikających z celu pobierania danych z UFG określonego w art. 104 ust. 1b pkt 1 Ustawy, tj. oceny ryzyka, weryfikacji danych podanych przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego oraz weryfikacji długości okresu bezszkodowego
  • możliwość zwiększenia efektywności pracy poprzez zastosowanie automatycznych rozwiązań, co ograniczy czasochłonność procesów oraz koszty ponoszone do realizacji weryfikacji nieubezpieczonych
  • ułatwienie obsługi niezgodności danych przekazywanych do bazy UFG poprzez: 
    - ograniczenie liczby kanałów, którymi zgłaszane są raporty i weryfikacje
    - wystandaryzowanie treści spraw przyjmowanych do rozpatrzenia, w szczególności w zakresie formy zgłoszenia i charakteru niezgodności, co z kolei może przełożyć się na krótszy czas obsługi sprawy   
  • rozszerzenie zakresu danych uzyskiwanych z UFG włącznie z podglądem historii ubezpieczenia przekazywanych przez Zakłady Ubezpieczeń  
  • ułatwienie sposobu składania i korekty danych zawiadomienia o podejrzeniu braku OC
  • zmniejszenie ryzyka niedopełnienia obowiązku ubezpieczeniowego OC p.p.m. i zmniejszenie ryzyka przekształcenia sprawy kontrolnej w sprawę kontrolną obsługiwaną w trybie egzekucji (np. zajęcia komorniczego, wszczęcia egzekucji przez Urząd Skarbowy) 
  • optymalizacja procesu wyjaśniania niezgodności na linii Obywatel/Przedsiębiorca - podmioty te będą mogły zwrócić się z prośba o korektę danych bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń, zamiast do UFG
  • zwiększenie efektywności komunikacji z podmiotami, którym udostępniane są dane (Obywatele, Przedsiębiorcy, Zakłady Ubezpieczeń, Organy Kontroli)
  • pełniejsze wykorzystanie analitycznego potencjału bazy Ośrodka Informacji UFG
  • zmniejszenie liczby spraw ze strony Obywateli i Przedsiębiorców związanych z brakiem ubezpieczenia
  • ograniczenie czasu i kosztów ponoszonych podczas procesów weryfikacyjnych
  • standaryzacja i optymalizacja składania zawiadomień oraz poprawa mechanizmów kontrolnych i sprawozdawczych umożliwiających monitowanie procesu obsługi zgłoszeń.

 

GRUPY DOCELOWE:

  • obywatele
  • przedsiębiorcy 
  • zakłady ubezpieczeń
  • organy kontrolne
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"197","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"katalog projektów i usług","value":"katalog projektów i usług"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}