Obwodnica Metropolii Trójmiasta coraz bliżej!
16.04.2021
Pomimo pandemii realizujemy nowe inwestycje. Za kilka lat Trójmiasto zyska obwodnicę. W trybie „projektuj i buduj” podpisano właśnie umowy na budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiasta. Powstanie droga ekspresowa S6, która ułatwi komunikację na Pomorzu. 13 kwietnia rząd przyjął Program budowy 100 obwodnic do 2030 r., przeznaczając łącznie na wsparcie dróg samorządowych do 2028 r. około 38 mld zł. Dodatkowo blisko 3 mld zł trafi na program rządowy – bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Nowoczesne drogi, które łączą ludzi, łączą przedsiębiorców, ich interesy, łączą województwa, łączą Polskę – takie drogi będą kluczem do sukcesu gospodarczego – powiedział szef rządu Mateusz Morawiecki w Milwinie. – Ludzie i miejsca pracy muszą być ze sobą połączone. Ważna jest nowoczesna gospodarka, która tworzy lepsze perspektywy – zarobkowe, komfortu, bezpieczeństwa – dodał premier.
W województwie pomorskim w obecności premiera Mateusza Morawieckiego podpisano umowy na realizacje Obwodnicy Metropolii Trójmiasta. Umowa zakłada wykonanie projektu budowlanego oraz wybudowania fragmentu drogi ekspresowej S6 za łączny koszt 1,5 mld zł.
Jest to początek realizacji kolejnej obietnicy wyborczej. Trzy dni wcześniej Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic do 2030 r. Pierwsze realizacje właśnie ruszyły, a suma środków przeznaczona na ten program to 28 mld zł.
Dwa etapy budowy obwodnicy
Budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – S6 podzielono na dwa odcinki. Pierwszy z nich zacznie się przy węźle Chwaszczyno, a zakończy w węźle Żukowo. Jego długość to ponad 16 km, a koszt wyniesie 715,2 mln zł. Kolejny fragment o długości 16 km rozpocznie się w Żukowie i zakończy się na węźle Gdańsk Południe. Projekt ten zawiera również wybudowanie obwodnicy dla Żukowa o dystansie 7 km. Łączny koszt drugiego etapu to 777 mln zł.
Budowa dróg zaplanowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Środki na realizację projektu pochodzić będą z Krajowego Funduszu Drogowego. Możliwe jest także pozyskanie środków unijnych na dofinansowanie inwestycji.
Trasa S6 połączy województwo zachodniopomorskie i pomorskie
Droga ekspresowa S6 docelowo połączy stolice dwóch województw – zachodniopomorskiego i pomorskiego. Całą inwestycję podzielono na odcinki:
• Chwaszczyno – Gdańsk Południe – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
• Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack – Trasa Kaszubska,
• Szczecin (Goleniów) – Koszalin Wschód – oddany do ruchu,
• Koszalin Wschód – Sianów Wschód,
• Sianów Wschód – Słupsk Zachód,
• Słupsk Zachód – Bożepole Wielkie.
– Oprócz podpisanej dziś umowy – w najbliższych kilku tygodniach zostaną podpisane pozostałe umowy na odcinki od Bożegopola Wielkiego aż do Słupska – zapowiedział rzecznik rządu Piotr Müller. – W tej chwili kończą się procedury przetargowe. To jest 72 km kolejnych dróg w standardzie ekspresowym. To ponad 3 mld zł, które będą zainwestowane w drogę S6 – dodał.
Rząd nie zatrzymał inwestycji pomimo pandemii
Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej potrzebują nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale również mieszkańcy gmin i powiatów kaszubskich. W przeciwieństwie do niektórych krajów europejskich, rok temu polski rząd podjął odważną decyzję, żeby nie zatrzymywać inwestycji z powodu pandemii. Dzięki takim działaniom ocalono 1,5 mln miejsc pracy w samym sektorze budownictwa i w branżach je obsługujących. Widzimy, jak wielki problem z bezrobociem mają te kraje, które podjęły odmienną decyzję. Inwestycje trwają w każdym regionie Polski – wszędzie tam, gdzie mieszkańcy tego potrzebują.
– Mimo pandemii, powstaje obwodnica, droga S6, która – patrząc na południe – będzie częścią Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. To arteria komunikacyjna, która przyniesie nowe szanse, nowe perspektywy dla Pomorza, tej części Kaszub i całego Trójmiasta. Bardzo się z tego cieszymy – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – Chcemy zapewnić jak najwyższy komfort jazdy, bezpieczeństwo, czyste powietrze. Z drugiej strony – dać impuls gospodarczy. Po pandemii gospodarka Polska będzie tego impulsu potrzebowała – dodał.
Przez ostatnie 5 lat budowane są drogi krajowe, w tym ekspresowe i autostrady. Sieć polskich dróg powiększyła się o ponad 40%. Dzięki Rządowemu Funduszowi Dróg modernizowane i tworzone są również drogi samorządowe. . Rząd tworzy spójną sieć komunikacyjną w Polsce, łącząc sieć połączeń drogowych i kolejowych.