Kampania informacyjna rządu #SzczepimySię przynosi efekty – już 75 proc. Polek i Polaków chce się zaszczepić przeciw COVID-19
18.02.2021
Jednym z najważniejszych celów rządu w najbliższym czasie jest zachęcenie jak największego grona Polaków do szczepienia się przeciw koronawirusowi. Od liczby osób, które przystąpią do Narodowego Programu Szczepień, zależy, jak szybko uda się pokonać pandemię. To z kolei pozwoli otworzyć w pełni gospodarkę i powrócić do normalnego życia. Dlatego od grudnia trwa kampania społeczna pod hasłem #SzczepimySię. To wielomiesięczne działania informacyjno-promocyjne mające zwiększyć wiedzę Polaków na temat programu szczepień, a także zachęcić ich do zaszczepienia się przeciw COVID-19. To dopiero początek kampanii, ale rezultaty już są widoczne. W ciągu zaledwie 3 miesięcy liczba chętnych do zaszczepienia wzrosła o ponad 30 punktów procentowych i osiągnęła poziom 75 procent.
Cel: rzetelna polityka informacyjna
W Narodowym Programie Szczepień, przyjętym przez rząd jeszcze w grudniu ubiegłego roku, wskazano, że konieczna jest szeroka kampania informacyjna zwiększająca świadomość Polaków odnośnie szczepień przeciw COVID-19. Żeby osiągnąć ten cel, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zaplanowała wielomiesięczną kampanię informacyjną pod hasłem #SzczepimySię. Już w połowie grudnia uruchomiono serwis informacyjny gov.pl/szczepimysie oraz infolinię informacyjną 989 przekazującą rzetelną wiedzę o szczepieniach.
Kampania #SzczepimySię
Pierwsza osoba przyjęła w Polsce szczepionkę pod koniec 2020 roku. Obecnie trwa szczepienie seniorów oraz nauczycieli. Wraz z pojawieniem się tak długo wyczekiwanej szczepionki przeciw COVID-19 pojawiło się też dużo pytań. Kto ją zatwierdził? Jak możliwe było jej szybkie przygotowanie? Czy jest bezpieczna? Wiele osób przed przyjęciem leku czy szczepionki potrzebuje – co zrozumiałe – dogłębnie zapoznać się z ich składem i zasadą działania. Ochrona zdrowia publicznego wymaga uświadomienia jak największej liczbie osób korzyści wynikających ze szczepieniem przeciwko COVID-19. Dlatego kampania #SzczepimySię obejmuje wielomiesięczne działania – w telewizji, radiu, Internecie oraz na ulicach miast w całym kraju.
Wielomiesięczna i wielozasięgowa kampania informacyjna
W ramach kampanii prowadzono wiele działań informacyjno-promocyjnych kierowanych do coraz większej grupy Polaków. Zakres kampanii dostosowany jest do dynamiki sytuacji.
W samym tylko styczniu spoty promocyjne w telewizji i VOD wyświetlono ponad 6,5 mln razy, a radiowe były emitowane ponad 20 tys. razy. Materiały informacyjne można było usłyszeć w programach Polskiego Radia, Grupy RMF, Agencji Time. Ich dzienny zasięg to nawet 2 mln słuchaczy. Produkcja 5 spotów wideo, 10 spotów radiowych, a także licznych animacji kosztowała ok. 1,9 mln złotych. A koszt ich emisji w radio i TV wyniesie ok. 8,8 mln zł. W ramach tych środków odbyło się już 2109 emisji telewizyjnych i 38 506 emisji radiowych.
W całym kraju zawisły billboardy. Wielkoformatowe reklamy pojawiły się m.in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Szczecinie i Gdańsku. Dobowa widownia wszystkich tablic reklamowych to ponad 1 mln osób. Koszt tych działań wyniesie ponad 930 tys. złotych.
W wielu miastach w całej Polsce – m.in. na stacjach benzynowych, w salonach prasowych, a także przy kasach PKP – na 400 ekranach LED wyświetlane są animacje informacyjne o bezpieczeństwie i wiarygodnych źródłach informacji na temat szczepień. Dobowa widownia wszystkich ekranów to ponad 5 mln osób. Koszt 1,5 mln emisji w 230 lokalizacjach wyniesie ok. 400 tys. złotych.
Do blisko 15 mln domów trafiła także ulotka z najważniejszymi informacjami o trwających w Polsce szczepieniach na COVID-19. Za druk tych materiałów KPRM zapłacił 1,7 mln zł, a za ich dystrybucję – 3,1 mln złotych.
Dodatkowo wykonano sześć murali z płk. Witalisem Skorupką ps. Orzeł. Bohater AK – jako jeden z ambasadorów kampanii – zachęca seniorów do szczepień. Wykonanie sześciu murali w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu wraz z wynajęciem przestrzeni to ponad 520 tys. złotych.
To jednak nie koniec działań. Przygotowano bowiem także koszulki i naklejki promujące akcję #SzczepimySię, a także plakaty i ulotki. Produkcja koszulek i ponad 400 tys. naklejek kosztowała w sumie 55 tys. złotych, natomiast druk i dostawa plakatów – 1,5 mln zł.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów równolegle prowadzi szeroką kampanię w internecie. Reklamy w sieci w portalach internetowych i na platformach typu vod będą kosztowały 1,8 mln złotych. W ramach tej sumy wyświetlono materiały informujące o szczepieniach ponad 118 mln razy.
Z kolei w ramach reklam w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach użytkownicy wyświetlili treści na temat szczepionek przeciw COVID-18 niemal 460 mln razy. Zaplanowany do czerwca 2021 roku koszt na tego typu działania wynosi ponad 4,5 mln złotych.
Wsparcie sportowców, celebrytów i medyków
Do akcji zachęcającej do szczepień zaangażowały się także znane i popularne osoby. Widzowie mogą oglądać spoty m.in. z udziałem znanych aktorów: Cezarego Pazury, Stanisława i Mateusza Banasiuków, a także braci – ratowników medycznych.
W mediach społecznościowych akcję wsparli polscy sportowcy – m.in. Piotr Małachowski, Paweł Fajdek, Maria Andrejczyk, a także PGE Ekstraliga i wszystkie kluby najlepszej żużlowej ligi świata. W akcję zaangażowali się także medycy i politycy. W styczniu i na początku lutego na elewacji PGE Narodowego warszawiacy mogli obejrzeć animację z hasłem ogólnopolskiej kampanii informacyjnej #SzczepimySię.
Realne efekty w pierwsze trzy miesiące
Rezultaty kampanii #SzczepimySię już są widoczne. W badaniu United Survey dla DGP i RMF FM w ciągu 3 miesięcy liczba chętnych do szczepień wzrosła o ponad 30 punktów procentowych i osiągnęła poziom 75 proc. Oznacza to, że aż co trzeci Polak zmienił zdanie i przekonał się do szczepienia!
Pełna przejrzystość i współpraca z wieloma podmiotami
Wysokozasięgowe kampanie informacyjne kosztują. Cześć materiałów – takich jak projekty graficzne, informacje prasowe, prowadzenie strony internetowej oraz prostsze animacje – realizują pracownicy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Natomiast pozostałe muszą być realizowane przez zewnętrzne profesjonalne firmy. Konieczne jest także opłacenie samych czasów antenowych oraz miejsc reklamowych. Na wielomiesięczną kampanię informacyjną Kancelaria zarezerwowała środki w wysokości ponad 26 mln złotych brutto.
Koszty długofalowych działań
KPRM współpracuje w ramach kampanii społecznej z wieloma mediami i firmami – jak choćby TVP, Polsat, RMF FM, Wirtualna Polska, Interia, Super Expres czy TV Republika.
Od samego początku za podstawowy cel postawiono sobie pełną wiarygodność i przejrzystość. Dlatego wszystkie podmioty zostały wybrane zgodnie z przepisami prawa. Większość umów została zawarta w trybie art. 6a ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Przepis ten warunkuje wyłączenie obowiązku stosowania Prawa Zamówień Publicznych w sytuacji, kiedy zamówienie jest niezbędne do przeciwdziałania COVID-19.