W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"47","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Proponuje się uwzględnić w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego (Dz. U. poz. 886, z późn. zm.) jednostki podległe Ministrowi Edukacji, tj. Centrum Informatyczne Edukacji, zwane dalej „CIE”, oraz Centralną Komisję Egzaminacyjną, co pozwoli na podniesienie maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego osób kierujących CIE i Centralną Komisją Egzaminacyjną. \n\nCIE jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Edukacji, właściwą w zakresie systemów IT Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „MEN”. Przedmiotem działalności CIE jest m.in. administrowanie i rozwijanie centralnej infrastruktury teleinformatycznej MEN, dostarczanie i utrzymywanie usług centralnej infrastruktury teleinformatycznej, na uzgodnionym z MEN poziomie, zarządzanie dostępnością, ciągłością i pojemnością usług infrastruktury teleinformatycznej, zarządzanie bezpieczeństwem centralnej infrastruktury teleinformatycznej we współpracy z komórką organizacyjną MEN właściwą w sprawach bezpieczeństwa i ochrony informacji, monitorowanie centralnej infrastruktury teleinformatycznej MEN, w tym zarządzanie incydentami i problemami. Ponadto, CIE jest kluczową jednostką podległą MEN, która realizuje projekty informatyczne, a wypełniając postanowienia statutowe jest jedną z głównych jednostek wpływających na możliwość sprawnego realizowania zadań związanych z procesami informatyzacji oświaty ze względu na utrzymywanie i rozwój systemów oraz usług infrastrukturalnych centralnych systemów informatycznych z zachowaniem wymaganych, wysokich parametrów ich dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa.\nCIE odpowiada m.in. za budowanie i prowadzenie systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także realizuje projekty informatyczne finansowane ze środków krajowych oraz od 2009 r. współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. W trakcie ich realizacji powstało wiele ogólnopolskich systemów usprawniających pracę pracownikom jednostek oświaty oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Po okresie realizacji projektów systemy te są w dalszym ciągu utrzymywane oraz rozwijane przez CIE. Są to systemy o szczególnym znaczeniu dla państwa, które umożliwiają m.in.: podział części oświatowej subwencji ogólnej, przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, organizację wypoczynku dzieci i młodzieży, przeprowadzenie postępowania w zakresie kierowania i przyjmowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz centralny system orzeczeń dyscyplinarnych. \n\nDo kluczowych systemów informatycznych, które są utrzymywane i stale rozwijane przez CIE należą: \n1.\tSystem Informacji Oświatowej\nSystem Informacji Oświatowej, zwany dalej „SIO”, to elektroniczny centralny zbiór danych oświatowych funkcjonujący od 2005 r. (w obecnej wersji przeglądarkowej od lipca 2017 r.) gromadzący informacje o przedszkolach, szkołach i placówkach funkcjonujących w systemie oświaty, zwanych dalej „jednostkami systemu oświaty”, oraz o uczniach i kadrze pedagogicznej. O złożoności systemu świadczy to, że SIO obsługuje ponad: 80 000 jednostek systemu oświaty, 70 różnych rodzajów jednostek systemu oświaty, a w SIO jest zarejestrowanych ponad: 6 000 000 uczniów i 700 000 nauczycieli. SIO jest jedynym miejscem, za pośrednictwem którego nowe jednostki systemu oświaty mogą otrzymać numer REGON, a także mają możliwość skreślenia danej jednostki systemu oświaty z rejestru REGON.\nSystem powstał w celu uzyskiwania szczegółowych danych oświatowych niezbędnych m.in. do efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych (podziału części oświatowej subwencji ogólnej). SIO, oprócz podstawowych celów, jest wykorzystywany także do realizacji wielu innych, ważnych zadań, np. weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych (w tym 800+), świadczenia wychowawczego, Karty Dużej Rodziny, organizacji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przez okręgowe komisje egzaminacyjne, czy dostępu dla nauczycieli i uczniów do Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, zwanej dalej „ZPE”.\nSIO zapewnia rzetelność, kompletność i jednolitość danych o oświacie, gdyż poprawność wprowadzonych do tego systemu danych o uczniach i nauczycielach potwierdzana jest rejestrem PESEL, a poprawność danych o położeniu szkół i placówek jest zapewniona przez słowniki rejestru TERYT.\n\n2.\tRejestr Szkół i Placówek Oświatowych\nRejestr Szkół i Placówek Oświatowych, zwany dalej „RSPO”, to moduł SIO, który zawiera informacje o wszystkich, aktualnie działających lub zlikwidowanych jednostkach systemu oświaty w Polsce. Znajdujące się w SIO dane jednostek systemu oświaty są publicznie dostępne w formie zaawansowanej wyszukiwarki pod adresem https://rspo.gov.pl. Wyszukiwarka RSPO daje możliwość odnalezienia aktualnych informacji (codziennie jest dokonywana aktualizacja bazy) o jednostkach systemu oświaty, które znajdują się w kręgu zainteresowań użytkownika korzystającego z wyszukiwarki.\n\n3.\tKrajowy System Danych Oświatowych\nKrajowy System Danych Oświatowych, zwany dalej „KSDO”, to rozwiązanie informatyczne integrujące bazy danych systemu oświaty, a także umożliwiające prowadzenie pogłębionej analizy danych gromadzonych w zintegrowanych systemach przez zewnętrzne systemy analityczne. Celem integracji baz danych było uzyskanie interoperacyjności między bazami danych systemu oświaty i zasobami informacyjnymi prowadzonymi przez okręgowe komisje egzaminacyjne. W ramach projektu CIE współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi w zakresie kompleksowej obsługi egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Obecnie dane o uczniach przystępujących do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego wprowadzone do SIO są pobierane z SIO do modułu KSDO przeznaczonego do obsługi wyżej wymienionych egzaminów. Wdrożone produkcyjnie rozwiązanie IT pozwoliło na wyeliminowanie konieczności wielokrotnego wprowadzania tych samych danych w różnych systemach. Obecnie, dzięki wprowadzeniu KSDO każdy zdający egzamin ósmoklasisty czy też egzamin maturalny ma możliwość sprawdzenia swojego wyniku na stronie https://ziu.gov.pl. \n\n4.\tZPE\nCIE odpowiada również za utrzymanie i rozwój ZPE dostępnej pod adresem https://zpe.gov.pl (wcześniej https://epodreczniki.pl). ZPE została uruchomiona w lutym 2019 r. i oferuje nie tylko bezpłatne e-materiały, ale stanowi również kompletne, profesjonalne, przyjazne i bezpieczne narzędzie dla użytkowników, rekomendowane przez MEN do wykorzystania przez jednostki systemu oświaty, w tym przez szkoły w wprowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (nauczaniu zdalnym). Warto nadmienić, że to narzędzie cały czas się rozwija. W odpowiedzi na potrzeby szkół w trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem wirusa SARS-CoV-2, na ZPE zostały udostępnione dodatkowe funkcjonalności, które mają charakter komplementarny − nie wpływają znacząco na przyzwyczajenia użytkowników, a jedynie wzbogacają dotychczasowe funkcje. Treści edukacyjne dostępne na portalu ZPE są całkowicie bezpłatne dla wszystkich i dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze, a ponadto ich treści można wydrukować w wersji PDF. Materiały te ułatwiają kształcenie umiejętności uczniów i w zdobywaniu wiedzy przez nich poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne i materiały multimedialne. ZPE umożliwia tworzenie lekcji interdyscyplinarnych, autorskich, nauczycielskich wersji podręcznika, pracy grupowej, kształcenie indywidualne. ZPE zawiera zasoby w zakresie kształcenia ogólnego (na wszystkich etapach edukacyjnych) i kształcenia zawodowego. Materiały, które są zamieszczane na ZPE, są tworzone z uwzględnieniem standardów dostępności WCAG, dzięki czemu mogą z nich korzystać uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istotnym jest również to, że ZPE korzysta z danych dotyczących jednostek systemu oświaty oraz nauczycieli i uczniów, pochodzących z SIO, a w oparciu o te dane na ZPE została odwzorowana struktura poszczególnych szkół i klas, co znacznie ułatwia korzystanie z ZPT uczniom i nauczycielom.\n\n5.\tSystem Wypoczynek\nSystem Wypoczynek jest dostępny pod adresem https://wypoczynek.men.gov.pl. Każdy organizator kolonii lub obozu dla dzieci i młodzieży ma obowiązek zgłaszania wyjazdu do właściwego, ze względu na siedzibę organizatora, kuratorium oświaty. System Wypoczynek prowadzony przez CIE usprawnia komunikację między organizatorem wypoczynku a kuratorium oświaty. Dodatkowo dzięki dostępowi do bazy zgłoszeń, wizytatorzy mają możliwość kontrolować miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży. Podobne kontrole mogą przeprowadzić także komendy powiatowe (miejskie) Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Jednocześnie Baza Wypoczynku oferuje rodzicom dzieci weryfikację wiarygodności organizatora wypoczynku.\n\n6.\tCentralny Rejestr Orzeczeń Dyscyplinarnych\nCentralny Rejestr Orzeczeń Dyscyplinarnych, zwany dalej „CROD”, został uruchomiony w sierpniu 2016 r. CROD jest prowadzony przez Ministra Edukacji i jest narzędziem wspomagającym dyrektorów jednostek systemu oświaty, w pozyskiwaniu informacji o nieukaraniu karami dyscyplinarnymi osób ubiegających się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Od dnia 1 marca 2017 r. dyrektor jednostki systemu oświaty ustala za pomocą narzędzia informatycznego udostępnionego przez Ministra Edukacji, czy numer PESEL nauczyciela lub osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela znajduje się w CROD. Jeżeli numer ten znajduje się w CROD, bądź nauczyciel lub osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela nie posiada numeru PESEL, dyrektor jednostki systemu oświaty składa wniosek o udzielenie informacji z CROD.\n\n7.\tSystem Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych\nSystem Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych funkcjonuje od 2004 r. System ten został wdrożony w celu wsparcia procesu postępowania w zakresie kierowania i przyjmowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz ich przenoszenia i zwalniania. System Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych ma charakter centralny dla całego kraju i jego głównym zadaniem jest realizacja postanowień sądowych o zastosowaniu (w odniesieniu do nieletnich) środka wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz administrowanie miejscami w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. System ten stanowi narzędzie współpracy między wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację postanowień sądowych.\n\nRosnące wymagania wśród specjalistów z branży IT sprawiają, że konieczne są zmiany w wynagrodzeniach celem zachowania stabilności kadry oraz konkurencyjności na rynku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, że w sektorze IT zapotrzebowanie na pracowników posiadających wysokie kwalifikacje stale rośnie, co bezpośrednio przekłada się na presję w zakresie wzrostu wynagrodzeń. Uwzględnianie ograniczeń prawnych w kształtowaniu warunków wynagradzania wpływa na niekonkurencyjność sektora publicznego względem sektora prywatnego. Specjaliści IT na polskim rynku należą do najtrudniejszych do pozyskania. „Luka” między potrzebami pracodawców a liczbą chętnych do pracy jest bardzo duża, co generuje wysokie oczekiwania płacowe pracowników oraz kadry kierowniczej sektora IT. Należy przy tym dodać, że sektor IT cały czas się rozwija, dlatego zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników stale wzrasta.\n\nObecnie nie jest możliwe oferowanie rynkowych warunków zatrudnienia dla członków kierownictwa CIE, tj. osób, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, z uwagi na ograniczenia wynikające z ww. ustawy. Dotychczas obowiązujące przepisy w niniejszym zakresie spowodowały wystąpienie sytuacji, w której część pracowników CIE może posiadać znacząco wyższe wynagrodzenie niż członkowie kierownictwa CIE. W związku z tym mamy do czynienia z zachwianiem relacji płacowych, nie tylko mając na względzie kwestie podległości służbowej, ale przede wszystkim z uwagi na zakres realizowanych zadań oraz odpowiedzialności członków kierownictwa CIE w odniesieniu do odpowiedzialności poszczególnych pracowników. \nNależy podkreślić, że często z jednej strony kwestia ponoszenia określonej przepisami prawa odpowiedzialności za działanie jednostki – czy to w odniesieniu do całości (w przypadku dyrektora) czy też poszczególnych aspektów funkcjonowania CIE (pozostali członkowie kierownictwa), a z drugiej strony nieadekwatne do tej odpowiedzialności wynagrodzenie za pracę stanowi jedną z podstawowych przeszkód w zachowaniu stabilności zatrudnienia kadry kierowniczej. Tym bardziej, że skala, zakres i złożoność zadań realizowanych przez CIE wymagają od kadry kierowniczej dużego doświadczenia oraz wiedzy, zarówno w zakresie znajomości systemów oświatowych, specyfiki budowania, wdrażania i utrzymywania systemów teleinformatycznych, nowoczesnych metod zarządzania projektami IT, zasad realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich, ale również wysoko rozwiniętych kompetencji menedżerskich pozwalających na sprawne i efektywne realizowanie zadań oraz skuteczne zarządzanie zespołem.\n\nCentralna Komisja Egzaminacyjna, zwana dalej „CKE”, została powołana z dniem 1 stycznia 1999 r. na mocy ustawy z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. poz. 759). CKE jest państwową jednostką budżetową finansowaną z części 30. budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Nadzór nad działalnością CKE sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, natomiast działalnością CKE kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Dyrektor CKE odpowiada za prawidłową realizację zadań CKE określonych w art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, z późn. zm.), w tym m.in. za coroczne przygotowanie i ustalenie materiałów egzaminacyjnych, w szczególności zadań i arkuszy egzaminacyjnych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminów eksternistycznych, zwanych dalej „egzaminami” (praktycznie przeprowadzanych przez cały rok) oraz funkcjonowania w tym zakresie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i nadzorowanych przez nią okręgowych komisji egzaminacyjnych. Zakres obowiązków dyrektora CKE, w tym przede wszystkim jego nadzór nad realizowanymi zadaniami wynikającymi z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, powodują że dotychczasowe wynagrodzenie dyrektora CKE jest nieadekwatne do skali obowiązków i odpowiedzialności za funkcjonowanie systemu egzaminów (tj. egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminów zawodowych i egzaminów eksternistycznych), który jest jednym z najistotniejszych i kluczowych elementów polskiego systemu oświaty.\nWzrost zakresu zadań dyrektora CKE od 2016 r. wynika m.in. z powierzenia CKE nadzoru nad działalnością okręgowych komisji egzaminacyjnych. Zakres tego nadzoru oraz jego formy obejmują m.in. zlecanie przez dyrektora CKE dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych realizacji zadania związanego z drukowaniem i dystrybucją materiałów egzaminacyjnych. Warto nadmienić, że jest osiem okręgowych komisji egzaminacyjnych, których zasięg terytorialny podyktowany jest gęstością sieci szkół oraz gęstością zaludnienia, co przekłada się na liczbę uczniów i słuchaczy w danym regionie. W związku z powyższym dyrektor CKE sprawuje nadzór nad: Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Gdańsku (właściwość terytorialna: województwo pomorskie i kujawsko-pomorskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Jaworznie (właściwość terytorialna: województwo śląskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie (właściwość terytorialna: województwo małopolskie, podkarpackie i lubelskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży (właściwość terytorialna: województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łodzi (właściwość terytorialna: województwo łódzkie i świętokrzyskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Poznaniu (właściwość terytorialna: województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie (właściwość terytorialna: województwo mazowieckie) i Okręgową Komisją Egzaminacyjną we Wrocławiu (właściwość terytorialna: województwo dolnośląskie i opolskie).\nDyrektor CKE odpowiada m.in. za: organizowanie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych w warunkach zapewniających poufność, przygotowywanie (we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi) materiałów szkoleniowych dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów, jak również realizowanie porozumień międzynarodowych i międzyresortowych w zakresie przeprowadzania egzaminów, a także nadzór nad realizowanymi w CKE projektami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz systemami informatycznymi wspomagającymi obsługę egzaminów.\nWśród zadań CKE, za które odpowiada dyrektor CKE, które są wykonywane każdego roku, ale które w ostatnich latach ze względu na sytuację epidemiczną czy wydarzenia na Ukrainie wymagały częstszego wykonania stanowi ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej komunikatu w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów, komunikatu w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których zdający może korzystać na egzaminach, a także listy systemów komputerowych, programów użytkowych oraz języków oprogramowania w przypadku egzaminu maturalnego z informatyki, oraz komunikatu w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminów do potrzeb osób, o których mowa w art. 44zzr, art. 44zzzf i art. 44zzzh ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. np. posiadających np. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się), a także informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminów. Kolejnymi zadaniami CKE, za wykonanie których odpowiada dyrektor CKE, jest analizowanie wyników egzaminów oraz składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania corocznych sprawozdań dotyczących wyników tych egzaminów. Przedstawione w sprawozdaniu analizy i rekomendacje stanowią istotne informacje do wykorzystania przez dyrektorów szkół, organy prowadzące jednostki systemu oświaty oraz nadzór pedagogiczny. \nNależy też wziąć pod uwagę, że w ostatnich latach, zwłaszcza od 2019 r., system egzaminów, podobnie jak cały system oświaty, został poddany próbom wynikającym z ingerencji czynników zewnętrznych. Mianowicie w 2019 r. były to strajki nauczycieli, w latach 2020–2022 sytuacja epidemiczna związana z wirusem SARS-CoV-2, natomiast od 24 lutego 2022 r. zorganizowanie egzaminów także dla obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Zorganizowanie ww. egzaminów (np. egzaminu maturalnego w formule 2015 i 2023) w takich warunkach (np. przygotowanie zespołów egzaminacyjnych, wymagań egzaminacyjnych, harmonogramu egzaminów, egzaminów dla obywateli Ukrainy) wymagało, a w zakresie egzaminów dla obywateli Ukrainy nadal wymaga od dyrektora CKE i nadzorowanego przez niego systemu szczególnego zaangażowania i ponadnormatywnej pracy. CKE jest kluczową jednostką w ramach systemu egzaminów, która realizuje projekty informatyczne umożliwiające sprawne przeprowadzanie egzaminów, szczególnie zawodowych. Dyrektor CKE pełni bezpośredni nadzór nad realizacją tych projektów.\n\n1. System informatyczny utrzymywany przez CKE\nSystemem informatycznym utrzymywanym i stale rozwijanym przez CKE jest System Informatyczny Obsługi Egzaminów Zawodowych (SIOEZ), który został utworzony w ramach projektu pn. „Modernizacja egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe”, prowadzonego przez CKE w latach 2010–2015 i wdrożonego w 2018 r. Za pomocą SIOEZ jest organizowany i przeprowadzany egzamin zawodowy i egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, w tym część pisemna tych egzaminów przy komputerze. \n\n2. Projekty systemowe realizowane przez CKE\nCKE realizuje:\n1)\tprojekt „Rozwijanie egzaminów zawodowych w zakresie weryfikacji kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych”, którego szczegółowym celem jest poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego. Projekt ma także za zadanie podniesienie jakości egzaminów zawodowych organizowanych w ramach systemu oświaty przez opracowanie nowego typu zadań egzaminacyjnych odnoszących się do kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych oraz rozwój systemu informatycznego do przeprowadzania egzaminów zawodowych (SIOEPKZ). Projekt jest realizowany w zakresie trzech obszarów:\na)\topracowanie zadań egzaminacyjnych odnoszących się do kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych;\nb)\topracowanie prototypu modułu informatycznego dla przeprowadzenia egzaminów zawodowych w formule on-line;\nc)\topracowanie studium wykonalności dotyczącego uwzględnienia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w zadaniach egzaminacyjnych.\n2)\tprojekt „Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny dla zdających – obywateli Ukrainy”, którego celem jest przygotowanie, organizacja i przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w 2024 r. i 2025 r. dla obywateli Ukrainy przebywających na terenie Polski. Obecnie zaplanowano działania, które pozwolą na przygotowanie odpowiednich arkuszy egzaminacyjnych na sesje egzaminacyjne do egzaminu ósmoklasistów i egzaminu maturalnego w 2025 r., druk i dystrybucję arkuszy do szkół oraz sprawdzenie i ocenienie w 2025 r. prac zdających obywateli Ukrainy. Działania będą realizowane przez CKE przy udziale 8 okręgowych komisji egzaminacyjnych. CKE będzie realizowała zadania związane z przygotowaniem arkuszy, koordynowaniem prac związanych z przygotowaniem arkuszy, tłumaczeniem materiałów egzaminacyjnych oraz drukiem, konfekcjonowaniem i dystrybucją arkuszy egzaminacyjnych do szkół, w których będą odbywać się egzaminy. Natomiast zadaniem okręgowych komisji egzaminacyjnych będzie zapewnienie, w sesjach egzaminacyjnych w 2025 r., odpowiedniej liczby egzaminatorów i przewodniczących zespołów egzaminatorów oraz sprawdzenie i ocena prac zdających, a także przygotowanie i wydanie zaświadczeń i świadectw.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane zmiany mają na celu przeciwdziałanie sytuacji, w której osoby pełniące w CIE funkcje zarządcze, łączące się z koniecznością sprawowania nadzoru i ponoszenia odpowiedzialności za realizację zadań przez podległych pracowników, są wynagradzane niżej, aniżeli podlegli pracownicy zatrudnieni na korzystniejszych warunkach finansowych. Szczególna rola oraz istotne znaczenie CIE w procesie informatyzacji oświaty uzasadniają stworzenie formalnych możliwości do podniesienia maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego dla członków kierownictwa CIE o 50%, co uczyni je bardziej adekwatnym w stosunku do wykonywanych zadań i ponoszonej przez nich odpowiedzialności. \nPonadto projektowane zmiany mają na celu podniesienie maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego również kierownictwu CKE. Szczególna rola oraz istotne znaczenie CKE w systemie oświaty uzasadniają stworzenie formalnych możliwości do podniesienia maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego dla członków kierownictwa CKE o 50%, co uczyni je bardziej adekwatnym w stosunku do wykonywanych zadań i ponoszonej przez nich odpowiedzialności. \nW związku z powyższym, projekt rozporządzenia przewiduje zmianę w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego – polegającą na uwzględnieniu CIE i CKE w wykazie podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Barbara Nowacka Minister Edukacji ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"IV kwartał 2024 r. ","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
47
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Proponuje się uwzględnić w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego (Dz. U. poz. 886, z późn. zm.) jednostki podległe Ministrowi Edukacji, tj. Centrum Informatyczne Edukacji, zwane dalej „CIE”, oraz Centralną Komisję Egzaminacyjną, co pozwoli na podniesienie maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego osób kierujących CIE i Centralną Komisją Egzaminacyjną.

CIE jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Edukacji, właściwą w zakresie systemów IT Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „MEN”. Przedmiotem działalności CIE jest m.in. administrowanie i rozwijanie centralnej infrastruktury teleinformatycznej MEN, dostarczanie i utrzymywanie usług centralnej infrastruktury teleinformatycznej, na uzgodnionym z MEN poziomie, zarządzanie dostępnością, ciągłością i pojemnością usług infrastruktury teleinformatycznej, zarządzanie bezpieczeństwem centralnej infrastruktury teleinformatycznej we współpracy z komórką organizacyjną MEN właściwą w sprawach bezpieczeństwa i ochrony informacji, monitorowanie centralnej infrastruktury teleinformatycznej MEN, w tym zarządzanie incydentami i problemami. Ponadto, CIE jest kluczową jednostką podległą MEN, która realizuje projekty informatyczne, a wypełniając postanowienia statutowe jest jedną z głównych jednostek wpływających na możliwość sprawnego realizowania zadań związanych z procesami informatyzacji oświaty ze względu na utrzymywanie i rozwój systemów oraz usług infrastrukturalnych centralnych systemów informatycznych z zachowaniem wymaganych, wysokich parametrów ich dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa.
CIE odpowiada m.in. za budowanie i prowadzenie systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym, a także realizuje projekty informatyczne finansowane ze środków krajowych oraz od 2009 r. współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. W trakcie ich realizacji powstało wiele ogólnopolskich systemów usprawniających pracę pracownikom jednostek oświaty oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Po okresie realizacji projektów systemy te są w dalszym ciągu utrzymywane oraz rozwijane przez CIE. Są to systemy o szczególnym znaczeniu dla państwa, które umożliwiają m.in.: podział części oświatowej subwencji ogólnej, przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, organizację wypoczynku dzieci i młodzieży, przeprowadzenie postępowania w zakresie kierowania i przyjmowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz centralny system orzeczeń dyscyplinarnych.

Do kluczowych systemów informatycznych, które są utrzymywane i stale rozwijane przez CIE należą:
1. System Informacji Oświatowej
System Informacji Oświatowej, zwany dalej „SIO”, to elektroniczny centralny zbiór danych oświatowych funkcjonujący od 2005 r. (w obecnej wersji przeglądarkowej od lipca 2017 r.) gromadzący informacje o przedszkolach, szkołach i placówkach funkcjonujących w systemie oświaty, zwanych dalej „jednostkami systemu oświaty”, oraz o uczniach i kadrze pedagogicznej. O złożoności systemu świadczy to, że SIO obsługuje ponad: 80 000 jednostek systemu oświaty, 70 różnych rodzajów jednostek systemu oświaty, a w SIO jest zarejestrowanych ponad: 6 000 000 uczniów i 700 000 nauczycieli. SIO jest jedynym miejscem, za pośrednictwem którego nowe jednostki systemu oświaty mogą otrzymać numer REGON, a także mają możliwość skreślenia danej jednostki systemu oświaty z rejestru REGON.
System powstał w celu uzyskiwania szczegółowych danych oświatowych niezbędnych m.in. do efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych (podziału części oświatowej subwencji ogólnej). SIO, oprócz podstawowych celów, jest wykorzystywany także do realizacji wielu innych, ważnych zadań, np. weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych (w tym 800+), świadczenia wychowawczego, Karty Dużej Rodziny, organizacji egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przez okręgowe komisje egzaminacyjne, czy dostępu dla nauczycieli i uczniów do Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, zwanej dalej „ZPE”.
SIO zapewnia rzetelność, kompletność i jednolitość danych o oświacie, gdyż poprawność wprowadzonych do tego systemu danych o uczniach i nauczycielach potwierdzana jest rejestrem PESEL, a poprawność danych o położeniu szkół i placówek jest zapewniona przez słowniki rejestru TERYT.

2. Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych
Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych, zwany dalej „RSPO”, to moduł SIO, który zawiera informacje o wszystkich, aktualnie działających lub zlikwidowanych jednostkach systemu oświaty w Polsce. Znajdujące się w SIO dane jednostek systemu oświaty są publicznie dostępne w formie zaawansowanej wyszukiwarki pod adresem https://rspo.gov.pl. Wyszukiwarka RSPO daje możliwość odnalezienia aktualnych informacji (codziennie jest dokonywana aktualizacja bazy) o jednostkach systemu oświaty, które znajdują się w kręgu zainteresowań użytkownika korzystającego z wyszukiwarki.

3. Krajowy System Danych Oświatowych
Krajowy System Danych Oświatowych, zwany dalej „KSDO”, to rozwiązanie informatyczne integrujące bazy danych systemu oświaty, a także umożliwiające prowadzenie pogłębionej analizy danych gromadzonych w zintegrowanych systemach przez zewnętrzne systemy analityczne. Celem integracji baz danych było uzyskanie interoperacyjności między bazami danych systemu oświaty i zasobami informacyjnymi prowadzonymi przez okręgowe komisje egzaminacyjne. W ramach projektu CIE współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi w zakresie kompleksowej obsługi egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Obecnie dane o uczniach przystępujących do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego wprowadzone do SIO są pobierane z SIO do modułu KSDO przeznaczonego do obsługi wyżej wymienionych egzaminów. Wdrożone produkcyjnie rozwiązanie IT pozwoliło na wyeliminowanie konieczności wielokrotnego wprowadzania tych samych danych w różnych systemach. Obecnie, dzięki wprowadzeniu KSDO każdy zdający egzamin ósmoklasisty czy też egzamin maturalny ma możliwość sprawdzenia swojego wyniku na stronie https://ziu.gov.pl.

4. ZPE
CIE odpowiada również za utrzymanie i rozwój ZPE dostępnej pod adresem https://zpe.gov.pl (wcześniej https://epodreczniki.pl). ZPE została uruchomiona w lutym 2019 r. i oferuje nie tylko bezpłatne e-materiały, ale stanowi również kompletne, profesjonalne, przyjazne i bezpieczne narzędzie dla użytkowników, rekomendowane przez MEN do wykorzystania przez jednostki systemu oświaty, w tym przez szkoły w wprowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (nauczaniu zdalnym). Warto nadmienić, że to narzędzie cały czas się rozwija. W odpowiedzi na potrzeby szkół w trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem wirusa SARS-CoV-2, na ZPE zostały udostępnione dodatkowe funkcjonalności, które mają charakter komplementarny − nie wpływają znacząco na przyzwyczajenia użytkowników, a jedynie wzbogacają dotychczasowe funkcje. Treści edukacyjne dostępne na portalu ZPE są całkowicie bezpłatne dla wszystkich i dostępne z dowolnego miejsca o dowolnej porze, a ponadto ich treści można wydrukować w wersji PDF. Materiały te ułatwiają kształcenie umiejętności uczniów i w zdobywaniu wiedzy przez nich poprzez różnorodne formy aktywności i przekazu, ćwiczenia interaktywne i materiały multimedialne. ZPE umożliwia tworzenie lekcji interdyscyplinarnych, autorskich, nauczycielskich wersji podręcznika, pracy grupowej, kształcenie indywidualne. ZPE zawiera zasoby w zakresie kształcenia ogólnego (na wszystkich etapach edukacyjnych) i kształcenia zawodowego. Materiały, które są zamieszczane na ZPE, są tworzone z uwzględnieniem standardów dostępności WCAG, dzięki czemu mogą z nich korzystać uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istotnym jest również to, że ZPE korzysta z danych dotyczących jednostek systemu oświaty oraz nauczycieli i uczniów, pochodzących z SIO, a w oparciu o te dane na ZPE została odwzorowana struktura poszczególnych szkół i klas, co znacznie ułatwia korzystanie z ZPT uczniom i nauczycielom.

5. System Wypoczynek
System Wypoczynek jest dostępny pod adresem https://wypoczynek.men.gov.pl. Każdy organizator kolonii lub obozu dla dzieci i młodzieży ma obowiązek zgłaszania wyjazdu do właściwego, ze względu na siedzibę organizatora, kuratorium oświaty. System Wypoczynek prowadzony przez CIE usprawnia komunikację między organizatorem wypoczynku a kuratorium oświaty. Dodatkowo dzięki dostępowi do bazy zgłoszeń, wizytatorzy mają możliwość kontrolować miejsca wypoczynku dzieci i młodzieży. Podobne kontrole mogą przeprowadzić także komendy powiatowe (miejskie) Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Jednocześnie Baza Wypoczynku oferuje rodzicom dzieci weryfikację wiarygodności organizatora wypoczynku.

6. Centralny Rejestr Orzeczeń Dyscyplinarnych
Centralny Rejestr Orzeczeń Dyscyplinarnych, zwany dalej „CROD”, został uruchomiony w sierpniu 2016 r. CROD jest prowadzony przez Ministra Edukacji i jest narzędziem wspomagającym dyrektorów jednostek systemu oświaty, w pozyskiwaniu informacji o nieukaraniu karami dyscyplinarnymi osób ubiegających się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela. Od dnia 1 marca 2017 r. dyrektor jednostki systemu oświaty ustala za pomocą narzędzia informatycznego udostępnionego przez Ministra Edukacji, czy numer PESEL nauczyciela lub osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela znajduje się w CROD. Jeżeli numer ten znajduje się w CROD, bądź nauczyciel lub osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela nie posiada numeru PESEL, dyrektor jednostki systemu oświaty składa wniosek o udzielenie informacji z CROD.

7. System Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych
System Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych funkcjonuje od 2004 r. System ten został wdrożony w celu wsparcia procesu postępowania w zakresie kierowania i przyjmowania nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz ich przenoszenia i zwalniania. System Kierowania Nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych ma charakter centralny dla całego kraju i jego głównym zadaniem jest realizacja postanowień sądowych o zastosowaniu (w odniesieniu do nieletnich) środka wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz administrowanie miejscami w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. System ten stanowi narzędzie współpracy między wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację postanowień sądowych.

Rosnące wymagania wśród specjalistów z branży IT sprawiają, że konieczne są zmiany w wynagrodzeniach celem zachowania stabilności kadry oraz konkurencyjności na rynku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, że w sektorze IT zapotrzebowanie na pracowników posiadających wysokie kwalifikacje stale rośnie, co bezpośrednio przekłada się na presję w zakresie wzrostu wynagrodzeń. Uwzględnianie ograniczeń prawnych w kształtowaniu warunków wynagradzania wpływa na niekonkurencyjność sektora publicznego względem sektora prywatnego. Specjaliści IT na polskim rynku należą do najtrudniejszych do pozyskania. „Luka” między potrzebami pracodawców a liczbą chętnych do pracy jest bardzo duża, co generuje wysokie oczekiwania płacowe pracowników oraz kadry kierowniczej sektora IT. Należy przy tym dodać, że sektor IT cały czas się rozwija, dlatego zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników stale wzrasta.

Obecnie nie jest możliwe oferowanie rynkowych warunków zatrudnienia dla członków kierownictwa CIE, tj. osób, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, z uwagi na ograniczenia wynikające z ww. ustawy. Dotychczas obowiązujące przepisy w niniejszym zakresie spowodowały wystąpienie sytuacji, w której część pracowników CIE może posiadać znacząco wyższe wynagrodzenie niż członkowie kierownictwa CIE. W związku z tym mamy do czynienia z zachwianiem relacji płacowych, nie tylko mając na względzie kwestie podległości służbowej, ale przede wszystkim z uwagi na zakres realizowanych zadań oraz odpowiedzialności członków kierownictwa CIE w odniesieniu do odpowiedzialności poszczególnych pracowników.
Należy podkreślić, że często z jednej strony kwestia ponoszenia określonej przepisami prawa odpowiedzialności za działanie jednostki – czy to w odniesieniu do całości (w przypadku dyrektora) czy też poszczególnych aspektów funkcjonowania CIE (pozostali członkowie kierownictwa), a z drugiej strony nieadekwatne do tej odpowiedzialności wynagrodzenie za pracę stanowi jedną z podstawowych przeszkód w zachowaniu stabilności zatrudnienia kadry kierowniczej. Tym bardziej, że skala, zakres i złożoność zadań realizowanych przez CIE wymagają od kadry kierowniczej dużego doświadczenia oraz wiedzy, zarówno w zakresie znajomości systemów oświatowych, specyfiki budowania, wdrażania i utrzymywania systemów teleinformatycznych, nowoczesnych metod zarządzania projektami IT, zasad realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich, ale również wysoko rozwiniętych kompetencji menedżerskich pozwalających na sprawne i efektywne realizowanie zadań oraz skuteczne zarządzanie zespołem.

Centralna Komisja Egzaminacyjna, zwana dalej „CKE”, została powołana z dniem 1 stycznia 1999 r. na mocy ustawy z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. poz. 759). CKE jest państwową jednostką budżetową finansowaną z części 30. budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Nadzór nad działalnością CKE sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, natomiast działalnością CKE kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Dyrektor CKE odpowiada za prawidłową realizację zadań CKE określonych w art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, z późn. zm.), w tym m.in. za coroczne przygotowanie i ustalenie materiałów egzaminacyjnych, w szczególności zadań i arkuszy egzaminacyjnych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminów eksternistycznych, zwanych dalej „egzaminami” (praktycznie przeprowadzanych przez cały rok) oraz funkcjonowania w tym zakresie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i nadzorowanych przez nią okręgowych komisji egzaminacyjnych. Zakres obowiązków dyrektora CKE, w tym przede wszystkim jego nadzór nad realizowanymi zadaniami wynikającymi z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, powodują że dotychczasowe wynagrodzenie dyrektora CKE jest nieadekwatne do skali obowiązków i odpowiedzialności za funkcjonowanie systemu egzaminów (tj. egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminów zawodowych i egzaminów eksternistycznych), który jest jednym z najistotniejszych i kluczowych elementów polskiego systemu oświaty.
Wzrost zakresu zadań dyrektora CKE od 2016 r. wynika m.in. z powierzenia CKE nadzoru nad działalnością okręgowych komisji egzaminacyjnych. Zakres tego nadzoru oraz jego formy obejmują m.in. zlecanie przez dyrektora CKE dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych realizacji zadania związanego z drukowaniem i dystrybucją materiałów egzaminacyjnych. Warto nadmienić, że jest osiem okręgowych komisji egzaminacyjnych, których zasięg terytorialny podyktowany jest gęstością sieci szkół oraz gęstością zaludnienia, co przekłada się na liczbę uczniów i słuchaczy w danym regionie. W związku z powyższym dyrektor CKE sprawuje nadzór nad: Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Gdańsku (właściwość terytorialna: województwo pomorskie i kujawsko-pomorskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Jaworznie (właściwość terytorialna: województwo śląskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie (właściwość terytorialna: województwo małopolskie, podkarpackie i lubelskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży (właściwość terytorialna: województwo podlaskie i warmińsko-mazurskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łodzi (właściwość terytorialna: województwo łódzkie i świętokrzyskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Poznaniu (właściwość terytorialna: województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie i lubuskie), Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie (właściwość terytorialna: województwo mazowieckie) i Okręgową Komisją Egzaminacyjną we Wrocławiu (właściwość terytorialna: województwo dolnośląskie i opolskie).
Dyrektor CKE odpowiada m.in. za: organizowanie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych w warunkach zapewniających poufność, przygotowywanie (we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi) materiałów szkoleniowych dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów, jak również realizowanie porozumień międzynarodowych i międzyresortowych w zakresie przeprowadzania egzaminów, a także nadzór nad realizowanymi w CKE projektami współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz systemami informatycznymi wspomagającymi obsługę egzaminów.
Wśród zadań CKE, za które odpowiada dyrektor CKE, które są wykonywane każdego roku, ale które w ostatnich latach ze względu na sytuację epidemiczną czy wydarzenia na Ukrainie wymagały częstszego wykonania stanowi ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej komunikatu w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów, komunikatu w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których zdający może korzystać na egzaminach, a także listy systemów komputerowych, programów użytkowych oraz języków oprogramowania w przypadku egzaminu maturalnego z informatyki, oraz komunikatu w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminów do potrzeb osób, o których mowa w art. 44zzr, art. 44zzzf i art. 44zzzh ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. np. posiadających np. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się), a także informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminów. Kolejnymi zadaniami CKE, za wykonanie których odpowiada dyrektor CKE, jest analizowanie wyników egzaminów oraz składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania corocznych sprawozdań dotyczących wyników tych egzaminów. Przedstawione w sprawozdaniu analizy i rekomendacje stanowią istotne informacje do wykorzystania przez dyrektorów szkół, organy prowadzące jednostki systemu oświaty oraz nadzór pedagogiczny.
Należy też wziąć pod uwagę, że w ostatnich latach, zwłaszcza od 2019 r., system egzaminów, podobnie jak cały system oświaty, został poddany próbom wynikającym z ingerencji czynników zewnętrznych. Mianowicie w 2019 r. były to strajki nauczycieli, w latach 2020–2022 sytuacja epidemiczna związana z wirusem SARS-CoV-2, natomiast od 24 lutego 2022 r. zorganizowanie egzaminów także dla obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Zorganizowanie ww. egzaminów (np. egzaminu maturalnego w formule 2015 i 2023) w takich warunkach (np. przygotowanie zespołów egzaminacyjnych, wymagań egzaminacyjnych, harmonogramu egzaminów, egzaminów dla obywateli Ukrainy) wymagało, a w zakresie egzaminów dla obywateli Ukrainy nadal wymaga od dyrektora CKE i nadzorowanego przez niego systemu szczególnego zaangażowania i ponadnormatywnej pracy. CKE jest kluczową jednostką w ramach systemu egzaminów, która realizuje projekty informatyczne umożliwiające sprawne przeprowadzanie egzaminów, szczególnie zawodowych. Dyrektor CKE pełni bezpośredni nadzór nad realizacją tych projektów.

1. System informatyczny utrzymywany przez CKE
Systemem informatycznym utrzymywanym i stale rozwijanym przez CKE jest System Informatyczny Obsługi Egzaminów Zawodowych (SIOEZ), który został utworzony w ramach projektu pn. „Modernizacja egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe”, prowadzonego przez CKE w latach 2010–2015 i wdrożonego w 2018 r. Za pomocą SIOEZ jest organizowany i przeprowadzany egzamin zawodowy i egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, w tym część pisemna tych egzaminów przy komputerze.

2. Projekty systemowe realizowane przez CKE
CKE realizuje:
1) projekt „Rozwijanie egzaminów zawodowych w zakresie weryfikacji kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych”, którego szczegółowym celem jest poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego. Projekt ma także za zadanie podniesienie jakości egzaminów zawodowych organizowanych w ramach systemu oświaty przez opracowanie nowego typu zadań egzaminacyjnych odnoszących się do kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych oraz rozwój systemu informatycznego do przeprowadzania egzaminów zawodowych (SIOEPKZ). Projekt jest realizowany w zakresie trzech obszarów:
a) opracowanie zadań egzaminacyjnych odnoszących się do kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji cyfrowych;
b) opracowanie prototypu modułu informatycznego dla przeprowadzenia egzaminów zawodowych w formule on-line;
c) opracowanie studium wykonalności dotyczącego uwzględnienia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w zadaniach egzaminacyjnych.
2) projekt „Egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny dla zdających – obywateli Ukrainy”, którego celem jest przygotowanie, organizacja i przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w 2024 r. i 2025 r. dla obywateli Ukrainy przebywających na terenie Polski. Obecnie zaplanowano działania, które pozwolą na przygotowanie odpowiednich arkuszy egzaminacyjnych na sesje egzaminacyjne do egzaminu ósmoklasistów i egzaminu maturalnego w 2025 r., druk i dystrybucję arkuszy do szkół oraz sprawdzenie i ocenienie w 2025 r. prac zdających obywateli Ukrainy. Działania będą realizowane przez CKE przy udziale 8 okręgowych komisji egzaminacyjnych. CKE będzie realizowała zadania związane z przygotowaniem arkuszy, koordynowaniem prac związanych z przygotowaniem arkuszy, tłumaczeniem materiałów egzaminacyjnych oraz drukiem, konfekcjonowaniem i dystrybucją arkuszy egzaminacyjnych do szkół, w których będą odbywać się egzaminy. Natomiast zadaniem okręgowych komisji egzaminacyjnych będzie zapewnienie, w sesjach egzaminacyjnych w 2025 r., odpowiedniej liczby egzaminatorów i przewodniczących zespołów egzaminatorów oraz sprawdzenie i ocena prac zdających, a także przygotowanie i wydanie zaświadczeń i świadectw.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane zmiany mają na celu przeciwdziałanie sytuacji, w której osoby pełniące w CIE funkcje zarządcze, łączące się z koniecznością sprawowania nadzoru i ponoszenia odpowiedzialności za realizację zadań przez podległych pracowników, są wynagradzane niżej, aniżeli podlegli pracownicy zatrudnieni na korzystniejszych warunkach finansowych. Szczególna rola oraz istotne znaczenie CIE w procesie informatyzacji oświaty uzasadniają stworzenie formalnych możliwości do podniesienia maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego dla członków kierownictwa CIE o 50%, co uczyni je bardziej adekwatnym w stosunku do wykonywanych zadań i ponoszonej przez nich odpowiedzialności.
Ponadto projektowane zmiany mają na celu podniesienie maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego również kierownictwu CKE. Szczególna rola oraz istotne znaczenie CKE w systemie oświaty uzasadniają stworzenie formalnych możliwości do podniesienia maksymalnej kwoty wynagrodzenia miesięcznego dla członków kierownictwa CKE o 50%, co uczyni je bardziej adekwatnym w stosunku do wykonywanych zadań i ponoszonej przez nich odpowiedzialności.
W związku z powyższym, projekt rozporządzenia przewiduje zmianę w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2018 r. w sprawie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego – polegającą na uwzględnieniu CIE i CKE w wykazie podmiotów o szczególnym znaczeniu dla państwa, w których może być podniesiona maksymalna kwota wynagrodzenia miesięcznego.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Barbara Nowacka Minister Edukacji
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: