W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RC5","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem prac nad nowym rozporządzeniem jest zwiększenie efektywności mechanizmu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego, które stanowią jeden z dwóch głównych środków przeciwdziałania zakłóceniom w dostawach, określonych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego pastwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 411).\nObecnie obowiązujące rozwiązania nie pozwalają operatorom systemów gazowych (przesyłowego oraz dystrybucyjnych) na wykorzystanie ograniczeń w poborze gazu jako skutecznego narzędzia w przypadku wystąpienia zakłóceń w dostawach tego paliwa. Zgodnie z planami wprowadzania ograniczeń sporządzonymi przez operatorów na podstawie obowiązujących przepisów, w przypadku ewentualnego wprowadzenia takich ograniczeń możliwe jest jedynie znikome ograniczenie zużycie przez małą liczbę największych odbiorców. W konsekwencji ograniczenia te nie pozwalają na zapewnienie bezpiecznych dostaw gazu ziemnego do odbiorców chronionych, tj. m.in. gospodarstw domowych.\nKonieczność opracowania nowego aktu prawnego związana jest także z przyjętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 25 października 2017 r. rozporządzeniem nr 2017/1938 dotyczącym środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (UE) nr 994/2010, które zobowiązało państwa członkowskie do określenia definicji odbiorcy chronionego (Dz. Urz. UE L280 z 28.10.2017, str. 1).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zwiększenie efektywności mechanizmu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego planowane jest poprzez:\n- objęcie ograniczeniami w poborze większej grupy odbiorców, tj. wszystkich, którzy nie zostali zakwalifikowani do kategorii odbiorców chronionych – liczba odbiorców objętych ograniczeniami zwiększy się w efekcie z obecnych ok. 700 do ok. 5.000 podmiotów;\n- wprowadzenie, notyfikowanej w dniu 19 lutego 2018 r. do Komisji Europejskiej, polskiej definicji „odbiorcy chronionego”, który nie podlega ograniczeniom;\n- zdefiniowanie na nowo stopni zasilania oraz zasad ich ustalania, aby w efekcie możliwe było osiągnięcie oszczędności w zużyciu gazu ziemnego, która pozwoli na zagwarantowanie bezpieczeństwa paliwowego państwa;\n- doprecyzowanie sposobu ogłaszania obowiązujących stopni zasilania, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku ich podawania do wiadomości publicznej z 10-godzinnym wyprzedzeniem;\n- wykorzystywanie do określania stopni zasilania wartości wyrażanych w jednostkach energii.\n\nDefinicja „odbiorców chronionych”, którym zgodnie z projektowanym rozporządzeniem dostawy gazu ziemnego muszą być zapewnione, obejmuje:\n1. odbiorców gazu ziemnego w gospodarstwach domowych;\n2. przedsiębiorców, których moc umowna nie przekracza 710 kWh/h, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej;\n3. przyłączone do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej:\n- podmioty zapewniające świadczenie opieki zdrowotnej,\n- jednostki organizacyjne pomocy społecznej,\n- noclegownie i ogrzewalnie,\n- jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,\n- jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz jednostki współpracujące z tym systemem,\n- podmioty stanowiące element systemu oświaty, w tym m.in. przedszkola i szkoły,\n- organy administracji publicznej i urzędy je obsługujące,\n- podmioty prowadzące żłobki i kluby dziecięce,\n- przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne,\n- podmioty odpowiedzialne za gospodarowanie odpadami;\n4. odbiorców gazu ziemnego, w zakresie w jakim zajmują się wytwarzaniem lub zaopatrywaniem w ciepło wszystkich powyższych odbiorców chronionych.\n\nZagwarantowanie odbiorcom chronionym dostaw gazu ziemnego w zakontraktowanych ilościach, pomimo obowiązywania ograniczeń w jego poborze, będzie zapewnione dzięki przekazywaniu przez dostawcę gazu ziemnego do odbiorców chronionych właściwemu operatorowi lub przedsiębiorstwu energetycznemu informacji nt. ilości gazu ziemnego, która jest niezbędna do realizacji dostaw do jego odbiorców chronionych.\nProjektowane rozporządzenie modyfikuje obecnie obowiązujący sposób ustalania stopni zasilania oraz zapewnia operatorom większą efektywność w ich wprowadzaniu w zależności od wielkości mocy umownej odbiorcy. W odniesieniu do odbiorców o mniejszej mocy umownej (poniżej 5500 kWh/h) określone stopnie zasilania nie będą miały zastosowania. W przypadku dziesiątego stopnia zasilania, w celu wyeliminowania możliwości zawyżania przez odbiorców poborów gazu ziemnego, projekt przewiduje, że minimalna godzinowa i dobowa ilość gazu ziemnego, niepowodująca zagrożenia bezpieczeństwa osób ani uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych, nie może przekraczać najwyższego z minimalnych godzinowych i dobowych poborów gazu ziemnego, jakie wyznaczone zostaną dla każdego roku w okresie 3 lat poprzedzających dzień 1 lipca roku, w którym został opracowany plan, z wyłączeniem dni, w których godzinowa i dobowa ilość gazu ziemnego, jaką pobierał odbiorca w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego nie przekraczała 15% wartości określonych dla tego odbiorcy w stopniu drugim, wyznaczonej dla danego roku.\nProjekt przewiduje także wprowadzenie jedenastego i dwunastego stopnia zasilania, które odpowiadać będą zerowej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego pobieranej w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego.\nDoprecyzowaniu ulega również sposób ogłaszania obowiązujących stopni zasilania, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku ich podawania do wiadomości publicznej z 10-godzinnym wyprzedzeniem. Ponadto, oprócz stosowanych obecnie komunikatów radiowych w programie I Polskiego Radia, informacje o obowiązujących stopniach zasilania będą zamieszczane na stronach internetowych właściwych operatorów.\nProjekt przewiduje, że ilości gazu ziemnego, o których mowa będzie w nowym rozporządzeniu wyrażone zostaną w jednostkach energii, zamiast w dotychczas stosowanych jednostkach objętości. Ma to na celu uniknięcie problemów z właściwą realizacją obowiązków związanych z mechanizmem wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Dziadzio Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MKiŚ","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 lutego 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Projekt procedowany w archiwalnym wykazie prac RM pod numerem RC43.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RC5
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem prac nad nowym rozporządzeniem jest zwiększenie efektywności mechanizmu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego, które stanowią jeden z dwóch głównych środków przeciwdziałania zakłóceniom w dostawach, określonych w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego pastwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 411).
Obecnie obowiązujące rozwiązania nie pozwalają operatorom systemów gazowych (przesyłowego oraz dystrybucyjnych) na wykorzystanie ograniczeń w poborze gazu jako skutecznego narzędzia w przypadku wystąpienia zakłóceń w dostawach tego paliwa. Zgodnie z planami wprowadzania ograniczeń sporządzonymi przez operatorów na podstawie obowiązujących przepisów, w przypadku ewentualnego wprowadzenia takich ograniczeń możliwe jest jedynie znikome ograniczenie zużycie przez małą liczbę największych odbiorców. W konsekwencji ograniczenia te nie pozwalają na zapewnienie bezpiecznych dostaw gazu ziemnego do odbiorców chronionych, tj. m.in. gospodarstw domowych.
Konieczność opracowania nowego aktu prawnego związana jest także z przyjętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 25 października 2017 r. rozporządzeniem nr 2017/1938 dotyczącym środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (UE) nr 994/2010, które zobowiązało państwa członkowskie do określenia definicji odbiorcy chronionego (Dz. Urz. UE L280 z 28.10.2017, str. 1).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zwiększenie efektywności mechanizmu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego planowane jest poprzez:
- objęcie ograniczeniami w poborze większej grupy odbiorców, tj. wszystkich, którzy nie zostali zakwalifikowani do kategorii odbiorców chronionych – liczba odbiorców objętych ograniczeniami zwiększy się w efekcie z obecnych ok. 700 do ok. 5.000 podmiotów;
- wprowadzenie, notyfikowanej w dniu 19 lutego 2018 r. do Komisji Europejskiej, polskiej definicji „odbiorcy chronionego”, który nie podlega ograniczeniom;
- zdefiniowanie na nowo stopni zasilania oraz zasad ich ustalania, aby w efekcie możliwe było osiągnięcie oszczędności w zużyciu gazu ziemnego, która pozwoli na zagwarantowanie bezpieczeństwa paliwowego państwa;
- doprecyzowanie sposobu ogłaszania obowiązujących stopni zasilania, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku ich podawania do wiadomości publicznej z 10-godzinnym wyprzedzeniem;
- wykorzystywanie do określania stopni zasilania wartości wyrażanych w jednostkach energii.

Definicja „odbiorców chronionych”, którym zgodnie z projektowanym rozporządzeniem dostawy gazu ziemnego muszą być zapewnione, obejmuje:
1. odbiorców gazu ziemnego w gospodarstwach domowych;
2. przedsiębiorców, których moc umowna nie przekracza 710 kWh/h, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej gazowej;
3. przyłączone do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej gazowej:
- podmioty zapewniające świadczenie opieki zdrowotnej,
- jednostki organizacyjne pomocy społecznej,
- noclegownie i ogrzewalnie,
- jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz jednostki współpracujące z tym systemem,
- podmioty stanowiące element systemu oświaty, w tym m.in. przedszkola i szkoły,
- organy administracji publicznej i urzędy je obsługujące,
- podmioty prowadzące żłobki i kluby dziecięce,
- przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne,
- podmioty odpowiedzialne za gospodarowanie odpadami;
4. odbiorców gazu ziemnego, w zakresie w jakim zajmują się wytwarzaniem lub zaopatrywaniem w ciepło wszystkich powyższych odbiorców chronionych.

Zagwarantowanie odbiorcom chronionym dostaw gazu ziemnego w zakontraktowanych ilościach, pomimo obowiązywania ograniczeń w jego poborze, będzie zapewnione dzięki przekazywaniu przez dostawcę gazu ziemnego do odbiorców chronionych właściwemu operatorowi lub przedsiębiorstwu energetycznemu informacji nt. ilości gazu ziemnego, która jest niezbędna do realizacji dostaw do jego odbiorców chronionych.
Projektowane rozporządzenie modyfikuje obecnie obowiązujący sposób ustalania stopni zasilania oraz zapewnia operatorom większą efektywność w ich wprowadzaniu w zależności od wielkości mocy umownej odbiorcy. W odniesieniu do odbiorców o mniejszej mocy umownej (poniżej 5500 kWh/h) określone stopnie zasilania nie będą miały zastosowania. W przypadku dziesiątego stopnia zasilania, w celu wyeliminowania możliwości zawyżania przez odbiorców poborów gazu ziemnego, projekt przewiduje, że minimalna godzinowa i dobowa ilość gazu ziemnego, niepowodująca zagrożenia bezpieczeństwa osób ani uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych, nie może przekraczać najwyższego z minimalnych godzinowych i dobowych poborów gazu ziemnego, jakie wyznaczone zostaną dla każdego roku w okresie 3 lat poprzedzających dzień 1 lipca roku, w którym został opracowany plan, z wyłączeniem dni, w których godzinowa i dobowa ilość gazu ziemnego, jaką pobierał odbiorca w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego nie przekraczała 15% wartości określonych dla tego odbiorcy w stopniu drugim, wyznaczonej dla danego roku.
Projekt przewiduje także wprowadzenie jedenastego i dwunastego stopnia zasilania, które odpowiadać będą zerowej godzinowej i dobowej ilości gazu ziemnego pobieranej w danym punkcie wyjścia z systemu gazowego.
Doprecyzowaniu ulega również sposób ogłaszania obowiązujących stopni zasilania, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku ich podawania do wiadomości publicznej z 10-godzinnym wyprzedzeniem. Ponadto, oprócz stosowanych obecnie komunikatów radiowych w programie I Polskiego Radia, informacje o obowiązujących stopniach zasilania będą zamieszczane na stronach internetowych właściwych operatorów.
Projekt przewiduje, że ilości gazu ziemnego, o których mowa będzie w nowym rozporządzeniu wyrażone zostaną w jednostkach energii, zamiast w dotychczas stosowanych jednostkach objętości. Ma to na celu uniknięcie problemów z właściwą realizacją obowiązków związanych z mechanizmem wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Dziadzio Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 17 lutego 2021 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Projekt procedowany w archiwalnym wykazie prac RM pod numerem RC43.
Status realizacji:
zrealizowany