W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w poszczególnych następujących po sobie latach kalendarzowych 2022–2027
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD569","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt rozporządzenia jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 184h ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, z późn. zm.), które zostało wprowadzone ustawą z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1873).\nNa tej podstawie Rada Ministrów ma obowiązek określenia maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w poszczególnych następujących po sobie latach kalendarzowych 2022–2027 przez wytwórców określonych w art. 72 ust. 1 ustawy OZE.\nPrzedmiotowy projekt jest zatem niezbędny do ogłoszenia i przeprowadzenia aukcji na sprzedaż energii wytworzonej w instalacjach OZE w sześcioletniej perspektywie długoterminowej i spełnienia wymogów wspólnotowych, wynikających z art. 6 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa RED II).\nProjekt niniejszego rozporządzenia realizuje jednocześnie Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w zakresie kamienia milowego - publikacja rozporządzenia określającego minimalną ilość energii elektrycznej oraz jej minimalną wartość, która będzie dostępna w drodze konkurencyjnych aukcji OZE na lata 2022-2027.\nW opinii Ministerstwa Klimatu i Środowiska działania podjęte w zakresie przedmiotowego projektu zapewniają poprawną i terminową realizację ww. kamienia milowego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Wydanie niniejszego rozporządzenia umożliwia przeprowadzenie aukcji OZE w latach 2022-2027, tworząc długoterminowy harmonogram udzielania wsparcia wytwórcom OZE w ramach mechanizmu aukcyjnego, dzięki czemu kontynuowany będzie trend wzrostowy rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii.\nWskazane w rozporządzeniu, możliwe do zakontraktowania maksymalne ilości i wartości energii nie będą mogły zostać zmniejszone, lecz jednocześnie będą mogły ulec zwiększeniu za sprawą aktualizacji, uwzględniających zmieniające się uwarunkowania rynkowe. Dotychczas wskaźniki te były publikowane corocznie, co mogło wzbudzać niepewność po stronie inwestorów. Przyjęte rozwiązanie stanowić będzie natomiast niezwykle istotną informację rynkową co do dalszego kierunku rozwoju wielkoskalowej energetyki odnawialnej w Polsce. Ustalenie długoterminowego harmonogramu wsparcia jest niezbędne z punktu widzenia inwestorów planujących w najbliższych latach partycypację w systemie aukcyjnym, gdyż w przypadku braku powodzenia, ukazuje on możliwość ewentualnej realizacji projektów w kolejnych latach kalendarzowych, tworząc bezpieczną perspektywę inwestycyjną. Przedmiotowa informacja stymuluje także rozwój kolejnych projektów, które z uwagi na stopień zaawansowania, nie będą mogły wziąć udziału w aukcji OZE w 2022 r.\nUwzględnienie w rozporządzeniu maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z OZE, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach 2022-2027 umożliwi powstanie i funkcjonowanie nowych instalacji OZE, przyczyniając się do wypełnienia zobowiązań wspólnotowych, określonych na rok 2030 oraz własnych celów w zakresie energetyki odnawialnej. Jednocześnie kontynuacja aukcyjnego mechanizmu wsparcia może powodować obciążenie odbiorców końcowych energii tzw. opłatą OZE, z której finansowane jest jego funkcjonowanie. Stawka opłaty OZE wyznaczona przez Prezesa URE na rok 2022 wynosi 0,90 zł za MWh. \nNależy jednak podkreślić, że w przypadku wysokich cen energii większość wytwórców OZE będzie przekazywała część środków finansowych do operatora rozliczeń energii odnawialnej - zgodnie z obowiązującym mechanizmem dwustronnych kontraktów różnicowych.\nEwaluacja efektów projektu będzie dokonywana na bieżąco. Wskazane maksymalne ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które będą mogły zostać sprzedane w drodze aukcji w latach 2022-2027, będą corocznie weryfikowane i ewentualnie zmieniane w zależności od potrzeb i uwarunkowań rynkowych. Zaproponowane pierwotnie wolumeny nie będą mogły jednak ulec obniżeniu. \nWażnym elementem będzie analiza rozstrzygnięć aukcji przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym, która będzie miała istotny wpływ na zaprojektowanie odpowiednich wartości na lata kolejne. \nZ uwagi na ograniczony charakter regulacji nie rekomenduje się wskazywania konkretnych mierników do ewaluacji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Ireneusz Zyska Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 września 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD569
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt rozporządzenia jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 184h ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, z późn. zm.), które zostało wprowadzone ustawą z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1873). Na tej podstawie Rada Ministrów ma obowiązek określenia maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w poszczególnych następujących po sobie latach kalendarzowych 2022–2027 przez wytwórców określonych w art. 72 ust. 1 ustawy OZE. Przedmiotowy projekt jest zatem niezbędny do ogłoszenia i przeprowadzenia aukcji na sprzedaż energii wytworzonej w instalacjach OZE w sześcioletniej perspektywie długoterminowej i spełnienia wymogów wspólnotowych, wynikających z art. 6 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa RED II). Projekt niniejszego rozporządzenia realizuje jednocześnie Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w zakresie kamienia milowego - publikacja rozporządzenia określającego minimalną ilość energii elektrycznej oraz jej minimalną wartość, która będzie dostępna w drodze konkurencyjnych aukcji OZE na lata 2022-2027. W opinii Ministerstwa Klimatu i Środowiska działania podjęte w zakresie przedmiotowego projektu zapewniają poprawną i terminową realizację ww. kamienia milowego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Wydanie niniejszego rozporządzenia umożliwia przeprowadzenie aukcji OZE w latach 2022-2027, tworząc długoterminowy harmonogram udzielania wsparcia wytwórcom OZE w ramach mechanizmu aukcyjnego, dzięki czemu kontynuowany będzie trend wzrostowy rozwoju wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Wskazane w rozporządzeniu, możliwe do zakontraktowania maksymalne ilości i wartości energii nie będą mogły zostać zmniejszone, lecz jednocześnie będą mogły ulec zwiększeniu za sprawą aktualizacji, uwzględniających zmieniające się uwarunkowania rynkowe. Dotychczas wskaźniki te były publikowane corocznie, co mogło wzbudzać niepewność po stronie inwestorów. Przyjęte rozwiązanie stanowić będzie natomiast niezwykle istotną informację rynkową co do dalszego kierunku rozwoju wielkoskalowej energetyki odnawialnej w Polsce. Ustalenie długoterminowego harmonogramu wsparcia jest niezbędne z punktu widzenia inwestorów planujących w najbliższych latach partycypację w systemie aukcyjnym, gdyż w przypadku braku powodzenia, ukazuje on możliwość ewentualnej realizacji projektów w kolejnych latach kalendarzowych, tworząc bezpieczną perspektywę inwestycyjną. Przedmiotowa informacja stymuluje także rozwój kolejnych projektów, które z uwagi na stopień zaawansowania, nie będą mogły wziąć udziału w aukcji OZE w 2022 r. Uwzględnienie w rozporządzeniu maksymalnych ilości i wartości energii elektrycznej z OZE, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach 2022-2027 umożliwi powstanie i funkcjonowanie nowych instalacji OZE, przyczyniając się do wypełnienia zobowiązań wspólnotowych, określonych na rok 2030 oraz własnych celów w zakresie energetyki odnawialnej. Jednocześnie kontynuacja aukcyjnego mechanizmu wsparcia może powodować obciążenie odbiorców końcowych energii tzw. opłatą OZE, z której finansowane jest jego funkcjonowanie. Stawka opłaty OZE wyznaczona przez Prezesa URE na rok 2022 wynosi 0,90 zł za MWh. Należy jednak podkreślić, że w przypadku wysokich cen energii większość wytwórców OZE będzie przekazywała część środków finansowych do operatora rozliczeń energii odnawialnej - zgodnie z obowiązującym mechanizmem dwustronnych kontraktów różnicowych. Ewaluacja efektów projektu będzie dokonywana na bieżąco. Wskazane maksymalne ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które będą mogły zostać sprzedane w drodze aukcji w latach 2022-2027, będą corocznie weryfikowane i ewentualnie zmieniane w zależności od potrzeb i uwarunkowań rynkowych. Zaproponowane pierwotnie wolumeny nie będą mogły jednak ulec obniżeniu. Ważnym elementem będzie analiza rozstrzygnięć aukcji przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym, która będzie miała istotny wpływ na zaprojektowanie odpowiednich wartości na lata kolejne. Z uwagi na ograniczony charakter regulacji nie rekomenduje się wskazywania konkretnych mierników do ewaluacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Ireneusz Zyska Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 27 września 2022 r. w trybie obiegowym