Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym
Terminem ocena wpływu określa się proces analityczny wspomagający podejmowanie decyzji w zakresie rozwiązań regulacyjnych. Podstawowym celem tego procesu jest dostarczenie osobom podejmującym decyzje możliwie pełnej informacji na temat potencjalnych skutków proponowanych działań.
Proces oceny wpływu jest elementem prowadzenia polityki w oparciu o dowody (z ang. evidence-based policy), która obejmuje analizę dostępnych informacji i danych, ewaluację istniejącego stanu prawnego w danej dziedzinie życia społeczno-gospodarczego oraz konsultacje publiczne. Poprawnie przeprowadzona ocena wpływu zapewnia możliwie pełną i wiarygodną informację na temat celowości interwencji państwa oraz korzyści i kosztów związanych z podjęciem konkretnych działań.
Wyniki przeprowadzonej oceny wpływu są przedstawiane w ocenie skutków regulacji (OSR), która jest dokumentem towarzyszącym projektowi aktu normatywnego procedowanego w rządowym procesie legislacyjnym. Procedury przyjmowania dokumentów rządowych, w tym także obowiązek sporządzania i uzgadniania OSR określa Regulamin pracy Rady Ministrów.
W celu ujednolicenia sposobu prezentacji wyników procesu oceny wpływu wprowadzono formularz OSR, w którym w sposób syntetyczny i uporządkowany prezentowane są zakładane skutki interwencji. Jednocześnie mając na uwadze konieczność ujednolicenia formy ewaluacji poszczególnych interwencji państwa, wprowadzono wystandaryzowany formularz oceny skutków regulacji ex-post (OSR ex post). Formularz ten zapewnia integralność formalną OSR ex post z OSR przygotowaną na etapie projektowania regulacji, a od strony funkcjonalnej umożliwia czytelne porównywanie skutków oczekiwanych z faktycznymi. Zestawienie skutków stanowi bazę dla wypracowania rekomendacji do dalszych działań.
Wzory formularzy, zgodnie z przepisami Regulaminu pracy Rady Ministrów, zamieszcza się w BIP KPRM.
Materiały
Formularz OSRFormularz_OSR_nowy_2021.doc 0.20MB Formularz OSR ex post
Formularz_OSR_ex_post.doc 0.14MB
Konsultacje publiczne
Konsultacje publiczne są integralną częścią prac nad projektami aktów prawnych w rządowym procesie legislacyjnym. Rozumienie korzyści, które niesie za sobą budowanie dialogu z obywatelami, stanowi niezbędny czynnik powodzenia wszystkich procesów konsultacyjnych. Dla administracji, konsultacje stwarzają możliwość zapoznania się z opiniami na temat proponowanego rozwiązania, udoskonalenia projektu będącego przedmiotem konsultacji, pogłębienia wiedzy o skutkach interwencji oraz upowszechniania informacji o prowadzonych działaniach. Z kolei interesariusze, włączając się w proces konsultacji, mają możliwość udziału w tworzeniu prawa.
Konsultacje powinny być prowadzone na każdym etapie prac nad projektowanym rozwiązaniem. Wskazane jest, aby proces konsultacji rozpoczynał się na możliwie wczesnym etapie, w szczególności już w fazie koncepcyjnej (tzw. prekonsultacje).
Prowadząc konsultacje, wnioskodawca (organ administracji lub podmiot upoważniony do przygotowania i procedowania projektu aktu normatywnego) zobowiązany jest przestrzegać zarówno zasad określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów (m.in. w zakresie terminów, wymogów dotyczących raportu z konsultacji), jak i w Wytycznych do przeprowadzenia oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego. Standardy prowadzenia konsultacji publicznych wyznaczają wypracowane wspólnie przez administrację i organizacje pozarządowe zasady prowadzenia konsultacji.
Rekomendowane jest również stosowanie zróżnicowanych metod zasięgania opinii.
Wytyczne do przeprowadzenia oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego
Dokumentem kompleksowo prezentującym zakres i standardy przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych są Wytyczne do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego przyjęte przez Radę Ministrów 5 maja 2015 r. Celem Wytycznych jest zapewnienie właściwego i jednolitego szacowania skutków regulacji poprzez prezentację spójnej metodologii sporządzania OSR dla osób dokonujących oceny wpływu.
Więcej informacji można znaleźć na stronie https://rcl.gov.pl/legislacja/wytyczne-do-przeprowadzania-oceny-wplywu-oraz-konsultacji-publicznych-w-ramach-rzadowego-procesu-legislacyjnego/.
Koordynator Oceny Skutków Regulacji
Dyrektor dr Katarzyna Grzelak-Bach
Tel. do sekretariatu: +48 22 6947568
Email: DSR@kprm.gov.pl
Na podstawie § 29 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) Prezes Rady Ministrów Donald Tusk wyznaczył Panią Dyrektor Katarzynę Grzelak-Bach do realizacji zadań Koordynatora Oceny Skutków Regulacji.
- Pierwsza publikacja:
- 13.11.2020 08:59 Beata Żmijewska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Departament Oceny Skutków Regulacji
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 6.0 | 09.08.2024 09:11 Daniel Stefański |
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 5.0 | 12.11.2021 16:14 Agnieszka Kowalska |
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 4.0 | 03.11.2021 10:38 Beata Żmijewska |
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 3.0 | 29.06.2021 14:33 Agnieszka Kowalska |
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 2.0 | 12.01.2021 14:04 Beata Żmijewska |
Ocena wpływu w rządowym procesie legislacyjnym | 1.0 | 13.11.2020 08:59 Beata Żmijewska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP