W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Premier na PKP Warszawa Zachodnia: stawiamy na kolej przyszłości poprzez zaangażowanie ogromnych środków

07.06.2021

Przebudowa układu torowego, budowa nowych peronów, unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym oraz stworzenie węzła przesiadkowego łączącego publiczny transport zbiorowy – to najważniejsze założenia modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Ponad 200 mld zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę kolejową i drogową zapowiedział premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty na placu budowy nowego dworca. Podczas wydarzenia podpisano też umowę na budowę kolei dużych prędkości w ramach CPK na odcinku Warszawa – CPK – Łódź. W gminie Opoczno premier odwiedził również firmę PKP Intercity Remtrak specjalizującą się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego oraz sprzętu transportowego, która skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej.

Premier idzie na tle pociągu.

Ponad 200 mld zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę kolejową i drogową zapowiedział premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty na placu budowy nowego dworca. Jak podkreślił „Stawiamy na kolej przyszłości poprzez zaangażowanie ogromnych środków zarówno z budżetu państwa jak  i wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei”.

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – stworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego łączącego publiczny transport zbiorowy

„Inwestycje w kolej pozwolą na zmianę układu komunikacyjnego poprzez unowocześnienie powiązań międzyregionalnych tak, żeby cała Polska mogła rozwijać się równomiernie” – mówił szef rządu podczas wizyty na jednym z największych kolejowych placów budowy na stacji Warszawa Zachodnia. Jak dodał „niech ta inwestycja – jedna z wielu w Polsce – świadczy o tym, jak poważnie podchodzi rząd do tego wyzwania”.

Zakres inwestycji obejmuje kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, a w szczególności:

• przebudowę układu torowego wraz z peronami dostosowanymi do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się,

• przebudowę sieci trakcyjnych i nietrakcyjnych,

• wykonanie urządzeń telekomunikacyjnych,

• wykonanie infrastruktury pasażerskiej, w tym nowoczesnej małej architektury na peronach i w przejściu podziemnym,

• przebudowę i budowę obiektów inżynieryjnych w tym przejścia podziemnego,

• budowę nowego zadaszenia nad peronami,

Dzięki tej inwestycji powstanie m.in. multimodalny węzeł przesiadkowy łączący publiczny transport zbiorowy – transport tramwajowy, autobusowy w tym międzymiastowy z transportem kolejowym. Ponadto unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz informacji pasażerskiej.

Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego

Podczas wydarzenia podpisano też umowę na budowę kolei dużych prędkości w ramach CPK na odcinku Warszawa – CPK – Łódź. CPK rozpoczyna prace przygotowawcze do pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości – to przełomowy moment dla rozwoju kolejnictwa w Polsce. Technologia, jaka zostanie zastosowana do budowy KDP, pozwoli wprowadzić nasz kraj do I ligi światowej infrastruktury. To 140 km nowych torów kolejowych między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną, które zostaną wybudowane do 2027 r. W przyszłości pociągi będą mogły osiągać na nich nawet 350 km/h.

Premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że inwestycje w kolej wymagają wyobraźni i wieloletnich inwestycji. Są one związane z realizacją całościowego planu gospodarczego, jakim jest Polski Ład, a którego częścią jest m.in. Program Kolejowy CPK.

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r.

Inwestycje są walką z wykluczeniem komunikacyjnym. Sieć torów Kolei Dużych Prędkości będzie dostępna również dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych, co bezpośrednio przełoży się na dostępność transportową. Polepszy się także przepustowość dla transportu towarowego. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.

Polski Ład jest nadzieją na nowe inwestycje

Premier odwiedził również firmę PKP Intercity Remtrak specjalizującą się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego i sprzętu transportowego, która skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej. „Firma, która była przeznaczona do likwidacji oraz zwolnienia ok. 300 osób, dzisiaj, po kilku latach nowych zleceń, planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju zatrudnia nowych ludzi – 600 pracowników. A nowy, III etap rozwoju to kolejne miejsca pracy. I to jest właśnie Polski Ład w praktyce” – mówił premier. Jak dodał, „polską kolej trzeba modernizować, by była ona wysokiej jakości. Tę jakość, ale i bezpieczeństwo zapewniają takie firmy jak Remtrak” – podsumował.

Premier podkreślił, że Polski Ład będzie służył coraz lepiej Polakom – pasażerom oraz wzmocni potencjał transportowy i możliwości handlowe Polski. Jak dodał, „to jest właśnie mechanizm naczyń połączonych całej polskiej gospodarki”.

PKP Intercity REMTRAK

Firma powstała 1999 r. jako spółka PKP Intercity Remtrak. Na początku istnienia podstawowym zakresem jej działalności była naprawa elektrycznych zespołów trakcyjnych. Koniec 2009 r. to gruntowna zmiana strategii i reorientacja działalności spółki na ścisły związek z PKP Intercity w zakresie naprawy wagonów osobowych. Ostatnie lata działalności firmy charakteryzują się dużą dynamiką wzrostu zatrudnienia, co jest bezpośrednim efektem rozpoczętego w 2016 r. procesu modernizacji.

W 2019 r. spółka objęła patronatem techniczne szkoły ponadgimnazjalne w Opocznie i Drzewicy, co pozwoli na wykształcenie przyszłych specjalistów.

Wideo

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}