W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra – Członka Rady Ministrów Tomasza Siemoniaka – Koordynatora Służb Specjalnych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"46","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Istotą rozporządzenia kompetencyjnego jest wskazanie przez Prezesa Rady Ministrów, które z jego zadań i uprawień będą realizowane przez Ministra – Koordynatora Służb Specjalnych i ewentualnie doszczegółowienie obowiązków realizowanych w ramach tych zadań. Na tym tle należy zwrócić uwagę aktualne brzmienie § 2 pkt 3 rozporządzenia kompetencyjnego, zgodnie z którym do szczegółowego zakresu działania Ministra – Koordynatora Służb Specjalnych należy „opracowywanie programów działalności służb specjalnych w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa, stanowiących podstawę wydawania wytycznych Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240, 347, 1723, 1834 i 1860), i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 81, 1834 i 1860)”. \nW tym kontekście należy wskazać, że przywoływany art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U. z 2024 r. poz. 812 i 1222), dalej: „ustawa o ABW oraz AW”, a także art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184 i 1222), dalej: „ustawa o CBA”, przewidują określanie kierunków działania ABW, AW oraz CBA w drodze wytycznych. Jednocześnie żaden z przepisów obu przywołanych aktów prawnych nie nakłada na Prezesa Rady Ministrów obowiązku poprzedzenia tych wytycznych opracowaniem „programów działalności służb specjalnych w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa”. Rozwiązanie to należy zatem uznać za nadmiarowe, w szczególności, że rozporządzenie kompetencyjne w obecnym brzmieniu przesądza, że podstawą wydawania wytycznych mają być przedmiotowe programy, co nie ma odzwierciedlenia w przepisach ustawy o ABW oraz AW oraz ustawy o CBA. \nPrzedmiotowe programy, zgodnie z obecnym brzmieniem rozporządzenia kompetencyjnego, mają stanowić podstawę wydawania wytycznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1405), dalej: „ustawa o SKW oraz SWW”. W tym zakresie należy podkreślić, że zgodnie z przywołanym przepisem wytyczne określające kierunki działania Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego wydaje Minister Obrony Narodowej. Wytyczne te są jedynie uzgadniane z Ministrem – Koordynatorem Służb Specjalnych. Dlatego też za niespójne z ustawą o SKW oraz SWW należy uznać wskazywanie w rozporządzeniu PRM, że podstawę wydawania wytycznych Ministra Oborny Narodowej mają stanowić programy opracowane przez Ministra Koordynatora Służb Specjalnych.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W związku z faktem, że aktualne brzmienie § 2 pkt 3 rozporządzenia kompetencyjnego nie znajduje odzwierciedlenia w brzmieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, a dodatkowo może budzić uzasadnione wątpliwości, co do zgodności z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, uzasadnione jest uchylenie przedmiotowego przepisu rozporządzenia kompetencyjnego. ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w KPRM","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
46
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Istotą rozporządzenia kompetencyjnego jest wskazanie przez Prezesa Rady Ministrów, które z jego zadań i uprawień będą realizowane przez Ministra – Koordynatora Służb Specjalnych i ewentualnie doszczegółowienie obowiązków realizowanych w ramach tych zadań. Na tym tle należy zwrócić uwagę aktualne brzmienie § 2 pkt 3 rozporządzenia kompetencyjnego, zgodnie z którym do szczegółowego zakresu działania Ministra – Koordynatora Służb Specjalnych należy „opracowywanie programów działalności służb specjalnych w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa, stanowiących podstawę wydawania wytycznych Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240, 347, 1723, 1834 i 1860), i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 81, 1834 i 1860)”.
W tym kontekście należy wskazać, że przywoływany art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U. z 2024 r. poz. 812 i 1222), dalej: „ustawa o ABW oraz AW”, a także art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 184 i 1222), dalej: „ustawa o CBA”, przewidują określanie kierunków działania ABW, AW oraz CBA w drodze wytycznych. Jednocześnie żaden z przepisów obu przywołanych aktów prawnych nie nakłada na Prezesa Rady Ministrów obowiązku poprzedzenia tych wytycznych opracowaniem „programów działalności służb specjalnych w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa”. Rozwiązanie to należy zatem uznać za nadmiarowe, w szczególności, że rozporządzenie kompetencyjne w obecnym brzmieniu przesądza, że podstawą wydawania wytycznych mają być przedmiotowe programy, co nie ma odzwierciedlenia w przepisach ustawy o ABW oraz AW oraz ustawy o CBA.
Przedmiotowe programy, zgodnie z obecnym brzmieniem rozporządzenia kompetencyjnego, mają stanowić podstawę wydawania wytycznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1405), dalej: „ustawa o SKW oraz SWW”. W tym zakresie należy podkreślić, że zgodnie z przywołanym przepisem wytyczne określające kierunki działania Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego wydaje Minister Obrony Narodowej. Wytyczne te są jedynie uzgadniane z Ministrem – Koordynatorem Służb Specjalnych. Dlatego też za niespójne z ustawą o SKW oraz SWW należy uznać wskazywanie w rozporządzeniu PRM, że podstawę wydawania wytycznych Ministra Oborny Narodowej mają stanowić programy opracowane przez Ministra Koordynatora Służb Specjalnych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W związku z faktem, że aktualne brzmienie § 2 pkt 3 rozporządzenia kompetencyjnego nie znajduje odzwierciedlenia w brzmieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, a dodatkowo może budzić uzasadnione wątpliwości, co do zgodności z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, uzasadnione jest uchylenie przedmiotowego przepisu rozporządzenia kompetencyjnego.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Radosław Kujawa Sekretarz Stanu w KPRM
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: