W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiemy, czego potrzebujecie! Ty też możesz wiedzieć, o czym mówili wnioskodawcy i beneficjenci POPC!

30.07.2021

Podobnie jak w ubiegłych latach, tak i w tym roku przyjrzeliśmy się Waszym potrzebom. To pozwoli nam nadal dopasowywać naszą ofertę do wymagań wnioskodawców i beneficjentów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Badanie przeprowadziliśmy zgodnie z hasłem „Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa”, bo zależy nam, aby zespoły realizujące projekty IT zawsze mogły zgłosić się do nas po pomoc.

grafika o treści: "Wiemy, czego Wam potrzeba!" przedstawia narzędzia badawcze na zielonym tle

Jak badaliśmy?

Badanie miało 4 etapy:

  1. Przygotowanie badania:
    • opracowaliśmy scenariusz badania i narzędzia badawcze,
    • wyłoniliśmy i zaprosiliśmy przedstawicieli instytucji do wzięcia udziału w badaniach jakościowych.
  2. Badanie jakościowe:
    • podzieliliśmy uczestników na 5 grup focusowych,
    • przeprowadziliśmy z nimi zajęcia warsztatowe, na których wspólnie przeanalizowaliśmy ich potrzeby.
  3. Badanie ilościowe – uczestnicy wypełnili ankietę on-line, dzięki której:
    • poznaliśmy Wasze potrzeby,
    • zbadaliśmy dojrzałość projektową wnioskodawców i beneficjentów II osi POPC.
  4. Analiza i raport – opracowaliśmy raport z badań z etapu 2 i 3.
    Raport możecie pobrać na dole strony.

 

Kto badał?

Badanie przeprowadzili nasi eksperci do spraw badań User Experience w składzie: Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki. Opiekę merytoryczną sprawowali: Andrzej Pieczunko – dyrektor Departamentu Realizacji w Centralnym Ośrodku Informatyki, Marcin Rogalski – kierownik projektu POPC Wsparcie, oraz Szymon Sankiewicz – kierownik Zespołu Projektów w Centralnym Ośrodku Informatyki, ekspert POPC Wsparcie.

 

Dlaczego i do czego wykorzystaliśmy retrospektywę?

W tym roku badania przebiegały zgodnie z zasadami retrospektywy. Retrospektywa to jeden z etapów zwinnych metodyk pracy. Jest okazją, by przeanalizować swoje działania i opracować plan usprawnień. Z tego punktu widzenia przyjrzeliśmy się projektom IT i ich otoczeniu instytucjonalnemu.

Czego tym razem dowiedzieliśmy się o projektach publicznych?

Potrzeby wnioskodawców i beneficjentów POPC zebraliśmy w 10 kategoriach:

  1. Bariera administracyjna

Nadal zespoły projektowe zderzają się z barierą administracyjną. Jak możemy z nią sobie poradzić?

  • Stwórzmy przyjazny, efektywny i szybki system oceny projektu i kontroli poprawności wydawania środków.
  • Usprawnijmy działania wewnątrz organizacji, by przyspieszyć realizację projektu.
  1. Kluczowa rola instytucji w powodzeniu projektów IT

Oczekiwania wobec pracowników tych instytucji rosną proporcjonalnie do rozwoju publicznych systemów IT. Dlatego być może musimy zmienić procesy, by dopasować się do ich oczekiwań i zapewnić im optymalne warunki.

  1. Architektura IT i wiedza

Co możemy zrobić?

  • Zapewnijmy zespołom projektowym dostęp do szkoleń i wiedzy eksperckiej.
  • Zadbajmy o koordynację architektury państwa z metapoziomu portfela publicznych projektów IT oraz dostęp do wspólnej infrastruktury państwa.
  1. Utrzymanie i rozwój systemów IT

Beneficjenci nie są organizacjami technologicznymi, dlatego planowanie projektu IT, utrzymania i rozwoju oprogramowania po okresie finansowania może stwarzać problemy. Dlatego, jeszcze zanim złożymy wniosek o dofinansowanie, potrzebujemy wiedzy i szkoleń na ten temat.

  1. Zarządzanie zmianą – struktura wdrażania projektów IT

Zarządzanie zmianą w strukturach administracyjnych to istotna część zarządzania projektem IT. Potrzebujemy więcej szkoleń dotyczących:

  • zarządzania zmianą,
  • transformacji cyfrowej organizacji,
  • metodyk angażowania użytkowników,
  • budowania pilności zmiany i struktury wdrażania,
  • koordynacji pomiędzy wykonawcami w zamówieniach publicznych.
  1. Mniejsze projekty IT

Rozdzielmy konkursy i procedury dla dużych i mniejszych projektów IT. Te mniejsze zazwyczaj są zwinniejsze i łatwiejsze w realizacji.

  1. Metody zapewniania jakości w zamówieniach publicznych

Wiele zespołów projektowych już przetestowało i znalazło skuteczne narzędzia realizacji zamówienia publicznego. Dlatego chcemy je zebrać i rozpropagować w środowisku publicznych projektów IT.

  1. Większa świadomość User Experience

Organizacje:

  • czują potrzebę angażowania użytkowników instytucjonalnych, jak i końcowych,
  • dostrzegają konieczność zatrudnienia specjalistów UX,
  • widzą brak wiedzy specjalistycznej, dlatego potrzebują wsparcia w budowaniu kompetencji.
  1. Platforma wymiany doświadczeń

Nadal potrzebujemy platformy do wymiany doświadczeń.
Taka platforma:

  • budowałaby społeczność zespołów projektowych IT,
  • gromadziła wiedzę, kompetencje IT i doświadczenia,
  • umożliwiała kontakt,
  • pozwalała szukać synergii projektowych i reagować na bariery.

Beneficjenci czekają na takie rozwiązanie i chcą się w nie zaangażować!

  1. Wypalenie zawodowe

Ryzyko wypalenia pojawia się, gdy:

  • zachodzi konflikt między podziałem obowiązków bieżących i obowiązków projektowych u kierownika i członków zespołu,
  • brakuje czasu na myślenie koncepcyjne i innowacyjne oraz rozwój.

 

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział. Wasza otwartość i chęć dzielenia się wiedzą i problemami, które napotykacie w codziennej pracy, bardzo nam pomogły. Dzięki temu wiemy, na jakich elementach powinniśmy się skupić.
Wielkie brawa również dla naszego zespołu badawczego! Dobra robota!

 

Raport z badań możecie pobrać na dole strony. Przeczytajcie go i dajcie nam znać, czy w czymś możemy Wam pomóc. Czekamy na kontakt!

Materiały

Badanie potrzeb Beneficjentów i Wnioskodawców II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (2021)
Badanie​_potrzeb​_Beneficjentów​_i​_Wnioskodawców​_II​_osi​_POPC​_2021r.pdf 3.33MB
{"register":{"columns":[]}}