W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia liczby osób, które w 2022 r. mogą być powołane do czynnej służby wojskowej
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD416","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba procedowania i uchwalenia rozporządzenia wynika z delegacji ustawowej w art. 57 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372), która nakłada na Radę Ministrów obowiązek określania – w drodze rozporządzenia - liczby osób, które mogą być powołane do czynnej służby wojskowej oraz odbywać dany rodzaj tej służby w danym roku kalendarzowym, uwzględniając potrzeby uzupełnieniowe Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Celem projektowanego rozporządzenia jest umożliwienie w 2022 r. realizacji zadań uzupełnieniowych Sił Zbrojnych, w ramach górnych nieprzekraczalnych limitów powołań do czynnej służby wojskowej pełnionej w ramach:\n1) ćwiczeń wojskowych – do 200 000 (2778 według stanu średniorocznego) żołnierzy rezerwy niebędących żołnierzami Narodowych Sił Rezerwowych, w tym 200 stanu średniorocznego z przeznaczeniem na szkolenie w ramach kursów podoficerów i oficerów rezerwy, którzy zajmują lub są przewidziani do wyznaczenia na stanowiska służbowe w strukturach wojennych, na których są wymagane wyższe niż posiadają obecnie kwalifikacje wojskowe, a także osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy. Ponadto w ramach ww. limitu planuje się przeznaczyć limit w wysokości 700 według stanu średniorocznego na kontynuowanie pilotażowego programu („Legia Akademicka”) ukierunkowanego na studentów – ochotników zainteresowanych odbyciem szkolenia wojskowego realizowanego na bazie szkolnictwa wojskowego we współpracy z uczelniami cywilnymi;\n2) ćwiczeń wojskowych – do 1000 żołnierzy rezerwy z zawartymi kontraktami na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych (posiadających nadane przydziały kryzysowe);\n3) okresowej służby wojskowej – do 200 żołnierzy rezerwy w przypadkach uzasadnionych potrzebami obrony państwa, potrzebami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub zarządzania kryzysowego, zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, a także wykonywania zadań przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa;\n4) służby przygotowawczej – do 48 000 żołnierzy rezerwy, którzy dotychczas nie odbywali czynnej służby wojskowej oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy (osoby po kwalifikacji wojskowej), a także osób niepodlegających obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego (np. osoby, które nie dopełniły obowiązku stawienia się do kwalifikacji wojskowej; mężczyźni i kobiety – ochotnicy niezależnie od posiadanych kwalifikacji i wykształcenia, jeżeli ukończyli co najmniej osiemnaście lat życia; osoby, które spełniły obowiązek służby wojskowej w innym kraju; osoby, które stale zamieszkując za granicą wróciły do kraju i meldują się na pobyt stały);\n5) terytorialnej służby wojskowej – do 35 000 żołnierzy rezerwy oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy, a także osób niepodlegających obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MON","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 08 listopada 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD416
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba procedowania i uchwalenia rozporządzenia wynika z delegacji ustawowej w art. 57 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372), która nakłada na Radę Ministrów obowiązek określania – w drodze rozporządzenia - liczby osób, które mogą być powołane do czynnej służby wojskowej oraz odbywać dany rodzaj tej służby w danym roku kalendarzowym, uwzględniając potrzeby uzupełnieniowe Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Celem projektowanego rozporządzenia jest umożliwienie w 2022 r. realizacji zadań uzupełnieniowych Sił Zbrojnych, w ramach górnych nieprzekraczalnych limitów powołań do czynnej służby wojskowej pełnionej w ramach: 1) ćwiczeń wojskowych – do 200 000 (2778 według stanu średniorocznego) żołnierzy rezerwy niebędących żołnierzami Narodowych Sił Rezerwowych, w tym 200 stanu średniorocznego z przeznaczeniem na szkolenie w ramach kursów podoficerów i oficerów rezerwy, którzy zajmują lub są przewidziani do wyznaczenia na stanowiska służbowe w strukturach wojennych, na których są wymagane wyższe niż posiadają obecnie kwalifikacje wojskowe, a także osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy. Ponadto w ramach ww. limitu planuje się przeznaczyć limit w wysokości 700 według stanu średniorocznego na kontynuowanie pilotażowego programu („Legia Akademicka”) ukierunkowanego na studentów – ochotników zainteresowanych odbyciem szkolenia wojskowego realizowanego na bazie szkolnictwa wojskowego we współpracy z uczelniami cywilnymi; 2) ćwiczeń wojskowych – do 1000 żołnierzy rezerwy z zawartymi kontraktami na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych (posiadających nadane przydziały kryzysowe); 3) okresowej służby wojskowej – do 200 żołnierzy rezerwy w przypadkach uzasadnionych potrzebami obrony państwa, potrzebami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub zarządzania kryzysowego, zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, a także wykonywania zadań przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa; 4) służby przygotowawczej – do 48 000 żołnierzy rezerwy, którzy dotychczas nie odbywali czynnej służby wojskowej oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy (osoby po kwalifikacji wojskowej), a także osób niepodlegających obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego (np. osoby, które nie dopełniły obowiązku stawienia się do kwalifikacji wojskowej; mężczyźni i kobiety – ochotnicy niezależnie od posiadanych kwalifikacji i wykształcenia, jeżeli ukończyli co najmniej osiemnaście lat życia; osoby, które spełniły obowiązek służby wojskowej w innym kraju; osoby, które stale zamieszkując za granicą wróciły do kraju i meldują się na pobyt stały); 5) terytorialnej służby wojskowej – do 35 000 żołnierzy rezerwy oraz osób przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy, a także osób niepodlegających obowiązkowi odbycia zasadniczej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MON
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MON
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 08 listopada 2021 r. w trybie obiegowym