Premier na Mierzei Wiślanej: państwo musi realizować duże inwestycje w czasie kryzysu
30.05.2020
Polski sposób na wyjście z kryzysu wywołanego pandemią? Ochrona miejsc pracy, zapewnienie firmom płynności finansowej i wielkie inwestycje publiczne. Właśnie to robi polski rząd we współpracy z prezydentem RP. Premier Mateusz Morawiecki wraz z Andrzejem Dudą odwiedzili budowę kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Ta inwestycja to szansa nie tylko na rozwój regionu, ale i wzrost gospodarczy całego kraju.
Wielki plan inwestycyjny
– Świat szuka ścieżek odbudowy wzrostu gospodarczego po pandemii koronawirusa. USA, Chiny i Europa stawiają na inwestycje. Historia pokazuje, że dzięki wielkim planom inwestycyjnym wychodzono z kryzysu – powiedział premier Morawiecki. –Dzisiaj wielkim planem inwestycyjnym Polski jest Fundusz Inwestycji Publicznych – dodał.
W czasie spowolnienia gospodarczego, kiedy firmy obniżają wydatki inwestycyjne, do akcji wkracza państwo. Przejmuje rolę inwestora i daje impuls do rozwoju gospodarczego. W ten sposób właśnie będzie działać Fundusz Inwestycji Publicznych, którego budżet na najbliższe lata wyniesie aż 30 mld złotych.
Przekop Mierzei – największa inwestycja w regionie
We wspólnym wystąpieniu z premierem Morawieckim Andrzej Duda podkreślał, że wielkie inwestycje są kołem zamachowym gospodarki, dlatego trzeba je kontynuować. – Na tej wielkiej budowie na Mierzei Wiślanej pracuje aż 50 polskich firm – zauważył prezydent Duda. –To samo będzie przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym – gdzie trzeba będzie budować drogi, kolej, a także sam port lotniczy.
Przekop Mierzei Wiślanej nie tylko ma istotny wymiar gospodarczy, ale i strategiczny. – Inwestycja ta wzmacnia polską suwerenność, niezależność i wolność – podkreślił Andrzej Duda.
Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Elbląg może stać się istotnym portem regionalnym, z którego korzystać będą również inne państwa. Port w Elblągu to niewykorzystany dotąd potencjał dla rozwoju północno-wschodniej Polski. Inwestycja realizowana przez rząd Mateusza Morawieckiego może ten stan zmienić.
– Dzięki nowym mocom portowym uzyskanym dzięki tej inwestycji skorzysta cała Polska. Tak właśnie napędza się wzrost gospodarczy – przez eksport i przez import. Przez handel – zauważył premier Morawiecki.
Port w Elblągu w liczbach
Budowa umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Inwestycja składa się z trzech etapów. Są to:
· budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (trwa obecnie) – koszt: 992 mln zł; termin zakończenia 2022 r.
· modernizacja rzeki Elbląg wraz z budową mostu obrotowego w Nowakowie – trwa procedura przetargowa
· pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym (przetarg jeszcze nie ogłoszony).
Koszt całej inwestycji to ok. 2 mld zł.
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.
Działanie Tarczy Antykryzysowej w praktyce
Lekarstwem na wyjście z kryzysu są nie tylko wielkie inwestycje publiczne. Rząd od samego początku wspiera polskie firmy w ochronie miejsc pracy. Jedną z nich – fabrykę „Meble Wójcik” – Mateusz Morawiecki odwiedził podczas wizyty w północnej Polsce.
– W całym województwie warmińsko-mazurskim Tarcza Finansowa i Tarcza Antykryzysowa uratowała ponad 50 tys. firm – stwierdził premier. W ramach tych instrumentów rząd przeznaczył do tej pory na wsparcie wszystkich przedsiębiorców ponad 60 mld zł.
– Nasz plan to ratowanie gospodarki. Mamy nadzieję, że sytuacja się poprawi. Cały polski przemysł meblarski to około 200 tysięcy pracowników. Będziemy wspierać ten przemysł, bo jesteśmy potęgą meblarską i chcemy, żeby rósł w siłę – dodał Mateusz Morawiecki.
***
Muzeum Stutthof i Pomnik Walki i Męczeństwa
Premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w północnej Polsce odwiedził również Sztutowo, gdzie pod Pomnikiem Walki i Męczeństwa złożył kwiaty i oddał cześć więźniom obozu Stutthof.