Wiemy, czego potrzebujecie! Ty też możesz wiedzieć, o czym mówili wnioskodawcy i beneficjenci POPC!
30.07.2021
Podobnie jak w ubiegłych latach, tak i w tym roku przyjrzeliśmy się Waszym potrzebom. To pozwoli nam nadal dopasowywać naszą ofertę do wymagań wnioskodawców i beneficjentów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Badanie przeprowadziliśmy zgodnie z hasłem „Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa”, bo zależy nam, aby zespoły realizujące projekty IT zawsze mogły zgłosić się do nas po pomoc.
Jak badaliśmy?
Badanie miało 4 etapy:
- Przygotowanie badania:
- opracowaliśmy scenariusz badania i narzędzia badawcze,
- wyłoniliśmy i zaprosiliśmy przedstawicieli instytucji do wzięcia udziału w badaniach jakościowych.
- Badanie jakościowe:
- podzieliliśmy uczestników na 5 grup focusowych,
- przeprowadziliśmy z nimi zajęcia warsztatowe, na których wspólnie przeanalizowaliśmy ich potrzeby.
- Badanie ilościowe – uczestnicy wypełnili ankietę on-line, dzięki której:
- poznaliśmy Wasze potrzeby,
- zbadaliśmy dojrzałość projektową wnioskodawców i beneficjentów II osi POPC.
- Analiza i raport – opracowaliśmy raport z badań z etapu 2 i 3.
Raport możecie pobrać na dole strony.
Kto badał?
Badanie przeprowadzili nasi eksperci do spraw badań User Experience w składzie: Magdalena Andrzejewska, Radosław Ratajczak i Filip Sieracki. Opiekę merytoryczną sprawowali: Andrzej Pieczunko – dyrektor Departamentu Realizacji w Centralnym Ośrodku Informatyki, Marcin Rogalski – kierownik projektu POPC Wsparcie, oraz Szymon Sankiewicz – kierownik Zespołu Projektów w Centralnym Ośrodku Informatyki, ekspert POPC Wsparcie.
Dlaczego i do czego wykorzystaliśmy retrospektywę?
W tym roku badania przebiegały zgodnie z zasadami retrospektywy. Retrospektywa to jeden z etapów zwinnych metodyk pracy. Jest okazją, by przeanalizować swoje działania i opracować plan usprawnień. Z tego punktu widzenia przyjrzeliśmy się projektom IT i ich otoczeniu instytucjonalnemu.
Czego tym razem dowiedzieliśmy się o projektach publicznych?
Potrzeby wnioskodawców i beneficjentów POPC zebraliśmy w 10 kategoriach:
- Bariera administracyjna
Nadal zespoły projektowe zderzają się z barierą administracyjną. Jak możemy z nią sobie poradzić?
- Stwórzmy przyjazny, efektywny i szybki system oceny projektu i kontroli poprawności wydawania środków.
- Usprawnijmy działania wewnątrz organizacji, by przyspieszyć realizację projektu.
- Kluczowa rola instytucji w powodzeniu projektów IT
Oczekiwania wobec pracowników tych instytucji rosną proporcjonalnie do rozwoju publicznych systemów IT. Dlatego być może musimy zmienić procesy, by dopasować się do ich oczekiwań i zapewnić im optymalne warunki.
- Architektura IT i wiedza
Co możemy zrobić?
- Zapewnijmy zespołom projektowym dostęp do szkoleń i wiedzy eksperckiej.
- Zadbajmy o koordynację architektury państwa z metapoziomu portfela publicznych projektów IT oraz dostęp do wspólnej infrastruktury państwa.
- Utrzymanie i rozwój systemów IT
Beneficjenci nie są organizacjami technologicznymi, dlatego planowanie projektu IT, utrzymania i rozwoju oprogramowania po okresie finansowania może stwarzać problemy. Dlatego, jeszcze zanim złożymy wniosek o dofinansowanie, potrzebujemy wiedzy i szkoleń na ten temat.
- Zarządzanie zmianą – struktura wdrażania projektów IT
Zarządzanie zmianą w strukturach administracyjnych to istotna część zarządzania projektem IT. Potrzebujemy więcej szkoleń dotyczących:
- zarządzania zmianą,
- transformacji cyfrowej organizacji,
- metodyk angażowania użytkowników,
- budowania pilności zmiany i struktury wdrażania,
- koordynacji pomiędzy wykonawcami w zamówieniach publicznych.
- Mniejsze projekty IT
Rozdzielmy konkursy i procedury dla dużych i mniejszych projektów IT. Te mniejsze zazwyczaj są zwinniejsze i łatwiejsze w realizacji.
- Metody zapewniania jakości w zamówieniach publicznych
Wiele zespołów projektowych już przetestowało i znalazło skuteczne narzędzia realizacji zamówienia publicznego. Dlatego chcemy je zebrać i rozpropagować w środowisku publicznych projektów IT.
- Większa świadomość User Experience
Organizacje:
- czują potrzebę angażowania użytkowników instytucjonalnych, jak i końcowych,
- dostrzegają konieczność zatrudnienia specjalistów UX,
- widzą brak wiedzy specjalistycznej, dlatego potrzebują wsparcia w budowaniu kompetencji.
- Platforma wymiany doświadczeń
Nadal potrzebujemy platformy do wymiany doświadczeń.
Taka platforma:
- budowałaby społeczność zespołów projektowych IT,
- gromadziła wiedzę, kompetencje IT i doświadczenia,
- umożliwiała kontakt,
- pozwalała szukać synergii projektowych i reagować na bariery.
Beneficjenci czekają na takie rozwiązanie i chcą się w nie zaangażować!
- Wypalenie zawodowe
Ryzyko wypalenia pojawia się, gdy:
- zachodzi konflikt między podziałem obowiązków bieżących i obowiązków projektowych u kierownika i członków zespołu,
- brakuje czasu na myślenie koncepcyjne i innowacyjne oraz rozwój.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział. Wasza otwartość i chęć dzielenia się wiedzą i problemami, które napotykacie w codziennej pracy, bardzo nam pomogły. Dzięki temu wiemy, na jakich elementach powinniśmy się skupić.
Wielkie brawa również dla naszego zespołu badawczego! Dobra robota!
Raport z badań możecie pobrać na dole strony. Przeczytajcie go i dajcie nam znać, czy w czymś możemy Wam pomóc. Czekamy na kontakt!
Materiały
Badanie potrzeb Beneficjentów i Wnioskodawców II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (2021)Badanie_potrzeb_Beneficjentów_i_Wnioskodawców_II_osi_POPC_2021r.pdf 3.33MB