W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Minister do spraw Unii Europejskiej

Od 25 grudnia 2024 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dalej: KPRM) obowiązuje Procedura zgłoszeń zewnętrznych przekazywanych do Ministra do spraw Unii Europejskiej.

I. Sygnalistą zewnętrznym możesz zostać jeżeli:

  1. Zgłaszasz lub ujawniasz publicznie informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście z Twoją pracą.

Masz uzasadnione podejrzenie na temat zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub dojdzie w Twoim miejscu pracy lub w jednostkach współpracujących z Twoim pracodawcą. Może to być również informacja na temat próby ukrycia takiego naruszenia prawa.

Sygnalistą może być pracownik, pracownik tymczasowy, osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, przedsiębiorca, prokurent, akcjonariusz lub wspólnik, członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażysta, wolontariusz, praktykant, funkcjonariusz służb mundurowych i żołnierz. Sygnalistą może zostać też osoba, która uczestniczy dopiero w procesie rekrutacji.

  1. Naruszenie prawa dotyczyło jednego z obszarów wymienionych w ustawie o sygnalistach.

Obszary te dotyczą:

  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. usług, produktów i rynków finansowych;
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska;
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  11. zdrowia publicznego;
  12. ochrony konsumentów;
  13. ochrony prywatności i danych osobowych;
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z powyższymi dziedzinami.

Zachęcamy Cię do dokonania zgłoszenia wewnętrznego. Zrób to w pierwszej kolejności, jeżeli uważasz, że można skutecznie przeciwdziałać naruszeniu prawa oraz nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.

W trybie Procedury zgłoszeń zewnętrznych nie będziemy przyjmować zgłoszeń anonimowych oraz dokonywanych w inny sposób, niż opisany w procedurze.

II. Zewnętrzne zgłoszenie o naruszeniu prawa prześlij nam na adres e-mail:

sygnalista.MUE@sygnalistakprm.gov.pl

Twoje zgłoszenie powinno zawierać istotne informacje, niezbędne do jego weryfikacji i oceny naruszenia prawa. W zgłoszeniu powinieneś uwzględnić:

  1. informacje na temat tego kim jesteś oraz czy udzielasz zgody na ujawnienie swojej tożsamości;
  2. adres poczty elektronicznej do kontaktu;
  3. informację o aktualnym miejscu pracy;
  4. wyjaśnienie w jaki sposób naruszenie prawa łączy się albo łączyło z pracą (tzw. kontekst naruszenia prawa związany z pracą), w ramach którego uzyskałeś informację o naruszeniu prawa, w tym opis przeszłego, obecnego lub przyszłego działania związanego z naborem lub wykonywaniem pracy, na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub realizacji usług, służby lub pełnienia funkcji, w szczególności wskazanie nazwy stanowiska, funkcji, lub pełnionej roli, oznaczenia naboru, umowy, ogłoszenia, negocjacji lub nazwy wykonawcy lub innego podmiotu świadczącego pracę lub usługi;
  5. wskazanie podmiotu, w którym doszło do naruszenia prawa;
  6. opis naruszenia prawa, w tym wskazanie okoliczności, czasu naruszenia, przepisu prawa,
  7. wskazanie osoby lub osób, które dokonały naruszenia prawa, w tym stanowiska lub pełnionych funkcji w czasie tego naruszenia;
  8. ewentualne materiały dowodowe, w tym dokumenty lub wskazanie osób, które mogłyby poświadczyć naruszenie;
  9. wskazanie informacji wrażliwych, których ujawnienie stworzyłoby ryzyko identyfikacji sygnalisty albo stanowiłoby naruszenie tajemnicy chronionej ustawą lub tajemnicy przedsiębiorstwa;
  10. oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami o odpowiedzialności karnej za dokonanie fałszywego zgłoszenia.

Możesz również skorzystać z przygotowanych przez nas wzorów:

Jeżeli objętość załączników przekroczy 20 MB, podziel wiadomość na kilka części.

II. Ochrona sygnalisty

Ochrona przysługuje od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że masz uzasadnione podstawy by sądzić, że informacja którą nam przesłałeś jest prawdziwa i stanowi informację o naruszeniu prawa.

Nie obejmiemy Cię ochroną, jeśli popełniłeś czyn zabroniony w celu uzyskania informacji, które przesłałeś do nas w swoim zgłoszeniu.

Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

W szczególności będziesz chroniony przed zwolnieniem z pracy czy konsekwencjami dyscyplinarnymi ze strony Twojego pracodawcy, spowodowanymi zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym (jeśli wynikałyby z powodu dokonania zgłoszenia).

III. Zapewnimy poufność

Zapewniamy ochronę poufności informacji objętych zgłoszeniem. Dotyczy to w szczególności ochrony poufności Twojej tożsamości, a także tożsamości osób wymienionych w zgłoszeniu.

Do rozpatrzenia zgłoszenia dopuszczani są wyłącznie upoważnieni pracownicy KPRM, którzy zostali zobowiązani do zachowania poufności. Zachowanie tajemnicy obowiązuje ich także po ustaniu stosunku pracy.

Przyjęty w Kancelarii kanał komunikacji z sygnalistami jest niezależny od kanałów służących do naszej zwykłej działalności, zapewnia kompletność, poufność i integralność danych, a także jest zabezpieczony przed dostępem osób nieupoważnionych oraz pozwala na przechowywanie informacji w sposób trwały.

Komputery służące do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych są obsługiwane tylko przez osoby upoważnione w pomieszczeniach gwarantujących zachowanie poufności Twojej tożsamości. Ponadto stosujemy szczególne środki bezpieczeństwa dotyczące informacji zawartych w zgłoszeniu (mechanizmy szyfrujące, anonimizacja lub pseudonimizacja danych osobowych lub parafraza części lub całości zgłoszenia).

Zasady przetwarzania Twoich danych osobowych zostały określone w procedurze zgłoszeń zewnętrznych, więcej informacji znajdziesz w klauzulach informacyjnych dot. przetwarzania danych osobowych.

IV. Tryb postępowania ze zgłoszeniem

  1. Status sygnalisty zewnętrznego uzyskasz już od momentu przekazania nam swojego zgłoszenia.
  2. W ciągu 7 dni potwierdzimy przyjęcie zgłoszenia, chyba że poprosisz byśmy tego nie robili. Nie otrzymasz potwierdzenia zgłoszenia jeśli będziemy mieć uzasadnione podstawy do założenia, że potwierdzenie to zagroziłoby ochronie poufności Twojej tożsamości.
  3. Jeżeli oczekujesz na potwierdzenie zgłoszenia i go nie otrzymałeś w terminie 7 dni, może to oznaczać, że zgłoszenie do nas nie dotarło (np. z przyczyn technicznych). W takim wypadku wyślij je powtórnie, upewniając się, że wpisałeś nasz adres prawidłowo.
  4. Możesz żądać wydania zaświadczenia potwierdzającego, że podlegasz ochronie określonej w ustawie o ochronie sygnalistów. Zaświadczenie wydamy w terminie miesiąca od dnia otrzymania twojego żądania, po ustaleniu czy jesteśmy właściwi do podjęcia działań następczych.
  5. Jeśli zgłoszenie nie dotyczy dziedziny należącej do zakresu naszego działania, przekażemy je do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych o czym Cię poinformujemy.
  6. Natomiast jeśli Twoje zgłoszenie nie będzie dotyczyło informacji o naruszeniu prawa poinformujemy Cię o pozostawieniu tego zgłoszenia bez rozpoznania oraz podamy ustalenia wynikające ze wstępnej weryfikacji tego zgłoszenia. W przypadku ponowienia tego zgłoszenia, bez uzupełnienia lub przedstawienia istotnych nowych informacji, pozostawimy zgłoszenie bez rozpoznania i nie będziemy Cię o tym już informować.
  7. W wyniku zgłoszenia podejmiemy działania następcze. W szczególności wyjaśnimy, czy doszło do naruszenia prawa i podejmiemy działania zmierzające do przeciwdziałania jego skutkom. Mogą one przybrać charakter postępowania wyjaśniającego, wystąpienia o dodatkowe informacje, zlecenia kontroli, wszczęcia postępowania administracyjnego, egzekucji środków, zainicjowania postępowania dyscyplinarnego, przekazania zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych itp.
  8. Informację zwrotną otrzymasz po zakończeniu działań następczych, nie później niż 3 miesiące od przyjęcia zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach przekażemy informację zwrotną nie później niż 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia. Poinformujemy cię o planowanych lub podjętych działaniach następczych i wskażemy powody takich działań.
  9. Poinformujemy Cię również o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek Twojego zgłoszenia.

Szczegółowy tryb postępowania ze zgłoszeniem został opisany w procedurze zgłoszeń zewnętrznych.

V. Poufną poradę dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego można otrzymać pod adresem: sygnalista.MUE@sygnalistakprm.gov.pl.  

VI. Nie tylko sygnały wewnętrzne:

  • Możesz również zwrócić się do Rzecznika Praw Obywatelskich. Więcej informacji: sygnalisci.gov.pl.   

Rzecznik Praw Obywatelskich

Al. Solidarności 77

00-090 Warszawa

tel. centrala: + 48 22 55 17 700

e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl

Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP

  • Skarga, wniosek i petycja. Procedura zgłoszeń zewnętrznych jest przygotowana wyłącznie dla sygnalistów zewnętrznych. Dlatego zastanów się, czy Twoje zgłoszenie nie jest skargą, wnioskiem albo petycją. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie gov.pl, w zakładce Skargi, wnioski i petycje obywateli.

 

Akty prawne:                                                                                                                                                           

Materiały

Procedura zgłoszeń zewnętrznych do MUE z załącznikami [PDF]
Procedura​_Minister​_ds​_UE​_sygnały​_zewnętrzne​_z​_zał.pdf 0.20MB
Wzór zewnętrznego zgłoszenia naruszenia prawa [PDF]
Wzór​_zgłoszenia.pdf 0.09MB
Wzór zewnętrznego zgłoszenia naruszenia prawa [DOCX]
Wzór zgłoszenia [DOC].docx 0.04MB
Klauzule informacyjne RODO dot. ochrony danych osobowych [PDF]
Minister​_ds​_UE​_Klauzule​_informaycjne​_RODO.pdf 0.09MB
{"register":{"columns":[]}}