Usługi Cyfrowe dla Bezzałogowych Statków Powietrznych
NAZWA BENEFICJENTA:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
PARTNER/PARTNERZY:
Ministerstwo Infrastruktury
Urząd Lotnictwa Cywilnego
DATA PODPISANIA UMOWY:
2020-06-30
OKRES REALIZACJI UMOWY:
od 2020-06-10 do 2023-12-31
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA:
45 873 331,25 zł
CEL:
Głównym celem projektu jest utworzenie i rozwój nowoczesnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną. Elektronizacja nowych usług przyczyni się do poprawy procesu obsługi obywateli, w tym przede wszystkim prowadzenia działalności gospodarczej przez podmioty działające na rynku usług świadczonych przy wykorzystaniu bezzałogowych statków powietrznych.
USŁUGI:
- obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP (e-rejestracja, e-certyfikacja, e-licencja)
- e-Learning
- ocena ryzyka operacji BSP - e-SORA
- zaawansowane loty BSP na szeroką skalę - DTM Autonomia
- e-identyfikacja BSP
- Dynamic Safety & Security
KORZYŚCI:
- rozwój rynku dronowego w Polsce (usprawnienie procesu zakładania i prowadzenia działalności w tej branży)
- rozwój rozwiązań cyfrowych i teleinformatycznych dla branży BST
- usprawnienie obywatelom i przedsiębiorcom procesu rejestracji certyfikacji, licencji i szkoleń,
- usprawnienie działań administracji - skrócenie czasu obsługi obywateli i przedsiębiorców oraz zmniejszenie kosztów po stronie administracji na obsługę jednostkową klienta
- wyeliminowanie dokumentów w wersji papierowej
- umożliwienie wykonywania zaawansowanych lotów BSP na masową skalę
- zwiększony zakres działań prewencyjnych i operacyjnych, jakie będą mogły być realizowane przy wykorzystaniu BSP dla administracji
- skrócenie niezbędnego wyprzedzenia czasowego do realizacji zaawansowanego lotu BSP
- zredukowanie czasu jaki musi poświęcić obywatel w celu uzyskania otrzymania zgody i warunków do realizacji zaawansowanego lotu BSP przy wykorzystaniu modułu systemu DTM Autonomia
- kompleksowe wsparcie przedsiębiorców - operatorów BSP w dokonywaniu oceny ryzyka planowanej operacji BSP, wraz z redukcją ryzyka
- utworzenie dostępu publicznego do informacji odnośnie legalności lotu BSP
- skrócenie czasu poświęconego przez obywatela/pracownika administracji/ służb do pozyskania informacji o legalności lotu BSP
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa obywateli poprzez umożliwienie służbom / organom porządku publicznego możliwości dynamicznego wprowadzania tymczasowych ograniczeń w użytkowaniu przestrzeni w wyniku reakcji na zagrożenia
- umożliwienie dynamicznej, sprawnej realizacji obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego poprzez szybki, cyfrowy dostęp do informacji i możliwość wprowadzania dynamicznych rozwiązań w reakcji na bieżącą sytuację operacyjną w kontekście zapewniania najwyższego poziomu bezpieczeństwa państwa i obywateli
- skrócenie czasu trwania działania wprowadzenia tymczasowych ograniczeń w przestrzeni przez służby porządku publicznego
- umożliwienie służbom porządku publicznego pozyskiwania operatorów BSP do wsparcia w realizacji zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym oraz możliwość cyfrowej koordynacji lotów i zadań z nimi związanych.
GRUPY DOCELOWE:
- obywatele
- operatorzy BSP wykonujący: operacje rekreacyjne, operacje zawodowo – komercyjnie oraz operatorzy wykonujący operacje zawodowo – w ramach lotnictwa państwowego
- przedsiębiorstwa: duże przedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa i start-upy, wykorzystujące BSP oraz tworzące technologie wspierające rynek BSP
- administracja państwowa – administracja lotnicza
- administracja państwowa – inna niż administracja lotnicza
- państwowe Instytucje i agencje wykonawcze wykonujące zadania z wykorzystaniem BSP
- administracja samorządowa i podmioty kontrolowane lub nadzorowane przez samorządy
- administracja europejska – EASA, KE, Eurostat i EUROCONTROL
- dostawcy rozwiązań BSP, systemów informatycznych, komponentów, integratorzy
- ubezpieczyciele.