Poseł Jerzy Wilk patronem Mostu Południowego
25.10.2021
Trwa budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Dzięki temu, Polska nie będzie już musiała pytać Rosji o zgodę na wpłynięcie na teren Zalewu. A to jedyny sposób, aby dostać się do portów w Elblągu, Fromborku czy Tolkmicku. Jedna z dwóch przepraw nad przekopem Mierzei Wiślanej – Most Południowy – otrzymała imię posła Jerzego Wilka, który był orędownikiem budowy kanału. W uroczystości uczestniczył premier Mateusz Morawiecki oraz wicepremier Jarosław Kaczyński.
„Jerzy Wilk udowodnił swoim życiem, że można uczynić wiele dla swojej ojczyzny i swojej ziemi, być aktywnym i służyć innym” – podkreślił wicepremier Jarosław Kaczyński. „Jeśli chcemy dziś uwiecznić jego pamięć to dlatego, że by dobry w najszerszym tego słowa znaczeniu. Miał dobroć, która odnosi się do najbliższych, ale także do rodaków i do ludzi w ogóle” – dodał. Jak zaznaczył wicepremier, Jerzy Wilk zapisał się złotymi zgłoskami w dziejach ziemi elbląskiej, a poprzez tę ziemię, w dziejach naszej ojczyzny.
Poseł Jerzy Wilk
Jerzy Wilk był posłem na Sejm RP VIII i IX kadencji i Prezydentem Elbląga w latach 2013-2014. Był także wieloletnim samorządowcem, Przewodniczącym Rady Miejskiej oraz radnym kilku kadencji. Jerzy Wilk był orędownikiem budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Zmarł 16 maja 2021 r., mając 66 lat.
Most Południowy
Most Południowy to jeden z dwóch mostów nad drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od 25 czerwca 2021 r. kierowcy mogą już z niego korzystać. Most jest jednym z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Jego długość wynosi ponad 60 metrów.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Trwa budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Dzięki tej inwestycji, na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe. Tym samym zwiększy się dostępność regionu i wymiana handlowa.
Już w 2022 r. przez przekop Mierzei na Zalew Wiślany będą mogły wpłynąć statki o długości do 85 m i zanurzeniu do 2 m. Docelowo, po ukończeniu całej inwestycji, z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu do 4,5 m (jednostki jednokadłubowe) oraz 180 m długości (zastaw pchacz plus dwie barki, przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu).