Południowokoreańscy eksperci pomogą w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polska podpisała porozumienie o współpracy z Koreą Południową
26.02.2021
Polska i Korea Południowa podpisały umowę o współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i Incheon – lotniskiem ze światowej czołówki. To przełomowy moment dla jednej z największych inwestycji w historii Polski. Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko port lotniczy, to tysiące kilometrów szlaków kolejowych i drogowych. Współpraca z Incheon to dla nas ogromna szansa rozwojowa i gospodarcza. Inwestycja CPK to ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W okolicy powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Podczas zdalnej konferencji Polska i Korea Południowa podpisały porozumienie o współpracy. Kraje zadeklarowały współpracę nie tylko w ramach wymiany wiedzy podczas planowania i projektowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym. Podpisany dokument jest także istotnym krokiem w kierunku partnerstwa strategicznego z Koreą Południową przy budowie CPK.
Każdy wielki projekt ma swoje kamienie milowe. Dziś taki moment przełomowy nastał dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisanie współpracy z koreańskim lotniskiem Incheon wprowadza budowę CPK w inny poziom realizacji
– powiedział premier Mateusz Morawiecki.
CPK – szansa rozwojowa i gospodarcza dla Polski
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. CPK połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od stolicy, w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, zostanie wybudowany Port Lotniczy „Solidarność”. To korzystna lokalizacja ze względu na bliskość Warszawy oraz odpowiednią wielkość terenu – ok. 3 000 hektarów.
Według dotychczasowych założeń, port w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i możliwość obsłużenia około 45 mln pasażerów. Liczbę tę będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczony teren.
CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to ok. 15 minut. Inwestycja pozwoli na stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.
Premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że rozpoczęcie inwestycji to nowy rozdział w historii polskiej modernizacji i ważny krok w stronę wyczekiwanego odbicia gospodarczego.
Korea Południowa naszym doradcą strategicznym
Lotnisko Incheon będzie pełnić funkcję doradcy strategicznego, który zapewnia CPK wiedzę i doświadczenie niezbędne do zaplanowania i zaprojektowania nowego portu lotniczego. Eksperci z Korei Południowej pracują już w siedzibie spółki CPK.
Pierwszym elementem współpracy jest przygotowany przez przedstawicieli lotniska Incheon raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki. Stanowi punkt odniesienia do realizacji planu CPK.
Transfer wiedzy między Incheon i Centralnym Portem Komunikacyjnym już na etapie planowania i projektowania to dla nas ogromny skok rozwojowy
– podkreślił szef polskiego rządu.
Doświadczenia ekspertów z Korei Południowej dotyczą m.in. zarządzania portem, łączenia lotniska z koleją, podział inwestycji na etapy, otwarte podejście do innowacji, rozwój Airport City – w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Propozycje Incheonu będą rozwijane w ścisłej współpracy z CPK. Kontrakt został zawarty na trzy lata, obejmuje okres planowania, projektowania i wykupu gruntów.
Współpraca, którą dziś rozpoczynamy, to połączenie wiedzy i ambicji, doświadczenia i potencjału
– podsumował podczas wideokonferencji premier Mateusz Morawiecki.
Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej
Port lotniczy Incheon zajmuje czwarte miejsce na świecie w aktualnym rankingu Skytrax – prestiżowym zestawieniu najlepszych portów przesiadkowych świata. Lotnisko było budowane etapami, zostało otwarte w 2001 r. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe, a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów, co stanowi 20. wynik na świecie, i 2,8 mln ton towarów (piąty wynik na kuli ziemskiej).