W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Oświadczenie CIR ws. budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

13.01.2022

Porównywanie obecnego budżetu KPRM z budżetami z lat ubiegłych jest niewłaściwe i nieprawidłowe. Od 2015 r. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów realizuje znacznie więcej zadań niż kiedykolwiek wcześniej. W ostatnich latach do KPRM włączony został pion europejski z Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz pion cyfryzacji z byłego Ministerstwa Cyfryzacji. To także zwiększona liczba jednostek nadzorowanych, również tych, które wcześniej były przypisane do ministerstw. Ponadto, od 2020 r. zmagamy się z globalną pandemią koronawirusa. KPRM jest ośrodkiem koordynacji walki z epidemią, a także Narodowego Programu Szczepień.

Fot.Grzegorz Roginski/CIR
tel.(+48)601 963307
e-mail: iksnigor@gmail.com
www.roginski.com.pl

Znacznie większe obowiązki KPRM 

W ostatnich latach zdecydowanie zwiększyła się skala realizowanych zadań w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Do KPRM włączony został pion europejski z Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz dział cyfryzacji po byłym Ministerstwie Cyfryzacji. Są to dwa bardzo duże obszary priorytetowych zadań, które wcześniej realizowane były w innych urzędach.

Dodatkowo, w budżecie KPRM znajdują się środki na dotacje dla jednostek podległych 
i nadzorowanych przez Kancelarię Premiera, których jest więcej niż wcześniej. To m.in. Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Instytut Zachodni, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Większość z nich została przejęta od innych urzędów. 

Wśród tych jednostek jest także Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych (RARS), która wcześniej realizowała zadania pod nadzorem innego urzędu, jako Agencja Rezerw Materiałowych. Od 2021 roku realizuje swoje obowiązki pod nadzorem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To właśnie budżet na RARS, która realizuje kluczowe zadania w czasach pandemii, stanowi zdecydowaną większość dodatkowych pieniędzy w budżecie KPRM na 2022 r. 

Wydatki tych instytucji nie wliczały się wcześniej do budżetu Kancelarii Premiera. Nieporównywalne są więc budżety KPRM z 2015 r. i 2022 r. To tak, jakby zestawić ze sobą budżet jednej instytucji oraz urzędu, który scalił kilka innych oraz otrzymał jeszcze dodatkowe zadania. Dla przykładu budżet Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych wynosi 363 mln złotych, Narodowego Instytutu Wolności 77 mln złotych, działania na rzecz Polaków i Polonii za granicą to około 72 mln złotych. Ten zakres działań był wcześniej przypisany do innych działów budżetowych. Stąd manipulacją jest porównanie budżetu między 2015 
a 2022 rokiem.

Wynagrodzenia dla ekspertów odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo

Wśród ostatnich zmian w wynagrodzeniach KPRM uwzględnione zostały środki na wyższe pensje dla ekspertów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. To kluczowe, aby zapewnić bezpieczeństwo publicznych systemów informatycznych. Wyższe zarobki pozwolą utrzymać obecnie posiadane kadry zajmujące się tą dziedziną oraz przyciągnąć nowych, wysoko wykwalifikowanych pracowników. Na rynku pracy brakuje bowiem ekspertów zajmujących się cyberbezpieczeństwem, a KPRM musi konkurować na tym polu z firmami prywatnymi. 

Wynagrodzenia pracowników – dodatki zadaniowe dla pracowników spoza służby cywilnej

Ostatnio pojawiły się także doniesienia medialne związane z rozporządzeniem dotyczącym wynagrodzeń w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Niestety media potraktowały temat fragmentarycznie i nie przedstawiły całego szerszego kontekstu. W KPRM zatrudniane są bowiem osoby w służbie cywilnej oraz pracownicy poza korpusem służby. Niezależnie od formy zatrudnienia, wszystkim pracownikom przysługują dodatki, jeżeli realizują inne zadania niż te wynikające z przyjętego zakresu obowiązków lub realizują swoje zadania w większym zakresie. Przykładowo, w przypadku długotrwałej nieobecności jednego pracownika, jego zadania musi przejąć inna osoba. 

W przypadku pracowników zatrudnionych poza służbą cywilną, wcześniejsze przepisy ograniczały limit dodatku zadaniowego w wysokości maksymalnie 40% wynagrodzenia. Obecnie zostało to zmienione i ujednolicone do zasad obowiązujących w innych urzędach oraz zasad dotyczących pracowników służby cywilnej. Zmiana rozporządzenia umożliwiła ujednolicenie systemu motywacji pracowników zatrudnionych w służbie cywilnej oraz poza służbą cywilną. 

Należy podkreślić, że limit wysokości przyznawanego dodatku (40%) pozostał, natomiast  jego zniesienie możliwe jest jedynie w sytuacjach wyjątkowych. Zmiana ta dotyczy przede wszystkim osób otrzymujących niższe wynagrodzenie brutto miesięcznie. Osoby takie, jak np. operator, asystent, czy administrator otrzymują wynagrodzenie 3-4 tys. zł brutto miesięcznie. W przypadku zwiększonego natężenia pracą lub zwiększonej liczby zadań wynikających np. z zastępowania drugiego pracownika, który jest na długotrwałej nieobecności, wcześniej nie było możliwości wynagrodzenia tych pracowników adekwatnie do ich zaangażowania. Dzięki temu, aktualne przepisy wprowadzają bardziej sprawiedliwy system wynagrodzeń dla wszystkich pracowników zatrudnionych w KPRM.

Jednocześnie należy podkreślić, że wzrost średnich wynagrodzeń w kraju porównując rok 2015 do 2021 wyniósł 45 %. W tym czasie średnie wynagrodzenia w Kancelarii Premiera wzrosły o 23%.

Koronawirus – walka z pandemią 

COVID-19 to wyzwanie przed którym stanął cały świat. Polski rząd musiał przygotować i koordynować wszystkie działania. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów od początku stanowi ośrodek koordynacji walki z pandemią COVID-19 oraz Narodowego Programu Szczepień. Są to nowe wyzwania, które dynamicznie zmieniają się w zależności od sytuacji epidemicznej, a których nie można przewidzieć i zaplanować z wyprzedzeniem. Zadania te realizowane są przez dotychczas zatrudnionych pracowników oprócz standardowych prac wykonywanych niezależnie od stanu epidemii.


 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}