W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Agencji Wywiadu
{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"18","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowane rozporządzenie ma na celu przede wszystkim uwzględnienie dotychczasowych doświadczeń związanych z prowadzonymi postępowaniami kwalifikacyjnymi wobec kandydatów do służby w Agencji Wywiadu, których istotnym elementem jest m.in. ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w tej Agencji. Konieczne jest usprawnienie oraz zwiększenie elastyczności ww. postępowania kwalifikacyjnego w związku ze zmianami, które nastąpiły na rynku pracy. Przygotowanie projektu rozporządzenia było również niezbędne z uwagi na postęp w medycynie oraz wprowadzenie nowego nazewnictwa chorób i kryteriów diagnostycznych uwzględnianych przy ocenie stanu zdrowia osoby podlegającej badaniu lekarskiemu.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Uzasadnione jest dokonanie zmian w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 października 2003 r. w sprawie oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 187, poz. 1824, z późn. zm.). W projekcie proponuje się, aby w skierowaniu kandydata do służby w Agencji Wywiadu do Regionalnej Komisji Lekarskiej organ kierujący zamieszczał propozycję w zakresie przyporządkowania tego kandydata do grupy określonej w wykazie chorób i ułomności oraz kategorii zdolności do służby. Zmiana ta uwzględnia zaproponowany w nowym brzmieniu załącznika nr 6 do rozporządzenia podział na cztery grupy osób podlegających badaniu przez komisje lekarskie podległe Szefowi Agencji Wywiadu, tj. kandydatów do służby w Agencji Wywiadu oraz funkcjonariuszy tej Agencji. Pewien uproszczony i mniej restrykcyjny sposób orzekania o zdrowiu kandydatów do służby w Agencji Wywiadu proponuje się przyjąć wzorem innych służb, w odniesieniu do kandydatów, którzy są funkcjonariuszami Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Straży Marszałkowskiej albo żołnierzami zawodowymi.\nPonadto w projekcie zawarto przepis, zgodnie z którym w przypadku negatywnego wpływu określonych warunków lub właściwości służby na stan zdrowia kandydata uznanego za zdolnego do służby i przyporządkowanego do grupy III, Regionalna Komisja Lekarska będzie obowiązana zamieścić w orzeczeniu informacje o tych warunkach lub właściwościach. Wskazanie w orzeczeniu Regionalnej Komisji Lekarskiej ww. warunków lub właściwości pozwoli uniknąć sytuacji skierowania osoby, której dotyczy to orzeczenie (uznanej za zdolną do służby) do wykonywania zadań służbowych, podczas którego będą występować wspomniane warunki lub właściwości.\nProjekt przewiduje także możliwość wydania osobie skierowanej, na jej wniosek, odpisu protokołu badania lekarskiego. Odpis ten jest bowiem dokumentem bardziej szczegółowym niż orzeczenie Regionalnej Komisji Lekarskiej i zawiera dodatkowe dane medyczne, co może mieć znaczenie, np. na etapie wnoszenia odwołania od orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej do Centralnej Komisji Lekarskiej.\nProjektowane rozporządzenie zawiera także regulację, zgodnie z którą w przypadku stwierdzenia trwałej niezdolności do służby na zajmowanym przez funkcjonariusza stanowisku związanym z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, Regionalna Komisja Lekarska będzie orzekać z urzędu także o zdolności tego funkcjonariusza do służby na stanowiskach niezwiązanych z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych. Pozwoli to na uniknięcie sytuacji powtórnego skierowania do Regionalnej Komisji Lekarskiej funkcjonariusza, \nw stosunku do którego Komisja ta stwierdziła trwałą niezdolność do służby na zajmowanym stanowisku, gdy związane jest ono z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, a zatem wymagania zdrowotne w stosunku do osoby zajmującej to stanowisko są wyższe, niż w przypadku osób zajmujących stanowiska niezwiązane z wykonywaniem tego rodzaju czynności; fakt niezdolności do służby na stanowisku związanym z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych nie oznacza niezdolności do służby na innych stanowiskach w Agencji Wywiadu; przepis ten ma zatem na celu zapewnienie ekonomiki i elastyczności postępowania związanego z orzekaniem o zdolności fizycznej \ni psychicznej do służby w Agencji Wywiadu. W projekcie zawarto ponadto przepisy określające termin wydania orzeczenia przez Regionalną Komisję Lekarską. Długość wskazanego czasu koniecznego do wydania orzeczenia przez ww. Komisję i przewidziana możliwość wydłużenia tego czasu wynika z aktualnych doświadczeń Komisji, w tym związanych z potrzebą przeprowadzania dodatkowych badań i konsultacji specjalistycznych oraz czasem oczekiwania na ich przeprowadzenie, a także wyniki.\nProjekt określa ponadto zasady działania Regionalnej Komisji Lekarskiej, w tym podmiot właściwy w zakresie powoływania członków tej Komisji oraz wyznaczania składu orzekającego tej Komisji, a także tryb orzekania przez tę Komisję. Przyjęte rozwiązania z jednej strony przyczynią się do zwiększenia możliwości orzeczniczych ww. Komisji, z drugiej zaś uwzględniają deficyt lekarzy specjalistów na rynku pracy; z uwagi na określenie liczby członków Regionalnej Komisji Lekarskiej niezbędnej do wydania orzeczenia, doprecyzowano też tryb orzekania przez ww. Komisję.\nW projekcie określono również sposób przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej związanej z procesem orzeczniczym. Projekt określa także, co powinno zawierać odwołanie od orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej, tj. dane osoby wnoszącej odwołanie, wskazanie zaskarżonego orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej, a także własnoręczny podpis osoby skierowanej. \nDodatkowo w projektowanym akcie normatywnym określono zasady działania Centralnej Komisji Lekarskiej, w tym podmiot właściwy w zakresie powoływania członków tej Komisji oraz tryb orzekania przez tę Komisję. Oprócz tego nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 2 do rozporządzenia określającemu wzór karty skierowania kandydata do Regionalnej Komisji Lekarskiej; brzmienie tego załącznika uwzględnia nowy, zaproponowany w nowelizowanym brzmieniu załącznika nr 6 do rozporządzenia, podział kandydatów do służby w Agencji Wywiadu, których zdolność fizyczna i psychiczna do służby jest oceniana w postępowaniu kwalifikacyjnym. Zgodnie z brzmieniem tego załącznika kandydatów do służby w ww. Agencji dzieli się na grupy I-IV.\nJednoczesne nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 6 do rozporządzenia określającemu wykaz chorób i ułomności oraz kategorii zdolności do służby. Dokonanie zmian w ww. załączniku było niezbędne z uwagi na postęp w medycynie, wprowadzenie nowego nazewnictwa chorób i kryteriów diagnostycznych uwzględnianych przy ocenie stanu zdrowia osoby podlegającej badaniu lekarskiemu. Dodatkowo projektowane brzmienie tego załącznika wprowadza nowy podział na cztery grupy kandydatów do służby oraz funkcjonariuszy Agencji Wywiadu, których zdolność fizyczna i psychiczna do służby podlega ocenie przez komisje lekarskie podległe Szefowi Agencji Wywiadu.\nDodatkowo przepisy projektowanego rozporządzenia mają na celu ujednolicenie terminologii używanej w nowelizowanym akcie normatywnym. Dlatego też zastąpiono określenie „kategoria zdrowia” wyrażeniem „kategoria zdolności do służby”.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
18
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowane rozporządzenie ma na celu przede wszystkim uwzględnienie dotychczasowych doświadczeń związanych z prowadzonymi postępowaniami kwalifikacyjnymi wobec kandydatów do służby w Agencji Wywiadu, których istotnym elementem jest m.in. ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w tej Agencji. Konieczne jest usprawnienie oraz zwiększenie elastyczności ww. postępowania kwalifikacyjnego w związku ze zmianami, które nastąpiły na rynku pracy. Przygotowanie projektu rozporządzenia było również niezbędne z uwagi na postęp w medycynie oraz wprowadzenie nowego nazewnictwa chorób i kryteriów diagnostycznych uwzględnianych przy ocenie stanu zdrowia osoby podlegającej badaniu lekarskiemu.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Uzasadnione jest dokonanie zmian w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 października 2003 r. w sprawie oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 187, poz. 1824, z późn. zm.). W projekcie proponuje się, aby w skierowaniu kandydata do służby w Agencji Wywiadu do Regionalnej Komisji Lekarskiej organ kierujący zamieszczał propozycję w zakresie przyporządkowania tego kandydata do grupy określonej w wykazie chorób i ułomności oraz kategorii zdolności do służby. Zmiana ta uwzględnia zaproponowany w nowym brzmieniu załącznika nr 6 do rozporządzenia podział na cztery grupy osób podlegających badaniu przez komisje lekarskie podległe Szefowi Agencji Wywiadu, tj. kandydatów do służby w Agencji Wywiadu oraz funkcjonariuszy tej Agencji. Pewien uproszczony i mniej restrykcyjny sposób orzekania o zdrowiu kandydatów do służby w Agencji Wywiadu proponuje się przyjąć wzorem innych służb, w odniesieniu do kandydatów, którzy są funkcjonariuszami Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej, Straży Marszałkowskiej albo żołnierzami zawodowymi. Ponadto w projekcie zawarto przepis, zgodnie z którym w przypadku negatywnego wpływu określonych warunków lub właściwości służby na stan zdrowia kandydata uznanego za zdolnego do służby i przyporządkowanego do grupy III, Regionalna Komisja Lekarska będzie obowiązana zamieścić w orzeczeniu informacje o tych warunkach lub właściwościach. Wskazanie w orzeczeniu Regionalnej Komisji Lekarskiej ww. warunków lub właściwości pozwoli uniknąć sytuacji skierowania osoby, której dotyczy to orzeczenie (uznanej za zdolną do służby) do wykonywania zadań służbowych, podczas którego będą występować wspomniane warunki lub właściwości. Projekt przewiduje także możliwość wydania osobie skierowanej, na jej wniosek, odpisu protokołu badania lekarskiego. Odpis ten jest bowiem dokumentem bardziej szczegółowym niż orzeczenie Regionalnej Komisji Lekarskiej i zawiera dodatkowe dane medyczne, co może mieć znaczenie, np. na etapie wnoszenia odwołania od orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej do Centralnej Komisji Lekarskiej. Projektowane rozporządzenie zawiera także regulację, zgodnie z którą w przypadku stwierdzenia trwałej niezdolności do służby na zajmowanym przez funkcjonariusza stanowisku związanym z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, Regionalna Komisja Lekarska będzie orzekać z urzędu także o zdolności tego funkcjonariusza do służby na stanowiskach niezwiązanych z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych. Pozwoli to na uniknięcie sytuacji powtórnego skierowania do Regionalnej Komisji Lekarskiej funkcjonariusza, w stosunku do którego Komisja ta stwierdziła trwałą niezdolność do służby na zajmowanym stanowisku, gdy związane jest ono z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, a zatem wymagania zdrowotne w stosunku do osoby zajmującej to stanowisko są wyższe, niż w przypadku osób zajmujących stanowiska niezwiązane z wykonywaniem tego rodzaju czynności; fakt niezdolności do służby na stanowisku związanym z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych nie oznacza niezdolności do służby na innych stanowiskach w Agencji Wywiadu; przepis ten ma zatem na celu zapewnienie ekonomiki i elastyczności postępowania związanego z orzekaniem o zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Agencji Wywiadu. W projekcie zawarto ponadto przepisy określające termin wydania orzeczenia przez Regionalną Komisję Lekarską. Długość wskazanego czasu koniecznego do wydania orzeczenia przez ww. Komisję i przewidziana możliwość wydłużenia tego czasu wynika z aktualnych doświadczeń Komisji, w tym związanych z potrzebą przeprowadzania dodatkowych badań i konsultacji specjalistycznych oraz czasem oczekiwania na ich przeprowadzenie, a także wyniki. Projekt określa ponadto zasady działania Regionalnej Komisji Lekarskiej, w tym podmiot właściwy w zakresie powoływania członków tej Komisji oraz wyznaczania składu orzekającego tej Komisji, a także tryb orzekania przez tę Komisję. Przyjęte rozwiązania z jednej strony przyczynią się do zwiększenia możliwości orzeczniczych ww. Komisji, z drugiej zaś uwzględniają deficyt lekarzy specjalistów na rynku pracy; z uwagi na określenie liczby członków Regionalnej Komisji Lekarskiej niezbędnej do wydania orzeczenia, doprecyzowano też tryb orzekania przez ww. Komisję. W projekcie określono również sposób przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej związanej z procesem orzeczniczym. Projekt określa także, co powinno zawierać odwołanie od orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej, tj. dane osoby wnoszącej odwołanie, wskazanie zaskarżonego orzeczenia Regionalnej Komisji Lekarskiej, a także własnoręczny podpis osoby skierowanej. Dodatkowo w projektowanym akcie normatywnym określono zasady działania Centralnej Komisji Lekarskiej, w tym podmiot właściwy w zakresie powoływania członków tej Komisji oraz tryb orzekania przez tę Komisję. Oprócz tego nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 2 do rozporządzenia określającemu wzór karty skierowania kandydata do Regionalnej Komisji Lekarskiej; brzmienie tego załącznika uwzględnia nowy, zaproponowany w nowelizowanym brzmieniu załącznika nr 6 do rozporządzenia, podział kandydatów do służby w Agencji Wywiadu, których zdolność fizyczna i psychiczna do służby jest oceniana w postępowaniu kwalifikacyjnym. Zgodnie z brzmieniem tego załącznika kandydatów do służby w ww. Agencji dzieli się na grupy I-IV. Jednoczesne nadano nowe brzmienie załącznikowi nr 6 do rozporządzenia określającemu wykaz chorób i ułomności oraz kategorii zdolności do służby. Dokonanie zmian w ww. załączniku było niezbędne z uwagi na postęp w medycynie, wprowadzenie nowego nazewnictwa chorób i kryteriów diagnostycznych uwzględnianych przy ocenie stanu zdrowia osoby podlegającej badaniu lekarskiemu. Dodatkowo projektowane brzmienie tego załącznika wprowadza nowy podział na cztery grupy kandydatów do służby oraz funkcjonariuszy Agencji Wywiadu, których zdolność fizyczna i psychiczna do służby podlega ocenie przez komisje lekarskie podległe Szefowi Agencji Wywiadu. Dodatkowo przepisy projektowanego rozporządzenia mają na celu ujednolicenie terminologii używanej w nowelizowanym akcie normatywnym. Dlatego też zastąpiono określenie „kategoria zdrowia” wyrażeniem „kategoria zdolności do służby”.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania: