W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”

Numer projektu:
RD176
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Częste wykorzystywanie przez uczniów i nauczycieli pomocy dydaktycznych, w jakie zostanie wyposażona szkoła, szkoła za granicą lub specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy przyczyni się do poznania możliwości ich zastosowania oraz rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.
Wydanie nowego rozporządzenia Rady Ministrów określającego szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 –„Aktywna tablica” jest konieczne w celu określenia:
- zakresu i formy finansowego wspierania w latach 2020-2024 r. organów prowadzących szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, szkoły za granica i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w obszarze rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli;
- zakresu zadań merytorycznych, realizowanych przez szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, szkoły za granica, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i organy prowadzące te szkoły i ośrodki od roku szkolnego 2020/2021 do 15 czerwca 2025 r.;
- trybu monitorowania i oceny realizacji programu.
Realizacja powyższych zadań przyczyni się do uzyskania efektu wzrostu kompetencji kluczowych, a w szczególności kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, oraz stanowi niezbędny warunek adaptacji szkoły do funkcjonalności nowoczesnej szkoły. Zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w ramach programu pozwoli osiągnąć efekt synergii z innymi działaniami wspierającymi rozwój ww. kompetencji, tj. z budową Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, tworzeniem bezpłatnych i powszechnie dostępnych e-materiałów do kształcenia ogólnego i zawodowego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój, szkoleniami dla nauczycieli z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Ponadto technologia w postaci nowoczesnych pomocy dydaktycznych powinna być wprowadzana do szkoły przez nauczycieli, stąd potrzeba długookresowego doskonalenia kompetencji nauczycieli w każdej dostępnej formie, także samokształcenia ze szczególnym naciskiem na wymianę doświadczeń i rozwiązań w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Szczegółowy zakres planowanych w uchwale i rozporządzeniu zmian rzeczowych przedstawia się następująco:
1) szkoły wnioskujące o udzielenie wsparcia finansowego na zakup laptopów w 2020 oraz szkoły, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w trakcie trwania całego Programu), będą zwolnione z wymogu posiadania dostępu do Internetu na poziomie 30 Mb/s;
2) pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego będą miały szkoły wnioskujące o udział w programie, które potwierdzą, że biorą lub brały udział w projektach na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (w ramach projektów o zasięgu krajowym) lub Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, np. projekcie „Lekcja: Enter”;
3) organy prowadzące szkoły, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, będą mogły dokonać zakupu z dotacji sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wspierających rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli maksymalnie do kwoty 35 tys. zł (kwota przeznaczona jednostkowo na szkołę), takich jak:
a) sprzęt w postaci komputera i pomoce dydaktyczne w postaci notatników brajlowskich, linijek brajlowskich lub innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej – dla uczniów niewidomych;
b) narzędzia (pomoce dydaktyczne) do terapii psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (np. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, Attention Deficit Disorder – ADD) z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów ucznia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),
c) narzędzia (pomoce dydaktyczne) do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego obejmujących m.in. uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi (w tym z ADHD, ADD, autyzmem),
d) narzędzia do terapii dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami, dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim,
e) narzędzia do pracy z uczniami mającymi problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione powyżej – z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej;
4) organy prowadzące specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze będą mogły dokonać zakupu drukarek brajlowskich, drukarek druku wypukłego oraz drukarek 3D do kwoty 100 tys. zł;
5) organy prowadzące szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży będą mogły dodatkowo zakupić specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne, wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki;
6) w ramach wkładu własnego, katalog możliwych do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie będzie ograniczony zakresowo – organ prowadzący szkołę będzie mieć możliwość zakupu dowolnie wybranego sprzętu komputerowego i innych urządzeń wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne do 20% wartości całego projektu, które będą mogły być zaliczone do wkładu własnego tego organu;
7) w przypadku likwidacji szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej, będzie możliwe przekazanie sprzętu i pomocy dydaktycznych zakupionych w programie innej szkole, ale prowadzonej przez ten sam organ prowadzący;
8) na obsługę zadań bezpośrednio związanych z realizacją programu wojewodowie otrzymają 0,5% wartości dotacji w przypadku zakupu pomocy dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych i 0,3% wartości dotacji w przypadku zakupu sprzętu dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W przypadku organu prowadzącego szkoły wnioskującej jednocześnie o pomoce dydaktyczne dla szkoły podstawowej i szkołę, w której kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kwota na obsługę zadań bezpośrednio związanych z realizacją wyniesie 0,3% wartości dotacji.
9) w 2020 r. organy prowadzące szkoły określone w programie, w ramach wsparcia finansowego będą mogły dokonać zakupu tylko jednego rodzaju pomocy dydaktycznych – laptopów do kwoty maksymalnie 14 tys. zł.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 października 2020 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany