W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"41","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Po dokonanej analizie stwierdzono, że występuje potrzeba wyodrębnienia komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, dalej jako „GIOŚ”, odpowiedzialnych wyłącznie za realizację zadań z zakresu zagadnień:\n1) budżetowo-finansowych;\n2) administracyjno-gospodarczych i zamówień publicznych;\n3) współpracy międzynarodowej.\nRozwiązanie to powinno w ocenie projektodawcy usprawnić wykonywanie zadań ustawowych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Obecnie zadania dotyczące organizacji, logistyki i koordynacji współpracy międzynarodowej (w przypadku zagadnień z zakresu współpracy międzynarodowej realizowanych przez kilka Departamentów GIOŚ) są realizowane w Biurze\nDyrektora Generalnego. Natomiast Departament Administracyjno-Finansowy zajmuje się zagadnieniami finansowymi, budżetowymi, zamówień publicznych, płacowymi, \nadministracyjnymi, inwestycji i remontów, kancelarii i archiwum oraz inwentaryzacji mienia. Biorąc pod uwagę charakter i natężenie wykonywanych w GIOŚ zadań oraz Prezydencję\nRzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej w 2025 roku, wskazane jest wyodrębnienie komórek odpowiedzialnych za kwestie budżetowo-finansowe, kwestie zamówień publicznych, administracyjne i gospodarcze oraz kwestie współpracy międzynarodowej.\nKomórki organizacyjne wchodzące w skład GIOŚ są określone w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska. Tym samym zmiany w strukturze GIOŚ wymagają zmiany ww. rozporządzenia.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Celem projektowanej regulacji jest utworzenie w GIOŚ Biura Współpracy Międzynarodowej, Departamentu Administracyjno-Gospodarczego i Zamówień Publicznych oraz Departamentu Budżetowo-Finansowego. W związku z tym przewiduje się zmianę § 4 ust. 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 221) poprzez dodanie Departamentu Administracyjno-Gospodarczego i Zamówień Publicznych oraz Departamentu Budżetowo-Finansowego w miejsce dotychczasowego Departamentu Administracyjno-Finansowego oraz utworzenie Biura Współpracy Międzynarodowej.\nWyodrębnienie komórek organizacyjnych odpowiedzialnych wyłącznie za kwestie budżetowo-finansowe, kwestie zamówień publicznych i administracyjno-gospodarcze oraz organizację, logistykę i koordynację współpracy międzynarodowej (w przypadku zagadnień z zakresu współpracy międzynarodowej realizowanych przez kilka Departamentów GIOŚ) ma na celu połączenie zbliżonych rodzajowo zadań w jednej komórce organizacyjnej.\nAktualnie pracownicy realizujący zadania z zakresu spraw budżetowo-finansowych, zamówień publicznych, gospodarczych i administracyjnych są zatrudnieni w Departamencie Administracyjno-Finansowym, a zajmujący się organizacją, logistyką i koordynacją współpracy międzynarodowej pracują w Biurze Dyrektora Generalnego. Zmiana rozporządzenia umożliwi przeniesienie tych pracowników do wyspecjalizowanych komórek organizacyjnych i pozwoli na zajmowanie się przez te osoby jedynie ww. zagadnieniami, bez obciążania ich innymi zadaniami.\nPowyższy problem można rozwiązać jedynie przez działanie legislacyjne, tj. zmianę obowiązującego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anita Sowińska Podsekretarz Stanu, Joanna Piekutowska Główny Inspektor Ochrony Środowiska ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"III/IV kwartał 2024 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
41
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Po dokonanej analizie stwierdzono, że występuje potrzeba wyodrębnienia komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, dalej jako „GIOŚ”, odpowiedzialnych wyłącznie za realizację zadań z zakresu zagadnień:
1) budżetowo-finansowych;
2) administracyjno-gospodarczych i zamówień publicznych;
3) współpracy międzynarodowej.
Rozwiązanie to powinno w ocenie projektodawcy usprawnić wykonywanie zadań ustawowych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Obecnie zadania dotyczące organizacji, logistyki i koordynacji współpracy międzynarodowej (w przypadku zagadnień z zakresu współpracy międzynarodowej realizowanych przez kilka Departamentów GIOŚ) są realizowane w Biurze
Dyrektora Generalnego. Natomiast Departament Administracyjno-Finansowy zajmuje się zagadnieniami finansowymi, budżetowymi, zamówień publicznych, płacowymi,
administracyjnymi, inwestycji i remontów, kancelarii i archiwum oraz inwentaryzacji mienia. Biorąc pod uwagę charakter i natężenie wykonywanych w GIOŚ zadań oraz Prezydencję
Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej w 2025 roku, wskazane jest wyodrębnienie komórek odpowiedzialnych za kwestie budżetowo-finansowe, kwestie zamówień publicznych, administracyjne i gospodarcze oraz kwestie współpracy międzynarodowej.
Komórki organizacyjne wchodzące w skład GIOŚ są określone w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska. Tym samym zmiany w strukturze GIOŚ wymagają zmiany ww. rozporządzenia.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Celem projektowanej regulacji jest utworzenie w GIOŚ Biura Współpracy Międzynarodowej, Departamentu Administracyjno-Gospodarczego i Zamówień Publicznych oraz Departamentu Budżetowo-Finansowego. W związku z tym przewiduje się zmianę § 4 ust. 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 221) poprzez dodanie Departamentu Administracyjno-Gospodarczego i Zamówień Publicznych oraz Departamentu Budżetowo-Finansowego w miejsce dotychczasowego Departamentu Administracyjno-Finansowego oraz utworzenie Biura Współpracy Międzynarodowej.
Wyodrębnienie komórek organizacyjnych odpowiedzialnych wyłącznie za kwestie budżetowo-finansowe, kwestie zamówień publicznych i administracyjno-gospodarcze oraz organizację, logistykę i koordynację współpracy międzynarodowej (w przypadku zagadnień z zakresu współpracy międzynarodowej realizowanych przez kilka Departamentów GIOŚ) ma na celu połączenie zbliżonych rodzajowo zadań w jednej komórce organizacyjnej.
Aktualnie pracownicy realizujący zadania z zakresu spraw budżetowo-finansowych, zamówień publicznych, gospodarczych i administracyjnych są zatrudnieni w Departamencie Administracyjno-Finansowym, a zajmujący się organizacją, logistyką i koordynacją współpracy międzynarodowej pracują w Biurze Dyrektora Generalnego. Zmiana rozporządzenia umożliwi przeniesienie tych pracowników do wyspecjalizowanych komórek organizacyjnych i pozwoli na zajmowanie się przez te osoby jedynie ww. zagadnieniami, bez obciążania ich innymi zadaniami.
Powyższy problem można rozwiązać jedynie przez działanie legislacyjne, tj. zmianę obowiązującego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Inspektoratowi Ochrony Środowiska.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anita Sowińska Podsekretarz Stanu, Joanna Piekutowska Główny Inspektor Ochrony Środowiska
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
III/IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: