Premier w Porcie Gdynia: duże inwestycje tworzą nowe perspektywy rozwoju
06.07.2020
Bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą Trójmiasta i większe możliwości przeładunkowe to najważniejsze zalety tzw. Drogi Czerwonej. Premier Mateusz Morawiecki wziął udział w podpisaniu porozumienia w sprawie dostępu transportowego do Morskiego Portu Gdynia. Koszt inwestycji to 1,5 mld zł.
Porozumienie zawarte pomiędzy ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Górbarczykiem oraz wiceministrem Marcinem Horałą, pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewni możliwość planowania, przygotowania i realizacji wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych, w tym projektu tzw. Drogi Czerwonej.
Jak podkreślił premier Mateusz Morawiecki jest ona bardzo ważnym elementem infrastruktury portowej. „Dynamiczny rozwój w ostatnich latach trwa. Dzięki wpływom z podatków i inwestycjom koło zamachowe gospodarki może się toczyć coraz szybciej” - kontynuował.
Ruszt komunikacyjny CPK
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie portu w Gdyni z obwodnicą Trójmiasta, zwiększając jego możliwości przeładunkowe.
Istotne znaczenie dla trójmiejskich portów mają też inne inwestycje CPK, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5 CPK – Płock – Grudziądz – Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201, 202 przez Trójmiasto do Słupska.
Korzyści dla gospodarki
Umożliwią one m. in. osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min., a do CPK w 2 godz. 10 min. Pozwoli to też na rozdzielenie komunikacji pasażerskiej i towarowej oraz zwiększenie przepustowości na potrzeby przewozów towarowych.
Kolejna inwestycja związane z budową CPK
Prace przygotowawcze do jej budowy Czerwonej Drogi zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Szacowana łączna wartość budowy to ponad 1,5 mld zł, a jej realizacja przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowana jest w latach 2020-2028.
Port Gdynia
Port Gdynia jest ważnym ogniwem VI Korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk.
Inwestycją strategiczną Portu Gdynia jest budowa Portu Zewnętrznego. To nowy etap rozwoju tego terminalu. Z działalności nowego obiektu przewiduje się roczne wpływy do budżetu państwa na poziomie ok. 4 mld zł. To kilkaset nowych miejsc pracy w porcie oraz ok. 4 tys. w otoczeniu biznesowym. Inwestycja jest warta 3,3 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2028 r.
Jak podkreślił premier Droga Czerwona to bardzo ważny symboliczny łącznik, dzięki któremu jeszcze lepiej kontenerowce i statki będą mogły rozprowadzać towary po całym świecie.
Inwestycje w czasie wychodzenia z kryzysu
Duże inwestycje infrastrukturalne realizowane przez spółki Centralny Port Komunikacyjny i Zarząd Portu Morskiego Gdynia przyczyniają się do wzrost wymiany handlowej w wymiarze międzynarodowym, napędzają wzrost gospodarczy Polski i stanowią receptę na spowolnienie gospodarcze spowodowane epidemią COVID-19.